Guest erkkikorpela

Sähköinen ilma-aluksen logikirja - kiinnostaako ketään?

3 viestiä aiheessa

Tuossa kymmenisen vuotta sitten työskennellessäni eräässä kaupallista ilmakuljetusta harjoittavassa yhtiössä jouduin kehittelemään silloisten JAR Part-M -vaatimusten mukaisen ilma-aluksen teknisen matkapäiväkirjan. Lopputulos oli hiukan epäortodoksinen mutta ilmeisesti ei ihan täysin epäonnistunut, sillä se on käsittääkseni edelleen käytössä. Jo tuolloin ehdottelin, että eiköhän tämä kannattaisi saman tien tehdä sähköiseen muotoon, niin säästyy paljon työtä monessa eri vaiheessa. No, se ei silloin kiinnostanut eikä ole kiinnostanut myöhemminkään, kun olen muutamissa eri yhteyksissä ja eri tahoilla asiaa varovasti tunnustellut.

Koska systeemissä mielestäni on kuitenkin potentiaalia, niin kysäisempä olisiko tällä palstalla ihmisiä tai instansseja, joita tuotteen edelleenkehittely kiinnostaisi. Konsepti on varsin pitkälle kypsynyt, mutta minulta puuttuu toteutukseen tarvittava määrä nörttiosaamista. Olen tässä päivän mittaan koittanut rusnata OpenOfficen Basella jonkinlaista demoa, mutta aika hidasta on, kun en ole tuota koskaan aikaisemmin käyttänyt. No, otankin tämän harrastus- ja harjoitustyönä.

Itse logikirjajärjestelmän pitäisi olla "EASA Part M compliant" ja siitä pitäisi olla varsin helposti toteutettavissa niin yhden kuin monenkin käyttäjän (= koneen) versiot. Ominaisuuksia olisi luvassa sen verran että luulisi siitä ainakin useamman koneen operaattorille olevan ihan oikeaa hyötyäkin. Näin ollen näkisin sillä potentiaalia ihan kaupallisesti hyödynnettäväksi tuotteeksi asti. Mutta en minä tässä äkkirikastumisen perässä ole, yhtä hyvin voisin antaa koko roskan Public Domainiksi "yhteisön" kehitettäväksi. Kuten sanottu, harrastelumielessä tässä ollaan liikkeellä, mutta olisihan se harmi, jos aikanaan aika paljon nähty päänvaiva jää vallan hyödyntämättä.

Vaan jos joukosta siis löytyy ihmisiä, joita asia yhtään kiinnostaa, niin sanokaapa nyt hep. Muuten joudun sen OOO Basen vielä opiskelemaan ihan itse, veren maku suussa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään