Timo Hyvönen

Mikä niissä ultrissa niin harmittaa? (myös puolustuksen puheenvuoroja)

488 viestiä aiheessa

Harmittaa tai ei ?

 

NR kaivoi esiin avainsanan: - toimintakulttuuri- . Tästä joku asiantuntija saisi kirjoitella laajemminkin. Meikä kun ei ole -kulttuurihenkilö-. En välitä esiintyä tässä asiassa/tällä foorumilla. Siinä kun "tervaa" itsensä helposti.

 

Jussi Salminen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

googlettelin lisää näitä kevytilmailun turva-asioita kun "semmosilla kangaspuilla ilmailu on hengelle hupaa".

 

 

Jaaha, tunnistanpa tässä lausumani kommentin, joten selkiytettäköön sen olevan IRC-keskustelusta asiayhteydestään irroitettu yksittäinen heitto, jonka sanoma pitää eniten sisällään sarkasmia, kipaleen huonoa huumoria, viittauksen kaksitahti-Rotax -aikoihin sekä myös pikkupikku palasen totuutta ja ajattelemisen aihetta  ;) Muistelisin taustan olleen tilastojen kääntämisen ultraturvalliseen suuntaan arvioimalla ultratoiminassa kuolleiden määrää vertaamalla tapauksia muussa kotimaisessa ilmailutoiminnassa kuolleiden määrään kuitenkin unohtaen aikajanan ja toimintojen laadun...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei,

 

kyllä se keskustelu taisi olla sääolosuhteista ja sivutuulessa lentämisestä. Siihenhän tämä asennepuoli liittyy, pungetaanko myrskyn silmään ja jos, niin millä. Tänäänkin jättäisin kangaspuut hangaariin.

 

Jenkit muuten eivät taida tilastoida näitä ultria lainkaan, en ainakaan ntsb:n vebistä löytänyt.

 

t. TImo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ka, olet oikeassa, Timo! Siitähän se olikin kyse, mutta enivei. No, lauseen tausta-ajatus vaati joka tapauksessa pääsyä ulos kaapista  :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä aiheesta J. Laukkanen on jo tässäkin ketjussa kommentoinut. Oman hataran muistikuvani mukaan (tämä keskustelu käytiin noin 2004-2005 aikana) yhtenä taustasyynä oli että maassamme oli monta ultraopettajaa jotka olivat saaneet opettajakoulutuksensa aikana jolloin lennettiin pääosin kaksitahtikoneilla kenttää kiertäen. Samalla kehitys on ollut erittäin nopeaa sekä kaluston osalta että käytön suhteen eli nykyään lennetään nopeammilla koneilla ja enemmän matkalentoja. Ja myös määräykset ovat vuosien varrella muuttuneet. Eli koettiin tarve sellaiselle keinolle jolla varmistetaan että kaikkien opettajien valmiudet pysyvät tämän kehityksen tasalla.

 

Kuitenkaan ei ole koettu (?), että UPL-henkilöille tarvitsisi määrätä kertauskoululentoa. Miksi? Aivan samalla tavalla niin kaluston kehittyminen kuin määräysten muuttuminen koskettaa heitä, eikä se hyvä ilmailutapa ja turvalliset menetelmätkään välttämättä niin automaattisesti säily hanskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silläpä esim. meillä on kehitelty vapaaehtoista KSP-ohjelmaa (KILA Safe Pilot), jossa lennetään erilaisia harjoitusosioita ja kerrataan tietämystä. Koska tällä lasketaan olevan suotuisa kustannusvaikutus huollon ja korjaustarpeiden suhteen, KSP:n suorittaneille katsotaan voitavan antaa pientä helpotusta tuntihinnoissa. Ajatellaanpa vaikka vain ultrien keveitä laskuteline/pyörä/jarrurakenteita, joita ronskisti käyttämällä saa paljon varaosia kulumaan. KSP-lennot eivät ole koululentoja vaan tavallisia harjoituslentoja "kokeneen matkustajan" seurassa.

 

Epäilemättä muillakin kerhoilla on samankaltaisia aktiviteetteja ohjelmissaan. Niistä olisi kiva kuulla vaikkapa tässä säikeessä.

 

Kiinnostavinta kuitenkin tuntuu lentäjistä olevan itse osaamisen - ja sitä kautta varmuuden tunteen - saaminen, mikä tekee lentämisestä mukavampaa.

 

...ja sehän on koko harrastamisen idis :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voisin esittää vastakysymyksen: Kumpi vaikuttaa enemmän lentoturvallisuuteen, toimintakulttuuri vai viranomaismääräykset?

 

 

Varmasti tuo toimintakulttuuri edistää lentoturvallisuutta enemmän viranomaisten tulee vain määräyksin rajata leikkikenttä.

 

Mielestäni huomion arvoista on se, että kulttuurin kehittyminen ottaa aikaa. Kulttuurin kehittyminen valitettavasti vaatii joskus myös, että asioita opitaan kantapään kautta. Toivon, että tuo uusi LSA luokka löytää kotinsa Ultra tai PPL kerhojen joukosta jossa toimintakulttuuri on jo saanut kehittyä joitain vuosikymmeniä. Muuten on valitettavasti odotettavissa, että samat virheet ja väärät toimintatavat keksitään uudestaan ennen kun se oikea kulttuuri pääsee vallitsevaksi toimintatavaksi. Tätä kulttuuria me sitten levitämme me itse kukin omalla esimerkillämme kuppiloissa ja ilmatilassa/radiojaksoilla tai vaikka täällä keskustelupalstalla pörrätessämme.

 

Toisaalta kulttuuri jarruttaa kehitystä kun vanhoista toimintatavoista ei haluta päästää irti uuden uljaan (EASA) maailman saapuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vastais  kysyjän kymysykseen.

 

Muita harmittaa Ultrien nopeus, ulkomuoto ja kauneus 8) ja aika "kevyt" koulutus.

Tuo "keveys" on kuitenkin täysin opettajasta kiinni. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkaan ei ole koettu (?), että UPL-henkilöille tarvitsisi määrätä kertauskoululentoa. Miksi? Aivan samalla tavalla niin kaluston kehittyminen kuin määräysten muuttuminen koskettaa heitä, eikä se hyvä ilmailutapa ja turvalliset menetelmätkään välttämättä niin automaattisesti säily hanskassa.

 

Ollaan kuitenkin liikenteessä suorittajina tjsp eikä kouluttajana. Maantielläkin on joskus toistasataavuotiaita, joille kirkon kiertokoulu on kertonut satakunta vuotta sitten jotain liikennesäännöistä. Lienekkö tuolloin ollut edes suojateitä?

 

Olisiko kuitenkin elämä helpompaa, jos asennoituisi huomioimaan toisten heikkoudet eikä edes yrittäisi vaatia kaikilta täydellistä nykymääräysten ja lakien mukaista suoritusta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkaan ei ole koettu (?), että UPL-henkilöille tarvitsisi määrätä kertauskoululentoa. Miksi? Aivan samalla tavalla niin kaluston kehittyminen kuin määräysten muuttuminen koskettaa heitä, eikä se hyvä ilmailutapa ja turvalliset menetelmätkään välttämättä niin automaattisesti säily hanskassa.

 

Opettajien ja tarkastuslentäjien asenteella ja ammattitaidolla on yksittäistä pilottia suurempi merkitys. Kaikesta huolimatta vastoin uskoasi kertauskoululennon suorittaminen koettiin tarpeellisena EUT:ssa ja se haluttiin viedä määräykseen. Tästä kuitenkin meinasi syntyä lievää suurempi selkkaus ja todettiin että sovun säilyttämiseksi oli viisaampaa tyytyä vaatimaan vain opettajien kertauskoulutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä kuitenkin meinasi syntyä lievää suurempi selkkaus ja todettiin että sovun säilyttämiseksi oli viisaampaa tyytyä vaatimaan vain opettajien kertauskoulutusta.

 

Ihan yleisen uteliaisuuden nimissä tiedustelen, että tohditko paljastaa tämän selkkauksen luonteesta tarkempia yksityiskohtia?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkaan ei ole koettu (?), että UPL-henkilöille tarvitsisi määrätä kertauskoululentoa. Miksi? Aivan samalla tavalla niin kaluston kehittyminen kuin määräysten muuttuminen koskettaa heitä, eikä se hyvä ilmailutapa ja turvalliset menetelmätkään välttämättä niin automaattisesti säily hanskassa.

 

En tiedä tarkalleen miksi, kun sitä ei kerran ole määrätty, mutta voin spekuloida.

Viime määräysuudistuskeskustelussa keskityttiin peruskoulutuksen kehittämiseen ja siinä nimenomaan opettajien rooliin. Onhan se fiksumpaa opettaa sitä vielä parempaa ilmailutapaa jo peruskurssilla kuin jollain kertauspäivillä. Peruskurssillahan se toimintakulttuuri omaksutaan (nimenomaan opettajalta), ja sen muuttaminen jälkeenpäin on jo työläämpää.

 

Edellä jo viitattiin kerhokulttuurin merkitykseen, jolla ainakin joissakin kerhoissa on merkittäväkin rooli kertausopin antajana. Toinen kerhoissa tavallinen käytäntö on ns. kerhotarkkarit opettajan kanssa aina lentokauden alussa tai pidemmän lentotauon jälkeen – vastannee kertauskoululentoa ainakin jossain määrin.

 

Myös viitattiin jo siihen että tieliikenteessäkään ei kertauskoulutusta ole koettu (yksitysautoilijoille) tarpeelliseksi, vaikka sielläkin tapahtuu nopeaa kehitystä sekä kaluston, liikenneinfran että osin myös määräysten osalta.

 

Lisäisin tähän sen että tietotekniikan kehitys omalta osaltaan ehkä vähentää kertauskoulutuspakon tarvetta ainakin ilmailu-osaamisen tietopuolen osalta. Tarkoitan siis että nykyään on verkosta vaivattomasti saatavissa mm. sekä ajan tasalla oleva AIP että uusimmat ilmailumääräykset jokaisen lentäjän käyttöön ihan kotoa käsin – ei enää tarvetta raahautua kerhokämpälle tai lähimmälle lentoasemalle uusia määräyksiä opiskelemaan.

Myöskin tämän Flightforumin ja Ilmailufoorumin tapaiset verkkoyhteisöt varmasti auttavat siihen että uusi tieto löytää perille harrastelentäjien tietoisuuteen entistä nopeammin – oli se sitten tieto uudesta määräyksestä tai onnettomuusuutinen, josta voi ottaa oppia.

Unohtamatta tässä yhteydessä perinteiset Talvipäivät, Kaamospäivät jne. missä ainakin ensinmainitun perinteeseen kuuluu selkeä koulutuksellinen rooli. Vaikka nämä kaikki eivät olekaan “kaikille pakollista kertauskoulutusta” sen enempää kuin perinteinen kuppilatiimakaan, uskon silti että niillä on keskimäärin positiivinen vaikutus harrastelentäjien tietämystasoon ilman pakollista kertauskoululentoakin.

 

Lopuksi aplodit Malmin 16.1. tilaisuuden aloitteen tekijöille – istuu juuri sopivasti tähän aiheeseen. Olen jo useana vuotena ihmetellyt miksi tällaista ei ole ollut juurikaan tarjolla lisäoppia haluaville. Nyt sekin vihdoin toteutuu.  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niissä mikään harmita, taitaa vain kateus aiheuttaa sanatulvan.

 

Jk. saas nähdä poistetaankos tämäkin viestini  :o

 

Saa nähdä :)

 

Mutta on se Roko aivan perusteellisen hyvännäkönen kone, tein eilen englanninkoetta sen runkoa kuolaten.

 

Jaska, ookko huomenna paikalla kun voitais kattoa niitä kalvotuksia - en oo saanut sua kiinni huonoista yrityksistä huolimatta.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niissä mikään harmita, taitaa vain kateus aiheuttaa sanatulvan.

 

Jk. saas nähdä poistetaankos tämäkin viestini  :o

 

Sä et siis itse poistanut sitä viestiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sä et siis itse poistanut sitä viestiä?

 

Joo ei poistanut Jaska itse, kun minä ehdin ensin. Turhaa provosointia oli se viesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän on kuin Venäjällä, kun suunsa avaa, on telkien takana ;D:thmbdn:

 

Kyllä sinä Jaska tiedät, että en minä kiusalla. :) Se viesti nyt vain oli sellainen, että se ei ollut oikein reilu tässä vaiheessa, kun Jounilla ei ole ollut edes mahdollisuutta vastata vielä hänelle esitettyyn kysymykseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

, viittauksen kaksitahti-Rotax -aikoihin

-A-

 

Moro

Kun sattui silmiin, niin toissa päivänä kuulin varsin luotettavalta taholta, että noiden kaksitahti-Rotaxien epäluotettavuus johtui lähes täysin käsikirjan vastaisesta lentotoiminnasta.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Kun sattui silmiin, niin toissa päivänä kuulin varsin luotettavalta taholta, että noiden kaksitahti-Rotaxien epäluotettavuus johtui lähes täysin käsikirjan vastaisesta lentotoiminnasta.

HS

 

Siitäpä en tiiä sanoa juuri mitään, kun ilmailukokemukset moisella rajoittuvat yhteen lentoon (joka sisälsi lukemattomia laskuja lähipiirin viljapelloille). Reipasta touhuamistahan se kai olikin, mutta en sitten tiedä jaksaako mikään moottori kovin kauaa tuommoista veivausta, jossa kierrosluvut vaihtelevat 1000-6500 kaiken aikaa. En sitten tiedä, miten käsikirjan mukaista se on, koska en ole moista tullut ikinä lukeneeksi. Sinällään muistan kyllä sen valtaisan innostuksen ja riemulliset ilmeet, mitä Selinin Manun Beaver aikanaan Wredebyhyn toi. Ja sen nykyisin omistavan kimpan touhut myöhemmin. Vaapin kylpyammeeks ne kyläläiset sitä sanoivat johtuen parooni Fabian Wreden siihen aikaan aktiivisesti ko. laitoksella harjoittamasta ilmailutoiminnasta. Se 6500 rundia kuului aika kauas  :)

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Kun sattui silmiin, niin toissa päivänä kuulin varsin luotettavalta taholta, että noiden kaksitahti-Rotaxien epäluotettavuus johtui lähes täysin käsikirjan vastaisesta lentotoiminnasta.

HS

Kaksitahti-Rotax, käyttö lumikelkassa on vähän erilaista kuin lentokäyttö. Startataan kylmällä moottorilla, nousussa täysi teho päällä monta minuuttia. Männät lämpiää nopeasti ja laajenevat, mutta sylinterit eivät laajenekaan huuhtelukanavien

kohdalta. Höyrystyvä polttoaine/ilmaseos jäähdyttää kohdiltaan sylintereitä. No kiinnihän se Rotax leikkaa.

Tässä yksi syy vaurioihin/kaputteihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksitahti-Rotax, käyttö lumikelkassa on vähän erilaista kuin lentokäyttö. Startataan kylmällä moottorilla, nousussa täysi teho päällä monta minuuttia. Männät lämpiää nopeasti ja laajenevat, mutta sylinterit eivät laajenekaan huuhtelukanavien

kohdalta. Höyrystyvä polttoaine/ilmaseos jäähdyttää kohdiltaan sylintereitä. No kiinnihän se Rotax leikkaa.

Tässä yksi syy vaurioihin/kaputteihin.

Näinhän se meni. Asia kun valkeni ja sana levisi, Rotaxi alkoi kestämään.  Tämä on sikäli hyvä viesti nykyisillekin ilmajäähdytteisille koneille lämmityskäytön tärkeydestä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämmityskäyttö on tietysti ilmajäähdytteisissäkin tärkeää, mut enitenhän leikkas kiinni nestejäähdytteiset 582 ja 532 Rotaxit.  Joillakin kesti 300 tuntia hienosti ja toisilla ei.  Öljyprosentitkaan ei aina tainneet olla kohdillaan, ainakaan sellaisissa vehkeissä joissa öljy sekoitetaan itse bensan sekaan.  Omassa laitteessa taitaa täydet kierrokset olla alta minuutin startissa,joskus vähemmänkin ja lennolla kiekat vaihtelee 3000 ja 6000 tonnin välillä, matkalennolla pari sataa kiekkaa päälle neljän tonnin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

 

Mitä minä olen asioita seurannut, niin tuolla pohjoisessa ovat joutunet oikein isommassa mittakaavassa ultrakevytkuumeen kouriin. Rovaniemellä on lennettu koululentoja viime keväästä saakka ja loppua ei ilmeisesti ole vielä näkyvissä, koska uusia kurssilaisia taitaa olla jonoksi asti. Koneitakin on hankittu jo melkeín laivueellinen ja ilmeisesti vieläkin on joitaikin toimittamatta  onnellisille omistajilleen. Tuollaisia ovat hankkineet. ->

 

Minäkään en ole aivan syytön tuohon buumiin, vaikka pääpukari en olekaan.  Vuosi sitten erään herran kanssa pikkutunneilla pohdiskeltiin ultralentämistä ja tässä sitä sitten ollaan puhtaan paidan kanssa.  ;D

 

Terveisiä vaan sinne pohjoisen pojille ja tottakai kaikille muillekin ilmailijoille ikään, säätyyn sekä sukupuoleen katsomatta!

 

:thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vaan ilmailun harrastajat

 

Meitä nyt vaan puri tää ilmailu...

 

Täällä Rovaniemellä meitä on 24-25 uutta kevytilmailijaa.

Kevään kurssilla oli 14 vai 15 uutta ultralentäjää ja syksyn kurssilla 9.

PPL toiminta on ollut Rovaniemellä tosi hiljaista pitkän aikaa. Pudasjärven kerhon alla meille on virinnyt aktiivinen ultra- harrastus.  Toimimme pääsääntöisesti Rovaniemen kentältä, 24 h valvotussa ilmatilassa. Uskaliammat on käyneet Malmilla lentämässä tarkkarin, ku lähempänä ei oo ollu tarkkaria.  Mitään ongelmia, tottakai pikku töppäyksiä luukuunottamatta meillä ei ole  lennonjohdon kanssa ollut. Ei varmaan tuu oleenkaan. Lennonjohto on ottanut meidät hyvin vastaan ja yhdessähän me viemme tätä harrastusta eteenpäin. Meille on tullut tai tulossa yhdeksän uutta konetta, joista kahdeksan tulee kellukkeille...Eli tapahtumia tullenee riittämään... Kuitenkin ilmailumoraalia pyrimme pitämään korkealla. Onhan opettajallamme parituhatta tuntia purtsikkaa, samanverran PPL- tunteja ja ultrilla saman verran...

Kai me sinne sekaan mahutaan????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään