Heikki Sten

Jääkiitoteistä yleensä.

46 viestiä aiheessa

No joo, tässähän on perimmäisenä syynä pahasti tulehtuneet henkilösuhteet jo ennestään, eli meillä on ollut vastaavia kiistoja ennenkin, en enään jaksa kirjoitella vastineita ja selityksiä tietäen että niitä tulee jos tuon auraan.

Voitte silti laskeutua tuohon mikäli 30 senttinen jää ja 20 senttinen lumi ei ole esteenä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa tarvitaan lupaa edes baanan tekemiseen, jos eivät pykälät ole muuttuneet. Joskus asia tuli nimittäin ihan oikeasti selvitettyä, kun teimme talvilentopaikkaa jäälle koulutusta ja ilmailutapahtumia varten. Näytökseen kyllä tarvittiin silloisen IH:n lupa.

 

Ei sitä voitane vaatia, mutta jos sellaisen onnistuu saamaan niin näiden itkijöiden kanssa pitäisi päästä jo paljon helpommalla. Eikä toimintakaan olisi niin epämääräistä ulkopuolisten silmissä, kun lupa-asiat "näyttää olevan kunnossa". Tosiaan ilmaisin itseäni vähän kehnosti aiemmassa viestissäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs tilanteessa jossa järvellä on moottoriveneen käyttökielto? Moottorikelkalla tai mönkijällä ei silloin saa jäällä ajella, mutta voikos lentokoneella laskeutua ja nousta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs tilanteessa jossa järvellä on moottoriveneen käyttökielto? Moottorikelkalla tai mönkijällä ei silloin saa jäällä ajella, mutta voikos lentokoneella laskeutua ja nousta?

 

Mihinhän se kielto mahtaa perustua noiden muiden osalta?

 

Vesiliikennelaki ei mahdollista kieltoja kuin moottorikäyttöisille vesikulkuneuvoille.

 

Jos tietyn moottorikäyttöisen vesikulkuneuvotyypin käyttämisestä aiheutuu erityisen huomattavaa haittaa luonnolle tai muulle ympäristölle, kalastukselle tai muulle elinkeinolle, yleiselle luonnon virkistyskäytölle tai muulle yleiselle edulle, toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai, jos kysymys on kauppamerenkulkuun käytettävästä vesikulkuneuvosta, Liikenteen turvallisuusvirasto voi aluekohtaisesti kieltää vesikulkuneuvotyypin käytön tai rajoittaa sitä.

 

Sitten on maastoliikennelaki, jonka määritelmien mukaan maastolla tarkoitetaan maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen. Lähtökohtaisesti maastoliikennelaki kuitenkin kieltää lähes kaiken maastoliikenteen, jota ei erikseen ole sallittu. Perustuuko moottorikelkkailu "normaaleilla" järvillä sitten mihin säädökseen tai päätökseen (vai onko sekin virallisesti luvatonta?)? Vielä erikseen maastoliikennelaki sanoo jääpeitteisistä vesialueista seuraavaa:

 

Jokaisella on oikeus liikkua jääpeitteisellä vesialueella, siten kuin siitä säädetään vesilain (264/1961) 1 luvun 24 §:ssä, jollei tämän lain säännöksistä muuta johdu. Jos liikkumiseen tai toimintaan tarvitaan vesialueen omistajan tai haltijan lupa, yhteisen vesialueen osakaskunnan suostumuksesta päätetään yhteisaluelain (758/1989) mukaisesti. Jos kysymys on yleisestä vesialueesta, luvasta päättää se viranomainen tai valtion laitos, jonka hallinnassa alue on. (14.7.2000/690)

 

Päästään vielä takaisin vesiliikennelakiin:

 

Yleiskäyttö ja muut toisen alueeseen kohdistuvat oikeudet

24 §

 

Jokaisella on oikeus, välttäen tarpeetonta häiriön aiheuttamista, kulkea vesistössä, missä se on avoinna. Vesistö katsotaan avoimeksi, jos sitä laillisen oikeuden perusteella ei ole suljettu. Mitä edellä on sanottu kulkemisesta vesistössä, koskee vastaavasti kulkemista jäällä.

 

Vesistössä kulkevalla on myös lupa käyttää vierasta vesialuetta tilapäisenä ankkuroimispaikkana, mikäli siitä ei aiheudu toiselle sanottavaa haittaa tahi häiriötä.

 

Valtaväylässä tai yleisessä kulkuväylässä olevia pyydyksiä ja muita irtaimia esineitä, jotka haittaavat kulkemista, saa niitä vahingoittamatta kulkemista varten tilapäisesti siirtää paikaltaan. Sama on laki väylän ulkopuolellakin olevasta irtaimesta esineestä, joka kohtuutonta haittaa aiheuttavalla tavalla estää kulkemisen. Kulkemisesta väylän ulkopuolella olevan merkityn pyydyksen yli tai sivuitse on määrätty kalastuslainsäädännössä.

 

Liikenteestä kanavassa ja muualla vesistössä sekä yleisellä talvitiellä on voimassa, mitä siitä erikseen on säädetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedessä liikkuva lentokone on alus silloin, kun se ohjautuu vesiperäsimillä ja lentokone silloin, kun se ohjautuu ilmaohjaimilla (siis riippuu vauhdista). Aluksena sitä koskevat vesiteiden säännöt ja lisäksi sen on pysyttävä riittävän etäällä muista aluksista. Avointa vesialuetta (omistaja ei ole kieltänyt) saa käyttää tilapäisesti laskuun ja lentoonlähtöön. Avointa vesialuetta on suurin osa Suomen vesistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt selvisi osaltani että kenttää en voi aurata, eräs kesänaapuri kyseli mitä touhuan kun tuota aloittelin, kerroin odottavani kaveria lentokoneella kahville.Siitäpä meteli nousi valtava, uhkasi poliisilla ja kunnanisillä ja vallan vaikka millä, verenpaineet 300 kg kohalla.

Eli en sitten auraa. :(

 

Mitä se kesänaapuri siellä keskellä talvea tekee?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka yritin aina tehdä kaiken "ohjekirjan mukaan", niin en todellakaan joskus 70-luvulla valtavasti aikaa tuhlannut vesilain opiskeluun tai kalastuskuntarajojen selvittelyyn.

 

Nykyisestä elämästäni vajaa kolmannes kului Vuohijärvellä (nykyisin osa Kouvolaa) ja kotikenttänä EFUT tuli sitä järveä jonkin verran katseltua myös ilmasta. Kesäisin käytiin välillä Hillosensalmessa - Orilammen majalla - ja yleisölennätettiin ihan (silloin) laillisesti.

 

Majan isäntä - edesmennyt "Vänni" Siikava oli lentoystävällinen ja aina ajan, jään paksuuden ja kelien salliessa aurasi pitkälti yli kilometrin pitusen  noin 02/20 jääkiitotien lähelle majan rantaa. Leveyttä oli suuruusluokkaa 20 m tai ylikin. Ei sinne isolla sivutuulella ikinä edes yritetty änkeytyä, vaan yleensä lähes tyynellä, mitä talvisin sattuu hyvinkin usein.

 

Kävin jo EFUT aikoina siellä ainakin kolmella eri konetyypillä ja "isieni maille" (EFHF) palattuani - varmemmaksi vakuudeksi - vielä parilla muullakin.

 

ELLEI kyse ole jostakin pienestä lammesta, jonka rajat ovat äärelliset, suosittelen, että aurataan vähän pidempi kiitotie, kun se syntyy lähes samalla vaivalla. Leveys saattaa itse asiassa olla kaikkein katalin mitta. Siipien kärkiväli EI TODELLAKAAN välttämättä riitä - etenkään jos tuulee vähänkin sivusta. Jos lunta on paljon, ne aurausvallitkin voivat olla ongelma - etenkin alatasokoneella.

 

Saattaa olla, että näistä on nykyisin jotkin selvät ohjeet/määräykset. Lähes 40 vuotta sitten mentiin "perstuntumalta", mutta myös aika varman päälle mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinhän se kielto mahtaa perustua noiden muiden osalta?

 

Ei se ehkä ole mikään lainmukainen kielto sittenkään. Sitä vaan helposti luulee oikeaksi kun naapuri niin kivenkovaan väittää. Keskustelu alkoi siitä kun olin mönkijällä auraamassa 800 m kiitorataa järvelle jossa on moottorivenekielto. Paljon kiitoksia selventävästä vastauksesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tiedoksi ilmailijoille,että Valkeakosken Ilmailukerho on juuri työstänyt jääkiitotiensä liikennöitävään kuntoon.Tiedon olen tänään saanut kerhon pj. Kari Kokolta  puh.0400 870097. Kiitotie on mitoiltaan 1000m X 40m.  Huomenna lauantaina Lotilanjärven jäällä on kuulemma ulkoilutapahtuma ja mahdollisesti satamäärin porukkaa pienellä järvellä,joten huominen ei välttämättä ole sovelias ajankohta laskuihin ja nousuihin siellä,mutta kuuleman mukaan lämpimästi tervetuloa kaikkina muina päivinä :)  Tarkemmat tiedot lennonsunnittelussa Kari Kokolta,sekä nettisivulta: http://valkeakoskenilmailukerho.webs.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oo jäällä ollut kuin kerran lentokoneen kanssa - sekin joskus 90-luvun alun paikkeilla...

 

12.3.1995 Isojärvi Mäntsälä. OH-CWM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tiedoksi ilmailijoille,että Valkeakosken Ilmailukerho on juuri työstänyt jääkiitotiensä liikennöitävään kuntoon.Tiedon olen tänään saanut kerhon pj. Kari Kokolta  puh.0400 870097. Kiitotie on mitoiltaan 1000m X 40m.  Huomenna lauantaina Lotilanjärven jäällä on kuulemma ulkoilutapahtuma ja mahdollisesti satamäärin porukkaa pienellä järvellä,joten huominen ei välttämättä ole sovelias ajankohta laskuihin ja nousuihin siellä,mutta kuuleman mukaan lämpimästi tervetuloa kaikkina muina päivinä :)  Tarkemmat tiedot lennonsunnittelussa Kari Kokolta,sekä nettisivulta: http://valkeakoskenilmailukerho.webs.com/

Ja hienossa kunnossa onkin! Oli siellä jonkun verran muitakin koneita käynytkin.

 

Kokon Kari mainosti vielä, että lähin kahvio on kentän pohjoispäästä noin 300 metrin päässä.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hienossa kunnossa onkin! Oli siellä jonkun verran muitakin koneita käynytkin.

 

Kokon Kari mainosti vielä, että lähin kahvio on kentän pohjoispäästä noin 300 metrin päässä.

 

-Markku

Kyllä näin on! Shellin vaiko St1 ? kahvio löytyy sieltä.Jäi vielä tuokin sanomatta,että keskustan kupeessa olevalle jääkentälle löytää helposti kun ajelee Tervasaaren piippuja kohti,taitavat näkyä jo Tampereelta! Piiputhan jäävät 36:n kynnyksen oikealle kädelle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusamon reittiliikenteen alkuaikoina talvella voitiin liikennöidä vasta kun kenttä oli kunnolla jäädytetty. Niinpä talvisesongin alkaessa jännitettiin ehditäänkö kenttä saada valmiiksi ajoissa varsinkin kun sesongin alussa Kuusamoon lennätettiin ulkomaalaisia matkailuihmisiä tutustumaan uuteen kohteeseen. Kerran jouduin selvittämään vieraille että matkaa täytyy siirtää viikolla kun jäädytys on kelien takia vielä kesken. Amerikkalainen toimittaja vaikutti vähän epäuskoiselta ja kysyi, että onhan teidän koneiden pyörissä sitten kunnon nastarenkaat .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi vielä tuokin sanomatta,että keskustan kupeessa olevalle jääkentälle löytää helposti kun ajelee Tervasaaren piippuja kohti,taitavat näkyä jo Tampereelta! Piiputhan jäävät 36:n kynnyksen oikealle kädelle ;)

Hyvin nuo piiput näkyy Tampereelta, kun ilmaan on päässyt.

 

Tässä sunnuntaisella videolla piiput näkyy loppuosakaarrossa 10 sekunnin kohdalla.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tiedoksi taas ilmailijoille,että Valkeakosken Ilmailukerho on juuri työstänyt jääkiitotiensä liikennöitävään kuntoon.Tiedon olen tänään saanut kerhon pj. Kari Kokolta  puh.0400 870097. Kiitotie on mitoiltaan 1000m X 25m.  Huomioi ulkoilijat järven jäällä sekä 18:n jatkeella (eteläpäässä) palloilla merkitty voimalinja ja masto joka jää kierroksen sisään tultaessa 36:lle. Tarkemmat tiedot lennonsunnittelussa Kari Kokolta,sekä nettisivulta: http://valkeakoskenilmailukerho.webs.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään