Toni Pulkkinen

Hornet putosi Juupajoella - lentäjät pelastautuivat (Oli: Sotilasilmailu-uutisia)

544 viestiä aiheessa

Ehkäpä pudonnut kone korjataan seuraavaksi nelipaikkaiseksi? Olisi huomattavia koulutuksellisia hyötyjä  :thmbup:

 

On siis varaa vielä pariinkin mälliin:

din6.jpg

HARLEY-FAIRFAX K-55 AIR-PAL TRAINER

(lähde: Major Howdy Bixby's Album of Forgotten Warbirds, by Bruce McCall)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykää nyt hyvät ihmiset lukemassa Hesarin keskustelua uutisesta!  ;D ;D

 

Loistavaa.. on leipäjonot, nuorisotyöttömyys, niskaan putoavat lentokoneet ja kaikki muutkin ongelmat saatu revittyä mukaan. On siellä asiallisiakin viestejä, ohessa yksi:

 

Turvallisuusjärjestelmän marginaalit

Foxtrot Uniform Charlie Kilo  |  21.1.2010 13:12

 

Mediassa ei koskaan kerrota todellista syytä.

Käytännössä kone joutuu tuohon tilaan kun wingletit reivaavat. Tämä johtuu turvajärjestelmien tarkoituksellisesta overdeittaamisesta silloin kun on haluttu estää koneen joutuminen hallitsemattomaan fly-by-wire -tilaan.

Juuri tämän vuoksi IATA:n säännösten mukaan ei saa samaan aikaan vetää sauvasta ja suorittaa negatiivista check-inniä, kuten nyt on tehty. Tämä kyllä opetetaan jo seurakunnan lennokkikerhossakin heti ensimmäisellä kurssilla mutta on päässyt ilmavoimien lentäjiltä unohtumaan.

 

 

 

ps. http://koti.mbnet.fi/palletus/hornet.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*RUHAHAHAAA* :thmbup:

 

Tuo on siirrettävä ilmailulyriikkaa-ketjuun tai avattava ilmailuproosaa-ketju.

 

Ja minä kun luulin, että kolme laipiollista säkärettä, joissa on sisäkelloitettu hankmo, aiheuttaa kuorihärvinsiivekkeiden "Spiritus Altius Fortis" -derivaattaan negatiivisen antivakavuuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*RUHAHAHAAA* :thmbup:

 

Tuo on siirrettävä ilmailulyriikkaa-ketjuun tai avattava ilmailuproosaa-ketju.

 

Ja minä kun luulin, että kolme laipiollista säkärettä, joissa on sisäkelloitettu hankmo, aiheuttaa kuorihärvinsiivekkeiden "Spiritus Altius Fortis" -derivaattaan negatiivisen antivakavuuden.

 

Kyl tuol joku vakavamielinen ehti jo vastaamaan...

 

 

Niin..

JHA  |  21.1.2010 14:30

 

Käytännössä Hornetissa ei ole winglettejä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl tuol joku vakavamielinen ehti jo vastaamaan...

 

 

Niin..

JHA  |  21.1.2010 14:30

 

Käytännössä Hornetissa ei ole winglettejä

 

;D

Mitenköhän teoriassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät pelastautuivat ehjin nahoin, mikä on tärkeintä!

 

Pölyn laskeuduttua on kuitenkin katseet suunnattava tulevaisuuteen. Ehkäpä pudonnut kone korjataan seuraavaksi nelipaikkaiseksi? Olisi huomattavia koulutuksellisia etuja  :thmbup:

 

-Oskari

 

Repsistä. Tuosta saisi sitä paitti hemmetin nopean yhteyskoneen Navajon tai Redigon sijasta, jos vaikka tulee äkillistä kuljetustarvetta. Hyvä ettei kelleen mitään, mutta sääli vaivalla rakennettua konetta, epäonninen yksilö osa tuosta koneesta, kerta kaikkiaan.

 

Loistavaa.. on leipäjonot, nuorisotyöttömyys, niskaan putoavat lentokoneet ja kaikki muutkin ongelmat saatu revittyä mukaan. On siellä asiallisiakin viestejä, ohessa yksi:

 

Turvallisuusjärjestelmän marginaalit

Foxtrot Uniform Charlie Kilo  |  21.1.2010 13:12

 

Mediassa ei koskaan kerrota todellista syytä.

Käytännössä kone joutuu tuohon tilaan kun wingletit reivaavat. Tämä johtuu turvajärjestelmien tarkoituksellisesta overdeittaamisesta silloin kun on haluttu estää koneen joutuminen hallitsemattomaan fly-by-wire -tilaan.

Juuri tämän vuoksi IATA:n säännösten mukaan ei saa samaan aikaan vetää sauvasta ja suorittaa negatiivista check-inniä, kuten nyt on tehty. Tämä kyllä opetetaan jo seurakunnan lennokkikerhossakin heti ensimmäisellä kurssilla mutta on päässyt ilmavoimien lentäjiltä unohtumaan.

 

WTF? Joku taitaa tietää jotain, mitä kukaan muu ei tiedä, aika hyvin vedetty. Hihasta tai hatusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi paska minkä meni tekemään. Onneksi kuolonuhreita säilyttin. Ja kun sitä niin intissä meille hehkutettiin, pian valmistuvasta Doublesta.  :'( Toivottavasti tämä ei ole nyt sitä uutta Air/Ground pommitusta, eli toivottavasti vastaavaa ei enään tule tapahtumaan. :-\

 

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyrstöluisihan on hyvin tärkeä-taktinen lentotila. ::)

 

Pers´edellä pystysyöksyssäkö ?

 

Jaa'a, asentohan on varmaan ollut joku muu kuin täysin stabiili sen putoamisen aikana. Onko persliu'usta mahdollisuus päätyä F-18:sta esiintyvään falling leaf -tilaan?

 

edit: Tämän liikkeen seurauksena on kuitenkin menetetty lukuisia koneita, FlightForum -keskustelupalstan mukaan yhdysvalloissa jopa parikymmentä, joista valtaosa on ollut kaksipaikkaisia. Lähde: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,90518.msg1108269.html#msg1108269

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneillään olevassa tiedotustilaisuudessa mainittiin koneen olleen ohjausjärjestelmän koelennolla, jolla tehtiin erilaisia virheliikkeitä ja testattiin niistä palautumista. Pyrstöluisusta kone ei enää oiennut, jonka seurauksena ohjaajat jättivät koneen sen oltua pystysyöksyssä n. 4500 metrin korkeudella. Live-linkki

 

Toimittajat melkein rupesivat itkemään, kun mainittiin, että tutkinnan johtaja päättää mihin saa mennä kuvaamaan...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa'a, asentohan on varmaan ollut joku muu kuin täysin stabiili sen putoamisen aikana. Onko persliu'usta mahdollisuus päätyä F-18:sta esiintyvään falling leaf -tilaan?

 

edit: Tämän liikkeen seurauksena on kuitenkin menetetty lukuisia koneita, FlightForum -keskustelupalstan mukaan yhdysvalloissa jopa parikymmentä, joista valtaosa on ollut kaksipaikkaisia. Lähde: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,90518.msg1108269.html#msg1108269

 

Juttuni juju on, miksi se ajettiin tollaseen lentotilaan  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttuni juju on, miksi se ajettiin tollaseen lentotilaan  :thmbdn:

 

Jotta tiedetään, että kone selviää siitä, kun oppilas ajaa sen siihen samaan lentotilaan tai jotta tiedetään, että kone täyttää ne tekniset edellytykset, joita sillä papereiden mukaan pitäisi olla. Harvoin taitaa koelento-ohjelma sisältää pelkkää kivaa ja kaunista vaakalentoa... Vähän niinku sun Cessnas selviää, vaikka oppilas käyttää jalkaa väärin ja kuula on poskellaan :)

 

No.. nyt kone ei selvinnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Foxtrot Uniform Charlie Kilo

 

Heh ;D. Jahas täytyy kipasta yksi Novermber Juliet, oon siis juur' nyt Oscar Mike, see'ya later Whiskey Tangos...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko Hornettien nykyiset  heittoistuimet parasta mitä rahalla  saa ?

 

 

 

Hyvin näyttivät toimivan. Kannattaisikohan säästää hankkimalla hieman halvemmat jakkarat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistaja kertoo istuinten/järjestelmän toimivan aina 600 solmun lentonopeuteen asti. Tiedä sitten, millaisessa vauhdissa kone on tullut alaspäin silloin, kun kahvoista nykäistiin. Luulisi ilmavirran voimakkuudella olevan vaikutusta esim. ruhjeiden syntymisen todennäköisyyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin näyttivät toimivan. Kannattaisikohan säästää hankkimalla hieman halvemmat jakkarat?

 

Ei .   Jos Hornet rynnäköi yli äänennopeuden 10 metrissä maata hipoen .  Jos silloin hyppää :  Ilmamassan isku on hirveä .

Tarkoitan parempia jakkaroita .  Jossain Venäläisten tuolissa nousi titaaninen suojus .  Suojaamaan lentäjää  kovassa nopeudessa-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään