Guest laurindo

Länsimetro


47 viestiä aiheessa

Nyt on taas ollut paljon puhetta tuon Helsingin metron jatkamisesta Espooseen. Vuosikausia siitä ollaan jahkailtu ja suunnitelmatkin ovat tietääkseni valmiit mutta rahoitus ontuu ainakin Espoon osalta. Helsinki ja valtiohan olisivat valmiit iskemään rahaa tiskiin mutta Espoo ei, ainakaan vielä. Nyt jos FSNordic:laiset saisivat äänestää niin mikä olisi tulos. Käytä hyväksesi äänioikeuttasi ja äänestä.

 

Oma kantani on että ehdottomasti pitää rakentaa koska siitä on nyt niin pitkään jahkailtu ja se olisi suuri apu Espoon ja Helsingin väliä työmatkanansa kulkeville. Ja olisihan se siistiä mennä Helsinkiin metrolla... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä! Raumalaisena se helpottaisi elämääni suuresti...

 

No mitä sekavampi metroverkosto, sen suuremmalta kaupunki (kaupunkialue on ehkä paremmin sanottu) tuntuu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti rakennettava. Vähentäisi se päästöjäkin, jos useammat kulkisivat metrolla (maantiedossa opetettu juuri kestävää kehitystä ;D). En kyllä ymmärrä, mikä siinä päätöksessä mättää >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti rakennettava. Vähentäisi se päästöjäkin, jos useammat kulkisivat metrolla (maantiedossa opetettu juuri kestävää kehitystä ;D). En kyllä ymmärrä, mikä siinä päätöksessä mättää >:(.

 

Varmasti se seikka, että metrot ovat hirveäääääään kalliita rakentaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti se seikka, että metrot ovat hirveäääääään kalliita rakentaa. ;)

Niinhän ne kyllä on

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon metron hintahan olisi pyöreästi 390 miljoonaa euroa. Lueskelin uusimmasta Länsiväylästä että liikenneministerimme olisi nyt tulevan syksyn aikana tekemässä perustavaa laatua olevan kartoituksen Espoon osalta. Rahoitukseen vielä, että mikäköhän tätä meidän Espoota tässä oikein vaivaa. Suomen (miltei) rikkain kaupunki. Helsingin ja valtion pitäisi maksaa kulungeista suurin osa mutta silti vaan sanotaan että ei. Ihme juttu kun kaikki muut olisivat valmiit rakentamaan niin pienellä sijoituksella Espoo saisi vihdoin sen kauan kaivatun metron. Kukaa tietää, ehkä rakentamispäätös tehdään vielä tänä vuonna tuon kartoituksen ansiosta ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se nimi olikin! Ei millään tullut mieleen... Toivottavasti tuo pääsisi joskus suunnittelupöytää pitemmälle... ;)

Käsittääkseni sitä aletaan rakentamaan jo ensi vuoden puolella... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahoitus ontuu ainakin Espoon osalta. Helsinki ja valtiohan olisivat valmiit iskemään rahaa tiskiin mutta Espoo ei, ainakaan vielä.

Joo, Espoossahan asuu sen verran köyhää jengiä että haluavat stadin duunareiden ja valtion vähävaraisten veronmaksajien pistävän tuon metron pystyyn. Syykin on selvä; ei ne Espoolaiset Bemareitaan ja Audejaan metroon vaihda vaikka sellainen niiden nurkille rakennettaisiinkin. Ei tietenkään pidä rakentaa. Muuri mieluummin vielä rajalle, ettei hesan puolelta kukaan enää vahingossa eksy(pääse) Espoon puolelle. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se mun puolesta rakentaa, jos eivät espoolaiset päättäjät tingi resursseissa esim. päivähoidosta ja sosiaali- ja terveyspalveluista ym. tärkeistä asioista. Tarkemmin en tilannetta tiedä, että onko tuosta matkustusmahdollisuudesta suurtakaan hyötyä. Ei taida kuitenkaan auttaa ajatella, että jos on tähänkin asti ilman pärjätty, niin miksei pärjättäisi nytkään ja tulevaisuudessa. Mutta eikö muuttovirta ole juuri Helsingistä esim. Espooseen, joten liikenne näiden kahden kirkonkylän välillä lisääntyy entisestään?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen kahden vaiheilla. Olisihan se kiva päästä helsinkin nopeammin nykyisten bussien sijasta ja metrojen vuorovälit olisivat lyhyempiä kuin bussien. Jos metro rakennetaan mielestäni se pitää rakentaa maan alle.

 

Voisi sen metrolinjan vetää Tallinnaan tai Pohjoiseen ;D

 

hyvä kirjoitus länsimetrosta by J.J. Kasvi:

 

http://www.pp.clinet.fi/~wexteen/sinimetro.html

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen (miltei) rikkain kaupunki. Helsingin ja valtion pitäisi maksaa kulungeista suurin osa mutta silti vaan sanotaan että ei.

 

Eikös tämä "melkein" suomen rikkain kunta pari talvea sitten alkanut sammuttelemaan katuvaloja kesken illan kun säästivät kaupungin rahoja? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä "melkein" suomen rikkain kunta pari talvea sitten alkanut sammuttelemaan katuvaloja kesken illan kun säästivät kaupungin rahoja? ;D

 

Kyllä ne vielä viime keväänäkin pitivät muistaakseni Länsiväylän valoja koko Espoon alueelta pois päältä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä "melkein" suomen rikkain kunta pari talvea sitten alkanut sammuttelemaan katuvaloja kesken illan kun säästivät kaupungin rahoja? ;D

 

Joo, mutta nyt täällä poltetaan aina joka toista valoa. Ihan oikeesti ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan sen metron rakentaa. Espooseen menevät vaunut vaan voisivat olla kanaalitunnelin kaltaisia autojunavaunuja. :D Kun satama siirtyy vuosaareen vapautuu keskustaan asuntoja 16000 asukkaalle, tämän lisäksi Helsinkiin on muuallekin kaavoitettu valmiiksi monta kymmentä tuhatta asuntoa. Espoon voisi kyllä jatkossakin pitää pientaloalueena, eikä laajentaa tai rakentaa lisää mitään Olarin kaltaisia kerrostalolähiöhelvettejä. Tähän lisäksi vielä nykyinen Helsingin muuttotappiokehitys niin: jyrkkä EI metrolle, jyrkkä kyllä keskustatunnelille. Eipä voi Suomessa oikein puhua liikenneruuhkista verrattuna Keski-Eurooppaan ja polttoaineiden osalta ollaan pikkuhiljaa siirtymässä vetyteknologiaan, joten saasteet putoavat nollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pikkuhiljaa siirtymässä vetyteknologiaan

Joo tosiaankin pikkuhiljaa. Mutta edistystä se pienikin askel on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

polttoaineiden osalta ollaan pikkuhiljaa siirtymässä vetyteknologiaan, joten saasteet putoavat nollaan.

 

Tiedoksi vaan että nuo vedyllä kulkevat moottorit saadaan sarjatuotantoon vasta ammoisessa tulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi vaan että nuo vedyllä kulkevat moottorit saadaan sarjatuotantoon vasta ammoisessa tulevaisuudessa.

Niin, jos tulevat silloinkaan. Vety ei ole ollenkaan varma vaihtoehto bensiinille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni sitä aletaan rakentamaan jo ensi vuoden puolella... ;D

 

Kyllä, itse asun melko lähellä aluetta mihin rata tullaan rakentamaan :-\. Täällä on havaittavissa, että jotain on tekeillä. Esimerkiksi jo 2 omakotitaloa on tyhjennetty ja yksi talo on purettu jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espoolaiset mitään tartte.. tänne vantaalle tosin voisi metronkin heittää.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espoolaiset mitään tartte.. tänne vantaalle tosin voisi metronkin heittää.. :P

 

No kyllä Espooseen mieluummin kuin Vantaalle, tai miksei molemmille. Vantaaltahan pääsee Hesaan junalla. Etelä- Espooseenhan ei mene junia ja siellähän asuu suurin osaa espoolaisista joista suurin osa käy töissä Helsingissä. Kyllähän täällä sitä metroa tarvittaisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi vaan että nuo vedyllä kulkevat moottorit saadaan sarjatuotantoon vasta ammoisessa tulevaisuudessa.

No tiedoksi vaan sinulle, että onhan noita jo tuotannossa, ongelmahan tässä on polttoaineen jakeluun tarvittavan infrastruktuurin puute ja tietysti ajoneuvon hinta.

 

 

 

Niin, jos tulevat silloinkaan. Vety ei ole ollenkaan varma vaihtoehto bensiinille.

Tämä on totta. Itse näkisin sähköautojen kehittämisen parempana vaihtoehtona vedylle. Onneksi kannettavien laitteiden eli esimerkiksi kännyköiden ja tietokoneiden kehittäminen vie akkuteknologiaa kovaa vauhtia eteenpäin. Valtiot ja energiayhtiöt vain tuntuvat panostavan tällä hetkellä vetyteknologiaan, koska se on polttoainetta, jota pitää jatkossakin jalostaa ja tankata autoon ja sitä on mukava verottaa. Vetyhän ei ole energianlähde vaan se pitää valmistaa Uusimpien tutkimusten mukaan suorasähkö on kaksinkertaisesti vetyä tehokkaampi energianlähde. (Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että on järkevämpää ladata auton akkua verkkovirralla, kuin muuttaa sama energia ensin vedyksi.) On suurta energian tuhlausta tehdä sähkön avulla vetyä. Onpa tulevaisuus sitten vety- tai sähköauton se on joka tapauksessa "saasteeton" polttomoottoriin verrattuna.

 

No kyllä Espooseen mieluummin kuin Vantaalle, tai miksei molemmille. Vantaaltahan pääsee Hesaan junalla. Etelä- Espooseenhan ei mene junia ja siellähän asuu suurin osaa espoolaisista joista suurin osa käy töissä Helsingissä. Kyllähän täällä sitä metroa tarvittaisiin...

Tässä Espoon kaupungin arvio tulevaisuuden väestönkehityksestä. Nykyinen keskustavetoinen hallitus on voimakkaasti hajasijoittamassa julkishallintoa maakuntiin eli kehä kolmosen ulkopuolelle, joka saattaa merkittävästi hidastaa myös Espoon väkiluvun kehitystä, jonka on tuon linkin arvion mukaan muutenkin arvioitu kasvavan vain noin 20000 ihmisellä vuoteen 2030 mennessä. (tai kääntää sen jopa laskuun, kuten Helsingille tulee käymään.) Esimerkiksi tuon J.J. Kasvin artikkelin arvio Espoon väkiluvun kasvamisesta 80 tuhannella on aivan puutaheinää.

Miksi Etelä-Espooseen pitäisi rakentaa uusia asuntoja suuressa mittakaavassa? Espoon keskukseen menee jo raiteet. Jos Espoo halajaa selvää keskusta kaupungilleen suurine kerrostaloalueineen, olisi se järkevintä tehdä sinne missä raiteilla kulkevan massatransportaation infrastruktuuri on jo olemassa. Espoolaiset päättäjät itse pitävät tärkeimpänä liikenteenkehittämishankkeena kaupunkiradan jatkamisen Espoon keskukseen asti ja olen tästä asiasta samaa mieltä.

Miksi enää tässä vaiheessa kannattaisi panostaa "saasteettomaan" metroon, kun "saasteettomat" pyöräkulkuneuvot ovat ovella?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään