Sauli Vuori

Äänestys: Matkalentotehoasetus


113 viestiä aiheessa

Muutaman kaverin kanssa on ollut puhetta, millaista tehoasetusta porukka käyttää matkalennolla. Ajattelin ihan laittaa tähän pienen äänestyksen, jotta saadaan jonkinlainen kuva missä mennään. Ite suosin 65% asetusta, mutta kyl sitä aika usein tulee lennettyä ihan 75% ja best power meinigissä, jos sattuu sille päälle  :) Avgas:in hintakin on laskenut jo huippulukemista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu koneesta ja koneen omistussuhteesta. Kaupallisella vuokrateho 75%, omaosuuskoneella vähemmän kiireestä riippuen (ei valoja) 75%-65%, kerhokoneella vähemmän 65%, hyppykerhokoneella ja hinauskoneella vielä vähemmän. Ja sit jos pitää saada tunti täyteen kaksvuotiskeikalla niin 30% saattaa olla tarpeen..

 

E: lukuja ja muuta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, just tätä mä haen. Eli mikä mahtaa olla se yleistävä keskiarvo mitä pilotit käyttää matkalennolla. Kyse nimenomaan matkalennosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, just tätä mä haen. Eli mikä mahtaa olla se yleistävä keskiarvo mitä pilotit käyttää matkalennolla. Kyse nimenomaan matkalennosta.

Kuten sanoin tuossa aiemmin, käsikirja suosittelee 4400-4800 rpm matkatehoiksi. Maksimiteho on 5800 rpm.

 

Näillä luvuilla saan 76% - 82%. Itse käytän useimmin 4600 rpm = ~80% matkatehoja. Tällä teholukemalla kone kulkee 160 km/h ja kuluttaa n. 14l/h.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DA40-180 lentää mukavasti 125..130KTAS matkaa 55% tehoasetuksella ja laihennettuna best economy asetuksille alta 7 gal/h .

Senverran kallista on 100LL että kun sen joutuu itse ostamaan ja maksamaan joka litrasta niin ei viitsi huudattaa

kuin vierasta sikaa, siis kuin kerhokonetta.....

 

Ei polttoainemenoja saa mitenkään järkevästi muuten kuriin kuin se että koneesta maksetaan tuntikulut "kuivana"

ja jokainen maksaa kuluttamansa bensan. Jos huudattaa niin maksaa. Toisaalta, koneen ajamisella matkalennossa

liian rikkaalla ei ole mitään hyötyäkään, sataset vaan pakoputkesta lentää taivaalle.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DA40-180 lentää mukavasti 125..130KTAS matkaa 55% tehoasetuksella ja laihennettuna best economy asetuksille alta 7 gal/h .

Senverran kallista on 100LL että kun sen joutuu itse ostamaan ja maksamaan joka litrasta niin ei viitsi huudattaa

kuin vierasta sikaa, siis kuin kerhokonetta.....

 

Kate

 

Minulle on kerhokonekin kuin oma,ei kerho mitään maksa.  :) Elikkä en huudata......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on kerhokonekin kuin oma,ei kerho mitään maksa.  :) Elikkä en huudata......

Jep, nimenomaan. Itse lennän pelkästään kerhokoneilla, ja todellakin toivon että kaikki koneen käyttäjät noudattavat kerhon ohjeita (+ ilmailuhallinnon määräyksiä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanoin tuossa aiemmin, käsikirja suosittelee 4400-4800 rpm matkatehoiksi. Maksimiteho on 5800 rpm.

 

Näillä luvuilla saan 76% - 82%. Itse käytän useimmin 4600 rpm = ~80% matkatehoja. Tällä teholukemalla kone kulkee 160 km/h ja kuluttaa n. 14l/h.

 

 

Nuo prosenttiluvut eivät ole tehoprosentteja vaan kierroslukuprosentteja verrattuna suurimpaan sallittuun kierroslukuun. Tehoprosentit löytyvät esim. Rotax 912:n Operators Manual'istä, 75 %:n teholla kierrosluku on 5000, 65 % -- 4800, 55 % -- 4300. 100 % = suurin sallittu jatkuva teho!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo prosenttiluvut eivät ole tehoprosentteja vaan kierroslukuprosentteja verrattuna suurimpaan sallittuun kierroslukuun. Tehoprosentit löytyvät esim. Rotax 912:n Operators Manual'istä, 75 %:n teholla kierrosluku on 5000, 65 % -- 4800, 55 % -- 4300. 100 % = suurin sallittu jatkuva teho!

No niinpä tietenkin, ajattelinkin että jotain meni pieleen. Kiitos Reijo :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo prosenttiluvut eivät ole tehoprosentteja vaan kierroslukuprosentteja verrattuna suurimpaan sallittuun kierroslukuun. Tehoprosentit löytyvät esim. Rotax 912:n Operators Manual'istä, 75 %:n teholla kierrosluku on 5000, 65 % -- 4800, 55 % -- 4300. 100 % = suurin sallittu jatkuva teho!

 

Eikö Rotax moottoriin vaikuta OAT mitään tehoprosentteja säädettäessä,siis kiinteät kierrokset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, nimenomaan. Itse lennän pelkästään kerhokoneilla, ja todellakin toivon että kaikki koneen käyttäjät noudattavat kerhon ohjeita (+ ilmailuhallinnon määräyksiä).

 

Monessako kerhossa edes opetetaan laihentamaan ? Kuinka monessa koneessa edes on sylinterikohtaiset EGT/CHT mittarit ?

Kimppakoneessa on se etu että voidaan sopia järkevät säännöt, kerhokoneessa valitettavasti kaikki maksavat

siitä kun toiset huudattavat. Ei toki kaikki huudata tahallaan, kyllähän se laskukierroslentäminen

polttoainetta syö ihan eri tavalla kuin matkakalento.

 

Siis, kerhokoneita ei laihenneta kun sitä ei ole opetettu tai on sanottu että sillä voi vaikka rikkoa koneen

miin ei edes uskalleta. Matkaa mennään sillä 75% teholla ja rikkaalla kun se maksaa ihan saman kuin

55% teholla laihennettunakin. Kyllä se timanttikin 75% ja rikkaalla saa yli 10gal/h kummasti kuluttamaan.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessako kerhossa edes opetetaan laihentamaan ? Kuinka monessa koneessa edes on sylinterikohtaiset EGT/CHT mittarit ?

Kimppakoneessa on se etu että voidaan sopia järkevät säännöt, kerhokoneessa valitettavasti kaikki maksavat

siitä kun toiset huudattavat. Ei toki kaikki huudata tahallaan, kyllähän se laskukierroslentäminen

polttoainetta syö ihan eri tavalla kuin matkakalento.

 

Siis, kerhokoneita ei laihenneta kun sitä ei ole opetettu tai on sanottu että sillä voi vaikka rikkoa koneen

miin ei edes uskalleta. Matkaa mennään sillä 75% teholla ja rikkaalla kun se maksaa ihan saman kuin

55% teholla laihennettunakin. Kyllä se timanttikin 75% ja rikkaalla saa yli 10gal/h kummasti kuluttamaan.

 

Kate

 

Oletin että laihentaminen opetetaan Suomessa perusteellisesti,täällä sitä ei opeteta.Jos moottorin laihentamalla rikkoo niin uskallan väittää että silloin on viitattu kintaalla millä teholla saa laihentaa ja kuinka paljon,lisäksi jätetty huomioimatta tämä tiheyskorkeus,siis viittattu kintaalla OAT:lle.Esimerkiksi talvella ajetaan(luulaan) 75% teholla mutta todellisuudessa ehkä 80-85% teholla,jolloin ei saa laihentaa lainkaan.........

 

Jos piipperolla pitää huolen että on alle/max 75% teho niin sitä ei laihentamalla riko,jos onnistuu niin on vikaa muuallakin.

 

Kuinkahan nämä pilotit laihentaa kun vuokraavat koneen kuivana.... ::)

 

Ylläolevaa tekniikkaa käyttämällä ei tarvi kuin yhden EGT,aina ei sitäkään,mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just, kyl mä ainakin laihennan vielä 75% asetuksellakin, mutta "järkevästi". Mullahan on kaasarikone ja laihennus apuvälineenä vain EGT mittari. Jos koko ajan lasettaa menemään rikkaalla, niin luulisi siinä jo myllyn karstoittuvankin.

 

75% teholla kakkua palaa kymmenisen gallonaa tunnissa ja kulkee karvan alta 140KTS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime aikoina vakiintunut käytäntö on ollut matkalennoilla ajaa "recomended cruise" taulukon mukaan. Kulkee mutta ei pahemmin matkustamomukavuus kärsi.

Moottorina SMA.

Yleensä ajan matkalennot mielummin 65% kuin 75% tehoilla. Matkustamomukavuus ja taloudellisuus. Mihin tässä nyt niin kiire on ...

Jos ajan ylös-alas lyhyttä tai pitkää keikkaa niin...mutta sitähän ei tässä kysytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo laihennukset kannattaa hanskata. Tulin kerran Oulusta (siellä korkkiin tankatulla) AC-112:lla Malmille. Ylempänä oli mukavaa myötätuulta, joten sinne sutena ja kun vehkeessä oli se EGT, niin laihennukset tietty kohdilleen vaikka 75% teholla mentiin. Kun Malmilla taas tankattiin korkkiin, niin ei ollut omistaja uskoa korviaan, kuinka vähällä polttoaineella pääsee Oulusta Malmille. Maksoin (itse asiassa työnantajani maksoi, koska oli työmatka) normaalin tuntivuokran, mutta tulipahan ainakin vuokraaja tyytyväiseksi ja maksajakin, koska tein hyviä kauppoja.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kitfoxilla Rotax 912:n kierrokset siinä 4200 ja vauhtia on 65-70 KIAS. Kone lentää kohtuullisessa asennossa ja on helppo ohjata. Bensaa palaa tunnissa kellukkeilla n. 12,5 ltr ja suksilla n. 9 ltr. Vauhti ei päätä huimaa, mutta hauskaa on. Lapakulmat ovat hieman liian jyrkät ja tuoreen service letterin mukaan pitänee vähän loiventaa, jotta lentoonlähdössä kiertää enemmän. Mielenkiintoista nähdä, mitä säätö sitten vaikuttaa matkavauhtiin ja lentoonlähtömatkaan. Nykyisellään suksilta hyvällä luistolla kevyenä mittaa n. 30m. Rotaxissa ei ole laihennushuolia, mutta kyllä "oikeilla" koneilla lentäessä laihentelen varovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaha

 

Grobin heepelipukin kaasukaaressa on kolme viivaa. Kierrokset sen mukaan 2400-2700, nopeudet vastaavasti150-190km/t. Se joka ei saa konetta kulkemaan noilla asetuksilla, joutuu aerodynamiikan oppitunnille ;).

Ai nii bensaa palaa 12-15l/t, repikää siitä :)

Muuten Grobin IAS ei sisällä ultramyyntimiesten kertoimia 8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletin että laihentaminen opetetaan Suomessa perusteellisesti,täällä sitä ei opeteta.Jos moottorin laihentamalla rikkoo niin uskallan väittää että silloin on viitattu kintaalla millä teholla saa laihentaa ja kuinka paljon,lisäksi jätetty huomioimatta tämä tiheyskorkeus,siis viittattu kintaalla OAT:lle.Esimerkiksi talvella ajetaan(luulaan) 75% teholla mutta todellisuudessa ehkä 80-85% teholla,jolloin ei saa laihentaa lainkaan.........

 

Jos piipperolla pitää huolen että on alle/max 75% teho niin sitä ei laihentamalla riko,jos onnistuu niin on vikaa muuallakin.

 

Kuinkahan nämä pilotit laihentaa kun vuokraavat koneen kuivana.... ::)

 

Ylläolevaa tekniikkaa käyttämällä ei tarvi kuin yhden EGT,aina ei sitäkään,mielestäni.

 

Jotta moottori kestää kannattaa kanssa seurata CHT:tä sylinterikohtaisesti. Ainakin Lycoming suosittelee

pitämään optimaalisen moottorin keston takia CHT:ta alta 400F . Kun vielä seos tulee sylintereihin hieman

epätasaoisesti niin siksi sylinterikohtainen EGT on myös hyödyksi. Kyllähän noihin ei-lasiohjaamollisiinkin

koneisiin saa pientä kätevää mittaria jossa on sylinterikohtainen EGT/CHT ja polttoaineen virtaus..

 

Lycomingin kirjanen : http://www.lycoming.textron.com/support/tips-advice/.../Key%20Operations.pdf

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta moottori kestää kannattaa kanssa seurata CHT:tä sylinterikohtaisesti. Ainakin Lycoming suosittelee

pitämään optimaalisen moottorin keston takia CHT:ta alta 400F . Kun vielä seos tulee sylintereihin hieman

epätasaoisesti niin siksi sylinterikohtainen EGT on myös hyödyksi. Kyllähän noihin ei-lasiohjaamollisiinkin

koneisiin saa pientä kätevää mittaria jossa on sylinterikohtainen EGT/CHT ja polttoaineen virtaus..

 

Lycomingin kirjanen : http://www.lycoming.textron.com/support/tips-advice/.../Key%20Operations.pdf

 

Kate

 

Tämä on juuri pointti mihin tähtään oikein tehdyllä tehoasetuksellä ja mihin ohennetaan,parhaaseen tehoon vai pieneen kulutukseen.

 

Jos kierrosluvut asetetaan painekorkeudelle kylmissä olosuhteissa ja laihennetaan esimerkiksi pieneen kulutukseen 75% teholla niin ei ole homma hanskassa.Todellinen teho on yli 75% ja lammot nousee,joskus vaikka ohentaisi vain parhaaseen tehoon.

 

Laihennus on aloitettava "oikeasta päästä",ratkaisu ei ole lämpömittari joka kanteen ja pakoputken ulostuloon.

 

Kukaan ei jaksa lukea POH kierroslukuja tiheyskorkeuteen kaiketi,tai ei ymmärrä että kun on kylmempää kuin ISA:ssa niin kierroksia pitää pudottaa.

 

Ne koneet joilla lennän toimii homma helposti,jokaista 10 C astetta 30 rpm vähemmen jos alla ISA,enemmän jos yli ISA.

 

Mielipiteeni edelleen että oikein toimien ei pysty moottoria rikkomaan vaikka ei olisi edes yhtä EGT/CHT mittaria,jos käyttää 65% asetusta niin lämmöt on mahdoton saada ylös vaikka ohentaa kuinka.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään