Harri Koskinen

ISS Aviation ulosmarssi Helsinki-Vantaalla

41 viestiä aiheessa

Lentokentän matkatavaratyöntekijöillä ulosmarssi

18.01.2010 19:40

 

Lennot saattavat myöhästellä ja matkatavaroiden käsittely hankaloitua, kun Helsinki-Vantaan lentokentällä on parhaillaan matkatavarakäsittelijöiden ulosmarssi.

 

Ulosmarssi koskee terminaali 1:stä ja vaikuttaa ainakin Blue1:n, SAS:n ja Lufthansan toimintaan.

 

Noin kaksi kolmasosaa ISS Aviationin työntekijöistä marssi ulos alkuillasta. Heidän on tarkoitus palata töihin huomenna aamulla.

 

Blue1:n viestintäjohtajan Tom Christidesin mukaan lennot pyritään hoitamaan normaalisti.

 

(MTV3 - STT)

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/01/1036319

 

YLE Uutiset kertoo mm. seuraavaa:

 

ISS Aviationin varapääluottamusmies Kristiina Björkman sanoo, että ulosmarssi johtuu vuokratyösopimuksesta, jonka ISS Aviaton solmi marraskuun lopussa ADI Oy:n kanssa.

 

Ensimmäisten vuokratyöntekijöiden työvuorot alkoivat tänään. Björkmanin mukaan vuokratyöntekijöiden työtunnit olivat enemmän kuin aiemmin oli sovittu, jonka vuoksi ISS Aviatonin työntekijät marssivat ulos.

 

- Heidän mielestään vuokratyösopimusta on tulkittu väärin, Björkman kertoo.

 

Työntekijäjärjestö IAU neuvottelee parhaillaan ISS Aviationin kanssa epäkohdista vuokratyösopimuksessa, jonka se solmi ADI Oy:n kanssa.

 

 

EDIT: MTV3:n uutinen päivitetty

EDIT 2: YLEn uutinen lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai antaa "sädehoitoa" vuokra/läpikulkufirmoille. Kyllä työntekijöistäkin on pe....e pidettävä huolta.

 

Harmi että ISS:kin nöyrtyy vuokrafirmaan ? Tosin ongelman ydin on yhäkin se vi**n matkalaukku joka ei osaa itse kulkea koneeseen.. Toisaalta suomi-palkalla työtätekevä ei kata sen laukun kuljetusta kun lentohinnat ovat niin alhaalla kun ovat jolloin lentoyhtiö/handlingyhtiö ei enää tienaa.

 

Odotan yhä päivää jolloin lentokoneenkuljettaja antaa ruumasta matkalaukun asiakkaalle kuten tekee linja-autonkuljettajakin. Those were the days kun "halpismatkaaja" sai laukun lähes käteensä terminaalissa.

 

Biznessmatkaajalla ei ole kai niin väliä kun sikaari palaa mersussa takapenkillä ja kuski säntää tuloaulassa laukun perässä. Onko se tulevaisuus , ainakin pidetään ero rahvaaseen olemassa ??

 

-Maailmako muuttunut , Eskoseni ?-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1878060

Lentoyhtiön johto kantoi itse laukkuja Helsinki-Vantaalla

Ulosmarssineet palasivat töihin aamuyhdeksältä

19.01.2010 07:24, päivitetty 19.01. 09:30 

 

 

Lentoyhtiö Blue 1:n johto tarttui Helsinki-Vantaan laukkukaaokseen aamulla kouriintuntuvasti: johto paikkasi ulosmarssineita matkatavaroiden käsittelijöitä kantamalla itse matkustajien kantamuksia Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

 

- Miltei puolet Blue1:n johtoryhmästä oli laukunkannossa lentoasemalla: minä ja yhtiön kaupallinen johtaja Juha Järvinen, kertoo viestintäjohtaja Tom Christides.

 

- Salilla ei tänään tarvitse käydä, Christides arvioi.

 

Yhtiön johto huhki matkatavarahinnalla aamuyhdeksään saakka. Ulosmarssineet työntekijät palasivat tuolloin takaisin töihin.

 

Tuorein matkatavaraselkkaus käynnistyi eilen illalla, kun muun muassa Blue1-, Lufthansa- ja SAS-lentoyhtiöiden matkatavaroiden kuormausta ja purkua hoitavan ISS Aviationin henkilöstö marssi ulos työpaikoiltaan.

 

Spontaaniin ulosmarssiin osallistui noin 20 työntekijää. Ulosmarssin taustalla ovat kiistat vuokratyösopimuksesta.

 

Ulosmarssista huolimatta aamun lennot ovat lähteneet kuta kuinkin ajallaan. Terminaali 1:ssä operoivat lentoyhtiöt pyrkivät liikennöimään lentonsa normaalisti.

 

- Täällä oli aika rauhallista, laukkuvuoria ei ole, Christides kertoi lentokentältä.

 

:thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

 

Odotan yhä päivää jolloin lentokoneenkuljettaja antaa ruumasta matkalaukun asiakkaalle kuten tekee linja-autonkuljettajakin. Those were the days kun "halpismatkaaja" sai laukun lähes käteensä terminaalissa.

 

-Maailmako muuttunut , Eskoseni ?-

 

Älä suotta odota, tätä tapahtuu maailmalla kyllä. Itse asetat laukkusi rahtitilaan koneeseen noustessa, ja lentoemäntä sen sinulle ojentaa lennon jälkeen kun viittaat mikä on sinun laukkusi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odotan yhä päivää jolloin lentokoneenkuljettaja antaa ruumasta matkalaukun asiakkaalle kuten tekee linja-autonkuljettajakin. Those were the days kun "halpismatkaaja" sai laukun lähes käteensä terminaalissa.

 

 

Haa, koin tuon Lentäjien Juhannuksessa (oisko ollut 2007) kun Empun perämies kaivoi meidän pik-nik kamat koneen ruumasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuokrafirmaan?

 

ISS Aviationin varapääluottamusmies Kristiina Björkman sanoo, että ulosmarssi johtuu vuokratyösopimuksesta, jonka ISS Aviaton solmi marraskuun lopussa ADI Oy:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ISS Aviationin varapääluottamusmies Kristiina Björkman sanoo, että ulosmarssi johtuu vuokratyösopimuksesta, jonka ISS Aviaton solmi marraskuun lopussa ADI Oy:n kanssa.

Niin, "vuokratyöntekijöitä" ADI Oy:ltä = Aircraft De-Icing, ei mikään vuokrafirma kuten esim. Barona...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko ADI sama kuin laukkuja koneeseen, koneesta pois firma, nimi viittaisi johonkin muuhun?

ADI on jäänpoistofirma, jonka kanssa ISS Aviation on tehnyt sopimuksen noista "lainatyöntekijöistä" jotka paikkaavat "miehistövajeita" tarpeen tullen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten, oletin ymmärtäneeni väärin, toisaalta RRT ei ole riivatun riiviöt tasamaalla.Eli porkkanansorvausfirma voi heitellä laukkuja kuten vene ja veturiveistämö sorvata porkkanoita.Eli minä voin Wärtsilän konepajakoulun tutkinnolla ajella Wbs lisenssillä trukkia kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Panokset tuntuvat kovenevan

 

Lentomatkatavaroita käsittelevä ISS Aviation harkitsee työntekijöiden ulosmarssin kustannusten maksattamista kapinoitsijoiden kukkarosta. ISS Aviationin toimitusjohtaja Jyri Ketola sanoo yrityksen antaneen Helsinki-Vantaan lentokentän ulosmarssista kirjallisen varoituksen reilulle parillekymmenelle työntekijälle. Vahingonkorvausvaatimukset eivät välttämättä koske Ilmailualan unionia (IAU).

 

- Tämä ei ole liittoon, vaan yksittäisiin henkilöihin kohdistuva toimi, tosin mietimme sitä vielä. Joku euromäärä per henkilö pitää laskea sille, mitä on tapahtunut, Ketola sanoo.

 

Maanantainen ulosmarssi aiheutti ISS:lle 30 000 euron kustannukset. Lisäksi muille yhtiöille arvellaan tulleen ainakin 20 000 euron tappiot. Eniten kärsi Blue 1, joka joutui pitämään työntekijöitään ylitöissä ja tuomaan oman väkensä siirtämään koneet huoltoon.

 

ISS Aviationin pääluottamusmies Mikko Tuunasen mielestä on kohtuutonta syyttää yksittäisiä henkilöitä. Työtuomioistuin on hänestä oikea paikka ratkaista asia.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työvoimaa mitään lainata. Sitä vuokrataan.

 

Autoakaan mitään lainata. Paikka, mistä saa auton tilapäiseen tarpeeseen, on autovuokraamo. Ei autolainaamo.

 

ISS:n johto nyt on ihan pihalla. Jos työntekijä ei tee duunia, niin silloin irtisanotaan tai puretaan työsopimus, jos edellytykset täyttyvät. Yhtiön kärsimiä tappioita on ihan turha ruveta karhuamaan yksittäisiltä työntekijöiltä. Absurdi ajatus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ISS:n johto nyt on ihan pihalla. Jos työntekijä ei tee duunia, niin silloin irtisanotaan tai puretaan työsopimus, jos edellytykset täyttyvät.

Yhden rikkeen perusteella on käytännössä mahdotonta irtisanoa ketään. Tyypillisesti ensin annetaan ainakin yksi (normaalisti kaksi) varoitus, ja sitten vasta voidaan ruveta irtisanomista puuhaamaan. Yhden varoituksista on oltava selvästi ilmoitettu "viimeinen varoitus".

 

Varoituksethan tässä jaettiin ihan asianmukaisesti.

 

Yhtiön kärsimiä tappioita on ihan turha ruveta karhuamaan yksittäisiltä työntekijöiltä. Absurdi ajatus.

Minusta olisi ihan hyvä lähteä karhuamaan näitä vahinkoja, ihan jo esimerkinkin vuoksi. Kyllä joku vastuu pitää olla työntekijöilläkin näissä rikkomuksissa. Tosin, jos ammattiliitto järjesti tämän ulosmarssin, niin silloin se on oikea taho korvaamaan vahingot täysimääräisenä. Jos yksittäinen työntekijä itsenäisesti tekee tahallista taloudellista haittaa, niin silloin tämä on myös henkilökohtaisesti vastuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta olisi ihan hyvä lähteä karhuamaan näitä vahinkoja, ihan jo esimerkinkin vuoksi.

 

Siitä tuleekin sitten melkoinen esimerkki... monumentaalinen... jos oikeus tapahtuu niin se on esimerkki työnantajaosapuolen monumentaalisesta tyhmyydestä ja lainsäädännön sekä oikeuskäytännön tuntemattomuudesta... jos oikeus ei tapahdu niin tulee esimerkki siitä kuinka poliittiset mielipiteet ja ideologiat voivat vääristää oikeutta jopa länsimaisessa sivistysvaltiossakin.

 

Työntekijän henkilökohtainen korvausvelvollisuus syntyy laiminlyönneistä yms joihin liittyy rikosoikeudellinen vastuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös se on täysin naurettavaa näissä että lentoyhtiöt saavat sen kaiken paskan niskaansa, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä koko sotkun kanssa.

 

Esim. tapaus Barona. Finnair siitä kärsii että tuo paskafirma sotkee kentällä kaiken. Mitään asiasta tietämättömät matkustajat ajattelevat tottakai niin että Finnair on se paskafirma ja syyllinen siihen että laukut ei tule perille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös se on täysin naurettavaa näissä että lentoyhtiöt saavat sen kaiken paskan niskaansa, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä koko sotkun kanssa.

 

Esim. tapaus Barona. Finnair siitä kärsii että tuo paskafirma sotkee kentällä kaiken. Mitään asiasta tietämättömät matkustajat ajattelevat tottakai niin että Finnair on se paskafirma ja syyllinen siihen että laukut ei tule perille.

 

Joo, suosittelen perehtymään asiaan hieman paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, suosittelen perehtymään asiaan hieman paremmin.

Onneksi minä olen harvemmin se matkustaja. 8) Finnair teki virheen siinä että ulkoisti ne hommat tuolle firmalle, mutta siihen se loppuukin. Finnair lennättää niitä laukkuja, jos nuo Baronan peelot saisivat ne sinne kyytiin... tai pois kyydistä... ::) Tuskin se lentoyhtiön vika on enää siinä vaiheessa jos handling-yhtiö ei hoida hommiansa..

 

Tietääkseni Northportilla oli parin viikon koulutus tuohon hommaan. Baronalta tulleet menivät ihan kylmiltään tuonne säätämään.

 

No, kyllä se siitä kun ulkomaiset lentoyhtiöt lakkaavat lentämästä tänne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, "vuokratyöntekijöitä" ADI Oy:ltä = Aircraft De-Icing, ei mikään vuokrafirma kuten esim. Barona...

 

Sori ei mikään vuokrafirma mutta jos AID:n vai mikä se nyt oli (anti internal dinx) henkilökunta heittää laukkua pulu-uunon arvoon niin joku niille palkan maksaa jolloin heittäjät ovat "vuokratöissä".  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori ei mikään vuokrafirma mutta jos AID:n vai mikä se nyt oli (anti internal dinx) henkilökunta heittää laukkua pulu-uunon arvoon niin joku niille palkan maksaa jolloin heittäjät ovat "vuokratöissä".  :-\

Nojoo, ihan miten vaan. Näyttääpä noilla olevan omat sivutkin.

 

Olikin AntiDeIcing eikä Aircraft :P No, de-icing joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo, ihan miten vaan. Näyttääpä noilla olevan omat sivutkin.

 

Olikin AntiDeIcing eikä Aircraft :P No, de-icing joka tapauksessa.

 

AntiDeIcing?  :o

 

Siis ensin on DeIcing, ja sitten tulee tää pulju ja jäädyttää koneen uudelleen?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään