Toni Pulkkinen

Hornet putosi Juupajoella - lentäjät pelastautuivat (Oli: Sotilasilmailu-uutisia)

544 viestiä aiheessa

 

Mediassa ei koskaan kerrota todellista syytä.

Käytännössä kone joutuu tuohon tilaan kun wingletit reivaavat. Tämä johtuu turvajärjestelmien tarkoituksellisesta overdeittaamisesta silloin kun on haluttu estää koneen joutuminen hallitsemattomaan fly-by-wire -tilaan.

Juuri tämän vuoksi IATA:n säännösten mukaan ei saa samaan aikaan vetää sauvasta ja suorittaa negatiivista check-inniä, kuten nyt on tehty. Tämä kyllä opetetaan jo seurakunnan lennokkikerhossakin heti ensimmäisellä kurssilla mutta on päässyt ilmavoimien lentäjiltä unohtumaan.

 

 

Tällä kaverilla oli loistavaa sisäpiirin tietoa. Näinhän tuossa näyttää käyneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän mahtaa olla todellinen tilanne? Putosiko kone "pystysyöksyssä" suurella nopeudella ilman, että lentäjä pystyi oikaisemaan syöksystä, vai putosiko "hallitsemattomassa" tilassa pyrstöluisun jälkeen? Ristiriitaista tietoa tyrkyllä eri suunnista.

 

No, selvinnee onnettomustutkintaraportista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikäköhän mahtaa olla todellinen tilanne? Putosiko kone "pystysyöksyssä" suurella nopeudella ilman, että lentäjä pystyi oikaisemaan syöksystä, vai putosiko "hallitsemattomassa" tilassa pyrstöluisun jälkeen?

 

Ilmavoimien tiedotteen mukaan räjähde linkosi miehet matkaan 4,5 kilometrin korkeudella. Tuosta voisi aavistella, että maa on lähestynyt kohtalaista vauhtia, kun kerran hyppypäätös on tehty noin korkealla. Vai onko peräti mahdollista, että nopeus uhkasi nousta liikaa, jotta hyppy olisi turvallinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien tiedote:

 

 

Juupajoen Hornet-turman tutkintalautakunta nimetään tänään

 

21.01.2010 17:35

 

Ilmavoimien kaksipaikkainen F-18 D Hornet putosi 21.1.2010 puolilta päivin Juupajoella. Kummatkin ohjaajat hyppäsivät heittoistuimilla. Heidän löydettiin nopeasti, eikä heillä ole välitöntä vaaraa. Itse kone putosi pellolle harvaan asutulla alueella.

 

Ilmavoimien kaksipaikkainen F-18 D Hornet putosi torstaina klo 11.45 Juupajoella. Koneessa oli kaksi kokenutta ohjaajaa. Toinen on 33-vuotias kapteeni ja toinen 44-vuotias everstiluutnantti. He pelastautuivat heittoistuimilla noin 4,5 kilometrin korkeudesta. He selvisivät tapaturmasta eriasteisilla ruhjeilla. Molemmat toimitettiin onnettomuuspaikalta TAYSiin hoitoon.

 

Onnettomuuskone on Patrian korjaama kaksipaikkainen HN-468. Se on korjattu ja modifioitu vuonna 2001 tapahtuneessa Hornetien yhteentörmäyksessä vaurioituneesta yksipaikkaisesta Ilmavoimien C-mallin F-18-koneesta. Onnettomuus tapahtui Koelentokeskuksen koelennolla, jossa testattiin ohjausjärjestelmää.

 

Samaan aikaan onnettomuuskoneen kanssa ilmassa oli seurantakone F-18D Hornet. Sillä ei ollut osuutta onnettomuuteen, mutta sen ohjaaja näki onnettomuustapahtuman.

 

Onnettomuustutkintalautakunta nimetään vielä tämän illan aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttuni juju on, miksi se ajettiin tollaseen lentotilaan  :thmbdn:

 

Siksi koska kyseessä oli koelento. Koelennoilla ajetaan lentotiloihin joita ei normaalisti käytetä ihan vain siksi jotta muut voisivat lentää turvallisesti.

Voisin kuvitella että tuo lentotila kuuluu normaaliin koelento-ohjelmaan ja on lennetty kaikilla muillakin suomalaisilla horneteilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella?

 

Mä päädyn tällaiseen jakolaskuun: 3 h : 15000000,- = 5000000,- / lentotunti, ehkä Markulla on joku muukin näkökulma asiaan. Kun tällainen projekti aloitetaan Suomessa siitä huolimatta ettei vastaavaa ole koskaan aikaisemmin tehty missään, niin ei Markun tuomio mielestäni kuitenkaan ole ihan tuulesta temmattu, vaikka hieman ennenaikainen onkin.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä päädyn tällaiseen jakolaskuun: 3 h : 15000000,- = 5000000,- / lentotunti, ehkä Markulla on joku muukin näkökulma asiaan. Kun tällainen projekti aloitetaan Suomessa siitä huolimatta ettei vastaavaa ole koskaan aikaisemmin tehty missään, niin ei Markun tuomio mielestäni kuitenkaan ole ihan tuulesta temmattu, vaikka hieman ennenaikainen onkin.

 

Kukaan ei kuitenkaan vielä tiedä johtuuko toi putoaminen tuosta muutostyöstä vai ei. Toiseksi, vaikka jotain ei ole koskaan maailmalla tehty ei tarkoita etteikö sitä voisi tehdä ja onnistua siinä. Se, että ollaan suomessa ei mitenkään huononna mahdollisuuksia onnistua vaikeassa operaatiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien tiedotteen mukaan räjähde linkosi miehet matkaan 4,5 kilometrin korkeudella. Tuosta voisi aavistella, että maa on lähestynyt kohtalaista vauhtia, kun kerran hyppypäätös on tehty noin korkealla. Vai onko peräti mahdollista, että nopeus uhkasi nousta liikaa, jotta hyppy olisi turvallinen?

 

Uutisissa on kerrottu, että hyppy tapahtui suurehkossa nopeudessa, joten eiköhän juuri siitä ollut kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mediassa luki, että lentäjillä on murtumia ja heidät on leikattu.  Onneksi ei käynyt pahemmin .  Uusia Hornetteja saa kaupasta  helposti rahalla.

 

Tuleeko nykyisistä heittoistuimista selkärankamurtumia ? Ei tarvitse , jos istuimessa on tarpeeksi tietokoneita . Korkeammalla voi lähteä koneesta "hellästi".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia Hornetteja saa kaupasta  helposti rahalla.

 

Paitsi ettei saa. Tuohon muunnosprojektiinhan lähdettiin pitkälti juuri sen takia, että kaksipaikkaisia ei saa mistään lisää.

 

Tuleeko nykyisistä heittoistuimista selkärankamurtumia ?

 

Ei normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistajan mainitsema heittoistuimen käytön 600 KTS maksiminopeus on siis noin 1100 km tunnissa eli aika haipakkaa, mutta ilmavoimilla voi toki olla pienempikin ohjearvo siitä, milloin on viimeistään lähdettävä konttorista. Tutkatallenteet lienevät saatavissa, joten niistä voidaan varmaankin laskea miten suureksi koneen (putoamis)nopeus ehti kasvaa ennen istuinten laukaisua ja mahdollisesti myös koneen maahan törmäämisen hetkellä - mikä taitaa selvitä lentoarvotallentimestakin, edellyttäen että laatikko säilyi ehjänä.

 

Aukeaako Hornetin kuomu muuten istuimen laukaisun yhteydessä esim. panoksella ennen istuimen irtoamista vai mennäänkö väkisin kuomusta läpi? Heittoistuimessa on joka tapauksessa "nastat", jotka särkevät kuomun ellei mahdollinen kuomun laukaisu onnistu.

 

Mk. 16 istuimet, jotka ovat tulossa Joint Strike Fighteriin, ovat ehkä piirun verran parempia siinä suhteessa, että niissä on myös käsivarsille automaattisesti toimivat tuet (restraint), mitkä Mk. 14 istuimista puuttuvat. Sillä saattaa olla jotain merkitystä käsivarsien ruhjealttiuteen.

 

Harvinainen ja valitettava case joka tapauksessa. Hallitsemattomaan syöksyyn joutuminen kuullostaisi siltä, että esim. ohjelmisto olisi mennyt lukkoon. Very strange.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mediassa luki, että lentäjillä on murtumia ja heidät on leikattu.  Onneksi ei käynyt pahemmin .  Uusia Hornetteja saa kaupasta  helposti rahalla.

 

Tuleeko nykyisistä heittoistuimista selkärankamurtumia ? Ei tarvitse , jos istuimessa on tarpeeksi tietokoneita . Korkeammalla voi lähteä koneesta "hellästi"

 

Webissä on videopätkä kun F-15 pilotti on lähtenyt vauhdissa...henki säilyi. Vaarallista hommaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävisikö mun asiallinen kommentti tästä ketjusta vai näenkö näkyjä ?

 

Hävisi. Tähän ei varmaankaan kaivata mitään autoviritysjuttuja intialaiseen tapaan, saati sitten mitään WWII-konejuttuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävisi. Tähän ei varmaankaan kaivata mitään autoviritysjuttuja intialaiseen tapaan, saati sitten mitään WWII-konejuttuja...

 

Oli siinä asiaakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli siinä asiaakin.

 

Ehkä saattoi olla, mutta jos 95% viestistä on täysin asiaankuulumatonta tuultapaskaa, niin ei ole meidän tehtävä ruveta sitä asiaa sieltä erittelemään. Kirjoita asiaa, niin ei tarvitse niitä viestejäkään poistella...

 

Ja tämä tästä aiheesta tässä ketjussa. Jatko muualla, mikäli on tarpeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinnehän se tupsahti porukoiden takapihalle, vuoden kallein ilmailutapahtuma. Saapa nähdä koska siellä tilanne normalisoituu, virkavaltaa ja uteliaita on kuulemma paikalla kuin helluntailaisten kesäjuhlissa. Ei käy vartiossa seisovia varusmiehiä kateeksi tässä pakkasessa. Viikonloppuna paikan päälle suorittamaan pakollinen "Tuolta se tuli, tuonne se meni"- loppupäätelmä  :laugh: Kieltämättä nolo tilanne Patrian kannalta, vaikka toki vielä ei mitään  mistään tiedetäkään.

Eiköhän uskota! taas meni kymmeniä miljoonia taivaan tuulista alas! Liitytään NATOON siellä on toimiva kalusto, taitaa olla veronmaksajille liian kallista kasata ja "lentää" huh. huh Patria ja ilmavoimat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornet-turman tutkijat on nimetty

 

21.01.2010 18:03

 

HN-468:n onnettomuustutkintalautakunta on nimetty. Lautakunnan puheenjohtaja on insinöörimajuri Kimmo Nortaja.

 

HN-468:n onnettomuustutkintalautakunta on nimetty. Siihen kuuluu puheenjohtajan lisäksi teknillinen jäsen sekä ohjaaja-, lääkäri- ja poliisijäsenet. Lautakunnan puheenjohtaja insinöörimajuri Kimmo Nortaja vastaa onnettomuuden tiedottamisesta 21.1.2010 kello 21.00 lähtien.

 

Ilmavoimien kaksipaikkainen F-18 D Hornet putosi torstaina 21.1.2010 klo 11.45 Juupajoella. Koneessa oli kaksi ohjaajaa, jotka pelastautuivat heittoistuimilla.

 

Onnettomuuden tutkinta tulee kestämään kuukausia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole juurikan henkilökohtaisuuksia nähnnyt tässä osiossa, jos tarkoitat että ei pitäisi puhua asiasta jopa tavallaan kriittisesti, miksei, eihän nyt niin veljellisiä olla että julkisella foorumilla voisi asioista jutella, salaseuraahan ei vissiin tähän kuitenkaan liity?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei liene liian paljon vaadittua ulottaa sitä paljon puhuttua toverillisuutta ja hyvää ilmailuhenkeä niin pitkälle että tälläisissä tapauksissa maltettaisiin jättää mahdollisesti henkilöihin käypä julkinen kivitys pois edes tutkinnan valmistumiseen asti.

 

 

Sinäpä sen sanoit. Pätee moneen muuhunkin ketjuun.

 

jari j s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aukeaako Hornetin kuomu muuten istuimen laukaisun yhteydessä esim. panoksella ennen istuimen irtoamista vai mennäänkö väkisin kuomusta läpi? Heittoistuimessa on joka tapauksessa "nastat", jotka särkevät kuomun ellei mahdollinen kuomun laukaisu onnistu.

 

Olen muinoin ollut töiden kautta tekemisissä Hornetin kuomun kanssa. Meillä oli sellainen mallikappaleena, jota pääsin taivastelemaan. Se oli pirun paksu ja painava, ei todellakaan mitään 3mm lexania, joten tekisi mieli väittää että kyllä se ensisijaisesti pyritään mossauttamaan huitsun kuikkaan kokonaisena. Sen läpi meno kuulostaa pahuksen brutaalilta operaatiolta...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän uskota! taas meni kymmeniä miljoonia taivaan tuulista alas! Liitytään NATOON siellä on toimiva kalusto, taitaa olla veronmaksajille liian kallista kasata ja "lentää" huh. huh Patria ja ilmavoimat!

Näinhän siinä kävi että se hornetti on nyt entinen. Ne rahat eivät kuitenkaan tuhoutuneet. Ovat jo omistajaa vaihtaneet. Hyödyttävät elinkeinoelämää ja veronmaksajia edelleen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten myös niitä jotka ovat tuon projektin yhteydessä palkkansa ansainnut, hyvä tuollainen mielestäni on kaikin puolin, en sitä moiti, moitin sitä ettei asiasta saisi puhua julkisella foorumilla.

Vaikka kuinka veljiä oltaisiin, kyllä asioista voi silti keskustella jopa kriittisin sanoin julkisella foorumilla.

Nyt pienenä lisänä, kuten Topikin sanansa asetti Aaltosen lausuntoon tämäkin oli, veti Aaltonen vissiin toistaiseksi takapakkia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään