Anders Åman

Radioliikenteestä kysymyksiä

42 viestiä aiheessa

Eli tällainen asia askarruttaa mihin PPL kansio ei anna suoraa vastausta tai sitten ne rivit on jäänyt lukematta. Jos lennän esimerkiksi Turusta Vaasaan VFR niin RAUPO ulos jälkeen otanko seuraavaksi radioyhteyttä vasta vähän ennen Vaasaa vai otanko yhteyttä aluelennonjohtoon vai otanko Porin kohdalla yhteyttä Poriin että täällä ollaan ja ohi mennään vaikka en mene Porin TMA:lle?

 

Toinen kysymys koskee Tamperetta. VFR kartassa lukee TWR taajuus mutta myös APR. Jos lennän 1500ft tai alle niin pitääkö aina ottaa yhteyttä lähestymiseen vai voiko sen jättää väliin ja normaalin kaavan mukaan torniin suoraan? Tästä on lennonopettajat kertonut minulla kaksi eri versiota.

 

Ja älkää nyt sitten sanotko että tuollaiselta pitäisi otta lupakirja pois. ;o)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tällainen asia askarruttaa mihin PPL kansio ei anna suoraa vastausta tai sitten ne rivit on jäänyt lukematta.

 

1) Jos lennän esimerkiksi Turusta Vaasaan VFR niin RAUPO ulos jälkeen otanko seuraavaksi radioyhteyttä vasta vähän ennen Vaasaa vai otanko yhteyttä aluelennonjohtoon vai otanko Porin kohdalla yhteyttä Poriin että täällä ollaan ja ohi mennään vaikka en mene Porin TMA:lle?

 

2)Toinen kysymys koskee Tamperetta. VFR kartassa lukee TWR taajuus mutta myös APP Jos lennän 1500ft tai alle niin pitääkö aina ottaa yhteyttä lähestymiseen vai voiko sen jättää väliin ja normaalin kaavan mukaan torniin suoraan? Tästä on lennonopettajat kertonut minulla kaksi eri versiota.

 

Ja älkää nyt sitten sanotko että tuollaiselta pitäisi otta lupakirja pois. ;o)

 

1) RAUPON jälkeen on seuraava pakollinen yhteys ennen valitsemaasi, jotain haluamaasi,  EFVA:n ilmoittautumisporttia.

Ota yhteys myös matkan varrella Poriin , jos loukkaat sen rajoja.

Ennen kaikkea kuuntele koko ajan jotain taajuutta.

 

2) Pääasia että otat yhteyden EFTP:torniin. APP ei porrasta sinua, koska et ole sen tontilla.

Riippu vähän minne olet seuraavaksi menossa.

 

3) Kysyvä ei tieltä eksy ja aina kannattaa kertoa aikeistasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tällainen asia askarruttaa mihin PPL kansio ei anna suoraa vastausta tai sitten ne rivit on jäänyt lukematta. Jos lennän esimerkiksi Turusta Vaasaan VFR niin RAUPO ulos jälkeen otanko seuraavaksi radioyhteyttä vasta vähän ennen Vaasaa vai otanko yhteyttä aluelennonjohtoon vai otanko Porin kohdalla yhteyttä Poriin että täällä ollaan ja ohi mennään vaikka en mene Porin TMA:lle?

 

Jos olet koko matkan valvomattomassa ilmatilassa niin ei tarvitse ottaa yhteyttä kehenkään ennen Vaasaa. Jos meinaa tosiaan lennellä Porin TMA:n ali, eli alle 1100ft (huh), niin ei tarvitse silloinkaan ottaa yhteyttä, mutta minä ainakin ilmoittaisin varmuuden vuoksi torniin olemassaolostani. Fiksumpaa on ottaa yhteys Porin torniin jo ennen TMA:ta ja pyytäisin selvitystä lentää TMA:n läpi korkeammalla.

 

Toinen kysymys koskee Tamperetta. VFR kartassa lukee TWR taajuus mutta myös APR. Jos lennän 1500ft tai alle niin pitääkö aina ottaa yhteyttä lähestymiseen vai voiko sen jättää väliin ja normaalin kaavan mukaan torniin suoraan? Tästä on lennonopettajat kertonut minulla kaksi eri versiota.

 

Käsitykseni mukaan "ATS-elin" kohdassa AIP:ssä lukee Pirkkala TWR joten torniin olen aina ottanut ensiyhteyden jos tulen valvomattomasta. Kyllä siitä siirtävät lähestymiselle jos tarvista on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista. Nyt olen taas hieman viisaampi. Ja oikeassa elämässä lentäisin kyseisen reitin jos säät ja lennonjohto sallii niin 3000ft ja Porin TMA läpi selvityksen kanssa. Lähinnä se askarrutti että todellakin valvomattomassa ilmatilassa ei tarvitse mihinkään ottaa yhteyttä pitkälläkään lennolla. Kovin pitkiä lentoja en ole tehnyt mutta jos olen ei kenenkään alueella niin olen radion pistänyt alueelle jos tulee joku tilanne eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsitykseni mukaan "ATS-elin" kohdassa AIP:ssä lukee Pirkkala TWR joten torniin olen aina ottanut ensiyhteyden jos tulen valvomattomasta. Kyllä siitä siirtävät lähestymiselle jos tarvista on.

 

Käsityksesi on oikea. Suomessa vain EFHK:lla TMA on APP:n ilmatilaa, muualla TMA kuuluu TWR:lle, APP:hen otetaan yhteys jos halutaan päästä MIL CTA:n puolelle.

 

Toinen kysymys koskee Tamperetta. VFR kartassa lukee TWR taajuus mutta myös APR. Jos lennän 1500ft tai alle niin pitääkö aina ottaa yhteyttä lähestymiseen vai voiko sen jättää väliin ja normaalin kaavan mukaan torniin suoraan? Tästä on lennonopettajat kertonut minulla kaksi eri versiota.

 

Eli,

Jos MIL CTA on aktiivinen ja olet menossa sen puolelle, otat yhteyttä APP:hen.

Jos MIL CTA ei ole aktiivinen, otat yhteyttä ennen valvottuun ilmatilaan saapumista (oli se sitten TMA tai CTR) TWR:ään... ja luonnollisesti et ole valvotussa, jos lennät alle 1500 jalassa TMA:n alla. Jos olet menossa TMA:lle, torni saattaa käskeä sinut ottamaan yhteyttä lähestymiseen, mutta ensimmäinen yhteys otetaan siis aina torniin, jos valvomattomasta ollaan tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista. Nyt olen taas hieman viisaampi. Ja oikeassa elämässä lentäisin kyseisen reitin jos säät ja lennonjohto sallii niin 3000ft ja Porin TMA läpi selvityksen kanssa. Lähinnä se askarrutti että todellakin valvomattomassa ilmatilassa ei tarvitse mihinkään ottaa yhteyttä pitkälläkään lennolla. Kovin pitkiä lentoja en ole tehnyt mutta jos olen ei kenenkään alueella niin olen radion pistänyt alueelle jos tulee joku tilanne eteen.

 

Oikein olet suunnitellut  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3) Kysyvä ei tieltä eksy ja aina kannattaa kertoa aikeistasi.

 

Kuten tänään kuultiin elävästä elämästä: lento valvomattomassa MIL CTA:n alla. Pilotti kuitenkin ilmoittaa olemassaolostaan APP:iin ennen lentämistään sen alle. Lähestyminen kiittää ilmoituksesta, sillä kokardikoneet treenailevat alueella sadassa metrissä ko. seudulla ::)

 

(Jaska korjaa, jos muistin väärin)

 

Aktiivinen transponderi on kova sana näissä olosuhteissa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Anders

 

Teethän kirjallisen lentosuunnitelman ennen matkaa. Se helpottaa lentämistä huomattavasti kaikissa tapauksissa.  :)

HS

 

Juu teen aina lentosuunnitelman matkalennoille vaikka olisi lyhyempikin reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä täältä aluelennonjohdosta muutama kommentti. Ei voida kieltää ottamasta reittilentoosuudella yhteyttä aluelennonjohtoon, mutta ei siinä sanottavasti mitään ideaa ole. Jos pilotti ilmoittaa lentävänsä valvomattomassa ilmatilassa, jää meille täällä duunissa iso kysymysmerkki ilmaan, mitä yhteydenotolla haluttiin saada aikaan. Luultavasti pilotti ihmettelee sitä itsekin.

 

Mutta kuten jo Jaska tuolla alussa sanoi, pidä koko ajan jokin (aukiolevan) ATS-elimen jakso kuuntelulla tai napin painalluksen päässä, jos tulee ongelmatilanne. Samaten, jos sinulla on mitä tahansa todellista kysyttävää tai ilmoitettavaa, ei muuta kuin avauskutsua sorvaamaan ja kysymään.

 

Muutoin voin vain vahvistaa sen mitä kaikki muut ovat tuossa edellä opastaneet ja suositelleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaten, jos sinulla on mitä tahansa todellista kysyttävää tai ilmoitettavaa, ei muuta kuin avauskutsua sorvaamaan ja kysymään.

 

Tuli tätä lukiessa mieleen että sinähän voisit koostaa lyhyen ja viihteellis-informatiivisen listan asioista joita VFR-pilotti aluelennonjohdolta usein kysyy tai ilmoittaa. Sellainen lista voisi herättää keskustelunpoikasta, rohkaista käyttämään aluelennonjohdon palvelua ja toisaalta karsimaan huonoja tapoja jotka varaavat taajuutta turhaan.

 

Lista voisi olla esimerkiksi tämän näköinen (kohdat ovat keksittyjä)

 

Hyviä

- säätietoja reitille (ja minkälaista vastausta voi odottaa saavansa)

- määräkentän liikennetietoja yöllä

- ilmoitus metsäpalosta

 

Huonoja

- huvin vuoksi ilmoittautuminen

- pizzan tilaus määräkentälle

- täydellisen lentosuunnitelman jättäminen jaksolla kirjallisen sijaan

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tätä lukiessa mieleen että sinähän voisit koostaa lyhyen ja viihteellis-informatiivisen listan asioista joita VFR-pilotti aluelennonjohdolta usein kysyy tai ilmoittaa.

 

[...]

Hyviä

- säätietoja reitille (ja minkälaista vastausta voi odottaa saavansa)

 

Minä olen muutamia kertoja yrittänyt saada selvyyttä alueelta mm. sadekuuroista (lähinnä tyyliin: kumpaa kautta kannattaisi ehkä kiertää tai kuinka iso kuuro kyseessä on), mutta vastaukset ovat kyllä aivan yhtä tyhjän kanssa. En kyllä sieltä maan alta enää säätä ala kyselemään. Toista on kun kyselee tornista kentän ympäristössä vallitsevaa säätä.

 

Luolassakin on sentään jonkinlainen säätutka (tai pikemminkin kuva tutkan havainnoista) ja näkee missä ne sateet on. Koneessa, täällä peräkorvessa, tälläiset palvelut vielä puuttuvat... XM weather tms. kun olisi, niin helpottaisi kummasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen muutamia kertoja yrittänyt saada selvyyttä alueelta mm. sadekuuroista (lähinnä tyyliin: kumpaa kautta kannattaisi ehkä kiertää tai kuinka iso kuuro kyseessä on), mutta vastaukset ovat kyllä aivan yhtä tyhjän kanssa. En kyllä sieltä maan alta enää säätä ala kyselemään. Toista on kun kyselee tornista kentän ympäristössä vallitsevaa säätä.

 

Luolassakin on sentään jonkinlainen säätutka (tai pikemminkin kuva tutkan havainnoista) ja näkee missä ne sateet on. Koneessa, täällä peräkorvessa, tälläiset palvelut vielä puuttuvat... XM weather tms. kun olisi, niin helpottaisi kummasti.

 

Huoh...

 

1) aluelennonjohto ei sijaitse luolassa

 

2) aluelennonjohtajalla ei ole käytännössä käytettävissään säätutkaa

 

3) jos pilotit kyselevät aluelennonjohdolta tietoja, joita sillä ei ole käytettävissään, on turha odottaakaan niihin vastausta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tätä lukiessa mieleen että sinähän voisit koostaa lyhyen ja viihteellis-informatiivisen listan asioista joita VFR-pilotti aluelennonjohdolta usein kysyy tai ilmoittaa. Sellainen lista voisi herättää keskustelunpoikasta, rohkaista käyttämään aluelennonjohdon palvelua ja toisaalta karsimaan huonoja tapoja jotka varaavat taajuutta turhaan.

 

Lista voisi olla esimerkiksi tämän näköinen (kohdat ovat keksittyjä)

 

Hyviä

- säätietoja reitille (ja minkälaista vastausta voi odottaa saavansa)

- määräkentän liikennetietoja yöllä

- ilmoitus metsäpalosta

 

Huonoja

- huvin vuoksi ilmoittautuminen

- pizzan tilaus määräkentälle

- täydellisen lentosuunnitelman jättäminen jaksolla kirjallisen sijaan

 

 

 

Melko hyvä lista.

Säätiedosta on käytettävissä metarit ja taffit.

Metsäpaloista ehdottomasti, mutta varautukaa siihen, että ACC voi pyytää tarkastamaan savuhavainnon. Ylimääräisestä reissusta saa korvauksen, mutta siihen ei ole pakko suostua.

Tiedot aktiivisista G- ja D-alueista. D-alueiden selvittämien kuuluu asialliseen lennonvalmisteluun, mutta tarvittaessa tiedon saa ACC:ltä. Sama koskee varsinkin määränpään ATS-palvelun aukioloaikoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Jounilta ja hänen työkavereiltaan saa viimeisimmät Metarit , AMD-Taffit ja specit  :thmbup:

 

Näistä olen usein saanut winkkiä matkan jatkamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voida kieltää ottamasta reittilentoosuudella yhteyttä aluelennonjohtoon, mutta ei siinä sanottavasti mitään ideaa ole. Jos pilotti ilmoittaa lentävänsä valvomattomassa ilmatilassa, jää meille täällä duunissa iso kysymysmerkki ilmaan, mitä yhteydenotolla haluttiin saada aikaan.

 

 

Paitsi että jos se kirjallisella FPL:llä lentävä pilotti poloinen luulee saavansa sillä ilmoituksella ACC:lle tiedon siitä että on reitillä ja aikataulussa (jos vaikka kohta menisi jotakin pieleen).

 

Luultavasti pilotti ihmettelee sitä itsekin.

 

 

 

Harvemmin ihmettelee, luulen minä. Yllä mainittu pilottipolo saattaa vaikka olettaa saavansa G ilmatilassa sinne annettavaa (?)  "lennontiedotuspalvelua ja väistöneuvoja tarvittaessa " vai miten se sanamuoto menikään.

 

Kokeile kyseistä palvelua lentämällä vaikka  VFR:ssä etelänaapuriin, jatkat sen eteläpuolelle, menet sieltä vielä etelämmäksi, sitten kaarrat länteen ja tulet lopuksi pohjolan Arabian kautta takaisin kansainkodin alueelle. Jos aikaa on niin kannattaa tehdä lisälenkki lännen kautta, se avartaa myös.

 

Tulet matkasi aikana kuulemaan ACC kertomia lauseita VFR koneille:

Ilmoittautuessasi ulos CTR:stä kuulet " Flight information available.." ja siihen taajuus perään.

Jos et ilmoittaudu mainitulla taajuudella huutavat perään koska tiedotuspalvelun antaminen koetaan muualla Euroopassa turvallisuutta lisääväksi asiaksi (myös viranomaisraporttityön määrä vähenee).

" For information, unknown traffic from your right to left distance... "

" Controlled airspace 10 minutes ahead from you, for ATC clearance contact..." 

Ilo lentää.

 

Tietysti tämän palvelun toteutuminen edellyttää MeriSK vanhasta koulutuksesta tuttua kolmea isoa T:tä eli Taitoa Tahtoa ja Tarvikkeita.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paitsi että jos se kirjallisella FPL:llä lentävä pilotti poloinen luulee saavansa sillä ilmoituksella ACC:lle tiedon siitä että on reitillä ja aikataulussa (jos vaikka kohta menisi jotakin pieleen).

 

 

 

Harvemmin ihmettelee, luulen minä. Yllä mainittu pilottipolo saattaa vaikka olettaa saavansa G ilmatilassa sinne annettavaa (?)  "lennontiedotuspalvelua ja väistöneuvoja tarvittaessa " vai miten se sanamuoto menikään.

 

Kokeile kyseistä palvelua lentämällä vaikka  VFR:ssä etelänaapuriin, jatkat sen eteläpuolelle, menet sieltä vielä etelämmäksi, sitten kaarrat länteen ja tulet lopuksi pohjolan Arabian kautta takaisin kansainkodin alueelle. Jos aikaa on niin kannattaa tehdä lisälenkki lännen kautta, se avartaa myös.

 

Tulet matkasi aikana kuulemaan ACC kertomia lauseita VFR koneille:

Ilmoittautuessasi ulos CTR:stä kuulet " Flight information available.." ja siihen taajuus perään.

Jos et ilmoittaudu mainitulla taajuudella huutavat perään koska tiedotuspalvelun antaminen koetaan muualla Euroopassa turvallisuutta lisääväksi asiaksi (myös viranomaisraporttityön määrä vähenee).

" For information, unknown traffic from your right to left distance... "

" Controlled airspace 10 minutes ahead from you, for ATC clearance contact..." 

Ilo lentää.

 

Tietysti tämän palvelun toteutuminen edellyttää MeriSK vanhasta koulutuksesta tuttua kolmea isoa T:tä eli Taitoa Tahtoa ja Tarvikkeita.

 

Pete

 

Tampereen ACC:lla ei vaan ole mitään mahdollisuuksia tällaisen palvelun antamiseksi. Ei ole tarvikkeita ACC:ssa kuin koneissakaan ja kuten aina, pääpaino on lennonjohtopalvelun antamisessa - lennontiedotuspalvelua ja väistöneuvoja annetaan vain jos siihen on mahdollisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsityksesi on oikea. Suomessa vain EFHK:lla TMA on APP:n ilmatilaa, muualla TMA kuuluu TWR:lle, APP:hen otetaan yhteys jos halutaan päästä MIL CTA:n puolelle.

 

Eli,

Jos MIL CTA on aktiivinen ja olet menossa sen puolelle, otat yhteyttä APP:hen.

Jos MIL CTA ei ole aktiivinen, otat yhteyttä ennen valvottuun ilmatilaan saapumista (oli se sitten TMA tai CTR) TWR:ään... ja luonnollisesti et ole valvotussa, jos lennät alle 1500 jalassa TMA:n alla. Jos olet menossa TMA:lle, torni saattaa käskeä sinut ottamaan yhteyttä lähestymiseen, mutta ensimmäinen yhteys otetaan siis aina torniin, jos valvomattomasta ollaan tulossa.

 

Entäs kuis EFTP, EFHA, EFKA, EFKK, ETKU, EFRO, EFSI? Kyllä nuissa muistaakseni joku APP on kovin kiinnostunut TMA tai vastaavasta ilmatilasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kuis EFTP, EFHA, EFKA, EFKK, ETKU, EFRO, EFSI? Kyllä nuissa muistaakseni joku APP on kovin kiinnostunut TMA tai vastaavasta ilmatilasta?

 

Vastuulliset ATS-elimet ja niiden kutsumerkit löytyvät AIP:sta, ENR 2.1. Yleensä TMA:lla TWR, MIL CTA:lla APP.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kuis EFTP, EFHA, EFKA, EFKK, ETKU, EFRO, EFSI? Kyllä nuissa muistaakseni joku APP on kovin kiinnostunut TMA tai vastaavasta ilmatilasta?

 

Mä voin myöntää, että vaikka lupakirja on ollut taskussa jo kohta 10 vuotta, niin vasta jokunen vuosi sitten havahduin siihen, että tosiaan suurin osa TMA-ilmatiloista on tornin tonttia. Muistaakseni aikoinaan ppl-teorioissakin opetettiin, että käytetään sitä ANC-kartan APP-taajuutta, kun halutaan yhteys TMA:n hallitsijaan. Mutta jostain foorumilta se sitten selkes, että homma onkin näin vain Vantaalla.

 

Kannattaa kattoo tämä kappale AIP:sta, siitä näkee kuka vastaa mistäkin.

 

edit: ja myöhässä, kuten aina :P

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastuulliset ATS-elimet ja niiden kutsumerkit löytyvät AIP:sta, ENR 2.1. Yleensä TMA:lla TWR, MIL CTA:lla APP.

 

Jeps. Kaimasi muistikuva ei tietenkään siinä mielessä ole ihan tuulesta temmattu, eli kyllä se TWR voi vaikkapa heti avauskutsun jälkeen siirtää radioyhteyden APP:lle, vaikka virallisesti alueesta vastaava palveluelin onkin torni. Siis, TMA:lla lennettäessä tulee kyllä asioitua myös APP:eiden kanssa hesavantaan ulkopuolellakin, mutta vain hesavantaalla se APP vastaa siitä TMA:sta, joten vain siellä voidaan (ja pitääkin) ottaa yhteyttä hesan lähestymiseen 119.1. Edelleen hieno poikkeus, joka vasta hiljattain tuli, on EFHK TMA EAST ja WEST, jotka löytyvät korkeussuunnalta väliltä FL65-95, eli niille voi yleisilmailukoneilla kivasti lentää. Palveluelin niiden osalta ei olekaan sama kuin muulle TMA:lle, se on nimittäin tampereen alue.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä voin myöntää, että vaikka lupakirja on ollut taskussa jo kohta 10 vuotta, niin vasta jokunen vuosi sitten havahduin siihen, että tosiaan suurin osa TMA-ilmatiloista on tornin tonttia. Muistaakseni aikoinaan ppl-teorioissakin opetettiin, että käytetään sitä ANC-kartan APP-taajuutta, kun halutaan yhteys TMA:n hallitsijaan. Mutta jostain foorumilta se sitten selkes, että homma onkin näin vain Vantaalla.

 

Kannattaa kattoo tämä kappale AIP:sta, siitä näkee kuka vastaa mistäkin.

 

edit: ja myöhässä, kuten aina :P

 

-m

 

Vastuulliset ATS-elimet ja niiden kutsumerkit löytyvät AIP:sta, ENR 2.1. Yleensä TMA:lla TWR, MIL CTA:lla APP.

 

 

Katos perhana. Mielikuvat näemmä minulla(kin) pielessä. Vastuu ja palvelu eri asioita. Vieläkin oppii näemmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos perhana. Mielikuvat näemmä minulla(kin) pielessä. Vastuu ja palvelu eri asioita. Vieläkin oppii näemmä.

 

Varsinkin jos on tottunut ajattelemaan asioita IFR-näkökulmasta, tuntuu intuitiiviselta että tornille tultaisiin aina lähestymisen kautta.

 

Minullekin oikea menettelytapa selvisi vasta myöhemmin pienen selvittelyn jälkeen, ja olin aina ottanut oletuksena yhteyden lähestymiseen. Eipä siitäkään tosin kukaan koskaan läksyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään