Peter Lord

OH-JEE EFIS

7 viestiä aiheessa

Avioniikkaverstas ScanAv lähetti juuri valokuvia työn alla olevasta "kesäkulkuneuvostani" OH-JEE:sta.

Koneen vanha keinohorisontti ja suuntahyrrä ovat muuttaneet muotoaan.

Mitäs sanotte:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Valmistajan sivut:

http://www.aspenavionics.com/

 

FLYING koelentoraportti:

http://www.flyingmag.com/avionics/1489/aspen-avionics-evolution-efd1000.html?print_page=y

 

 

YouTubessa näyttää olevan tästä Aspen Pro 1000 PFD:stä enemmänkin ...

 

Peter Tähtinen

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:

 

Koskas ollaan Suomessa taas? ;)

 

Vielä odotellaan peruskorjauksessa olevaa S-TEC 55 autopilotin/trimmin servoa.  Matkalla jossakin USA:n ja Ruotsin välillä.

Sitten odtellaan sopivia säitä.

 

Sanoisin että parin viikon sisällä ollaan kotona jos kaikki käy hyvin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

'Jos Jumala olisi tarkoittanut, että ihminen lentää, hän olisi lähettänyt meille enemmän rahaa.'

Asennusprojektin loppumetreillä selvisi, että jotakin oli myyjältä unohtunut.

 

Koneessahan oli ennestään tavallinen keinohorisontti, ilman Flight Director:ia. 

Aspen EFIS-näytössä sen sijaan on (optiona) "single cue Flight Director" ja ScanAvionics olikin asentanut F/D interfacen STC:n mukaisesti - jotta Aspen voisi näyttää Flight Director:in "viikset"

 

Alla olevassa kuvassa näet punaiset "viikset" keskellä keinohorisonttia ....  [ attachment removed / expired ]

 

 

Myyjä oli unohtanut kuitenkin ottaa huomioon, että myös autopilottiin on tehtävä modifikaatio, jotta Flight Director-toiminnallisuus saataisiin autopilotissa "päälle".  Käytännössähän kyse on siitä, että F/D moodissa autopilotti ei ole yhteydessä ohjainpintoihin (ts servot eivät ole aktiivisena) vaan autopilotti näyttää keinohorsinotin yhteydessä olevalla osoittimella komennon siitä, mihin suuntaan pitää ohjata (miten autopilotti ohjaisi) jotta haluttu lentotila ja -rata säilytettäisiin.

 

Tätä varten autopilotin pääkytkin vaihdetaan 2-asentoisesta on/off -tyylisestä kytkimestä 3-asentoiseksi:  OFF - F/D - F/D&A/P  eli ensimmäinen tila on pelkkä F/D -tila ilman servoja ja toinen tila on sitten se tavanomainen.  Toki tämän kytkimen lisäksi tarvitaan koko joukko muitakin komponentteja, jotka eivät ole lentäjän näkyvissä.

 

 

 

No, sitten kun tällainen muutos tehdään, pitää autopilottiin lisätä ulkoinen tilaindikaattori (annunciator panel) pilotin primääri näkökenttään.  Tarkoitus sillä on, että lentäjä on koko ajan tietoinen siitä, missä tilassa järjestelmä on. Tältä näyttää kyseinen indikaattori: [ attachment removed / expired ]

 

 

Alla kuva toisesta Archer III:sta, jossa ko. paneeli on asennettu standby-korkeusmittarin yläpuolelle:[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Eipä hätää, kuulemma tämäkin saadaan koneeseen lisätyksi.  Aikaa taitaa vielä mennä pari viikkoa lisää.

Ja 3.500 USD verran lisää rahaa.  Eli: Jos Jumala ....

 

No joo. Kai siitä hyvä tulee.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuollaisten kauppojen tilaussopimukset yleensä tehdään? Lähinnä siis että jos tilaat mittarin x asennettavaksi, ja myyjä epähuomiossa unohtaa laskea tarjoukseen jonkun välttämättömän komponentin, niin onko kauppasopparissa joku vakiolause joka antaa myyjälle mahdollisuuden vetäytyä ja laskuttaa asiakkaalta tarvittavat muutokset?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuollaisten kauppojen tilaussopimukset yleensä tehdään? Lähinnä siis että jos tilaat mittarin x asennettavaksi, ja myyjä epähuomiossa unohtaa laskea tarjoukseen jonkun välttämättömän komponentin, niin onko kauppasopparissa joku vakiolause joka antaa myyjälle mahdollisuuden vetäytyä ja laskuttaa asiakkaalta tarvittavat muutokset?

 

 

No kun kerran kysyit:

 

"As you can see in the proposal under “equipment” there are not specified a new S-TEC annunciator and consequently it is not part of the proposal. Down under Gen. Terms it is stated that: “Proposal based on the assumption that the aircraft with reused systems, parts and wiring will accommodate new equipment with required and/or wanted certification, performance, functions, locations and interference (Electrical, static, HIRF etc) according to the involved certification package. Possible relocation, repairs, realignments or modifications to existing equipment is not included.

As you write below the interface between the PFD and the autopilot is included in the proposal, and the autopilot has been connected to the PFD. But there is no changes or modifications to the existing equipment included in order to upgrade your aircraft for flight director operation."

 

 

Eli riski on aika lailla kokonaan asiakkaalla...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla