Heikki Knuutila

Kysymys Nikon D5000 raw kuvien reunoista

7 viestiä aiheessa

Osaisikohan joku kertoa tietämättömälle, miksi Nikon D5000 kameralla ottamieni raw-kuvien reunassa (aina sama reuna), on tuollainen alla näkyvä pinkki / vaalenapunainen / sinertäväkin joskus raita? Tähän lienee täysin luonnollinen selitys, koska raita ei mielestäni leikkaa kuvasta mitään pois. Jpg-muotoisissa kuvissa raitaa ei ole.

Yritin hakea sekä täältä keskusteluista että Googlella vastausta sitä kuitenkaan löytämättä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on myös D80 kanssa jotain reunusta havaittavissa. Tulee aina kuvan vasempaan laitaan selkeästi näkyvä sävy tai kirkkausero. Tämä on monesti harmitonta, mutta jos kuvaa kirkasta kohdetta tummaa taustaa vasten, ja haluaa sitten jälkikäteen kaivaa taivasta esille, näkyy selkeä viiru:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Nikonin oma RAW codec käytössä. Nyt kun tätä olen tässä hieman lisää tutkinut, niin itseasiassa tuo raita näkyy ainoastaan muilla, kuin Nikonin omilla ohjelmistoilla katsottuna. Kamerahan näyttää vain jpg-kuvat (kuvaan siis RAW+jpg). Tuo esimerkkikuva on Picasasta RAW -> jpg vienti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Nikonin oma RAW codec käytössä. Nyt kun tätä olen tässä hieman lisää tutkinut, niin itseasiassa tuo raita näkyy ainoastaan muilla, kuin Nikonin omilla ohjelmistoilla katsottuna. Kamerahan näyttää vain jpg-kuvat (kuvaan siis RAW+jpg). Tuo esimerkkikuva on Picasasta RAW -> jpg vienti.

Kokeile picasan päivitystä

http://www.google.com/support/forum/p/Picasa/thread?tid=7a06b0089d97a912&hl=en

Oletko kokeillut Vievnx:ää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile picasan päivitystä

Oletko kokeillut Vievnx:ää?

Buildi on juurikin tuo 71.43 eikä Picasa tarjoa päivitystä, eli käsittääkseni käytössä on uusin buildi.

Viewnx:ssä tuota raitaa ei näy. Tuo on sinällään harmillinen ongelma, että nyt joudun jokaista kuvaa muokkaamaan enemmän kun haluan raw:sta lähteä liikkeelle enkä haluaisi Picasasta juuri nyt luopua kun vihdoin olen pääsemässä siihen sisään...

Tuohon linkkiin viitaten kuitenkin ilmeisesti tilanne on se, että ongelmaan ei ole ratkaisua. Kiitokset avusta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku on tämän ongelman kanssa painiskellut, niin kerrottakoon, että näyttäisi korjaantuneen Picasan 3.6.0 (Build 105.67, 0) versiossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään