Toni Pulkkinen

Hornet putosi Juupajoella - lentäjät pelastautuivat (Oli: Sotilasilmailu-uutisia)

544 viestiä aiheessa

En minä ainakaan koe minkäänlaista kansallista alemmuuskompleksia, eikä omassa itsetunnossakaan ole valittamista. Olen tosiaan siinä toisessa "korjattu Hornet Aeroplane...." ketjussa kyseenalaistanut tämän projektin mielekkyyden ja niin aion tehdä myös jatkossa, oli turman syy mikä tahansa. Kansallisen puolustuskonsernin ilmailuosaston johdolla on sen verran kokemusta taloudelliseen katstrofiin johtaneista hankkeista, että kyllä niistä olisi jotain pitänyt oppiakin, mutta kun ei niin ei!

 

En ole vahingoniloinen tapahtuneesta enkä aio myöskään olla kutkuteltavan jälkiviisas. Totean kuitenkin vielä kerran, että suomalaisten olisi aikoinaan pitänyt romuttaa hylky maailmalla vallitsevien normaalikäytäntöjen mukaisesti.

 

topi

 

Hävisikö tästä ketjusta taas joku viesti? tämä on kuitenkin vastaukseni Jussi Aaltoselle?? eikä kritiikkiä siis ole suunnattu Hallilaisia vastaan, lukuun ottamatta sikariporrasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän siinä kävi että se hornetti on nyt entinen. Ne rahat eivät kuitenkaan tuhoutuneet. Ovat jo omistajaa vaihtaneet. Hyödyttävät elinkeinoelämää ja veronmaksajia edelleen. :thmbup:

 

Jos uutta ei osteta tilalle niin veronmaksajien rahoja säästyy lisää, kun ei ole tämä yksilö kallista polttoainetta ja huoltohenkilöstön aikaa haaskaamassa. Vai onko se näin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muinoin ollut töiden kautta tekemisissä Hornetin kuomun kanssa. Meillä oli sellainen mallikappaleena, jota pääsin taivastelemaan. Se oli pirun paksu ja painava, ei todellakaan mitään 3mm lexania, joten tekisi mieli väittää että kyllä se ensisijaisesti pyritään mossauttamaan huitsun kuikkaan kokonaisena. Sen läpi meno kuulostaa pahuksen brutaalilta operaatiolta...

 

 

Janne

 

Niin, koska kuomu aukeaa etureunastaan ylöspäin, niin saattaisi riittää että kuomun lukitus avataan ja kuomu lähtee siitä sitten itsestään repeämään irti. Mutta kun kuomu voi myös jumittua, ja joskus on kiire, niin kyllä siitä tullaan tarvittaessa läpi. Nastojen englanninkielinen nimi on canopy breaker.

 

Täältä kun klikkaa alempaa kuvaa, niin sieltä voi paremmin hahmottaa asiaa. Tapahtumaketjun kuvauksessa (how it works) sanotaan "canopy jettisons / fractures" eli irtoaa tai sitten menee palasiksi:  

 

http://www.martin-baker.co.uk/products/Ejection-Seats/Mk--14.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomulle on erillinen canopy jett-kahva ja kuomussa räjäytyspatruunat jotka heittää sen huitsin nevadaan. Tarvittaessa siitä mennään läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomulle on erillinen canopy jett-kahva ja kuomussa räjäytyspatruunat jotka heittää sen huitsin nevadaan. Tarvittaessa siitä mennään läpi.

On joo erillinenkin kahva olemassa, mutta kyllä se se haarovälistä vedetty keltamusta laukaisee molemmat sekä istuimen, että kuomun!

 

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On joo erillinenkin kahva olemassa, mutta kyllä se se haarovälistä vedetty keltamusta laukaisee molemmat sekä istuimen, että kuomun!

 

 

 

Keke

Aivan juu, mutta lähinnä tarkoitin tuota että sen pystyy siitä erikseenkin laukaisemaan. Siinä vaiheessa kun kiire tulee ei toki ehdi kovin monia kahvoja sohimaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan juu, mutta lähinnä tarkoitin tuota että sen pystyy siitä erikseenkin laukaisemaan. Siinä vaiheessa kun kiire tulee ei toki ehdi kovin monia kahvoja sohimaan...

Nyt ollaan samalla taajuudella  :)

 

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken mtv3n uutisissa Ilmavaivojen kaveri sanoi, että kone tuli nokka alaspäin, mutta ei oiennut siitä. Ainakin näin ymmärsin puheesta, eli pieni varaus kumminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi koska kyseessä oli koelento. Koelennoilla ajetaan lentotiloihin joita ei normaalisti käytetä ihan vain siksi jotta muut voisivat lentää turvallisesti.

 

"Me lensimme, jotta te lentäisitte"

 

Tiedättehän, missä näin lukee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku sanoa onko mahdollista, että teknisesti täysin ohjauskelpoinen kone ei oikene ns. tavallisesta syöksystä vai onko hallitsemattomassa lentotilassa aina kyse jostain supersakkauksen tapaisesta monimutkaisemmasta ilmiöstä?

 

Vähän kyllä Ylen uutisissa ärsytti kun kerrottiin Horneteille sattuneen lukuisia vaaratilanteita, vai miten asia nyt ilmaistikaan. Voi vain kuvitella, että helposti ihmisille jää se kuva, että Hornetit ovat jotenkin erityisen onnettomuusalttiita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pienenä lisänä, kuten Topikin sanansa asetti Aaltosen lausuntoon tämäkin oli, veti Aaltonen vissiin toistaiseksi takapakkia?

 

Pisti vain silmään että tässä jutussa alettiin heti heittelemään kiviä Hallin mäen suuntaan, mutta aattelin sitten kuitenkin että olkoot... mitäpä se minulle kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku sanoa onko mahdollista, että teknisesti täysin ohjauskelpoinen kone ei oikene ns. tavallisesta syöksystä vai onko hallitsemattomassa lentotilassa aina kyse jostain supersakkauksen tapaisesta monimutkaisemmasta ilmiöstä?

 

Tää on varmaan juuri se kysymys mihin tutkijalautakunta yrittää löytää vastauksen.

Tässä tilanteessa hankala sanoa mikä meni vikaan. Oma veikkaukseni on, että kone ei ollut täysin ohjauskelpoinen eli siinä oli / siihen tuli jokin tekninen vika. Tietokonevika(?) olisi varmaan todennäköisin, mutta hankalahan täältä maasta on sanoa mitä tapahtui.

 

Parastahan tuossa on se, että lentäjät ovat hengissä ja ovat vielä kokeneita koelentäjiä. Osaavat varmasti tutkijalautakunnalle analysoida lennon tapahtumia aika hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisti vain silmään että tässä jutussa alettiin heti heittelemään kiviä Hallin mäen suuntaan, mutta aattelin sitten kuitenkin että olkoot... mitäpä se minulle kuuluu.

 

Meinasin aiemmin kirjoittaa tulikiven katkuiseen viestiisi vastaavan vastineen, mutta olit poistanut viestisi omaani kirjoittaessani. Se on kuitenkin nyt tämän uuden viestisi myötä sanottava, että kyllä tässä ketjussa ainakin vielä toistaiseksi kivien viskely on ollut jopa omituisen rauhallista. Melkein tekisi mieleni sanoa, että olematonta. Tällaisten tapausten yhteydessä tulee aina esille myös vahvoja, ja monesti toki virheellisiäkin mielipiteitä. Joku voi sen kirjoittaa provosoivaankin sävyyn. Se on sitten aina eri asia, kuka siihen koukkuun tarttuu ja miten. Minä en kuitenkaan jaksa uskoa, että johonkin "Hallin mäelle" suunnattuun "kiveen" jaksaa kovin moni oikeasti tässä vaiheessa edes kiinnittää huomiota. Ainakaan kukaan siellä majailevista. Luulen, että heillä on siellä parempaakin tekemistä, kuin miettiä jonkun yksittäisen forumikirjoittelijan esittämää kritiikkiä. Pistävät vain kypärää tiukemmalle päähän ja antavat kivien ropista... Se, mitä yritän loppuviimeksi sanoa, on kait se, että sen sijaan, että lähtee itse viskelemään niitä kiviä takaisin, ne voi palauttaa "viemälläkin". Eli sen sijaan, että lähtee moralisoimaan toista kirjoittajaa, lähteekin kritisoimaan (ja ehkä korjaamaan?) hänen tekstiään. Siitä se keskustelu syntyy. Muuten tulee tappelu, kuten valitettavasti niin monessa muussa ketjussa on nähty ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaukset ovat kurjia mutta kertooko tämäkin amerikanlennokin tietokoneen jästipäisyydestä jos kymmenestä kilometristä lähdetään alas eikä oikene ei sitten millään.

 

Käykö siinä niin että teho 103% jonka jälkeen tietokone lukitsee sen pellonpientareen johon osuu ja vauhtia aivan vit**ti?  ::)

 

Ei toivo kenellekään mutta syöksystä istuimella poistuminen on varmaankin ihan eri kuin vaaka-asennosta jolloin esim. nopeus vaihtelee tai on jopa itse säädettävissä hiukan kuten penkkikin on suunniteltu (kai :-[) toimimaan?

 

Pellolle lentäneen multamäärän perusteella kone on syvällä ja pieninä paloina.  :-\

 

-tjsp-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Rahasta. 15 miljoonaa on hirveä kasa rahaa.

 

Toisaalta. Jaettuna 5 miljoonalla siitä tulee 3 euroa per lärvi. Ei sillä saa edes Hesestä ateriaa. Lauantaikarkit  nippa nappa.

 

Tietotaitoa HN-468 modaamisesta tuli Patrialle "vähän enemmän kuin olisi ollut tarpeenkaan". Oppimiskäyrä jatkaa nyt siellä edelleen ylöspäin. Valitettavasti .

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin aiemmin kirjoittaa...

 

Hienoa, kun modet itse kirjoittavat ei-klönttimäisiä ja sujuvasti äidinkielellä luettavia, hyvin rytmitettyjä kommentteja. Siis juuri sen tyyppisiä, joista he itse monesti jaksavat monia muita kirjoittajia muistuttaa.  ;)

 

Ei, minulle ei ole huomauteltu asiasta, ja muutenkin tämä tietysti on täysin OT tähän ketjuun. Jotenkin ei vain voinut olla tulematta mieleen.

 

Enkä siis moralisoi, vaan viittaan tekstin ulkoasuun.

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen toimittajan loppukaneetti; 'konetta tuskin enää korjataan' oli mainio.

 

Toinen Ylen toimittaja mainitsi turmauutista taustoittavassa jutussa TV1:llä, että tämän turman jälkeen Ilmavoimilla on 64 Hornettia. Joten kyllä niitä ilmeisesti ON saatu ostettua lisää jostain. Kai nyt joku sentään haluaa päästä vanhentuvasta kalustosta eroon?

 

http://areena.yle.fi/video/697633

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella?

 

Rakennetaan kahdesta eri koneesta yksi,vähän arvelluttavaa no jos halutaan leikkiä ::),

en ole mikään inssi ja turman syykin on vielä hämärän peitossa.en ole kuullut että vastaavia on tehty joskus ennenkin :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, koska kuomu aukeaa etureunastaan ylöspäin, niin saattaisi riittää että kuomun lukitus avataan ja kuomu lähtee siitä sitten itsestään repeämään irti. Mutta kun kuomu voi myös jumittua, ja joskus on kiire, niin kyllä siitä tullaan tarvittaessa läpi. Nastojen englanninkielinen nimi on canopy breaker.

 

Tottakai, koska kysesssä on arvokkaiden pilottien henkikullat, niin tässäKIN asiassa on varmistuksen varmistuksen varmistus. Siksi lauseessani olikin _ensisijaisesti_...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennetaan kahdesta eri koneesta yksi,vähän arvelluttavaa no jos halutaan leikkiä ::)

 

En tiedä miksi se olisi arveluttavaa, siksikö koska se ei ole helppo operaatio? Se että joku asia on vaikeaa toteuttaa ei tarkoita etteikö semmoista pitäisi tehdä tai että siinä ei voisi onnistua.

 

en ole mikään inssi ja turman syykin on vielä hämärän peitossa.en ole kuullut että vastaavia on tehty joskus ennenkin :o

 

Se, että vastaavia ei ole tehty ei tarkoita etteikö tämä voisi onnistua. Jos tuolla asenteella oltaisiin enemmänkin liikkeellä me asuttaisiin vielä luolissa koska eipä kukaan koskaan ole taloakaan rakentanut ennenkuin joku semmoisen ensimmäisen kerran teki. Aina tarvitaan joku joka tekee ensimmäisenä ja sen jälkeen ehkä tekee joku muukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttuni juju on, miksi se ajettiin tollaseen lentotilaan  :thmbdn:

 

...tulee mieleen se Saimaan Piperi-onnettomuus.. miksi se ajettiin sellaseen lentotilaan...eikä ollut heittopenkkejä pers..n alla---kolme kuoli.

Ehkäpä tässä Hornet-tapauksessa oli perustellummat syyt tehdä ko. proceduuri.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tässä Hornet-tapauksessa oli perustellummat syyt tehdä ko. proceduuri.... ;)

 

Eiköhän tuo proceduuri kuulunut ihan normaaliin koelentoon.

 

Tänään iltapäivällä on luvassa kuvia itse onnettomuuspaikalta, media pääsee alueelle puolen päivän jälkeen.

juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään