Toni Pulkkinen

Hornet putosi Juupajoella - lentäjät pelastautuivat (Oli: Sotilasilmailu-uutisia)

544 viestiä aiheessa

Vaikuttaa siltä että Hornetilla on yritetty suorittaa ns. Pugatshevin kobra-temppu, joka säännöllisesti suoritetaan Su-27 koneilla, jopa kansainvälisissä lentonäytöksissä minimikorkeudessa. Olisivatko Hornetin ohjaustietokoneet menneet sekaisin?

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tulee mieleen se Saimaan Piperi-onnettomuus.. miksi se ajettiin sellaseen lentotilaan...eikä ollut heittopenkkejä pers..n alla---kolme kuoli.

Ehkäpä tässä Hornet-tapauksessa oli perustellummat syyt tehdä ko. proceduuri.... ;)

 

Oltiin muutamia vuosia sitten koelentokeskuksessa vierailulla ja siellä esitettiin lennontallennuslaitteistolta vastaavanlaisen kokeen nauhoitus. Ymmärsin niin, että se kuuluu rutiinikoelento-ohjelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä että Hornetilla on yritetty suorittaa ns. Pugatshevin kobra-temppu

 

Eikös tuo aika selkeästi ole uutisoitu, että koneella tehtiin pyrstöluisu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miksi se olisi arveluttavaa, siksikö koska se ei ole helppo operaatio? Se että joku asia on vaikeaa toteuttaa ei tarkoita etteikö semmoista pitäisi tehdä tai että siinä ei voisi onnistua.

 

Se, että vastaavia ei ole tehty ei tarkoita etteikö tämä voisi onnistua. Jos tuolla asenteella oltaisiin enemmänkin liikkeellä me asuttaisiin vielä luolissa koska eipä kukaan koskaan ole taloakaan rakentanut ennenkuin joku semmoisen ensimmäisen kerran teki. Aina tarvitaan joku joka tekee ensimmäisenä ja sen jälkeen ehkä tekee joku muukin.

 

Ei se myöskään tarkoita että hanke voisi onnistua! Voi olla että hanke onnistui ja Patrian tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei ole osuutta eikä arpaa tähän tapaukseen, tämä selviää myöhemmin. Jos tämäntyyppinen korjaustyö olisi maailmalla yleisesti hyväksyttyjen taloudellisten ja teknisten lainalaisuuksien mukaan järkevää tai mielekästä suorittaa niin kai se olisi jo tehty aikaisemmin jossakin isommassa ilmailumaassa? Iso eko hankkeen keksijällä on kuitenkin ollut, tämä oli mielestäni taas tällainen köyhänmiehen isoriskinen ratkaisuyritys yhteen sotilasilmailuongelmaan. Onneksi ukot jäi henkiin.

 

Minä en ole insinööri vaan amatööri.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämäntyyppinen korjaustyö olisi maailmalla yleisesti hyväksyttyjen taloudellisten ja teknisten lainalaisuuksien mukaan järkevää tai mielekästä suorittaa niin kai se olisi jo tehty aikaisemmin jossakin isommassa ilmailumaassa?

 

Isommassa ilmailumaassa on isommat budjetit, ei tarvitse etsiä halpoja ratkaisuja. Näin puusta katsoen yritys oli hyvä ja olisi palvellut hyvin kahdeksantena koulukoneena. Nyt jäi vain kokemusta, kuin kalamiehelle. Tuskinpa kahden koneenpuolikkaan liittäminen yhteen oli mikään uhkayritys (vaikkakin haasteellinen) firmassa, jossa vuosien varrella on kasattu lentokoneita paljon pienemistä yksiköistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3:n tekstitv:n mukaan HN-468:n "musta" laatikko on löytynyt ja sitä päästään tutkimaan alustavasti jo tänään.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmän diletantin tyhmä kysymys: Ovatko nämä Hornetit niin tiiviisti tietokoneohjattuja laitteita, ettei kuskilla ole minkäänlaista mahdollisuutta ottaa konetta edes hätätapauksessa käsiohjaukseen ja vetää se käsin ja jaloin normaaliin lentotilaan. Olen antanut itselleni kertoa, että matkustajakoneitakin voidaan lentää, vaikka kaikki automatiikka olisi pois päältä.      

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmän diletantin tyhmä kysymys: Ovatko nämä Hornetit niin tiiviisti tietokoneohjattuja laitteita, ettei kuskilla ole minkäänlaista mahdollisuutta ottaa konetta edes hätätapauksessa käsiohjaukseen ja vetää se käsin ja jaloin normaaliin lentotilaan. Olen antanut itselleni kertoa, että matkustajakoneitakin voidaan lentää, vaikka kaikki automatiikka olisi pois päältä.      

Koneessa on itse asiassa mekaaninen varayhteys sauvalta korkeusvakaajille, joilla pystytään vaikuttamaan myös koneen liikkeeseen muiden akselien suhteeseen. Kuulemma sillä järjestelyllä on tuotu kokeilumielessä kone laskuunkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tuskinpa kahden koneenpuolikkaan liittäminen yhteen oli mikään uhkayritys (vaikkakin haasteellinen) firmassa, jossa vuosien varrella on kasattu lentokoneita paljon pienemistä yksiköistä.

 

Niinhän niitä on tehty, ja aika monta kertaa yhtä erikoisista lähtökohdista kuin tässäkin tapauksessa. Joskus on rakennettu hävittäjää sotasaalismoottorin ympärille ja joskus on esitelty ainutlaatuinen rinnakkainistuttava multirole potkurikoulukone mullistamaan sotilaslentäjäkoulutus länsimaissa...

 

Tämä meni taas ohi aiheen, mutta jos haluat lukea lisää verovarojen "viisaasta" kohdentamisesta, niin kannattaa sisäistää Valtion Lentokonetehtaan historia.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se sitten vaan millään onnistu Helsingin Sanomille. Tämän aamun numerossa sivulla A8 on juttu eilispäivän Hornetista. Juttuun liittyy grafiikka, jossa koko tapahtuman selostus heittää häränpyllyä ja osoittaa, etteivät toimittajat edes tiedä, mistä ovat puhumassa. Sinänsä havainnollistavan kuvasarjan kuvan 1 kuvatekstissä on karkea virhe:"Koelennolla ollut Hornet lensi kohtisuoraan ylös 10,5 kilometriin, jossa lentäjät aloittivat pystykäännöksen." Kuvan 2 tekstissä kerrotaan" Koneen tehot nollattiin, ja kone putosi perä edellä maata kohti", eli kone oli tekemässä klassista ja puhdasta pyrstöluisua - ei mitään pystykäännöstä. Pyrstöluisussa konetta ajetaan pystyyn ylös, kunnes nopeus loppuu ja kone alkaa valua takaperin alaspäin. Tässä vaiheessa ohjaaja voi yrittää vaikuttaa tuleviin tapahtumiin joko vetämällä sauvan taakse tai työntämällä sen eteen. Tällä tavalla hän pyrkii valitsemaan annetun tehtävän mukaan koneen syöksyyn kääntymisen tapahtumaksi joko "canopy up" tai "tai "canopy down". Jos tämä menee kilpataitolennossa väärin päin on liike nollan arvoinen. Asian tekee vaikeaksi se, että jos lennetään aivan tarkasti pystyyn, pienikin häiriö, esim. tuulenpuuska, voi kääntää liikkeen väärään suuntaan. Koelennolla tuskin kuitenkaan tavoitellaan tällaista asteen tarkkuutta, vaan "varastetaan" kilpataitolentäjien tapaan t.s. tehdään pystylinja muutaman asteen vajaaksi tai yli riippuen siitä, kumpaan suuntaan muljahduksen alas mennessä toivotaan tapahtuvan. Mitä tulee kuvan 3 tekstiin, konetta ei "käännetä 180 astetta ympäri" (sic!), koska se on vielä tässä vaiheessa lähes ohjaamattomassa tilassa. Nokan retkahtaminen alas tapahtuu sakkaustilassa.

Kuvan 1 tekstissä mainittu pystykäänös alkaa kyllä samalla tavalla kuin pyrstöluisu. Lennetään pystyyn ylös tehoja vähentäen. Nopeuden lähestyessä nollaa potkaistaan jompi kumpi jaloista pohjaan, jolloin kone ideaalitapauksessa kääntyy siiven kärjessä olevan pisteen ympäri 180 astetta nokka alaspäin syöksyyn. Kone ei tässä liikkeessä (saa) valu(a) yhtään taaksepäin kuten pyrstöluisussa mutta ei myöskään "lentää yli" suuressa kaaressa.  Tästä liikkeestähän ei toimittajien oman todistuksenkaan mukaan ollut kysymys, vaikka he niin kuvan 1 tekstissä väittivät.

Sinänsä pyrstöluisu ei ole eikä saa olla hävittäjälle mikään aerodynaaminen ongelma. Historiassa tunnetaan kuitenkin suihkumoottorien sammumisia erilaisista syistä pyrstöluisussa, mutta ne eivät liene olleet vaivoina enää vuosiin nykyaikaisissa koneissa.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottakaas joku sellanen hyvälaatuinen foto (ei varmaan mahdu skanneriin) tuosta hesarista niin pääsee vääräuskoisetkin ihastelemaan valtakunnan "ykkköslehden" antia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jossa lentäjät aloittivat pystykäännöksen."

 

No joo, mutta suurelle yleisölle ei termit ole kuitenkaan selviä. Kuvaahan sana  tuo nyt ainakin liikevektorin suunnan muutosta, onhan sekin "käännös" joka tapahtuu pystyasennossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuossa kai muuta virhettä ole kuin se, että ilmailussa pystykäännös tarkoittaa tiettyä liikettä, mutta Hesari käyttää sitä yleiskielisessä merkityksessä kuvaamaan koneen muuttuvaa lentotilaa. Sekaannus syntyy, kuin yleiskielisyyttä tulkitaan erityiskielisyydestä käsin.

 

Joka tapauksessa kuvasarja mielestäni selvästi kertoo, mitä tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

OJ

 

-Mä oon antanut itseni ymmärtää, että luisussa, jos et koske ilotikkuun, koneen tietokoneen pitäisi kääntää kone "canopy-up" tilaan itsekseen. Ja tätä ei tapahtunut, kone jäi maapora-asentoon.

t:ihan amatööri näissä asioissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuossa kai muuta virhettä ole kuin se, että ilmailussa pystykäännös tarkoittaa tiettyä liikettä, mutta Hesari käyttää sitä yleiskielisessä merkityksessä kuvaamaan koneen muuttuvaa lentotilaa. Sekaannus syntyy, kuin yleiskielisyyttä tulkitaan erityiskielisyydestä käsin.

 

Joka tapauksessa kuvasarja mielestäni selvästi kertoo, mitä tapahtui.

 

Mutta sehän ei riitä pilkunnussijoille, jotka etsimällä etsivät virheitä Hesarista, joka on leimattu ilmailun vastaiseksi lehdeksi siksi, että on Malmin kentästä kirjoittanut muutenkin kuin säilyttämisen puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jotka etsimällä etsivät virheitä Hesarista, joka on leimattu ilmailun vastaiseksi lehdeksi siksi

 

Kyllä se on Suomen vastainen lehti, ihan sen juttujen aiheiden ja poliittisen rähmälläänolon, sekä tietysti täysin tasottoman ja yleisesti virheellisen sisällön takia. Hyvä lobbausväline omistajalleen kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Mä oon antanut itseni ymmärtää, että luisussa, jos et koske ilotikkuun, koneen tietokoneen pitäisi kääntää kone "canopy-up" tilaan itsekseen. Ja tätä ei tapahtunut, kone jäi maapora-asentoon.

 

Eikös siellä ole ihan oma vipstaakinsa (ks. pun.) oikomishoitoa varten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on Suomen vastainen lehti, ihan sen juttujen aiheiden ja poliittisen rähmälläänolon, sekä tietysti täysin tasottoman ja yleisesti virheellisen sisällön takia. Hyvä lobbausväline omistajalleen kyllä.

Mistähän ihmeen syystä suomalaiset sitten tilaavat sitä enemmän kuin mitään muuta sanomalehteä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän ihmeen syystä suomalaiset sitten tilaavat sitä enemmän kuin mitään muuta sanomalehteä?

 

Koska pääkaupunkiseudulla asuvalle ihmiselle HS on luonnollisempi valinta kuin esim. Lapin Kansa. Eikö se nyt ole melko selvää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornet-turman tutkinta on alkanut putoamispaikalla Juupajoella Pirkanmaalla. Myös media on päässyt ensimmäistä kertaa kuvaamaan torstaisen onnettomuuden jälkiä. Onnettomuuspaikka on edelleen vaarallinen hiilikuitupölyn takia.

 

Alue on edelleen eristetty laajalta alueelta, koska onnettomuuspaikalla on koneen komposiittirakenteista irronnutta hiilikuitupölyä. Se on vaarallista hengitettynä.

 

Puolustusvoimat miettii parhaillaan, miten alue saataisiin putsattua parhaiten.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska pääkaupunkiseudulla asuvalle ihmiselle HS on luonnollisempi valinta kuin esim. Lapin Kansa. Eikö se nyt ole melko selvää?

Kysymys kuuluukin, miksi HS on juuri se luonnollisin valinta eikä mikään muu valtakunnallinen tai pääkaupunkiseudun lehti? Jos se olisi tuollainen miten Tatu Koiranen kuvaili, eihän sellaista eniten tilattaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään