Timo Hyvönen

Mikä niissä ultrissa niin harmittaa? (myös puolustuksen puheenvuoroja)

488 viestiä aiheessa

Moi,

 

olenkohan nyt vähän hölmö kun edes aloitan tällaista keskusteluketjua, tästä varmaan tulee kauhea taistelu. Olisi kuitenkin kiva kuulla eri näkökantoja aiheesta - jos mahdollista, asiallisia, ei tunteellisia.

 

Aiemminhan olin arvostettu ja kunnioitettu (harraste)purjelentäjä. Viime kesänä haksahdin hankkimaan MGPL:n ja matkalentäminenhän osoittautui hauskaksi. Lennonjohdon kanssa toimiminen on antoisaa ja fraseologiakin alkaa kai olla kohdillaan - onneksi lennonjohtajatkin ovat ihmisiä (?).

 

Nyt syksyllä sitten lensin MGPL->UPL -kirjan ja huomasin siirtyneeni ilmailuharrastajien paarialuokkaan. Kaupungilla kävellessä ihmiset osoittavat sormella ja kuiskivat, arvon PPL-lentäjät syleksivät päälle ja sukulaiset varoittelevat kun on niin vaarallista ja kaikki ultralentäjät kuolevat. Yritän itse lohduttautua sillä, että kyllähän ne kaikki muutkin lentäjät kuolevat.

 

Olen itse havainnut nuo ultrat pieniksi, ketteriksi, mukaviksi ja varsin moderneiksi koneiksi. Tehoa on aivan erilailla kuin esim. Grobissa ja käsittely on helppoa ja loogista. Kurssin lensin Malmilla ja samalla siis tulivat kentän käytännöt paremmin tutuiksi, aiemmin olin käynyt vain "pystymetsäläisenä" ja sekin onnistui. Ero Grobin ja perusultran välillä on suunnilleen samanlainen kuin AS-K21 vs LS-8 (salakieltä vain purjelentäjille).

 

Kertokaa nyt, mitä vikaa tuossa ultrassa on? Onko jokin perusasia ihan vinksallaan vai ovatko muut lentäjät vain kateellisia, kun muilla on uudempia koneita? Tai niissä on uudempaa teknologiaa? Väärä materiaali? Vai johtuuko se siitä, että ultralla pääsee lentämään niin paljon nopeammin (25h) kuin perinteisillä (45h) ja tulevat tuollaiset harrastajat sotkemaan Oikeiden Harrastajien ja Ammattilaisten ilmatilaa?

 

Jos sitten jotain vikaa on, olisiko jokin keino korjata asia? Vai saako tällaisia asioita edes kysyä tai niistä keskustella? Moderaattorihan varmaan päättää asiasta nopeasti.

 

Yritin kaivaa tilastoja suoritteista eri konetyypeillä vs. onnettomuudet, en heti löytänyt. En nyt vertaisi lentotunteihin vaan nimenomaan suoritteisiin, ultrilla kuitenkin lennetään aika lyhyitä harrastelentoja (vai?).

 

Kaikesta tästä huolimatta, kannan ylpeänä ultralentäjätatuointia otsassani ja aion edelleen jatkaa purje- ja moottoripurjelentoakin!

 

t. Timo

 

On se nätti

zephyr.jpg

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt syksyllä sitten lensin MGPL->UPL -kirjan ja huomasin siirtyneeni ilmailuharrastajien paarialuokkaan. Kaupungilla kävellessä ihmiset osoittavat sormella ja kuiskivat, arvon PPL-lentäjät syleksivät päälle ja sukulaiset varoittelevat kun on niin vaarallista ja kaikki ultralentäjät kuolevat. Yritän itse lohduttautua sillä, että kyllähän ne kaikki muutkin lentäjät kuolevat.

 

Mitä, onko tänne päässyt rekisteröitymään ja kirjoittelemaan joku ultralentäjä? Äkkiä bannia ja viesti poistoon, modeet!

 

( :laugh:, ihan varmuuden vuoksi)

 

Minua harmittaa niissä lähinnä se, että ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla sellaista kun ei tuo lupakirja anna myöten.

 

Sekin harmittaa kun ne kuluttaa niin vähän ja saattavat olla peltivehkeitä nopeampiakin. Se harmittaa oikeasti, että niiden kuormattavuus on aika heikko. Ei oikein reissukoneita siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

So so

Et sitte katsonut ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Olisit nähnyt siiven tyngät. Se varmaan niitä ultrapilotteja ultrassa harmittaa :D

Eipä noissa peltilehmissä sen kummosemmat ole.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ultraa kokeillut - ehkä pitäisi joskus kokeilla. Tähän asti olen ollut vankka peltikoneiden kannattaja, varmaankin siksi, koska olen niillä lentänyt alusta saakka. Ultrien kehitys on ollut siinä määrin voimakasta, että nyt niistä löytyy jo sellaisia, joita voisin oikeasti harkita harrastevälineeksi: Dynaero MCR, Dova Slylark ym vastaavat.

 

Ongelma tulee eteen siinä, kun pitäis ottaa emäntä ja pari mukulaa kyytiin, niin ainakin toistaiseksi on pysyttävä Cessnassa. Katotaan nyt, jos kukaan ei noista kolmesta innostu enempää lentämisestä, niin sitten voin vaihtaa ultraan  :o

 

Taitaa lisäksi olla niin, että ultrat ovat helpoin ja edullisin tie taivaalle moottorikoneen puikkoihin, ja tuo siten uusia harrastajia joukkoon  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kun ei sillä saa laillisesti lentää normaalikokoisen (=minun kokoinen) open tai oppilaan kanssa.

 

Vaikka onhan isot pojat sanoneet, että kyllä niillä lennetään, ja kyllä ne kestää. Mut eikös sitte tuu kumminkin edes huono omatunto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran olen ultran kyydissä ollut, kun on vain PPL. Toisaalta olen lentänyt 230 h ultraa vastaavalla Kitfox 4:llä ( neljä yksilöä Suomessa, yksi rekkaroitu ultraksi, minun ihan lentokoneeksi). En oikein keksi lentolaittesta mitään pahempaa sanottavaa. Se on juuri minulle sopiva mökkimopo. Tokko se U-kirjain ja numero tunnuksessa muuta muuttaisi, kuin max lentoonlähtöpaino suksilla pienenisi 48 kiloa. Tunnen muutaman lentäjän, joista osalla on ultrakirja. Lentelemme yhdessä ja erikseen nauttien ilmailusta.

Minua ei harmita ultrissa tai niiden lentäjissä mikään. Suurin harmitus on se, että tuli aloitettua tuo ilmailu vasta yli viisikymppisenä, toisaalta hyvä, että edes silloin.

 

Hyvät joulut ja uudet vuodet!

 

jari s

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kait se on se täsmällisyyskulttuuri, tuntuu melko monella olevan ongelmana "mitä se kelleen kuuluu" asenne.

No tämä paranee ajan mukana pikkuhiljaa. Toki U-joukossa on porukkaa, joista muidenkin ilmailulajien kaverit saavat ottaa esimerkkiä.

 

Minullakin on tarkoitus saada jossakin vaiheessa tuo U-kirja plakkariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa nyt, mitä vikaa tuossa ultrassa on? Onko jokin perusasia ihan vinksallaan vai ovatko muut lentäjät vain kateellisia, kun muilla on uudempia koneita? Tai niissä on uudempaa teknologiaa? Väärä materiaali? Vai johtuuko se siitä, että ultralla pääsee lentämään niin paljon nopeammin (25h) kuin perinteisillä (45h) ja tulevat tuollaiset harrastajat sotkemaan Oikeiden Harrastajien ja Ammattilaisten ilmatilaa?

 

Jos sitten jotain vikaa on, olisiko jokin keino korjata asia?

 

No monet oikeat koneet on rumempia;

 

Onko se nätti ( 45h ) ?

 

http://www.fortunecity.com/tattooine/farmer/120/r1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minullakin on tarkoitus saada jossakin vaiheessa tuo U-kirja plakkariin.

 

Tulevaisuus saattaa tuoda pikaisestikin helpotuksia tuohon UPL:n hankintaan, Rakentajien ja Moottorilentäjien talvipäivillä Pieksämäellä ensi maaliskuussa tiedämme ehkä enemmän.

 

Enpä ole lentänyt Kitfoxilla koskaan, mutta siihen perustuvalla EuroFoxilla kyllä, lentokoneena sekä ultrana. Hauska peli kaikenkaikkiaan, eikä sauvan varresta osaa sanoa, onko ultra vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

Just tulin vahaamasta Grobin 19 neliön siipiä a 7.5m. Siin työn tiimellyksessä yx ultra teki läpäreitä, hiukan harmitti. Kovia poikia ne aikakin lentämään.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ei kai noissa koneissa varsinaisesti ole hirveästi haukuttavaa, vaikka ovatkin nimensä mukaisesti aika Rimpuloita. Yleisimmät minulle heitellyt kommentit (lyhyiden siipien lisäksi, sniff;) ovat liittyneet epäilyksiin koulutuksen laadusta ja lyhyydestä sekä jo mainittuun välinpitämättömyyteen koskien ylipainolentämistä.

 

Kunhan nyt sais sen lupakirjan hallinnosta niin...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ei kai noissa koneissa varsinaisesti ole hirveästi haukuttavaa, vaikka ovatkin nimensä mukaisesti aika Rimpuloita. Yleisimmät minulle heitellyt kommentit (lyhyiden siipien lisäksi, sniff;) ovat liittyneet epäilyksiin koulutuksen laadusta ja lyhyydestä sekä jo mainittuun välinpitämättömyyteen koskien ylipainolentämistä.

 

 

Mopuilijoiden on turha elvistellä, siellä on vauriotiheys samaa luokkaa kuin ultrilla. Koulutuksessa on puutteita omasta mielestäni teoriapuolella, mutta nekin asiat toistuvat mopupuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne kommentit yleensä tulevat tuolta PPL-puolelta, enpä ole mopumiesten kuulleen kauheasti ultrailijoita kommentoivan (paitsi lyhyistä siivistä :D

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne kommentit yleensä tulevat tuolta PPL-puolelta, enpä ole mopumiesten kuulleen kauheasti ultrailijoita kommentoivan (paitsi lyhyistä siivistä :D

 

t. Timo

 

 

Syleksittää lukea tuollaisia kommentteja > lainaus TH:n sanomasta;  arvon PPL-lentäjät syleksivät päälle < lainaus loppu.

 

jos lentäjä ei kestä asiallista arvostelua, voi siirtyä vaikka muualle. Jospa PPL-puolella tiedetään asioista enemmän ja perusteellisemmin ja sanominen koetaan, mollaamiseksi.

 

Kaikilla pitäis olla kiva olo, jota tollanen mollaaminen ei edistä.

 

Kyllä tuo perustietämys, varsinkin Lentosäännöistä on monella siellä ihan hanurista  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Syleksittää lukea tuollaisia kommentteja > lainaus TH:n sanomasta;  arvon PPL-lentäjät syleksivät päälle < lainaus loppu.

 

jos lentäjä ei kestä asiallista arvostelua, voi siirtyä vaikka muualle. Jospa PPL-puolella tiedetään asioista enemmän ja perusteellisemmin ja sanominen koetaan, mollaamiseksi.

 

Kaikilla pitäis olla kiva olo, jota tollanen mollaaminen ei edistä.

 

Kyllä tuo perustietämys, varsinkin Lentosäännöistä on monella siellä ihan hanurista  >:(

 

Jaska hyvä, yritin kirjoittaa tuon alkuperäisen tekstin sarkastisesti. Ei mua kukaan oo oikeasti syleksinyt eikä kukaan ole sormella osoitellut, mutta tuo yleisasenne on aikalailla tuon viimeisen lauseesi mukainen. Miksi turhaan, koska yhdyn täysin toiseksiviimeiseen lauseeseesi! Eikös tässä kaikki pyritä olemaan Lentäjiä!

 

Onko siis lentosääntöjen koulutus riittämätöntä ultrapuolella jos perustietämys niistä on ihan hanurista?

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli PPL yli 25 vuotta ja sitten tuli hommattua ultra-kirjakin Porin ekalla kurssilla. Väite siitä että koulutus olisi jotenkin kehnompaa on aika huubaa.  Kyllä meidän kurssilla on ainakin samat opet kuin pepplupuolella. Ja kaikki tentit joita määrättiin oli läpäistävä asetettujen rajojen mukaan. Ei siellä mitään sormien läpi katsottu. Lensimme Ikaruksella ja ainakin minä pidin sitä hyvin vakaana ja helposti käsiteltävänä koneena. Ainoastaan lähestymisessä piti muistaa että sen liitokyvyt eivät ole jatkuvuudeltaan ihan esim mopocesscan tasolla. Mutta sitä varten siellä oli tehovipu. Ja loppuvedossa piti muistaa ennen nokkapyörän laskua oikaista se pyörä radan suuntaiseksi. Sen preflightcheck oli kyllä aika ovela joten sitä varten tarvittiin vähän lentävälla aina manuaali jotta tuli kaikki pultit ja pinnit katsottua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Aihe on kyllä hyvin mielenkiintoinen ja ansaitsisi oikeastaan syvällisempää analyysiä.

 

Ensinnäkin ilmapiiri ja suhtautuminen ultrailmailijoihin vaihtelee erittäin paljon paikkakunnittain. Jopa niin että lentämällä 20 minuuttia naapurikentälle niin ollaan aivan erilaisessa ilmastossa. Itse olen lentänyt lähinnä Jämillä ja Porissa, enkä ole kyllä huomannut pienintäkään asennevammaa kellään. Toisaalta joillain paikoilla tosiaan lähes syljeksitään päälle.. Rankasti yleistämällä voisi sanoa että syrjäinen ja pieni korpikenttä on oikein kodikas paikka ultrailijalle. Sensijaan monet (eivät kaikki) vanhat "ilmailukeskukset" ovat... noh, aika karuja paikkoja lähes kaikille vaihtoehtoilmailijoille. Menkää vaikka riippuliitäjiltä ja vastaavilta kysymään. Se että Porissa ei tuota meininkiä ole johtunee pitkälti siitä että siellä ultrailijoita kouluttaa kerho jolla on pitkät perinteet "oikeasta lentämisestä".

Tähän voisi vielä lisätä että eräs sukulaiseni lensi "kylmiltään" purjelentopahvit yhdessä maamme suurista purjelentokerhoista. Kun juttelin kaverin kanssa niin täytyy todeta että hyvin oli pohjatyö tehty, kammo ja ylenkatse mokomia räpistimiä kohtaan oli syvään juurrutettu.  :'(

 

Toisekseen täytyy muistaa historia. Kun katsotaan taaksepäin niin huomataan että se on lyhyt ja tottavieköön aika karmea, ainakin tyyppihyväksyttyjen näkökulmasta asioita ajattelevan mielestä. Suosittelen lämpimästi lukemaan kolmen artikkelin sarjan naapurifoorumilta:

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=2493.0

Kun ymmärtää mistä on lähdetty, niin joidenkin käsittämätöntä ultravihaa voi olla helpompi ymmärtää, vaikkakaan ei hyväksyä. On ihan ymmärrettävää että moottorikelkan sukuisilla 2t-moottoreilla päristelevät vasta-alkajat herättivät monenlaisia ajatuksia. Varsinkin kun monesti hyvä ilmailutapa oli täysin tuntematon käsite, ja viranomaisiin ja pykäliin suhtauduttiin jopa avoimen vihamielisesti. Nykyisinhän lähes kaikki tässä yhtälössä on muuttunut, ainoastaan se on pysynyt että edelleen ultrailija on monesti vasta-alkaja.

 

Kolmanneksi joukossa saattaa olla ihan avointa kateutta, senhän me suomalaiset osaamme. Totta vieköön se harmittaa kun toisilla on uudenkarheat menopelit joiden kulutuskin on 2-3 kertaa vähemmin ja silti kulkee samat... Jäljelle ei jää kuin se että "onneksi me sentään ollaan OIKEITA ilmailijoita eikä mitään ultrapellejä". No lohtu sekin..

 

Eräs ystäväni on lentänyt kerhon Piperilla useita vuosia. Edellisenä kesänä hän hankki UPL:n ja tänä kesänä lensi jo enemmän tunteja ultralla kuin Piperilla. Hän kertoi että lennonjohdon suhtautumisessa oli selvä ero riippuen siitä millä hän lensi. Piperilla lennettäessä oli "aivan sama miten asian ilmaisi", koskaan ei joutunut jonkun muotovirheen takia toistamaan asiaansa. Nyt ultralla lennettäessä lennonjohtajan asenne on paljon kouluttavampi. Asiat on sanottava ja tehtävä juuri oikein, muuten tulee palautetta. Ei tätä kuitenkaan simputukseksi kokenut, ehkäpä lennonjohtokin oli pannut merkille että ultran puikoissa istutaan usein paljon pienemmällä kokemuksella kuin tyyppihyväksytyn?

 

Niin tai näin, mutta joka tapauksessa kertoo aika paljon ihmisen sisäisestä maailmasta jos omaa egoa täytyy nostaa toisia haukkumalla. Tulisivat mieluummin vaikka neuvomaan. Itse ainakin pidän PPL-lentäjiä "isoveljinä" joilta mielellään menen kysymään asioita ja varmistamaan omien tietojeni paikkaansapitävyyden. Mutta niinhän se tosielämässäkin monesti menee, että isoveljet kiusaa pienempiään... Mutta kyllä me tästä kohta kasvetaan, odottaakaas vaan  ;D

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Syleksittää lukea tuollaisia kommentteja > lainaus TH:n sanomasta;  arvon PPL-lentäjät syleksivät päälle < lainaus loppu.

 

jos lentäjä ei kestä asiallista arvostelua, voi siirtyä vaikka muualle. Jospa PPL-puolella tiedetään asioista enemmän ja perusteellisemmin ja sanominen koetaan, mollaamiseksi.

 

Kaikilla pitäis olla kiva olo, jota tollanen mollaaminen ei edistä.

 

Kyllä tuo perustietämys, varsinkin Lentosäännöistä on monella siellä ihan hanurista  >:(

 

Mitähän muuta tämä on kuin toisen julkituotujen kokemusten mollaamista? Täällä ei voi mitään avointa keskustelua käydä niin kauan tällaista kommentointia suvaitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen verran

Muistu mieleen OTK:n EL:en lausuma: "Takavuosina ilmaantui herroja ilmoittautumaan lentokoulutukseen. He olivat yleensä maasiirtofirmojen omistajia. Yhteinen piirre heillä oli Jamekset ja sen takataskussa paksu loppakko ja hinku ostaa myös oma kone. Niitä minä sitten kaivelin myöhemmin erinäisillä työkaluilla mittaritaulusta".

Ultrapuolella on kova buumi päällä. Joukko on ja operaatiot ovat suuria. Siihenkin joukkoon kun sitten kyllä mahtuu yksilöitä, joille hyvä ilmailutapa ei ole päivän selvä.

Tuli mieleen, eikö siellä länsi-Suomen puolella joku saanut hiljan kesnan toisella yksinlennollaan sen oikeaan asentoon, tassut taivasta kohti  8)

Jounille, ei mopumiehet elvistele, mitä ny vähän hekseleitä paukuttelee nurkan takana, ettei muut nää :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainausta : Kaikesta tästä huolimatta, kannan ylpeänä ultralentäjätatuointia otsassani  :thmbup:

 

 

Oli niin tai näin , hienoa tuo ilmailu kuitenkin on ja kuitenkin samaa ilmatilaa käytetään (isommat useimmin korkeammalla).

 

Hyvää vuoden vaihdetta kaikille ilmailijoille  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen verran

Muistu mieleen OTK:n EL:en lausuma: "Takavuosina ilmaantui herroja ilmoittautumaan lentokoulutukseen. He olivat yleensä maasiirtofirmojen omistajia. Yhteinen piirre heillä oli Jamekset ja sen takataskussa paksu loppakko ja hinku ostaa myös oma kone. Niitä minä sitten kaivelin myöhemmin erinäisillä työkaluilla mittaritaulusta".

 

Ei helkkari, tää oli paras pitkään aikaan  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän muuta tämä on kuin toisen julkituotujen kokemusten mollaamista? Täällä ei voi mitään avointa keskustelua käydä niin kauan tällaista kommentointia suvaitaan.

 

UGH. Olla puhunut, muut hiljaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muistu mieleen OTK:n EL:en lausuma: "Takavuosina ilmaantui herroja ilmoittautumaan lentokoulutukseen. He olivat yleensä maasiirtofirmojen omistajia. Yhteinen piirre heillä oli Jamekset ja sen takataskussa paksu loppakko ja hinku ostaa myös oma kone. Niitä minä sitten kaivelin myöhemmin erinäisillä työkaluilla mittaritaulusta".

 

 

Hahah haha ha ! Varmaan totta. Pientalon maansiirrot maksaa 5000 ekkua minimissään...eikä siinä montaa päivää kone ja mies ole tontilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Argumentit koulutuksen lyhyydestä ovat hiukan hatarat: mopu-pahvin saa ihan samansuuruisella 25h minimivaatimuksella kuin ultran.

PPL kouluttajat voivat sitten perustella sen miksi 45h on tarpeen 150-sarjan cessnan ohjaamiseksi. Sehän on sellainen aika kompleksinen lentolaite.

Kouluttajan tason mollaaminen yleisesti on sekin ihan syvältä! Malmilla ainakin on kaksi Suomen huipputasoa olevaa kouluttajaa. Onko jotain ongelmia lueteltavissa valvotun lentopaikan menetelmissä Malmilla koulutettujen ultraoppilaiden suhteen? Entäs PPL tasolla?

Summittaiset heitot koulutuksesta ovat niiden antajien tyhmyyttä.

On totuus, että ultrien kuormattavuus on ongelma. Olen nähnyt monta Cessnaa lastattavan myös yli sallittujen rajojen, mutta nehän ovat rautaa! 150 Cessnan kuormattavuus ei ole kovin hääppöinen sekään.

 

saku

yksityishenkilö

 

Edit: Grob109b mopu on 2kertaa vaikeampi pelkästän rullata kuin yksikään tietämäni ultra tai 150/172 Cessna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään