Timo Hyvönen

Mikä niissä ultrissa niin harmittaa? (myös puolustuksen puheenvuoroja)

488 viestiä aiheessa

Niinpä. Sen yhden Diamondin hinnalla saisi liki kolme kpl ultrakevyttä, millä nuo 3 henkilöä voi matkustaa ihan itse ohjaten ja kaikkia määräyksiä noudattaen ;). Bensaa saattaa tosin kulua yhteensä hieman enemmän mutta toisaalta pääsee vierailemaan pienilläkin kentillä ja tankkauksia ei tarvitse suunnitella 100LL-verkoston ehdolla.

Kukin tyylillään. On se hienoa että harrastuksessa löytyy valinnanvaraa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Sen yhden Diamondin hinnalla saisi liki kolme kpl ultrakevyttä, millä nuo 3 henkilöä voi matkustaa ihan itse ohjaten ja kaikkia määräyksiä noudattaen ;). Bensaa saattaa tosin kulua yhteensä hieman enemmän mutta toisaalta pääsee vierailemaan pienilläkin kentillä ja tankkauksia ei tarvitse suunnitella 100LL-verkoston ehdolla.

Kukin tyylillään. On se hienoa että harrastuksessa löytyy valinnanvaraa  :)

 

Joo ja GPS:iäkin tarvittaisi kuuden sijasta vain kolme  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja GPS:iäkin tarvittaisi kuuden sijasta vain kolme  :thmbup:

 

Paitsi että mä en kyllä lähtis ultralla (edes kolmella) atlantille missään tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tänne näköjään tavallinen pulliainen uskalla ollenkaan kirjoittaa.Pitää olla vähintään kielen expertti kieliasussaan. Laskentakeskuksella tarkoitin ulkopuolisen katsojan mielikuva arviota pilotista.Joten heti  "besservisser" kaappasi lauseen ja punaisella korosti erinomaisuuttaan. olen melkoisen leppoisa kaveri mutta jos julkisesti aletaan tikkuilemaan niin voin kyllä täräyttää tekstiä joka takuulla himmentää arvostelu intoa.

 

Asiantuntijoita kuuntelen mielihyvin ja koitan parhaani mukaan pysyä mukana.Kokemuksen ja kyselemisen kautta se meikäläisenkin harrastus etenee, porras kerrallaan.Mollaajat saavat olla omassa erinomaisuudessaan. Eletään tätä päivää ja hyvien neuvovien ystävien kautta saan tarpeellista tietoa ja kehittää taitoja hyväksi lentäjäksi.Koskaan en varmaan opi liikaa,onhan jokainen "keikka" ainutkertainen.Joten taidanpa pysyä enempi siellä lukupuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tänne näköjään tavallinen pulliainen uskalla ollenkaan kirjoittaa.Pitää olla vähintään kielen expertti kieliasussaan.

 

Ei tarvitse olla. Normaalipaksuinen nahka riittää :)

 

Pitää muistaa kuitenkin se, että jos ja kun kirjoittaa tällaiseen nettikeskusteluun kantaaottavaa tekstiä, on myös osattava sitten ottaa vastaan eriävätkin mielipiteet ja kritiikkikin. Toisten nimittely besserwissereiksi ja uhkailu "täräyttävillä teksteillä" heti eriävän mielipiteen ilmestyttyä ei ole yhtään sen arvokkaampi tapa. Näin se netissä keskustellessa menee  :)

 

Tervetuloa "kelkkaan". Kyllä tänne mahtuu varmasti meistä jokainen...  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tänne näköjään tavallinen pulliainen uskalla ollenkaan kirjoittaa.Pitää olla vähintään kielen expertti kieliasussaan.

Laskentakeskuksella tarkoitin ulkopuolisen katsojan mielikuva arviota pilotista.Joten heti  "besservisser" kaappasi

lauseen ja punaisella korosti erinomaisuuttaan. olen melkoisen leppoisa kaveri mutta jos julkisesti aletaan tikkuilemaan niin voin kyllä täräyttää tekstiä joka takuulla himmentää arvostelu intoa. Asiantuntijoita kuuntelen mielihyvin ja koitan parhaani

mukaan pysyä mukana.Kokemuksen ja kyselemisen kautta se meikäläisenkin harrastus etenee, porras kerrallaan.Mollaajat

saavat olla omassa erinomaisuudessaan. Eletään tätä päivää ja hyvien neuvovien ystävien kautta saan tarpeellista tietoa

ja kehittää taitoja hyväksi lentäjäksi.Koskaan en varmaan opi liikaa,onhan jokainen "keikka" ainutkertainen.Joten taidanpa

pysyä enempi siellä lukupuolella.

 

Älä masennu, minä olen tätä katkeraa itkua kuunnellut jo useamman vuoden. Mutta en tuntiakaan tiimaa vaihtaisi pois.. kellukkeilla tahi suksilla järviä kiertäessä unohtuu nämäkin murheet  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoista, jos valmistaja mainostaa +6/-3-rajoja sallittuina maksimikuormituksina, mitä tietoa kerhojen ja jälleenmyyjien sivuilla uskollisesti toistetaan.  ???

 

Toisaalta, lupaahan tehdas Ikaruksellekin 510 kg MTOW, vaikka määräykset rajaavat sen alimmillaan 450 kiloon.

 

Mitäs muuten kuuluu Jyskälän ultraprojektille? http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,85275.0.html :)

 

Siellä on kuulemma jonkin asteinen "pesän selvitys" menossa johtuen vanhanliiton malliin hoidetusta toiminnasta. Paremmin tietävä voisi kertoa tarkemmin jos uskaltaa..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Sen yhden Diamondin hinnalla saisi liki kolme kpl ultrakevyttä, millä nuo 3 henkilöä voi matkustaa ihan itse ohjaten ja kaikkia määräyksiä noudattaen ;). Bensaa saattaa tosin kulua yhteensä hieman enemmän mutta toisaalta pääsee vierailemaan pienilläkin kentillä ja tankkauksia ei tarvitse suunnitella 100LL-verkoston ehdolla.

Kukin tyylillään. On se hienoa että harrastuksessa löytyy valinnanvaraa  :)

 

Itse asiassa vähän käytetty 2004 vuosimallinen Diamondi ei maksanut paljoa enempää kuin uusi ultra. Olen enemmänkin ihmetellyt että tässä maassa tuntuu olevan vaikka kuinka monella varaa ostaa uusi lähes sadantonnin ultra mutta moottorikonearsenaali uudistuu luokkaa muutamalla modernilla koneella vuodessa.

 

Taas jos halpaa lentolaitetta etsii, niin saahan käytetyn C150:n halvimmillaan näemmä vähän päälle kymppitonnin kuin taas ultrat taitavat pohjatasollakin olla 35000€ . Eli halvimman ultran hinnalla saa kaksi mopedia joilla molemmat lentäjät voivat lentää täysillä tankeilla ihan laillisesti ja vielä yöllä ja lujarakentainen kone antaa anteeksi paljon enemmän aloittelijan virheitä  ;)

 

Käytännössä kun ultralla matkaa lennettiin niin piti silloinkin lennot suunnitella 100LL verkoston ehdoilla koska en tiedä yhtään kenttää josta saisi 95E:tä. Valitettavasti nuo korpikenttät ovat vielä senverran kaukana että ei sen bensan kantaminen kanisterillakaan muutaman monen kilometrin päässä olevalta huoltikselta onnistu.

 

Ainoan kerran kun sain ultran tankatuksi 95E:llä  muulla kuin kotikenttälle autolla raahatulla bensalla oli 95E:llä oli kun aikanaan Kittilän 100LL automaatti oli rikki, jota se kyllä on ollut joka vuosi kun siellä kävin. Vielä siihen aikaan oli kenttällä portti josta pääsi ulos, portin vieressä vanha fillari ja toiselta ultralentäjältä sain kanisterin lainaksi. Muutama fillarireissu huoltikselle ja tankki oli täynnä.

Nykyään tämä ei taida turvasyistä enää onnistua ja eipä taida valvotulle kenttälle päästä turvatarkastuksen läpi jos mukana on 20l palavaa nestettä :(

 

Eni minulla mitään ultrilla lentämistä vastaan ole, ihan kivaa hommaa se on. Nyt oli lähinnä kyse tuosta polttoaineella pelaamisesta. Matkalennoilla jää sitä pelaamista vielä vähemmon kun polttoaineen jakeluverkosto harvenee päivä vuosivuodelta.

 

Jos minulla olisi varaa niin varmaan mielelläni ostaisin kippaosuuden jostakin SeaMaxin kaltaisesta ultrasta. Ehkäpä sitä polttoainettakin helpommin venehuoltiksilta ....

 

Kate

 

 

EDIT: Rivitys korjattu /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmmmm...

 

...aanomistajan luvallahan saa laskeutua yksityiselle tontille. Mikähän huoltisketju avaa pelin? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Rivitys korjattu /MM

 

Miksi rivittää tekstiä? Siksi että mm. henkilö jolta rivitykset on korjattu, käyttää 30-tuumaista 2560x1600 näyttöä josta seuraa se että jos selain on täyden ruudun kokoinen, rivistä tulee eläimellisen pitkiä, niin pitkiä että heikommasta laskukoneesta loppuu mantissa kesken. No ei ihan mutta melkein. Kun ikkunasta ei kuitenkaan jaksa tehdä sopivan kokoista, on helpompi lukea valmiiksi rivitettyä tekstiä. Tällä pienemmällä iMacin kakkosruudulla (vaan 24 tuumaa ja 1920x1200) noista riveistä tulee sen mittaisia että koko kappale mahtuu yhdelle riville. Se näyttää kummalliselta kun on tottunut lehtimäiseen palstoitukseen missä palstan leveys ei ole yleensä mitään A3:n pidemmän sivun kokoa. Kirjoitin tässä pidemmän kappaleen jotta sain sen rivitettyä useammalle kuin yhdelle riville.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi rivittää tekstiä? Siksi että mm. henkilö jolta rivitykset on korjattu, käyttää 30-tuumaista 2560x1600 näyttöä josta seuraa se että jos selain on täyden ruudun kokoinen, rivistä tulee eläimellisen pitkiä, niin pitkiä että heikommasta laskukoneesta loppuu mantissa kesken. No ei ihan mutta melkein. Kun ikkunasta ei kuitenkaan jaksa tehdä sopivan kokoista, on helpompi lukea valmiiksi rivitettyä tekstiä. Tällä pienemmällä iMacin kakkosruudulla (vaan 24 tuumaa ja 1920x1200) noista riveistä tulee sen mittaisia että koko kappale mahtuu yhdelle riville. Se näyttää kummalliselta kun on tottunut lehtimäiseen palstoitukseen missä palstan leveys ei ole yleensä mitään A3:n pidemmän sivun kokoa.

 

 

 

 

Juu, sehän on ihan pakko pitää se selain koko ruudun levyisenä, eikä sen kokoisena joka lukemisen kannalta olisi mielekästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi rivittää tekstiä? Siksi että mm. henkilö jolta rivitykset on korjattu, käyttää 30-tuumaista 2560x1600 näyttöä josta seuraa se että jos selain on täyden ruudun kokoinen, rivistä tulee eläimellisen pitkiä, niin pitkiä että heikommasta laskukoneesta loppuu mantissa kesken. No ei ihan mutta melkein. Kun ikkunasta ei kuitenkaan jaksa tehdä sopivan kokoista, on helpompi lukea valmiiksi rivitettyä tekstiä. Tällä pienemmällä iMacin kakkosruudulla (vaan 24 tuumaa ja 1920x1200) noista riveistä tulee sen mittaisia että koko kappale mahtuu yhdelle riville. Se näyttää kummalliselta kun on tottunut lehtimäiseen palstoitukseen missä palstan leveys ei ole yleensä mitään A3:n pidemmän sivun kokoa.

 

Vielä kerran siis:

 

Samassa yhteydessä voinee taas huomauttaa, että kun kirjoitatte noita pitkiä viestejä, ÄLKÄÄ tehkö rivinvaihtoja itse. Antakaa forumisoftan hoitaa tavutus. Pienellä resoluutiolla ja erityisesti WAP-käyttäjien puolelta forumia käyttävien keskuudesta tulee tasaisin väliajoin huomautuksia asiasta, kun niillä laitteilla lukeminen vaikeutuu ikävästi. Tästä on mainittu ennenkin, mutta pitää taas muistuttaa...

 

Eli ei sitä ole kettuiluna tehty/pyydetty/käsketty. Kun rivinvaihto tehdään enteriä painamalla, sillä pienellä resoluutiolla tekstistä tulee todella ärsyttävää luettavaa, kun niitä rivinvaihtoja on sitten ihan missä sattuu. Saattaa olla yksi, tai kaksi sanaa rivillä, jonka jälkeen tulee rivinvaihto. Isompaa resoluutiota käyttävien on, kuten sanoit, mahdollista sitten vaikka kaventaa se ikkuna itselleen sopivaan leveyteen. Jos ei sitä sitten viitsi tehdä, siitä ei voi syyttää, kuin itseään. Pientä resoluutiota käyttävillä ei ole tätä mahdollisuutta omatoimisesti rivitetyn tekstin kanssa, joten ei ole kovin reilua vaatia heitä lukemaan päin honkia tavutettua tekstiä. Eiks jeh?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on leveääkin leveämpi näyttö, kannattaa selainta käyttää kapeammassa ikkunassa. Muutenhan kaikki leveän näytön hyödyt valuu hukaksiin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa vähän käytetty 2004 vuosimallinen Diamondi ei maksanut paljoa enempää kuin uusi ultra. Olen enemmänkin ihmetellyt että tässä maassa tuntuu olevan vaikka kuinka monella varaa ostaa uusi lähes sadantonnin ultra mutta moottorikonearsenaali uudistuu luokkaa muutamalla modernilla koneella vuodessa.

 

Taas jos halpaa lentolaitetta etsii, niin saahan käytetyn C150:n halvimmillaan näemmä vähän päälle kymppitonnin kuin taas ultrat taitavat pohjatasollakin olla 35000€ . Eli halvimman ultran hinnalla saa kaksi mopedia joilla molemmat lentäjät voivat lentää täysillä tankeilla ihan laillisesti ja vielä yöllä ja lujarakentainen kone antaa anteeksi paljon enemmän aloittelijan virheitä  ;)

 

Itse asiassa uusi DA40XLS maksaa nettitiedon mukaan USD 344950 alv0, eli päivän kurssin mukaan EUR 239548, tämä jaettuna kolmella on EUR 79849 alv0. Sillä saisi jo ihan kelvollisen uuden ultrakevyen lentokoneen.

 

Kyllä sopivasti tarkoitushakuisesti verrokkeja poimimalla voi osoittaa mitä vaan, mutta itse suosittelen "compare apples with apples" toimintamallia eli tässä tapauksessa verrataan uutta uuteen. Jos haluaa ostaa koneen joka on ääritapauksessa kaksi kertaa niin vanha kuin lentäjänsä, niin siitä vaan minun puolesta.

 

Onnittelut vaan jos olet löytänyt itsellesi sopivan ratkaisun, mutta kannattaa muistaa että mikä sopii sinulle ei mitenkään automaattisesti sovi minulle, ja mikä sopii minulle en yritäkään väittää sopivaksi sinulle  :) . Suomi on vapaa maa ja onneksi jokainen voi päättää näistä asioista ihan itse omien käyttötarpeensa ja mieltymyksensä perusteella  ;)

 

Käytännössä kun ultralla matkaa lennettiin niin piti silloinkin lennot suunnitella 100LL verkoston ehdoilla koska en tiedä yhtään kenttää josta saisi 95E:tä. Valitettavasti nuo korpikenttät ovat vielä senverran kaukana että ei sen bensan kantaminen kanisterillakaan muutaman monen kilometrin päässä olevalta huoltikselta onnistu.

 

Valitettavasti jotenkin särähtää korvaan kun keskustellaan tilanteesta jossa on varaa ostaa itselleen oma lentokone (vieläpä lähes uusi) mutta taksikyydin käyttäminen ei mahtuisi enää budjettiin. Mutta jokainen tehköön omat valintansa, Suomi on onneksi edelleen vapaa maa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ultrat antaa oivan mahdollisuuden liikkua pitkin ja poiki, vieläpä ylös ja alas ympär Suomea tuhansilla järvillämme. Vesilentäminen antaa paljon muutakin kuin vain sen pörräämisen nautinnon... Ainakin täällä pohjoisessa on ihmisillä on tapana liikkua luonnossa, metästäen , kalastaen ja retkeillen. Onneksi lentäminen on Suomessa, ainakin toistaiseksi vapaata. Ei tarvita maastoliikennelupia, ei paikallista opasta... aseenkin voi laillisesti pitää mukana erälle mennessä. Kotirannasta voimme lähteä ja kotiin tulla. Yhdeksästä ultrasta, jotka viime vuonna tänne pohjoiseen, kahdeksan on  keväällä ja ensi kesänä Full lotuksilla kellukkeilla. Kaikissa koneissa on uudenaikaiset mittaristot, navigaattorit ja transponderit. Lennämme näillä ärsyttävillä laitteilla ympäri vuoden kun vaan valoa ja säitä riittää. Muutamahan niitä oli täällä jo ennestään. 

Emme todellakaan ota asiaa ja oppeja,  sääntöjä ja ohjeita keveästi. Opetus ja asenne kestää varmasti vertailun ihan mihin vaan ilmailun harrastukseen verraten. Säädetyt minimi tunnit teoriaa ja lentämistä ovat täällä todella minimejä. Tiivis yhteistyö lennonjohdon kanssa on alkanut heti lentokoulutuksen alettua ja jatkuu entistä tiiviimpänä, vaikka siirrymme paljonkin toimimaan järville ja korpeen. Ihmettelenkin nytkö vasta siellä herätään pitämään kerhojen puitteissa turinoita Malmin lentotoimintamenetelmistä tornin kanssa.

Kovasti keskustelu tuntuu täällä olevan asfalttikenttä- ja Malmi painotteista. Turha on vertailla Ultria ja Peltikoneita erillaisten käyttötarpeidenkaan takia. Emmehän tinkaa kovin paljon siitäkään, onko bemari parempi ku minun hiiluxi. Jonkumielestä se tietysti pitäs olla mersu ku sen tankilla pääsee pitemmälle ja ku siinä on uus navikaattoriki ja sillä saa ajaa kahtasattaa laillisesti Saksassa... Onneksi meillä on vaihtoehtoja.

 

Jonte

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa uusi DA40XLS maksaa nettitiedon mukaan USD 344950 alv0, eli päivän kurssin mukaan EUR 239548, tämä jaettuna kolmella on EUR 79849 alv0. Sillä saisi jo ihan kelvollisen uuden ultrakevyen lentokoneen.

 

Luepa tarkemmin: 2004 vuosimalli indikoi käytettyä mutta lähes uuden veroista lentokonetta. Vertaapa sitä edes käytetyn Dynamicin hintaan, sillä hinnalla ei saa kuin yhden käytetyn Dynamicin ja vaikka vähän jää

yli, niin ero on aika huomattava näiden kahden välillä koneen käyttökelpoisuudesta esimerkiksi matkalentämiseen, jossa koneessa on enemmän kuin yksi kyydissä ja mukaan tarvitaan tavaroitakin. Diamondiin leiriytimis yms. tavaroita saa kyytiin huomattavan määrän, ultraan minimaalisesti ja sekin vaatii uskomatonta mielikuvitusta ja jopa ruuvimeisselin käyttöä, nimimerkillä kokemusta aiheesta on. Ja eipä olisi ultralla voinut käytännössä ajaa Atlantin yli. Diamondilla meni ihan helposti. CT:llä Atlannin yli ajaminen oli lähinnä stuntti jossa olisi voinut käydä huonosti ja toiseen suuntaan olisi ollut jopa mahdoton koska mittarikelpoisuus on perusvaatimus. Pakolliset maritime ja polar pelastautumisvälineet ovat niin painavat että ultran painorajalla sitä ei voisi edes mielikuvituksessa suorittaa, CT-lentäjillä lienee koneessaan painoa ollut oikeasti luokassa 700 kg lentoonlähdössä 450 kg sijaan. Aika fakiiri muutenkin, jos ultran mittarivarustuksella muutenkin lähtee ajamaan tuon vesistön yli, itsekin ajoin pilvessä Grönlannin ja Reykjavikin välillä koska vaikka pilviä vältettiin, niitä väkisin reitillä oli. Ai niin, Vagarissa oli niin pahat tuuliolosuhteet (vaikka se oli luokassa hyvä päivä siellä) että siellä olisi kevyellä siipikuormituksella varustettu ultra ollut aika huima vekotin, huima sanan siinä merkityksessä että jos olisi ollut sellaisen kyydissä tuossa kelissä niin "nyt kyllä pelottaa".

 

Ja jos haluaa verrata vielä lisää Diamondia ja vaikka Dynamiccia, niin kannattaa huomioida että Diamondissa on varustuksena G1000 PFD ja MFD missä vastaavan ikäisessä käytetyssä Dynamicissa ei ole edes yö-VFR -varustusta ja nekin mittarit jotka siinä ovat, ovat ympyriäisiä perinteisiä ja mahdollinen GPS ei edes ole IFR-navigointiin soveltuvaa mallia ja koneella muutenkaan ei saa lentää kuin päivä-VFR:ää.

 

Tämä vertailu on hieman minusta ikävä siksi että tykkään ultrista silti vaikka sellaisen ostaminen ei kaikissa tapauksissa mielestäni ole ollenkaan paras mahdollinen diili. Myös MILK:in Dynamicilla oli hauska lentää ennen kuin joku ajoi sen tonttiin vaikka se onkin luonteeltaan aika erilainen kuin esim. mainittu Diamond, esim ohjaus- ja sakkausominaisuuksiltaan muutamaa kertaluokkaa huonompi kuin verrokki moottorikone. Vaikka ajaisikin joskus moottoripyörällä, henkilöautollekin kuitenkin voi olla käyttöä ja henkilöauto on yleiskäyttöisempi kuin motskari jos joutuu valitsemaan.

 

t: Karoliina

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettyjä vertailtaessa on omat hankaluutensa. 2004 mallinen lentokone voi olla 100 tuntia lennetty kone tai 1500 tuntia lentänyt koulukone jossa on kohta edessä moottorin kallis overhaul; vuosimallitieto ei yksin riitä. Lentokonehankinnassahan ei kannata tuijottaa yksin ostohintaan vaan suunnitella vähän pidemmällekin kuinka paljon rahaa sen pitämiseen tarvitaan. Siksi perustin oman vertailuni uusien koneiden hintoihin, jolloin ainakin käyttötunnit ovat vertailukelpoiset. Silloin tuo 3:1 suhde on aika lähellä totuutta.

 

Kyllä minäkin kallistuisin heti esimerkiksi DA40:n suuntaan jos käyttösuunnitelmiini kuuluisi Atlantin ylitys, yölento tai pilvilento. Ei tulisi mieleenkään edes ajatella sellaista ultrakeveällä. Nyt on vain niin että henkilökohtaisesti mikään noista käyttötavoista ei juurikaan houkuttele, joten esim. DA40:n hankinta ei ole ollut harkinnassa vaikka se varmasti hyvä kone onkin sellaista tarvitsevalle. En oikein ymmärrä miksi DA40 pitäisi verrata Dynamiciin; ainakin omalla kohdallani lentoharrastuksen tämänhetkinen tavoite tai "missiokuvaus" on sen verran selkeästi tiedossa että mitään vertailuasetelmaa niiden välillä ei tarvitse miettiäkään. Joskus tulevaisuudessa käyttötarve saattaa toki muuttua, ja silloin pitää arvioida itselleen sopivan lentolaitteen ominaisuuksia uudelleen.

 

Mutta kukin tyylillään. Joillekin oma DA40 on sopivin lentoharrastuslaite, mutta siitä ei välttämättä seuraa että se olisi sitä muille. Onneksi Suomi on vapaa maa ja valinnanvaraa löytyy.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kukin tyylillään. Joillekin oma DA40 on sopivin lentoharrastuslaite, mutta siitä ei välttämättä seuraa että se olisi sitä muille. Onneksi Suomi on vapaa maa ja valinnanvaraa löytyy.  ;)

 

No jaa, Suomi on vapaa maa muussa paitsi ilmailussa. Ilmailussa ollaan vielä pikemminkin Neuvostoliitossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Käytännössä kun ultralla matkaa lennettiin niin piti silloinkin lennot suunnitella 100LL verkoston ehdoilla koska en tiedä yhtään kenttää josta saisi 95E:tä. Valitettavasti nuo korpikenttät ovat vielä senverran kaukana että ei sen bensan kantaminen kanisterillakaan muutaman monen kilometrin päässä olevalta huoltikselta onnistu.

 

 

Kate

 

 

100LL, 95/98E, JET A-1 kaikki onnistuu vaikka täällä mettän keskellä ollaankin.. Jos haluat saat kävellä nuo hakureissut mutta autollakin pääsee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100LL, 95/98E, JET A-1 kaikki onnistuu vaikka täällä mettän keskellä ollaankin.. Jos haluat saat kävellä nuo hakureissut mutta autollakin pääsee..

Missä tämä skutta sijaitsee ? JET A1 saatavuus kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100LL, 95/98E, JET A-1 kaikki onnistuu vaikka täällä mettän keskellä ollaankin.. Jos haluat saat kävellä nuo hakureissut mutta autollakin pääsee..

 

Hiemankin suuremman veden nurkalta löytyy kylä ja bensamittari,sämpylä ja kahvi.. jos rannasta on matkaa mittarille niin usein paikalle saapuu avulias asukas ja kyyditsee tohkeissaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ikkunasta ei kuitenkaan jaksa tehdä sopivan kokoista, on helpompi lukea valmiiksi rivitettyä tekstiä.

 

Kyllähän nyt sen selaimen pienentäminen on helpompaa kuin painella joka rivin lopussa entteriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti jotenkin särähtää korvaan kun keskustellaan tilanteesta jossa on varaa ostaa itselleen oma lentokone (vieläpä lähes uusi) mutta taksikyydin käyttäminen ei mahtuisi enää budjettiin. Mutta jokainen tehköön omat valintansa, Suomi on onneksi edelleen vapaa maa.  ;)

 

Meinaatko oikeasti että joku taksi ottaa kyytiin ilmailijan ja bensalta haisevat kanisterit? Mites mennään turvatarkastuksesta kanistereiden kanssa? Aika hankalalta tuntuu kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä tämä skutta sijaitsee ? JET A1 saatavuus kiinnostaa.

 

http://www.lentopaikat.net/efjm.shtml

https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFJM.html#999213

 

Ei tuota JET A1:stä kentällä ole, mutta jos tosi tarve tulee ni vähän voidaan antaa. Siis tilanne että tarttis päästä täältä sellaiselle kentälle jossa sitä myydään.. Autobensaa voidaan hakea kylältä jos sitä joku tarvitsee, no problem..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään