Toni Pulkkinen

Hornet putosi Juupajoella - lentäjät pelastautuivat (Oli: Sotilasilmailu-uutisia)

544 viestiä aiheessa

Kuoreveden suunnalla taitaa olla duuniporukkaa, jolla on toodella hauskaa seurata tätä keskustelua  :laugh:

Jokohan on lausuttu lopullinen totuus köydenvedossa "naru-vai-mäntä" :thmbup:

Soita ja kysy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No juu.

Katselin aikani kuluksi mitä netistä löytyy. Näkyy näitä Hornet-artikkeleita riittävän. Leikkelin tähän pari juttua:

[ attachment removed / expired ]

Tästä saa käsityksen, että MECH-systeemissä on sekä manuaalinen että automaattinen toiminto ?  Erilaisista ongelmistakin juttuja on enemmän kuin viitsii lukea. Katsoin vähän eteenpäin. Tämä liittyy Super Hornettiin:

Ihmetelkää  näitä. Näitä teknisiä prujuja löytyy hakemalla vaikka kuinka. Kun pitäisi selvittää jotain tiettyä asiaa. Törmää maksullisiin dokumentteihin. Kaikenkaikkiaan tämä juttu laajenee kuin pullataikina. Eihän nämä nykyaikaiset taistelukoneet näytä tulevan koskaan valmiisi ? Ylenaikaa modifiointia & updatea. Meikä ottaa aikalisän. Kyllä tämä tästä selviää. Ellei huomenissa. Joskus kuitenkin.

Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyt kuvaus F/A 18 koneen ohjainjärjestelmästä

Koneessa on tietokoneohjattu sähkövälitteinen hydraulitehosteinen ohjainjärjestelmä.

Ohjainpinnat on kytketty ristiin niin että yksittäisen sähkö- tai hydrauliverkkolohkon vaurio ei vaikuta koneen ohjattavuuteen.

Ohjauksen keskustietokoneita (FCC) on koneessa kaksi kappaletta, jotka molemmat ovat kaksikanavaisia.

Koneen sähköjärjestelmässä on kaksi päägeneraattoria sekä akusto.

Koneen hydraulijärjestelmässä on kaksi pääpumppua.

Korkeusperäsimen hydromekaaninen varaohjaus kytkeytyy päälle kun pääjärjestelmässä on useita vikoja samanaikaisesti.

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää kannunvalantaa.

Ensin tämä, seuraavaksi entäs jos: Sekä sähköt että hydrauliikkapaineet katoavat? Ja seuraavaksi: Mistä syystä. Joko käydään mustalla laatikolla?  Veikkaa, että syy on jo selvillä. Vian aiheuttaja / tapahtumasarja ehkä ei. Kuka tuntee jonkun syväkurkun ? 

Vai odotellaanko virallista raporttia ?

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmetelkää  näitä. Näitä teknisiä prujuja löytyy hakemalla vaikka kuinka. Kun pitäisi selvittää jotain tiettyä asiaa. Törmää maksullisiin dokumentteihin. Kaikenkaikkiaan tämä juttu laajenee kuin pullataikina. Eihän nämä nykyaikaiset taistelukoneet näytä tulevan koskaan valmiisi ? Ylenaikaa modifiointia & updatea. Meikä ottaa aikalisän. Kyllä tämä tästä selviää. Ellei huomenissa. Joskus kuitenkin.

Jussi

Koskahan ne Jussi tajuaa ottaa sut töihin Patrialle ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spekulointia voi jatkaa kuutoskuvan taulukon pohjalta.

FBW koneiden ohjauslaitteilla on karkeasti neljä toimintatasoa.

1) kaikki toimii

2) osa antureista tai ohjainpinnoista ei toimi, jolloin suoritusarvot ovat hieman laskeneet

3)  proportionaalinen suora toiminta, jolloin ohjaamon ohjainlaitteiden käskyt välitetään suoraan ohjainpinnoille.

Sellaiset anturit ovat rikki (esimerkiksi asentojärjestelmä ja airdata järjestelmät), joiden perusteella Flight Control Computer muutoin määrittelisi ohjaustarpeen.

4) erilaiset varajärjestelmät, tässä tapauksessa vaijeriohjaus hydrauliaktuaattoreille. Siihin johtaa kuvan kuusi taulukon mukaiset viat .

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Töihin Patrialle ?

Juke, siellä on työntekijöitä ihan riittävästi. Sota ei yhtä miestä kaipaa. Sitä paitsi olen ollut Valmetin pääkonttorilla. En mä sinne menisi.

Mutta sitten jos alkavat kehitellä miehittämättömiä uav / ucav- lentolaitteita. Saattaisin olla kiinnostunut. Mutta vain aerodynamiikasta.

Muita osaajia on kyllä riittävästi.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Töihin Patrialle ?

Juke, siellä on työntekijöitä ihan riittävästi. Sota ei yhtä miestä kaipaa. Sitä paitsi olen ollut Valmetin pääkonttorilla. En mä sinne menisi.

Mutta sitten jos alkavat kehitellä miehittämättömiä uav / ucav- lentolaitteita. Saattaisin olla kiinnostunut. Mutta vain aerodynamiikasta.

Muita osaajia on kyllä riittävästi.

Jussi, olet tainut nukkua onnesi  ohi. Tuotekehitys alkaa olla ohi.

Patrian Modular Airborne Sensor System (MASS) Mini-UAV - Modulaarinen miehittämätön järjestelmä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tainnut nukkua ?

Juu jo 5.v ihan rauhassa. Suunnittelin otona v.sta -85 vuoteen -05 isompien tiedustelu uav.eiden aerodynamiikkaa jenkkikollekoideni kanssa. Siinä ohessa myös avioniikkaa & moottori-/polttoainejärjestelmiä. Patria MASS Mini-UAV.stä olen lukenut brosarin. Se kehitettiin 10v liian myöhään. Samanlaisia härveleitä oli jo maailma täyteen. Noina aikoina MAV.eja kehittelivät etupäässä korkeakouluopiskelijat. Ko. kommentti oli huuli. Ei kai kukaan kuvittele miehittämättömiä lentolaitteita kehiteltävän Suomessa ? Täällä niitä ei tarvitse kukaan. Maailmalla ne, jotka niitä tarvitsevat. Kehittelevät itse. Harrastelijavoimin pääasiassa. Israelilaiset tosimielellä. Ovat selvästi muita edellä. Jopa neukut yrittävät ostaa (vanhentunutta) uav-teknologiaa Israelista päästäkseen nopeammin ajan tasalle. Nykyisin seurailen uteliaana mitä kivaa muualla puuhataan. Tässä säikeessä tällaiset jutut ovat ot.tä. Hornettiarvoitus on vielä selvittämättä ? Laittakaas vauhtia tai tutkijalautkunta pääsee teidän edelle.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hornettiarvoitus on vielä selvittämättä ? Laittakaas vauhtia tai tutkijalautkunta pääsee teidän edelle.

Jussi Salminen

Laukkasen Jyrkin kanssa tuo arvoitus jo ratkaistiin. Ei ollut erikoinen juttu. Aina kannattaa kilauttaa kaverille kun on epäselvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaistiin tuo juttu !

No eihän se periaatteessa vaikea juttu ollut ? Raportin sanamuoto tulee olemaan mielenkiintoinen. Eli, miten asia esitetään julkisuudessa niin, että se tyydyttää kaikkia osapuolia. Riittääkö pelkkä asiantuntijalausunto. Tarvetta laajamittaiseen yksityikohtien tutkimiseen ei liene. Ne kun taitavat olla liian pieninä murusina. Kirjoitatko oman raporttisi foorumille ?

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaistiin tuo juttu !

No eihän se periaatteessa vaikea juttu ollut ? Raportin sanamuoto tulee olemaan mielenkiintoinen. Eli, miten asia esitetään julkisuudessa niin, että se tyydyttää kaikkia osapuolia. Riittaakö pelkkä asianuntijalausunto. Tarvetta laajamittaiseen yksityikohtien tutkimiseen ei liene. Ne kun taitavat olla liian pieninä murusina. Kirjoitatko oman raporttisi foorumille ?

Jussi Salminen

Yksipaikkaisella Hornetilla ei muuten ollenkaan treenata tuota liikettä, jossa onnettomuus aiheutui. Juurikin 2-paikkaiset ovat sitä varten.

Jätetään nämä mun ja Jyrkin selvitykset edelleen viralliselle lautakunnalle oivallettavaksi...niille maksetaan siitä. Mustalaatikko selvittää osan tarvittavista yksityikohdista, jos sitä osataan lukea oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kohta muuten alkaa lumipyry, niin tuota kait te nyt Jyrkin kanssa voitte pienen suuntaantavan vihjeen laittaa tänne, olis mukavampi keskustella asiaa eteenpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kohta muuten alkaa lumipyry, niin tuota kait te nyt Jyrkin kanssa voitte pienen suuntaantavan vihjeen laittaa tänne, olis mukavampi keskustella asiaa eteenpäin.

JS on myös oikealla polulla. Senhän jo Ilmavoimat raportoikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suuntaa antava vihje ?

Nehän on jo annettu niissä tiedoissa, jotka on nähty julkisuudessa. Tehän voisitte arvailla tätä samaan tapaan kuin kysymysketjussa ? Jukka voisi jakaa tyylipisteitä kun on perillä asiasta. Mun ei tarvitse osallistua kun tämä on mulle liian helppo. Mulla kun on asiakokonaisuus hanskassa. En tarvitse kuin muutaman avainsanan. Sitäpaitsi meikää kiinnostaa eri asiat kuin onnettomuuden syyt. Siis se, miten tämä palapeli rakentuu tästä eteenpäin ?  Siihen en voi mitenkään vaikuttaa, joten katselen sivusta kädet housuntaskuissa. Ettei putoa housut kinttuihin.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jätetään nämä mun ja Jyrkin selvitykset edelleen viralliselle lautakunnalle oivallettavaksi...niille maksetaan siitä. Mustalaatikko selvittää osan tarvittavista yksityikohdista, jos sitä osataan lukea oikein.

Faktat pöytään, tai sitten anna vihjailuiden olla. Ja sinulla on varmasti Jyrki Laukkasen lupa levitellä tällaisia väitteitä julkisella foorumilla?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Faktat pöytään, tai sitten anna vihjailuiden olla.

On kolmaskin vaihtoehto, jo valistusajalla tunnettu. Galileo halusi aikaa lisähavainnoille ja kirjallisille töilleen. Peläten, että joku muu raportoi vastaavan merkittävän tieteellisen löydön, hän kirjoitti kaverilleen anagrammin:

"Cynthiae figuras aemulatur mater amorum",  Rakkauden äiti (Venus) matkii Cynthian (Kuu) muotoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Faktat pöytään, tai sitten anna vihjailuiden olla. Ja sinulla on varmasti Jyrki Laukkasen lupa levitellä tällaisia väitteitä julkisella foorumilla?

Juha

Olen samaa mieltä Juhan kanssa, Jussi ja Jukka faktat pöytään! niin voidaan jatkaa asian vääntämistä mallilleen. Ei netissä mitään lupia tarvitse kysellä keneltäkään, julkiset herjaukset ovat asianomistaja juttuja joihin haetaan ratkaisu eri foorumilta.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha

Ei siksi en niitä levittelekään. Voin esittää sitten jälkiviisaana käymämme keskustelun jos ja kun olimme oikeassa.

Falling leaf liikkeestä on muuten menetetty n. 20 Hornettia tähän mennessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Falling leaf liikkeestä on muuten menetetty n. 20 Hornettia tähän mennessä.

Ihanko tosi. Tätä asiaahan ei ole vielä moneen kertaan ehdittykään käsitellä tässä keskustelussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Faktat pöytään ?

Oletan, että ne ovat jo pöydässä. Odotan, että mustan laatikon tiedot vahvistavat sen mitä on tapahtunut. Siksi vain seurailen miten tämä “tivoli” pyörii. Perimmältäänhän kysymys on kuullun & luetun ymmärtämisestä. En minä ainakaan mitään muuta tietoa tarvitse. Kun mustan laatikon sisällöstä tulee tietoa julkisuuten. Voin laittaa Topille yv.nä selkokielisen suomennoksen ellei se muuten avaudu. Mistä muuten päättelette, että mulla olisi muuta kuin virallista tietoa. Sellaista tietoa joka ei olisi julkista ? Ei mulla ole tarvetta kysellä keneltäkään mitään.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään