Guest AsiaFlyer

Muutama kysymys lentokoneen laitteistosta?

44 viestiä aiheessa

Osaisikohan joku kertoa näistä jotain?

 

COWL FLAPS?

YAW DAMPER?

APU?

CREW FEATURE BUTTON?

PITOT HEAT?

AIRCRAFT EXTERIOR LIGHNING?

ELEVATOR TRIM?

ANTI ICE?

DIRECTIONAL GYRO / TURN GOORDINATOR?

ARTIFICAL HORIZON?

FLIGHT INSTRUMENTS?

ENGINE INSTRUMENTS?

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tässä muutama: Crew Feature napista saa pilotin ja muun henkilökunnan kuulutuksia, Pitot Heat estää nopeus mittarin nollaantumisen (jäätymisen), ja Anti-Ice estää kaipa moottorien jäätymisen. Muita en oikein osaa selittää. Korjatkooon joku jos on väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cowl flaps on moottorin koteloinnin läpät, joilla säädellään jäähdytystä. Yaw damper hillitsee sivuperäsimen liikkeitä ja siten sivusuuntaisia heilahduksia (säästää oksennuspusseja). APU on pieni generaattori, jota käytetään kun päämoottorit ovat sammuksissa eikä töpseli ole seinässä. Exterior lighting on ulkovalaistus. Elevator trim on korkeusperäsimen trimmi, tärkeimpiä hallintalaitteita. Dir. gyro = suuntahyrrä, Turn coord. = se mittari, joka näyttää kallistuksen myös, mutta siinä on merkkiviivat standardikäännöksen kallistukseen ja kuula. Art, hor. = keinohorisontti, molempien suuntien kallistukset näyttävä instrumentti. Flitht i. = lentoinstrumentit kuten useimmat edellisistä, eng. i. = moottori-instrumentit, kuten öljynpainemittari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turn coord. = se mittari, joka näyttää kallistuksen myös, mutta siinä on merkkiviivat standardikäännöksen kallistukseen ja kuula.

 

Tai ehkä olisi osuvampaa puhua kaarron nopeudesta, sillä tämä mittari ei näytä tietoa koneen asennosta. Kone voi siis kääntyä myös siipien ollessa suorassa, sivuperäsintä käyttäen. Kun mittarineula eli viiksi on asettunut mittarissa olevan pykälän kohdalle, kaartaa kone 180 astetta minuutissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

cowl flaps = luukut moottoreissa, josta koneet saavat lisää jäähdytysilmaa, käytetään tilanteissa, joissa nopeus on pieni ja tehot suuret

 

apu= auxilary power unit, eli lisävoimanlähde, joka syöttää sähköä laitteille (ja pitää hydrauliikkapainnet yllä??), kun motit ovat sammuksissa. Käytetään myös hätätilanteissa.

 

pitot heat = lentokoneessa esim. ilmanopeus mitataan käyttäen pitot-putkea apuna (en tiedä tarkemmin). Putki saattaa jäätyä, mikä estetään tällä lämmityslaitteella.

 

aircraft exterior lightning = varmaankin lentokoneen ulkopuoliset valot (suora käännös)

 

elevator trim = trimmi on vehje, jolla pidetään lentokone tietyssä asennossa. Eli tämä on korkeusperäsimen trimmi, joka muuttaa hieman korkeusperäsimen asentoa, ja saa koneen pysymään eri vauhdeissa suorassa. Trimmattuasi koneen kulkemaan suoraan tietyllä nopeudella, kone pyrkii tehonlisäyksistä/vähennyksistä huolimatta säilyttämään tämän nopeuden, ja tilanteen mukaan joko nousee tai laskee.

 

anti ice = estää siipien jäätymisen, joka voisi johtaa nosteen katoamiseen

 

turn coordinator = mittari, joka näyttää sinulle, kuinka paljon kone kääntyy. Se kertoo myös oikean kääntämisen määrän, milloin kone kääntyy 180 astetta tasan minuutissa

 

artificial horizon = keinohorisontti, mittari josta näet, missä asennossa koneesi on maanpintaan nähden. Näet siitä myös nousu/lasku- ja kallistuskulmat.

 

flight instruments = ne mittarit, jotka kertovat sinulle lentokoneen senhetkisestä asennosta, nopeudesta, pystynopeudesta ym.

 

engine instruments = mittarit, jotka kertovat moottorin tilasta

 

 

Tässä voi olla jotain jo mainittuja, olin nimittäin just lähettämässä tätä, kun netti katkesi. Onneksi sain tallennettua..

 

edit: typoja ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

COWL FLAPS?

YAW DAMPER?

APU?

CREW FEATURE BUTTON?

PITOT HEAT?

AIRCRAFT EXTERIOR LIGHNING?

ELEVATOR TRIM?

ANTI ICE?

DIRECTIONAL GYRO / TURN GOORDINATOR?

ARTIFICAL HORIZON?

FLIGHT INSTRUMENTS?

ENGINE INSTRUMENTS?

 

Mäpäs laitan nää tähän, ku tuolt tuli aika hassuja käsityksiä noista laitteista :)

Eli:

Yaw Damper = Heiluttelee sivuperäsintä (hallitusti). Potkii vastaan ns. Dutch Rolliin (eräänlainen heilahteluliike). Lisää huomattavasti matkustusmukavuutta.

 

Pitot Heat = Lämmittää pitot-putken. Kyseistä putkea käytetään kokonaispaineen (eli "ilmanvastuksen") mittaukseen. Kyseistä painetta käytetään apuna mm. ilmanopeuden ja Machin luvun mittaukseen. Voipi henki mennä jos kyseinen toosa jäätyy, koska nopeusmittari joko yli- tai alilukee (riippuen lennon kulusta) ja sitä kautta voipi aiheuttaa vaaratilanteita.

 

AntiIce = Jäänestojärjestelmä. Jää haittaa lentämistä ihan sikana, jolloinka se halutaan pois. mm. potkurista, koneen otsapinnoilta, jne.

 

Directional Gyro = Suuntahyrrä. Hyrrällä toimiva "kompassi"

 

Turn Coordinator = Kaartomittari. EI LIITY MITENKÄÄN KONEEN KALLISTUKSEEN! Mittaa koneen kääntymisnopeutta (koneen)pystyakselin ympäri (suurinpiirtein... oikeasti näyttää jotain kaartonopeuden ja edellä mainitun kulmanopeuden väliltä).

 

Sellasta... muut oliki jo siel selitettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APU:sta vielä....

Kyseessä on siis pieni suihkumoottori. Ja tässä suihkumoottorissa on sitten kiinni normaaleita apulaitteita kuten generaattori, hydrauliikkapumppu jne. Lisäksi moottorin ahtimelta vuodatetaan ilmaa koneen ilmastointiin ja moottoreiden starttereille.

APU sijaitsee yleensä koneen rungon takaosassa, mutta voi se löytyä koneen mahan alta tai pyrstössä olevasta sukkulastakin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APU:sta vielä....

 

Juu, se APU on se Springfieldin paikallinen K-kaupan Väiski ;D

 

Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, I feel like a hummingbird ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisikohan joku kertoa näistä jotain?

 

No yritetään...

 

COW-L FLAPS?

Lehmän verkkomahassa olevat L-muotoiset ulokkeet

 

YAW DAMPER?

Leuan alla oleva pehmuste. Estää lentäjän leuan putoamista

liian alas kun hän nukahtaa pitkillä lennoilla. Kutsutaan joskus kravatiksi.

 

APU?

Pyydetään aika ajoin ongelmatilanteissa, erityisesti kun teknisiä

termejä ei ymmärretä lennon aikana.

 

CREW FEATURE BUTTON?

Painetaan kun halutaan miehistölle paremmat ominaisuudet.

 

PITOT HEAT?

Painovirhe. Pitää Pilot heat. Eli lentäjän lämmittämiseen tarkoitettu väline.

Ks. myös alla oleva Anti Ice.

 

AIRCRAFT EXTERIOR LIGHTNING?

Esiintyy ajoittain ukkosilmalla. Onneksi ei ole interior....

 

ELEVATOR TRIM?

Lentokoneen tyyppitarkastuslentojen aikana korkeusperäsintä säädetään

oikeaan muotoonsa trimmaamalla turhat pois.

 

ANTI ICE?

Joskus drinkkiin tulee liikaa jäitä. Tämän avulla lämpötila säädetään sopivaksi.

 

DIRECTIONAL GYRO / TURN COORDINATOR?

Leonardo daVincin kopterisuunnitelmasta tehdyn, vain tiettyyn suuntaan

lentävän autogyron kääntämiseen tarvittava konsulttitoimiston työntekijä.

 

ARTIFICAL HORIZON?

Virtuaalilennossa ei olekaan muita horisontteja tiedossa.

 

FLIGHT INSTRUMENTS?

Lentovälineet, eli esimerkiksi lentokoneet, helikopterit, lentävät matot jne.

 

ENGINE INSTRUMENTS?

Koneita varten kehitettyjä mittauslaitteita. Koneet käyttävät näitä

toimintansa ilmaisemiseksi.

 

 

 

Tai sitten ei.... ;D

 

Bamce

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHE!!! Mä oon ilmeisesti aiemmin ymmärtäny nuo laitteet ja niiden käyttötarkoitukset aivan väärin ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PITOT HEAT?

Painovirhe. Pitää Pilot heat. Eli lentäjän lämmittämiseen tarkoitettu väline.

Ks. myös alla oleva Anti Ice.

 

Korjaus taas... Tästä just kuulin koulul korjatun version. Lentäjän lämmittämiseen käytettävän laitteen nimi o kuulemma stewardess. Mistä sit lieneekää lyhennys... ;D;)

 

Anteeks... oli pakko letkauttaa 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, siis turn coordinatorissa on pystysuuntainen hyrrä, jonka akselin kääntämiseen tarvittavaa voimaa mittari osoittaa? Tämä oli minulle uutta, luulin että kyseessä on ihan samanlainen kallistushyrrä kuin keinohorisontissakin. Kiitos viisaudesta :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, siis turn coordinatorissa on pystysuuntainen hyrrä, jonka akselin kääntämiseen tarvittavaa voimaa mittari osoittaa? Tämä oli minulle uutta, luulin että kyseessä on ihan samanlainen kallistushyrrä kuin keinohorisontissakin. Kiitos viisaudesta :-)

 

Jos saa väliin asiaaki puhua, ni itteasias se hyrrä o vaakasuuntainen. Keinohorisontti esim. on vertical gyro, eli pystyakselinen hyrrä ja periaatteessa directional gyro on vaakasuuntainen... tosin sehän kääntyilee mittarin mukana jossain määrin (jousikiinnitys...). Mut siis periaattees vaaka-akselinen, koska se on pääasiassa koneen vaakatasossa se akseli.

 

Muutenki hyrrät yleensä luokitellaa niitte akselin suunnan mukaan. Iha vaa sen takii, et se hyrrän lätyn taso ei oikee määrittele ykskäsitteisest kaikkii keissei. Akseli o siihe kätsympi referenssi.

Tähä voiski laittaa pari kyssärii, ku niit tääl foorumil tunnutaan rakastavan. Testataas, mite hyvin jengil o hyrrät hansikkaassa:

 

19.   Pystyakselinen (vertical) vapaa hyrrä on päiväntasaajalla. Mikä on hyrrän asento maahan nähden 6 tunnin kuluttua?

a.   Hyrrän akseli on horisontaalitasossa ja pohjois-etelä suuntainen

b.   Hyrrän akseli on horisontaalitasossa ja itä-länsi suuntainen

c.   Hyrrän akseli on edelleen pystyakselinen

d.   Hyrrän pyörimistaso ei muutu maahan nähden

 

12.   Asentohyrrä on käytännössä:

a.   Pysty-akselinen maasidottu hyrrä

b.   Vaaka-akselinen maasidottu hyrrä

c.   Vaaka-akselinen vapaa hyrrä

d.   Pystyakselinen vapaa hyrrä

 

Niin ja niille jotka lentäjiksi hakevat, niin tuollaisia siellä sitten kysellään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

19 b ja 12 d

 

Jos meni väärin, tulen puolustautumaan niillä 16 vuodella, mitä mun edellisistä fysiikan ja mekaniikan tunneista on kulunut ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen ymmärsin, maasidottua en ;)

 

Vaan selitäpäs se, minkä takia pyörivä kappale vastustaa pyörimisakselinsa kiertämistä?

 

Siis maasidotulla meinaan, että sen akselin tarttis sojottaa kaiken aikaa maan keskipistettä kohti. Siks siellä on se (ilmakäyttösissä) se paineilma oikasusysteemi. Muutenhan se hyrrä näyttäs vaan oikein yhdessä pisteessä maapallolla.

 

Se miks se pysyy tolpillaan johtuu taas siitä, et pyörimisliikemäärän muuttamiseen tarvitaan jokin ulkoinen vaikutin (lue: momentti/voima). Muutoin se pysyy vakiona (suunta ja suuruus). Ja itseasiassa taitas olla niin, että tuollainen perinteisesti muotoiltu hyrrähän pyörii pääakselinsa ympäri, jolloin myöskin sen pyörimisenergia on minimissään, eli hyrrä on vielä siinä tilassa johon se luonnostaan hakeutuu. Pitikö tuo selittää noin vaiko kansantajuisesti? :)

Eli käytännössä joudut tekemään työtä hyrrän poikkeuttamiseksi. Ja mekaanisen työn tekemiseen tarvitset voimaa. (ja se voimahan siinä vasta velmusti sitten käyttäytyykin, jos olet pyörivien kappaleiden mekaniikkaa tarkastellut...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niin, mutta mistä se perimmiltään johtuu? Jos hyrrä pyörii tietyllä nopeudella akseli pystyssä, ja sitten se pannaan pyörimään samalla nopeudella akseli vaakatasossa, sen energia on kummassakin asennossa sama. Miksi siis tarvitaan työtä sen akselin kääntämiseen?

 

Se on tosiaan sitten vielä velmumpi juttu, että se akseli ei halua edes kääntyä sen voiman suuntaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis valaiskaa, oi viisaat, hieman tarkemmin tuota termiä YAW DAMPER. Miten niin "hillitsee sivuperäsimen liikkeitä"? Mitä liikkeitä?

 

Ja vielä tuosta TURN COORDINATORista. Eikös sen kuulan tarkoitus ole osoittaa onko koneen kaarrossa sauvan sivupoikkeutus (=kallistus) ja sivuperäsimen polkaisu ovat koordinaatiossa keskenään, ettei esiintyisi niitä sivuttaiskiihtyvyyksiä. Eli jos matkustajan viskilasi on piripintaan asti täynnä, niis se ei loisku oikein koordinoidussa kaarrossa sisä- eikä ulkokurvin puolelle. Vrt. maanteiden/ovaaliratojen kurvien kallistus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis valaiskaa, oi viisaat, hieman tarkemmin tuota termiä YAW DAMPER. Miten niin "hillitsee sivuperäsimen liikkeitä"? Mitä liikkeitä?

 

Ja vielä tuosta TURN COORDINATORista. Eikös sen kuulan tarkoitus ole osoittaa onko koneen kaarrossa sauvan sivupoikkeutus (=kallistus) ja sivuperäsimen polkaisu ovat koordinaatiossa keskenään, ettei esiintyisi niitä sivuttaiskiihtyvyyksiä. Eli jos matkustajan viskilasi on piripintaan asti täynnä, niis se ei loisku oikein koordinoidussa kaarrossa sisä- eikä ulkokurvin puolelle. Vrt. maanteiden/ovaaliratojen kurvien kallistus.

 

Olipas se minulta selkeästi selitetty tosiaan ;D Y/D on siis sivuperäsimen autopilotti. Nykyään se kai yleensä toteutetaan kiihtyvyysantureilla. Pitää sivusuunnankin hanskassa autopilotilla lennettäessä, erotuksena kaksiakselisesta autopilotista.

 

Turn coordinatorissa sen kuulan tarkoitus on justiin kertoa polkemisen tarve ja ylempi osa kertoo miten tiukasti kaarrtetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... Varsinkin koneissa, joissa moottorit ovat suhteellisen etäällä toisistaan (esim. siivissä), syntyy lennon aikana helposti sivuttainen heiluriliike. Yaw Damper kompensoi tuota heilahtelua, jotta matkustajilla pysyisi lounas asianmukaisessa paikassaan.

 

Arttu

 

Olipas se minulta selkeästi selitetty tosiaan ;D Y/D on siis sivuperäsimen autopilotti. Nykyään se kai yleensä toteutetaan kiihtyvyysantureilla. Pitää sivusuunnankin hanskassa autopilotilla lennettäessä, erotuksena kaksiakselisesta autopilotista.

 

Turn coordinatorissa sen kuulan tarkoitus on justiin kertoa polkemisen tarve ja ylempi osa kertoo miten tiukasti kaarrtetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... Varsinkin koneissa, joissa moottorit ovat suhteellisen etäällä toisistaan (esim. siivissä), syntyy lennon aikana helposti sivuttainen heiluriliike. Yaw Damper kompensoi tuota heilahtelua, jotta matkustajilla pysyisi lounas asianmukaisessa paikassaan.

 

Arttu

 

 

Jaa, minä olen luullu, että Dutch Roll syntyy siiven nuolimuodon vaikutuksesta. Nuolimuotohan lisää V-kulmavakavuutta ja kun sitä tulee paljon liikaa, käy jopa niin, että koneen hallinta vaikeutuu/tulee mahdottomaksi. Esim. vanhemmissa Learjeteissä oli ehdoton este lennon suorittamiselle jos toinen Yaw Damper oli pois pelistä (siis niitä oli kaksi). Uudemmissa Learjeteissä on pyrstössä valtavat evät alapinnalla molemmin puolin runkoa ja käsittääksen niissä ongelma on pienempi. Joissakin koneissa on nuolimuotoiseen siipeen tehty negatiivinen V-kulma käsittääkseni juuri pienentämään Dutch Rollia.

 

V-kulman ja nuolimuodon sidos on havaittavissa kun tarkastelee joitain pursikoneita; PIK 3 C Kajavassa ei ole nuolimuotoa eikä juurikaan V-kulmaa koska kone on ylätaso ja siten saavutetaan riittävä V-kulmavakavuus, Ka7:ssä on negatiivinen nuolimuoto ja iso V-kulma vaikka kone on myöskin ylätaso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis valaiskaa, oi viisaat, hieman tarkemmin tuota termiä YAW DAMPER. Miten niin "hillitsee sivuperäsimen liikkeitä"? Mitä liikkeitä?

 

Ja vielä tuosta TURN COORDINATORista. Eikös sen kuulan tarkoitus ole osoittaa onko koneen kaarrossa sauvan sivupoikkeutus (=kallistus) ja sivuperäsimen polkaisu ovat koordinaatiossa keskenään, ettei esiintyisi niitä sivuttaiskiihtyvyyksiä. Eli jos matkustajan viskilasi on piripintaan asti täynnä, niis se ei loisku oikein koordinoidussa kaarrossa sisä- eikä ulkokurvin puolelle. Vrt. maanteiden/ovaaliratojen kurvien kallistus.

 

Joo siis tuolla oli jossain jo selitys. Eli YD ei hillitse sivuperäsimen liikettä mitenkään, vaan lisää sitä. Elikkäs tosiaan koneilla joilla on nuolisiipi, tuppaa olemaan sellainen taipumus heilahdella. Liikettä kutsutaan dutch rolliksi ja se tapahtuu pääasiassa koneen pystyakselin ympäri. YD on sitten esim. autopilottiin integroitu järjestelmä, joka auttaa vakauttamaan koneen. Mutta se ei kuitenkaan ole AP:n kolmas akseli, kuten joku edellä sanoi. YD myös käyttää kyllä sivuperäsintä, mutta sivuperäsintä käytetään muuhunkin, kuin pelkkään stabilointiin. Eli älä siis erehdy sotkemaan AP:n sivuperäsinohjausta ja YD:tä.

No anyway... Elikkäs YD tosiaan haistaa alkavan dutch rollin hyrriltä (kiihtyvyysmittareita käytetään taasen rungon värähtelyjen aistimiseen, esim. 757 matkustajaversiot), joista se havaitessaan dutch rollin taajuutta vastaavan heilahtelun alkaa kenkiä siihen vasten ja stabiloi koneen. Eli siis YD heiluttelee sitä takalätkää, eikä suinkaan hillitse sen liikettä. Perinteisessä liikennekoneessa ohjainpinnat eivät heilahtele holtittomasti ja näin ollen tarvitse hillintää... (tosin se toisaalta riippuu vähän lentäjästäkin... ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs tosiaan koneilla joilla on nuolisiipi, tuppaa olemaan sellainen taipumus heilahdella. Liikettä kutsutaan dutch rolliksi ja se tapahtuu pääasiassa koneen pystyakselin ympäri. YD on sitten esim. autopilottiin integroitu järjestelmä, joka auttaa vakauttamaan koneen. Mutta se ei kuitenkaan ole AP:n kolmas akseli, kuten joku edellä sanoi. YD myös käyttää kyllä sivuperäsintä, mutta sivuperäsintä käytetään muuhunkin, kuin pelkkään stabilointiin. Eli älä siis erehdy sotkemaan AP:n sivuperäsinohjausta ja YD:tä.

 

Just niin

Viipotuksen muuten havaitsee kun istuu siiven kohdalla ja seuraa sen kärkeä.

YD-fault on muuten melkosen kova harjoitus simussa ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään