Sauli Vuori

Äänestys: Matkalentotehoasetus


113 viestiä aiheessa

Kiitokset Olle keskustelun hyvästä tasosta. 

 

Parhaillaan suunnittelen itse GamiJector -suutinten hankkimista Seneca III:seeni, koska niiden ansiosta moottorit kävisivät viileämpinä ja pienemmällä ominaiskulutuksella.

Pitihän ne hankkia aiemminkin, mutta ensin piti selvittää mikä on suutinten ja polttoainejakajan ("hämähäkin") tyyppi.  Eräs Malmilla toimiva 145-paja, jossa konetta aiemmin huollatin, ei saanut aikaiseksi useista pyynnöistäni ja muistutuksista huolimatta 3 peräkkäisessä huollossa ottaa asiasta selvää.

 

Sen sijaan eräs vastikään Vantaalla toimintansa aloittanut 145-paja selvitti asian saman päivän aikana.  (Kiitokset Teemu!).

 

Laihentaminen pitää aloittaa  jo rullauksesta. Juttelin R Mollin kanssa taannoin aiheesta ja hän tuskaili kuinka likipitäen joka päivä joku  Patrian Bravo (tai useampikin) tuli linjahuoltoon koska "magneettotestissä kone yskii ja täristää".  Ja vain (aina vain) siitä syystä että rullataan rikkaalla ja laihennus laiminlyödään tai se epäonnistuu.

 

Itse en ymmärrä lainkaan tätä keskustelua siitä, että laihentaminen olisi vaikeata.  Ehkä se on helppoa minulle koska maksan itse polttoaineeni.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laihentaminen pitää aloittaa  jo rullauksesta. Juttelin R Mollin kanssa taannoin aiheesta ja hän tuskaili kuinka likipitäen joka päivä joku  Patrian Bravo (tai useampikin) tuli linjahuoltoon koska "magneettotestissä kone yskii ja täristää".  Ja vain (aina vain) siitä syystä että rullataan rikkaalla ja laihennus laiminlyödään tai se epäonnistuu.

 

Itse en ymmärrä lainkaan tätä keskustelua siitä, että laihentaminen olisi vaikeata.  Ehkä se on helppoa minulle koska maksan itse polttoaineeni.

 

Peter

 

Samaa mieltä,toki Ruotsissa sitä ei toteuteta lainkaan.Itse laihennan rullauksessa niin paljon että ei voi edes vahingossa ilmaan päästä.

Tarkastuslennolla toki olla paras lihavana..... :laugh:

 

Muistelen että muutaman koneen POH:ssa kehoitetaan tähän,taisi olla uudempi cessna.

 

Maksan myös polttoaineen,varsinkin ulkomailla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi vain Suomessa,halusit siis että olen hiljaa  ???

 

 

Pahoittelen että ajattelemattomuuttani rajasin kysymyksen Suomeen :) . Mielelläni kuulen vaikkapa Ruotsin tilanteesta, jos sinulla oli jotain mielen päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laihentaminen pitää aloittaa  jo rullauksesta. Juttelin R Mollin kanssa taannoin aiheesta ja hän tuskaili kuinka likipitäen joka päivä joku  Patrian Bravo (tai useampikin) tuli linjahuoltoon koska "magneettotestissä kone yskii ja täristää".  Ja vain (aina vain) siitä syystä että rullataan rikkaalla ja laihennus laiminlyödään tai se epäonnistuu.

 

Itse en ymmärrä lainkaan tätä keskustelua siitä, että laihentaminen olisi vaikeata.  Ehkä se on helppoa minulle koska maksan itse polttoaineeni.

 

Peter

 

Tuo "ground leaning" taitaa olla juttu sinänsä. Tapanani on laihentaa aina "rajalle" asti maassa - en sitten tiedä, onko siitä varsinaista hyötyä kaasutin myllyn kanssa, ruiskuvehje lienee tässäkin kriittisempi?

 

Niin...eikai se laihentaminen itsessään ole vaikeaa - vaan se psykologinen kynnys siellä viimeisellä kymmenyksellä...

 

Juu ja maksan minäkin ite polttoaineeni, kun ei niitä kukaan muukaan suostu maksamaan - emännälle tossa menneenä kesänä vähän ehdottelin Nesteen laskua, mutta huonolla menestyksellä. Vastaus oli suunnilleen: Laihenna ite tunkkis perkele  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kun tuli puhetta niin onkohan kenelläkään käsitystä kuinka moni Suomessa laihentaa lean of peakiin?

 

Tässä lisää laihenuksesta LOP/WOT  Nopea tapa hätätilanteessa,kannattaa lukea myös varoitus,vaikka uskoisi että moottoria ei voi rikkoa...... :)

 

Edit/Piper’s Warrior II POH actually recommended LOP/WOT far ahead of its time:

 

For Best Economy cruise, a simplified leaning procedure which consistently allows accurate achievement of best engine efficiency has been developed. Best Economy Cruise performance is obtained with the throttle fully open. To obtain a desired cruise power setting, set the throttle and mixture control full forward, taking care not to exceed the engine speed limitation, then begin leaning the mixture. The RPM will increase slightly but will then begin to decrease. Continue leaning until the desired cruise engine RPM is reached. This will provide best fuel economy and maximum miles per gallon for a given power setting. See following CAUTION when using this procedure.

 

CAUTION

 

Prolonged engine operation at powers above 75% with a leaned mixture can result in engine damage. While establishing Best Economy Cruise Mixture, below 6,000 feet, care must be taken not to remain in the range above 75% power more than 15 seconds while leaning. Above 6,000 feet the engine is incapable of generating more than 75%.

 

http://www.megginson.com/blogs/lahso/2004/12/23/leaning/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "ground leaning" taitaa olla juttu sinänsä. Tapanani on laihentaa aina "rajalle" asti maassa - en sitten tiedä, onko siitä varsinaista hyötyä kaasutin myllyn kanssa, ruiskuvehje lienee tässäkin kriittisempi?

 

Niin...eikai se laihentaminen itsessään ole vaikeaa - vaan se psykologinen kynnys siellä viimeisellä kymmenyksellä...

 

Juu ja maksan minäkin ite polttoaineeni, kun ei niitä kukaan muukaan suostu maksamaan - emännälle tossa menneenä kesänä vähän ehdottelin Nesteen laskua, mutta huonolla menestyksellä. Vastaus oli suunnilleen: Laihenna ite tunkkis ***kele  :o

 

Höh

Mopumiesten laihennus=moottori kupeeks ja menoks

:thmbup:

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onx ultrissa ollenkaan seosvipua - kysyy tietämätön hämeestä?

 

Kalvokaasuttimella pörräävät..... ???

 

Muuten olen sitä mieltä että kalvokaasuttimet pitäisi tuhota.... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kun tuli puhetta niin onkohan kenelläkään käsitystä kuinka moni Suomessa laihentaa lean of peakiin?

 

Esmossa lennämme OH-PAM:lla -20F LOPissa. Viimeisimmän moottorin peruskorjauksen yhteydessä asensimme koneeseen EDM-700 (http://www.jpinstruments.com/edm_700.html)  Fuel Flow -optiolla. Peruskorjauksen jäljiltä moottorin suuttimet olivat hyvin tasapainossa joten GAM-injektoreita ei  tarvittu. EDM:n avulla saadaan myös tarkka logi mm. EGT/CHT-lämmöistä sekä polttoaineen virtauksesta  lennon aikana. Datan avulla asiaa voi analysoida varsin tarkasti. Lentäjä voi halutessaan lennon päätteeksi napata omat datansa mukaan USB-tikulle ja tutkia lennon kulkua itse.

 

Laitteen avulla laihentaminen on yksinkertaista kunhan nappulatekniikan hallitsee. Esmossa  kaikki lentävät kerhokertauslennon jokaisen lentokauden alussa, jolloin myös kerhon laihennuskäytännöt sekä nappulatekniikka käydään harjoittelemalla läpi.  Tässä linkki OH-PAMin koneessa olevaan laihennusohjeeseen: http://www.esmofly.net/edm_700_pikaopas_ng_1_3.pdf

 

LOPissa lentämisestä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Moottori käy puhtaasti kun kaikki polttoaine poltetaan tehoksi. Moottori käy myös selvästi viileämpänä ja polttoainetta säästää päivän hinnoilla lähes 20€ tunnissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esmossa lennämme OH-PAM:lla -20F LOPissa. Viimeisimmän moottorin peruskorjauksen yhteydessä asensimme koneeseen EDM-700 (http://www.jpinstruments.com/edm_700.html)  Fuel Flow -optiolla. Peruskorjauksen jäljiltä moottorin suuttimet olivat hyvin tasapainossa joten GAM-injektoreita ei  tarvittu. EDM:n avulla saadaan myös tarkka logi mm. EGT/CHT-lämmöistä sekä polttoaineen virtauksesta  lennon aikana. Datan avulla asiaa voi analysoida varsin tarkasti. Lentäjä voi halutessaan lennon päätteeksi napata omat datansa mukaan USB-tikulle ja tutkia lennon kulkua itse.

 

Laitteen avulla laihentaminen on yksinkertaista kunhan nappulatekniikan hallitsee. Esmossa  kaikki lentävät kerhokertauslennon jokaisen lentokauden alussa, jolloin myös kerhon laihennuskäytännöt sekä nappulatekniikka käydään harjoittelemalla läpi.  Tässä linkki OH-PAMin koneessa olevaan laihennusohjeeseen: http://www.esmofly.net/edm_700_pikaopas_ng_1_3.pdf

 

LOPissa lentämisestä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Moottori käy puhtaasti kun kaikki polttoaine poltetaan tehoksi. Moottori käy myös selvästi viileämpänä ja polttoainetta säästää päivän hinnoilla lähes 20€ tunnissa.

 

 

 

Käytän GEM 602 eli hieman yksinkertaisempaa laitetta ja hyvin toimii. :thmbup: Jos kone olisi oma niin laihentaisin LOP.

 

Mitä mieltä on kerhot yleensä laihentamisesta LOP ,tai laihentamisesta yleensä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja polttoainetta säästää päivän hinnoilla lähes 20€ tunnissa.

 

Wauzi! Tuolla säästömeiningillä meitsin polttoainekustannukset olisivat suunnilleen 0€/h :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän GEM 602 eli hieman yksinkertaisempaa laitetta ja hyvin toimii. :thmbup: Jos kone olisi oma niin laihentaisin LOP.

 

Mitä mieltä on kerhot yleensä laihentamisesta LOP ,tai laihentamisesta yleensä?

 

Aika harvalla kerholla on koneissa mainitsemasi kaltaisia mittareita ja varsinkin kun koneet vuokrataan siten että polttoaine

kuuluu hintaan niin valitettavan monella on edes kovin suurta motivaatiota jaa pienemmillä matkatehoasetuksilla .

Sitten vielä pelätään että osaamattomalla laihentamisella lähinnä vain rikotaan  moottori niin sitten ei laihenneta ollenkaan.

 

Varmasti kerholentämisen kustannuksia saataisiin kummasti alas jos koneet vuokrattaisiin kuivana ja jokainen maksaisi itse

polttoaineensa, alkaisi laihennusmotivaatio olla ihan toista luokkaa. Tosin tämä vaatisi joko polttoaineen kulutusmittaria

tai sitten sitä että jokainen lennon jälkeen tankkaa koneen tankit täyteen seuraavaa varten ellei seuraavan kanssa ole

erityisesti muuta sovittu.

 

Meidän kimppa timantissa otetiin sääännöksi juuri että jokainenmaksaa polttoaineensa itse, koneen kuormattavuus on niin hyvä

että koneen voi hyvin palauttaa tankit täynnä ja G1000:essa on polttoaineen virtausmittari ja määrälaskuri sekä tietysti

sylinterikohtainen EGT ja CHT ja vielä laihennusapuri "leaning assist".

 

Näillä eväillä on sitten saatu lentotunnin muuttuvat kulut luokkaan 70€/h ( 7gal/h = 60€ + huolto teki 10€/h)

Tosin rehellisyyden nimissä kerhokoneeseen verrattaessa kiinteät kulut eli vakuutus ja kausikortti, vuosikatsastus

täytyy jyvittää lentotunnille jos vertaa kerhokoneeseen. Lisäkisi moottorin overhaulia täytyy laskea tuntihintaan jne.

Silti, kyllä tuntihinta noilla eväillä on pysynyt hyvin edullisena.  Jos lasketaan laihentamattomalla kulutuksella

ja vielä sen varaan että monet lentäisivät 75% tehoasetuksella laihentamatta niin sitten tuntihinta olisikin 40€ kovempi.

 

Ehkä silti monet kerhot valitsevat mielummin 40€ kovemman tuntihinnan kuin vaivautuvat laihentelemaan ja säätämään tehoa.

 

 

Kate

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harvalla kerholla on koneissa mainitsemasi kaltaisia mittareita ja varsinkin kun koneet vuokrataan siten että polttoaine

kuuluu hintaan niin valitettavan monella on edes kovin suurta motivaatiota jaa pienemmillä matkatehoasetuksilla .

Sitten vielä pelätään että osaamattomalla laihentamisella lähinnä vain rikotaan  moottori niin sitten ei laihenneta ollenkaan.

 

Varmasti kerholentämisen kustannuksia saataisiin kummasti alas jos koneet vuokrattaisiin kuivana ja jokainen maksaisi itse

polttoaineensa, alkaisi laihennusmotivaatio olla ihan toista luokkaa. Tosin tämä vaatisi joko polttoaineen kulutusmittaria

tai sitten sitä että jokainen lennon jälkeen tankkaa koneen tankit täyteen seuraavaa varten ellei seuraavan kanssa ole

erityisesti muuta sovittu.

 

Meidän kimppa timantissa otetiin sääännöksi juuri että jokainenmaksaa polttoaineensa itse, koneen kuormattavuus on niin hyvä

että koneen voi hyvin palauttaa tankit täynnä ja G1000:essa on polttoaineen virtausmittari ja määrälaskuri sekä tietysti

sylinterikohtainen EGT ja CHT ja vielä laihennusapuri "leaning assist".

 

Näillä eväillä on sitten saatu lentotunnin muuttuvat kulut luokkaan 70€/h ( 7gal/h = 60€ + huolto teki 10€/h)

Tosin rehellisyyden nimissä kerhokoneeseen verrattaessa kiinteät kulut eli vakuutus ja kausikortti, vuosikatsastus

täytyy jyvittää lentotunnille jos vertaa kerhokoneeseen. Lisäkisi moottorin overhaulia täytyy laskea tuntihintaan jne.

Silti, kyllä tuntihinta noilla eväillä on pysynyt hyvin edullisena.  Jos lasketaan laihentamattomalla kulutuksella

ja vielä sen varaan että monet lentäisivät 75% tehoasetuksella laihentamatta niin sitten tuntihinta olisikin 40€ kovempi.

 

Ehkä silti monet kerhot valitsevat mielummin 40€ kovemman tuntihinnan kuin vaivautuvat laihentelemaan ja säätämään tehoa.

 

 

Kate

 

 

 

Harvoissa koneessa se on täälläkin,vain yhdessä jolla minä lennän.

 

Kyllä ollaan tasan samaa mieltä asiasta,en vaan kannata näiden mittareiden hankkimista koska lainennus onnistuu ilman niitäkin tavallisissa kerhokoneissa.

 

Luulin että Ruotsissa aletaan toteuttamaan laihennuskulttuuria muutama vuosi sitten kun luin KSAK:n juttuja.....

Tässä lausunto kolmen vuoden takaa.

"fördomarna om det trygga i att låta bli den farliga utmagringen bevaras också genom den många gånger konservativa utbildningen"

Täällä täytyyisi alkaa kouluttamalla auktoriteetit ensin.

 

 

Odotellaan että poltoaine maksaa 5€ litra niin motivaatioita rupeaa löytymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Odotellaan että poltoaine maksaa 5€ litra niin motivaatioita rupeaa löytymään.

 

Hui Hai

Siihen on vielä pitkä matka, Shellin tolpassa oli nyt 1.34€/l.  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hui Hai

Siihen on vielä pitkä matka, Shellin tolpassa oli nyt 1.34€/l.  ;)

HS

 

Juu,olen kyllä ajatellut vakavasti siirtymistä "kalvokaasuttelemaan" :)

 

Shellistä muuten,ottivat pois luottokortteja kerhoilta täällä viikko sitten,ostetaan liian vähän. :( Ongelmat vaan lisääntyy matkalennoilla......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(...)Varmasti kerholentämisen kustannuksia saataisiin kummasti alas jos koneet vuokrattaisiin kuivana ja jokainen maksaisi itse

polttoaineensa, alkaisi laihennusmotivaatio olla ihan toista luokkaa. Tosin tämä vaatisi joko polttoaineen kulutusmittaria

tai sitten sitä että jokainen lennon jälkeen tankkaa koneen tankit täyteen seuraavaa varten ellei seuraavan kanssa ole

erityisesti muuta sovittu.

Kerhokone ei ole sama kuin 3-4 henkilön kimppakone (laskutus/ jokaiselle kerholaiselle oma bensakortti? riskit/porukka lähtee kustannussyistä vain minimibensalla liikkelle?)

Käytännösä helpompi 'vain' kehittää laihennustaidot (jos siihen on tarvetta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhokone ei ole sama kuin 3-4 henkilön kimppakone (laskutus/ jokaiselle kerholaiselle oma bensakortti? riskit/porukka lähtee kustannussyistä vain minimibensalla liikkelle?)

Käytännösä helpompi 'vain' kehittää laihennustaidot (jos siihen on tarvetta).

 

Tähän loppuun sopisi puolestani Amen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhokone ei ole sama kuin 3-4 henkilön kimppakone (laskutus/ jokaiselle kerholaiselle oma bensakortti? riskit/porukka lähtee kustannussyistä vain minimibensalla liikkelle?)

Käytännösä helpompi 'vain' kehittää laihennustaidot (jos siihen on tarvetta).

 

Miten niin riskit ? juju on siinä että jokainen lähtee täysin tankein ellei edellisen kanssa erityisesti  muuta sovita.

Sitten kun palataan niin ostetaan tankki täyteen ja seuraavalla on tankki täynnä.

 

Laskutus on helppoa vaikka olisi kerhon kortti. Laskussahan näkyy päivämäärä, kellonaika ja paikka

ja se on helppo yhdistää siihen kuka tankkasi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Timantin suoritusarvoja, mutta otaksun, että omistajat ja perheenjäsenet lienevät sitten anorektikoita ?  Nimittäin jos täydet tankit olisivat aina oikea/mahdollinen tankkaus joka keikalle?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Timantin suoritusarvoja, mutta otaksun, että omistajat ja perheenjäsenet lienevät sitten anorektikoita ?  Nimittäin jos täydet tankit olisivat aina oikea/mahdollinen tankkaus joka keikalle?

 

Peter

 

Ei täysiä tankkeja, jos haluaa mukaan neljä täysikokoista aikuista. Voi aina sopia etttä

jos aikoo lähteä suurella kuormalla, edellinen jättää tankkaamatta tietyn määrän. Garminissa on polttoaineenmäärälaskuri

jonka perusteella voi sitten kompensoida tuon poltttoaineen hinnan vaikka rahalla tai seuraavalla lennolla.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään