Esa Sairio

Photosceneryntekijä kysyy tietokoneesta!

83 viestiä aiheessa

Minä voisin helposti kuvitella maisemantekotilanteen jossa sinulla on FS9 ja Photoshop samaan aikaan käynnissä. Alla pyörii tietysti Windows kaikkine prosesseineen puhumattakaan kaikesta muusta silpusta mitä tapaa olla käynnissä kun kone on päällä.

Kaiken tuon päällä kun alat ajaa resample.exeä BGL:n tekemiseksi suuresta ilmakuvapohjasta onkin jo hyvin äkkiä päällä tilanne jossa askaretta riittää ihan kaikille ytimille. Kukaan ei voi varmasti sanoa montako prosenttia nopeammin resample saa bagelin tehtyä mutta varmaa on, että nopeutuu.

Tarkemmin en noista prosessoreista tai niiden hinta-tehosuhteesta sano juuta tai jaata. Sen vain, etteivät ne lisäytimet ainakaan sceneryhommissa tyystin haaskuuseen mene. Scenerytestaus ei toki ole niin framejen päälle ja aina voi pistää framerajoitinta päälle jos pitää säästää resursseja muille ohjelmille. Ja on näitä hommia tehty yhdelläkin ytimellä maailman sivu, eipä silti.

Usein maisemaa tehdessä on käynnissä FS 2004 ja Photoshop yhtä aikaa. Tätä tilannetta varten olen karsinut FS:ää tilapäisesti niin, että sää on kirkas (myös se etu että tekeillä oleva maisema näkyy hyvin) ja ai-liikenne on vedetty nollille ja kun pelkkää ilmakuvaa asentaa simussa paikoilleen, olen vetänyt siinä vaiheessa tarpeettomat autogenitkin nollille. Tällä tavoin homma on toiminut kohtuuhyvin nykyisellä Pentium 4-prossullakin. Jannen mainitsema bagelien ajaminen suuresta tai erittäin suuresta ilmakuvasta sen sijaan kestää ja kestää. Usein olen käynyt kahvilla, kun bagelit ajautuvat. Ja näitä ajoja joutuu yhden photosceneryn tekemisessä tekemään useita kymmeniä kertoja, ellei lähemmäs 100 kertaa.

Autogenejä tehdessä ja katsellessa aina välillä simusta työn tulosta, tuo simun latautumisaika on pitkä ja harmittava, kun sitäkin joutuu tekemään tosi monta kertaa.

Kysymsy kuuluu: Eikö suunnittelemani kaksiytiminen i5 670 3,4GHz riittäisi olennaiseen nopeutukseen edellämainituissa asioissa itse FS 2004-lentämisen lisäksi?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymsy kuuluu: Eikö suunnittelemani kaksiytiminen i5 670 3,4GHz riittäisi olennaiseen nopeutukseen edellämainituissa asioissa itse FS 2004-lentämisen lisäksi?

yES

Kysyt kyllä liian hyviä kysymyksiä.

Tuota asiaa ei varsin osaa kukaan täällä sanoa, vaan sinun pitäisi itse kokeilla tuo kokoonpano kaikkinen noiden sovellusten ajojen yms kanssa ja tehdä päätös miellyttikö tuolla prosessorilla simua ajella yms. Jokainen meistä kuitenkin ostaisi nopeampaa kommenttien perusteella ja tuota 4ydin mallia juuri sillä järjellä ettei tarvitse enää heti kohta olla prossua päivittämässä kun se ei riittänytkään ihan siihen käyttöön kuitenkaan. Onhan se hyvä olla tarkkana hankintojen suhteen.

Itse uskoisin että MuroBBS osattaisiin varmasti vielä viisaammin sanoa asiasta, mutta veikkaan että 99% porukka siellä vastaisi samoin näihin kysymyksiin kuten täällä on osa sanonut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua nyt vähän ihmetyttää koko tämä loppupään keskustelun aihe. Miten minulla on sellainen käsitys kaikkien viestien perusteella, että Esa yrittää nyt jostain kummallisesta syystä perustella itselleen, miksi hänen kannattaisi ostaa hitaampi prosessori samalla hinnalla, millä saisi nopeammankin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua nyt vähän ihmetyttää koko tämä loppupään keskustelun aihe. Miten minulla on sellainen käsitys kaikkien viestien perusteella, että Esa yrittää nyt jostain kummallisesta syystä perustella itselleen, miksi hänen kannattaisi ostaa hitaampi prosessori samalla hinnalla, millä saisi nopeammankin :P

Mikko, etkö huomannut tätä tilastoa tuossa edellä:

Intelin mukaan:

i5-670, jonka kellotaajuus on 3,46 G, max. turbotaajuus on 3,73 GHz (kaksi ydintä)

i7-860, jonka kellotaajuus on 2,86 G, max. turbotaajuus on 3,46 GHz (neljä ydintä)

Siis i5:n turbotaajuus ja kellotaajuus ovat suurempia kuin i7:n. Tästä seuraa päätelmä: FS 2004:n framerate olisi hieman i5:lla, koska FS käyttää vain yhtä ydintä. Olettaen tietenkin ettei taustalla ole käynnissä kuin WIN 7:n perustoiminnot.

Miks sinun mielestäsi i5-670 on hitaampi FS-käytössä kuin i7-860?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että jos vain tietokoneliike suostuu (olisi hyvin toivottavaa, mikäli meinaavat saada minusta asiakkaan), niin tilaan koneen ensin i5-670 3,4G prosessorilla ja  ATI/RADEON HD5850-näytönohjaimella. Sovin samalla, että ellei kone vastaa odotuksiani, niin prossu vaihdetaan samaan hintaan i7-860 malliseksi ja tarvittaessa näytönohjain GeForge 285-tyyppiseksi.

Vaivaahan tästä olisi aika paljon, kun konetta joutuu kuljettelemaan ja asentamaan simun lisäosineen uusiksi useamman kerran, kuten myös Photoshopin.

Mutta ellet mitään yritä tai tee, ei voi odottaa mitään hyvää saavansakaan. ;D

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että jos vain tietokoneliike suostuu (olisi hyvin toivottavaa, mikäli meinaavat saada minusta asiakkaan), niin tilaan koneen ensin i5-670 3,4G prosessorilla ja  ATI/RADEON HD5850-näytönohjaimella. Sovin samalla, että ellei kone vastaa odotuksiani, niin prossu vaihdetaan samaan hintaan i7-860 malliseksi ja tarvittaessa näytönohjain GeForge 285-tyyppiseksi.

Vaivaahan tästä olisi aika paljon, kun konetta joutuu kuljettelemaan ja asentamaan simun lisäosineen uusiksi useamman kerran, kuten myös Photoshopin.

yES

Liikehän tuollaisessa häviää, prossu on silloin jo käytetty ja eivät enää voi myydä sitä uuden hinnalla. Epäilen että suostuuvat tai sitten pitää olla aika välinpitämätön firma kyseessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yES

Kuullostaa liian vaivalloiselta. (mitäs sitten, kun mikään liike ei suostu, kun uhkaat ettet sitten osta heiltä mitään... Mistäs sitten koneesi hankit  :laugh: teet itse?) Joo, saattaahan se olla totta että tuolla sun kaksiytimisellä prossullasi voi perus fs2004 ilman muita ohjelmia taustalla pyöriä paremmin kun siinä on isompi kellotaajuus, mutta juuri scenujen teossa sinä tarvitsisit neliydin prossua, jotta simu pyörii paremmin testattaessa. Siinä saattaa olla paljon suurempi pudotus FPS:sä testattaessa kun käyttää 2-ydin prossua vert. 4-ydin. En vain vieläkään ymmärrä, miksi se 2-ydin on pakko hankkia, kun vielä samaan hintaan saisi paremman prossun. (huomaa, isompi kellotaajuus ei aina ole = parempi) Itse ainakin valitsisin 4-ytimen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Intelin mukaan:

i5-670, jonka kellotaajuus on 3,46 G, max. turbotaajuus on 3,73 GHz (kaksi ydintä)

i7-860, jonka kellotaajuus on 2,86 G, max. turbotaajuus on 3,46 GHz (neljä ydintä)

Siis i5:n turbotaajuus ja kellotaajuus ovat suurempia kuin i7:n. Tästä seuraa päätelmä: FS 2004:n framerate olisi hieman i5:lla, koska FS käyttää vain yhtä ydintä. Olettaen tietenkin ettei taustalla ole käynnissä kuin WIN 7:n perustoiminnot.

Tuolla tavalla ei voi verrata eri perheen prosessoreja keskenään. Pienemmällä kellotaajuudella oleva prosessori voi suorittaa enemmän käskyjä yhdellä kellojaksolla kuin isommalla kellotaajuudella oleva. Luultavasti tässäkin tilanteessa asia on näin koska i7 on uudempaa perhettä.

En ole kuitenkaan asiasta varma koska en ole sen tarkemmin perehtynyt juuri näihin prosessoreihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla tavalla ei voi verrata eri perheen prosessoreja keskenään. Pienemmällä kellotaajuudella oleva prosessori voi suorittaa enemmän käskyjä yhdellä kellojaksolla kuin isommalla kellotaajuudella oleva. Luultavasti tässäkin tilanteessa asia on näin koska i7 on uudempaa perhettä.

En ole kuitenkaan asiasta varma koska en ole sen tarkemmin perehtynyt juuri näihin prosessoreihin.

Onkohan näin? En epäile, etteikö i7 olisi parempi, mutta i7:han oli ensin, 9xx sarjalla ja nyt vasta julkaistiin i5?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, ja i7 tukee Hyperthreadingiä eli 8 säiettä. Eli tarkoittaa sitä että on paremmin kapasiteettia suorittamassa nopeammin tehtäviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin omalla prossullani näiden kaikkien ytiminen käyttöön otto nosti fps roimasti.

Niin, mites niitä taustaohjelmia sitten on käytössä? Saattaa johtua että sieltäkin vapautui resursseja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin näytönohjaimen voinee sopia vaihdettavaksi, ellei ole siihen tyytyväinen. Eräällä tuttavalla tämä onnistui parikin kertaa, samaan hintaan.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, mites niitä taustaohjelmia sitten on käytössä? Saattaa johtua että sieltäkin vapautui resursseja.

Mitä tarkoitat? Itsellä nyt juuri kun simun asensin uudestaan, niin tein niitä ekoja tweakkeja ja testasin FSX + accelerationin jälkeen miten pelittää, noh fps locked 40 sain noin 30 fps, sitten tallensin lentotilanteen, sammutin FSX ja asetin tuon Affinitymask=15 ja latasin saman lennon uudestaan. Nyt FPS pyöri koko ajan siinä max 40:ssä. En tiedä paljonko siinä tilanteessa tosiaan tuli niitä frameja lisää, mutta fps ainakin pysyi siinä 40:ssä mihin asetin. Tästä sitten jatkoin lisurien asentamiseen, koska kuullut juttua että paras .cfg on tosiaan ilman turhia tweakkeja, jonka itsekkin tosiaan huomasin. (Jos laittaa väärin, niin tulee paljon huonompi performanssi kuin alkuperäisellä...) Myös seuraamalla resurssienhallinnasta huomasin että ytimien käyttö nousi.

Taustaohjelmista en muista, taisi minulla olla F-secure, Steam ja Xfire päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos neuvoista kaikille. Nyt asiaa on huolella tutkittu ja Photosceneryntekijä on tilannut uuden tietokoneen. Kone on siis suunniteltu pääasiassa FS 2004-käyttöön sekä kuvankäsittelyyn. Avainspeksit ovat:

Kotelo: Nexus Catepillar Silent

Virtalähde: Chieftec 750 W

Emolevy: Asus P755G-E Pro S1156 IP55 DDR3 SATA6 USB3.0 RAID

Prosessori: Intel Core i5 670 3,40 GHz 4MB

Prosessorituuletin: Nexus XIR-3500

Muisti: 8 Gt Kingston DDR3 1600 MHz (4x 2Gt kit)

Kiintolevy: 500 GB Seagate Barracuda 7200 rpm SATA2 32MB

SSD kiintolevy: 80 GB Intel X25-M SATA II (käyttöjärjestelmä asennetaan tänne)

Näytönohjain: Ati Radeon HD 5850 PCI-E 1 GB GDDR5

Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Pro 64 bit FI

Kerron jatkossa, kuinka FS 2004 pyörii uudella koneella.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä että sait koneen nyt mieleiseksi ja tilaukseen.

Odotellaan mielipiteitä täällä siitä miltä uudella koneella simuilu ja työskentely tuntuu. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat?

Tarkoitan sitä että ehkäpä muut ohjelmat ja käyttis hyötyivät siitä Hyperthreadingista jotenkin, mutta edelleen olen sitä mieltä että FSX ei sillä osaa tehdä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan sitä että ehkäpä muut ohjelmat ja käyttis hyötyivät siitä Hyperthreadingista jotenkin, mutta edelleen olen sitä mieltä että FSX ei sillä osaa tehdä mitään.

Mjaa, kukas hyperthreadingista on puhunut? Mulla on Q9550, jossa ei tietääkseni ole hyperthreadingia. i7:ssahan se on? Minä olen puhunut vain ytimien käyttöön-otosta, ja olen huomannut selvän eron ilman affinitymaskia ja sen kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mjaa, kukas hyperthreadingista on puhunut? Mulla on Q9550, jossa ei tietääkseni ole hyperthreadingia. i7:ssahan se on? Minä olen puhunut vain ytimien käyttöön-otosta, ja olen huomannut selvän eron ilman affinitymaskia ja sen kanssa.

Äh, no helevata. Sotkin. Okei, mutta silti se mitä olen joka paikasta muualta lukenut, sanoo ettei FSX osaa merkittävästi käyttää kuin yhtä ydintä. Ota tästä nyt sitten selvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äh, no helevata. Sotkin. Okei, mutta silti se mitä olen joka paikasta muualta lukenut, sanoo ettei FSX osaa merkittävästi käyttää kuin yhtä ydintä. Ota tästä nyt sitten selvää.

Osaa se nykyään, ainakin SP2:n jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testituloksia löytyy oheisen linkin sivuilta. Siellä verrataan jotakuinkin samaa prosessoria kuin tilasin uuteen koneeseeni (Intel i5 670 3,4GHz) muihin Intelin prosessoreihin.

Testissä ollut 661 pärjäsi erittäin hyvin sovelluksissa, joissa käytetään yhtä ydintä, kuten FS 2004 käyttää ja käsittääkseni myös FSX.

http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/3/intel-32nm-clarkdale-core-i5-661-dual-core-cpu-2b-gpu-evaluation.aspx

yES :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX käyttää enemmän kuin yhtä ydintä, jos vaan sen määrittää fsx.cfg:hen tunnistamaan esim 4 ydin prosessorin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX käyttää enemmän kuin yhtä ydintä, jos vaan sen määrittää fsx.cfg:hen tunnistamaan esim 4 ydin prosessorin.

Hyvä juttu tietää.

Eikö FS 2004:ta voi vastaavalla tavoin määrittää käyttämään vaikkapa toista ydintä? No ei sen puoleen, kyllä kaiken järjen mukaan tuleva uusi koneeni riittää mainiosti FS 2004:lle, mikä on tarkoituksin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö FS 2004:ta voi vastaavalla tavoin määrittää käyttämään vaikkapa toista ydintä?

Ei, koska FSX:ssä on tuki useammalle ytimelle. FS2004:ssa ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2004:n saa hyödyntämään useampaa ydintä affinityjä säätämällä prosesseista. Täytyi tosin tehdä uudestaan joka käynnistyksellä prosessienhallinnasta.

Tähän on kyllä olemassa ohjelmakin FS2004 Affinity Tool millä otetaan ennen FS9.exe:n käynnistystä nuo kaikki ytimet käyttöön ja sen jälkeen käynnistetään itse FS2004.

Linkki AVSIM:in foorumeille mistä löytyy ohjelman latauslinkit http://forums1.avsim.net/index.php?showtopic=271280&st=0

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2004:n saa hyödyntämään useampaa ydintä affinityjä säätämällä prosesseista. Täytyi tosin tehdä uudestaan joka käynnistyksellä prosessienhallinnasta.

Tähän on kyllä olemassa ohjelmakin FS2004 Affinity Tool millä otetaan ennen FS9.exe:n käynnistystä nuo kaikki ytimet käyttöön ja sen jälkeen käynnistetään itse FS2004.

Linkki AVSIM:in foorumeille mistä löytyy ohjelman latauslinkit http://forums1.avsim.net/index.php?showtopic=271280&st=0

hmm? http://forums1.avsim.net/index.php?s=902649eb074b0cc91bb5d82dd4001693&showtopic=271280&view=findpost&p=1692984

this is assigning which of the CPUs (for chips that have multiple CPUs) are being used for each process/program.

FS9 only 'understands' one CPU.

the idea is you tell the OS, 'use CPU #1 for FS; and use CPU #2 (or #3, or #4, etc) for all non-FS process/programs.'

as a result the CPU running FS isn't 'dealing' with all these other demands and FS, being mostly CPU bound, is 'faster' (ie, higher FPS and less stutters).

Niin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään