Tuomas Kuukasjärvi

Moottorikelkkailetko?


57 viestiä aiheessa

Viime vuosien polariksien yleisongelma. Mulla on aika hemmetin monella kaverilla leikannu pollen kone kiinni. Nopeasti laskettuna lähemmäs kymmenellä. Eli kyllä sille polariksen halvalle hinnalle on syynsäkin...

 

Voiko yleistää? silloinhan voisi sanoa, että kaikki yamaha merkkiset moottorikelkat on ylipainoisia ;D Aarnen kanssa samaa mieltä asiasta, 2-t konetta pitää välillä käskyttää ettei mene liian yksitoikkoiseksi kyyti ja samalla kampikammio saa huuhtelua :thmbup: Kokemusta nestejäähdytteisistä kelkoista omaavana voin sanoa, että vaatii enemmän totuttelua ja tietoa että käytetään oikein. Varsinkin ennen ja jälkeen ajon 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo tehdastekosten moottoreitten leikkaamiset johtuu kuskista, ei toleransseista.Ajelet täysillä ilmajäähdytteisellä koneella ja hidastat päästämällä kaasuvivun jolloin osa koneen jäähdytyksestä loppuu.Miksi? koska kakstahtisen jäähdytys osittain on riippuvainen polttoaineen jäähdyttävästä vaikutuksesta. Ostetaan uusi kelkka ja kavereitten kans lähdetään reissuun, kone leikkaa ensimmäisen viikon aikana, ollaan vihasia että kaikkea paskaa myyvät.Silloin jonkun pitäis sanoa, kaikenlaisia kuskeja maailma kannattaa.Tähän joku nyt sitte sanoo, osta nestejäähdytteinen, veikkaan että tänä päinä leikannu enempi nestejäähdytteisiä kun ilma sellaisia.Voin vakuuttaa että tunnissa poltan ilmakoneen muussiks ja toisaalta vesikelkan koneen samassa ajassa.Osaan tarpeeksi isolla avaimella vääntää kierteet mistä pultista tahansa, rikkoa osaa kaikki, taitoa on pitää ehjänä.Eli miten sanoi norsu aikanaan hyttystä naidessaan, varovaisesti, hyvin varovaisesti. :-[

 

Juu, ihan hieno teoria, mutta ei sovi moottorikelkkailun luonteeseen. Kun kelkalla mennään lujaa, niin ei siinä ole aikaa alkaa horöstelemään vaan tehot pois, jarru pohjaan ja taas luukut auki, moottori mikä ei tuota kestä niin ei kuulu moottorikelkkaan.

Olen kelkkaillut vuodesta 1978 asti arviolta noin 150 000 km ja pahimmat kokemukset moottoreista ovat jostain vuodelta 1991 polariksissa olleista Fuji-moottoreista, reissulle lähdettiin aina vähintään 1 varamäntä mukana.

Havaintoni siitä, milloin tämä varamäntä siirtyi repusta moottoriin oli juuri tuo Aarnen suosittelema tapa, täydestä vauhdista hiljoskellen tehon vähentäminen, ilmeisesti tuolloinen pruutatekniikka antoi liian vähän bensaa koneelle ja silloin sulasi, jos tehot löysäsi kerralla niin Fuji kesti jopa monta päivää.

Nyt kun minulla on tuollinen kunnon 4t-moottorilla varustettu Yamaha niin kelkkailuharrastus on hiipunut että kolmen viime vuoden aikana olen ajanut vain 200km, mitkä nekin tulivat viime viikonlopulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-70 luvun alkupuolella minäkin aloittelin, ehkä ilmaisin itseni väärin mutta tuohon mainitsemaasi lukkojarrutukseen kuuluu että peukku pitää jonkin verran kaasua jotta jäähdyttää ja sitten jarru irti ja taas mennään, ei tarvitse mäntää pitää mukana, jarrupalojahan tuo syö mutta halpaa verrattuna mäntiin.Olen mielestäni ajellut kaikilla suomessa myydyillä merkeillä paitsi Buran, en ole omalla ajolla vielä mäntiä sulatellut, syy on aina ollut vuotava kampiakselin stefa tai öljynsyötön loppuminen jostain syystä.Tänään toin tuollaisen vanhan Indyn joka ollut aikoinaan Luostolla lustinpidossa kesää viettämään tänne pihaan, kerran siihen on männät vaihdettu koska helisi jo melko lailla.Pysyn edelleen kannassani, kuskit rikkoo ei toleranssit. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ihan hieno teoria, mutta ei sovi moottorikelkkailun luonteeseen. Kun kelkalla mennään lujaa, niin ei siinä ole aikaa alkaa horöstelemään vaan tehot pois, jarru pohjaan ja taas luukut auki, moottori mikä ei tuota kestä niin ei kuulu moottorikelkkaan.

Olen kelkkaillut vuodesta 1978 asti arviolta noin 150 000 km ja pahimmat kokemukset moottoreista ovat jostain vuodelta 1991 polariksissa olleista Fuji-moottoreista, reissulle lähdettiin aina vähintään 1 varamäntä mukana.

Havaintoni siitä, milloin tämä varamäntä siirtyi repusta moottoriin oli juuri tuo Aarnen suosittelema tapa, täydestä vauhdista hiljoskellen tehon vähentäminen, ilmeisesti tuolloinen pruutatekniikka antoi liian vähän bensaa koneelle ja silloin sulasi, jos tehot löysäsi kerralla niin Fuji kesti jopa monta päivää.

Nyt kun minulla on tuollinen kunnon 4t-moottorilla varustettu Yamaha niin kelkkailuharrastus on hiipunut että kolmen viime vuoden aikana olen ajanut vain 200km, mitkä nekin tulivat viime viikonlopulta.

 

No joo enpä ole omista ajo kilometreistä pitänyt lukua mutta olen aloittanut oman kelkkailun 1971 ja meillä keliä piisaa aina noin 5kk vuodessa, ja kokemusta ollut myös 500SKS pollesta jossa oli nestekone tiedän tapauksen jossa ko mallilla on ajettu 25000km ilman että konetta olisi aukaistu on vaan huolehdittu että vesipumpun hihna on riittävän tiukalla ja ehjä ja että nestettä ollut riittävästi sekä bensaa tankissa? voihan olla että ollut hyvä yksilö muutta jokainen kuljettaja voi vaikuttaa kelkkansa kestävyyteen kun huolehtii huollot ajallaan ja eikä hölmöile :thmbup: Takuuvarma asia on, että pohjoisen ja etelän välillä on varmaan eroja pelien kestävyydessä 8) On yhtä monta mieltä kuin miestäkin......Tällä omalla pollella oli ajettu 15000km ilman ongelmitta normaali huoltoja vain tehty.. että semmoinen peli..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo enpä ole omista ajo kilometreistä pitänyt lukua mutta olen aloittanut oman kelkkailun 1971 ja meillä keliä piisaa aina noin 5kk vuodessa, ja kokemusta ollut myös 500SKS pollesta jossa oli nestekone tiedän tapauksen jossa ko mallilla on ajettu 25000km ilman että konetta olisi aukaistu on vaan huolehdittu että vesipumpun hihna on riittävän tiukalla ja ehjä ja että nestettä ollut riittävästi sekä bensaa tankissa? voihan olla että ollut hyvä yksilö muutta jokainen kuljettaja voi vaikuttaa kelkkansa kestävyyteen kun huolehtii huollot ajallaan ja eikä hölmöile :thmbup: Takuuvarma asia on, että pohjoisen ja etelän välillä on varmaan eroja pelien kestävyydessä 8) On yhtä monta mieltä kuin miestäkin......Tällä omalla pollella oli ajettu 15000km ilman ongelmitta normaali huoltoja vain tehty.. että semmoinen peli..

 

Tuo kertomani mäntäsyöppö oli 650RXL, minulla on ollut myös parempiakin polariksia kuten Sport340, Trail500SKS, 500SKS, 600XCR. Tuo viimeksi mainittu ei kestänyt täydellä teholla remmin katkeamista, jolloin kampiakselin laakerit joutuivat vaihtoon. Mittareihin tuli lievien remonttien jälkeen loppujen lopuksi 15-25 tkm. Sitten kun olisi pitänyt vaihtaa Storm700:seen niin tein (paremman) päätöksen ja siirryin Yamaha-kuskiksi.

Pollen miehille vielä sanottakoon että on minulla tuolla 1 kpl Yamaha V-Max 500XTC, jonka moottori on tällä hetkellä korjaamatta noin viidennen mäntävaurion jälkeen, siinä tekeleessä kun ei jäähdyttimien teho riitä lämpimillä kovapintaisilla keleillä. Jos jollaki olis tiedossa hyviä pyttyjä ja mäntiä tuohon tai 600cc koneeseen niin laittakaa privapostia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo kolmepyytiset vääntörauta koneet onkin omalukunsa ja niihin pitää olla hyvin syönyt kuski ;D että jaksaa viedä muuten vie kelkka :P  Joka tapauksessa painii painossa yamahan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään