Kai Krause

Etiopialainen kone pudonnut beirutin lähellä

47 viestiä aiheessa

Ilmeisesti Ethiopian airlinesin kone pudonnut siis beirutin lähellä juuri noustuaan, 85 matkustajaa kyydissä, alustava tieto, BBC

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n uutinen mainitsee alueella vallineen myrskyisen sään.

 

   Jan 25 03:00   57 min ago

METAR OLBA 250300Z 06004KT 030V090 5000 VCTS RA FEW020CB BKN026 10/06 Q1014 NOSIG=

   Jan 25 02:00   117 min ago

METAR OLBA 250200Z 12006KT 8000 VCTS FEW020CB BKN026 11/06 Q1014 NOSIG=

   Jan 25 01:00   177 min ago

METAR OLBA 250100Z VRB03KT 4000 SHRA FEW020CB BKN026 12/07 Q1014 NOSIG=

   Jan 25 00:00   237 min ago

METAR OLBA 250000Z 31008KT 280V340 8000 VCTS FEW020CB SCT026 13/06 Q1014 NOSIG=

http://www.aviador.es/metar.php?icao=OLBA&type=Metars

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomaisen lähteen mukaan putoamispaikka on 2 mailia (3,5 km) länteen Naame (Na'ameh)-rannikkokylästä, joka on noin 8 km Beirutin lentoasemalta etelään. Putoamispaikka on kutakuinkin kiitotien 21 jatkeen suunnassa (en tiedä miltä kiitotieltä kone lähti).

 

Google Earth ilmoittaa veden syvyydeksi tuolla alueella noin 50 metriä. Tänän perusteella ennuste mustien laatikoiden löytymiselle on hyvä.

 

Alustavat nettitiedot kertovat että koneen tunnus olisi ET-AMZ. Tietoja pelastautuneista ei ole  :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä on nyt tullut melko tiuhaan milloin mitäkin  >:(

 

Tammikuussa tämä oli kolmas liikennekonelle sattunut  ja ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut. En tuota nyt kutsuisi "melko tiheään"

 

asn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välimereen aamulla pudonneen etiopialaiskoneen matkustajia ei ole onnistuttu löytämään hengissä. Toistaiseksi viranomaiset ovat nostaneet merestä 11 ihmisen ruumiit.

Uhrien omaisia on kerääntynyt Beirutin lentokentälle odottamaan uutisia lähimmäisistään. Myös maan pääministeri Saad Hariri on saapunut lentokentälle tapaamaan omaisia.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen esimerkki miten suomessa valikoidaan uutisia.  Olin tänään koko päivän autoradion varassa uutisten osalta ja Radio Novassa kuuntelin tasatunnein uutisia ja vain klo 1200 uutisissa kerrottiin tästä onnettomuudesta. Seuraavat tasatuntien uutiset klo 1800 asti ei sanaakan koko onnettomuudesta eli kuudet uutiset.

 

Onnettomuus tapahtui kolmannen luokan maan(Ethiopia) lentoyhtiölle kolmannen luokan maassa Lebanon.  Auta armias jos lentoyhtiö olisi ollut eurooppalainen tai amerikkalainen tai mikä hyvänsä "ykkösluokan maan" tai olisi tapahtunut euroopassa tai ameriikassa niin jokaisessa uutisessa asiasta olisi ollut infoa.

 

Näin tämä vaan näyttää menevän median osalta.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen esimerkki miten suomessa valikoidaan uutisia.  Olin tänään koko päivän autoradion varassa uutisten osalta ja Radio Novassa kuuntelin tasatunnein uutisia ja vain klo 1200 uutisissa kerrottiin tästä onnettomuudesta. Seuraavat tasatuntien uutiset klo 1800 asti ei sanaakan koko onnettomuudesta eli kuudet uutiset.

 

Onnettomuus tapahtui kolmannen luokan maan(Ethiopia) lentoyhtiölle kolmannen luokan maassa Lebanon.  Auta armias jos lentoyhtiö olisi ollut eurooppalainen tai amerikkalainen tai mikä hyvänsä "ykkösluokan maan" tai olisi tapahtunut euroopassa tai ameriikassa niin jokaisessa uutisessa asiasta olisi ollut infoa.

 

Näin tämä vaan näyttää menevän median osalta.

 

Jukka

 

 

 

Kyllähän tapahtuma oli lähes ykkösuutinen TV-ykkösellä 6:30 - 11:00 välisenä aikana, samoin kolmosella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tapahtuma oli lähes ykkösuutinen TV-ykkösellä 6:30 - 11:00 välisenä aikana, samoin kolmosella.

 

Mutta Air Francen muinainen turma oli ykkösuutinen seuraavan ~viikon ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, reilun viikon päästä pitäisi ko. lafkan kyydissä lentää. Luvassa siis äärimmäisen turvallinen lento sillä eihän salama kahdesti peräkkäin samaan paikkaan iske... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AP:n ja AFP:n uutisissa kerrotaan silminnäkijähavainnoista, joiden mukaan kone "olisi ollut tulessa" ennen putoamista mereen. AFP jopa kertoo että kone olisi "räjähtänyt neljään osaan" ennen veteen tuloa. Tällaisiin uutisiin kannattaa yleensä suhtautua varauksella, monesti tutkimukset ovat aikanaan osoittaneet tällaiset havainnot mielikuvituksen tuotteiksi.

 

On toki täysin mahdollista että esim. toinen moottori on hajonnut samalla tavalla leimahtaen kuin äskettäin nähtiin Arlandan Iran Air A300-incidentissä.

 

Viranomaiset ovat jo vakuuttaneet että onnettomuuden syynä ei ole voinut olla pommiräjähdys. Toivotaan näin.

 

Hieman luotettavampi taho eli Flightglobal taas kertoo että koneyksilö tosiaan oli ET-ANB. Lentoonlähtö oli kiitotieltä 21. Kone on noussut 9000 jalan korkeuteen, jolloin yhteys menetettiin, kerrotaan.

 

=====

 

Koneen lentoradasta ei ole vielä näkynyt tarkempia tietoja. Tässä voi niitä odotellessa hieman spekuloida. Putoamispaikka on siis noin 5 mailin etäisyydellä kiitotieltä, ja nopeudella 160 solmua kone lentää kyseisen matkan 2 minuutissa.

 

Ensimmäisten mediatietojen mukaan kone putosi viisi minuuttia lentoonlähdöstä, mikä ylläolevan mukaan edellyttäisi että kone on tehnyt jonkinlaista kaartelua.

 

Toinen skenaario on että kone olisi lentänyt kokolailla suoraan putoamispaikan ylle. Netistä löytyy joitakin arvioita B737:n nousukyvystä, ja niiden mukaan 4000-5000 fpm on aika tyypillinen Initial Climb Rate varsinkin kun kone oli vain puoleksi täynnä. Silloin luvut täsmäävat jo kohtalaisen hyvin: kone nousi kahdessa minuutissa 9000 jalan korkeuteen, missä sitten tapahtui jotain katastrofaalista.

 

Se että kone nousi 9000 jalkaan viittaa siihen että molemmat moottorit toimivat lähdössä normaalisti. Myös vaikka toinen olisi sammunut 9000 jalan korkeudessa, tilanteen olisi pitänyt olla kohtalaisen helposti hallittavissa verrattuna alkunousussa tapahtuvaan moottorihäiriöön. 9000 jalkaa on myös jo niin korkealla että lintutörmäyksen vaara pimeällä lienee aika pieni. Joten spekulatiivinen johtopäätös on että jotain isoa tapahtui tuossa, vajaan kolmen kilometrin korkeudessa, missä tavallisilla lennoilla jo kohta saadaan avata istuinvyöt.

 

Lähipäivinä saamme epäilemättä lisävalaistusta tähän ja luultavasti yllämainittu skenaario todistetaan vääräksi....  :P

 

Edit: Daily Star-lehdestä löytyi hieman poikkeava silminnäkijäkertomus. Sen mukaan Na'ameh:ssa asuva pienen vauvan isä oli havainnut kahden salaman iskevän koneeseen "juuri ennen räjähdystä". Toisaalla on näkynyt raportti jonka mukaan lennonjohto oli kehoittanut konetta väistämään ukkossolua, mutta kone olikin kaartanut toiseen suuntaan ennen kuin katosi tutkalta eikä siihen enää saatu yhteyttä. Jäämme odottamaan, onko näissä tiedoissa mitään perää..... ainakin nuo kaksi erillistä kertomusta tavallaan tukevat toisiaan. 

 

Edit2: Youtubessa pyörii lentoaseman valvontakameran video, jossa väitetään näkyvän nousussa olevan koneen toisen moottorin leimahdus ja kohta sen jälkeen iso räjähdys. Omasta mielestäni kyseessä on ihan normaalit siivenkärkien strobovalot, ja isompi valovälähdys saattaa hyvin olla vaikkapa salama tai jostakin ajoneuvosta tuleva valonheittimien häikäisy. Joten videon todistearvo lienee vähintäänkin kyseenalainen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tapahtuma oli lähes ykkösuutinen TV-ykkösellä 6:30 - 11:00 välisenä aikana, samoin kolmosella.

 

 

 

Luepa Seppo uudelleen huolella mitä kirjoitin. Autossani ei näy TV1 tai kolmonen ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Luepa Seppo uudelleen huolella mitä kirjoitin. Autossani ei näy TV1 tai kolmonen ;)

 

Jukka

 

Luin aivan huolella. Autosi ja autoradiomieltymyksesi eivät ole koko maailma, eikä edes merkittävä osa Suomea.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä uutisoinnista, Ylen radiouutisissa myös tasan joka lähetyksen pääuutisena koko päivän.

 

Voiko Novaa kutsua edes radiokanavaksi, mene ja tiedä?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama onnettomuus tapahtuneena Ruotsissa. Kyllä kiinnostaisi sukulaistenkin vuoksi, maapallolla tapahtuneena. Kyllä koko ajan sattuu ja tapahtuu, ikäviä asioita ja niiden uutisointi noudattanee paikallista kiinnostusta. Ulan Batorissa kovinkaan monet, eivät varmaankaan saaneet hernettä sieraimeen tämän uutisen esilletulosta radiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudet tiedot täällä ovat mielenkiintoisia.

Koneen oli määrä kaartaa etelän suuntaan suoritetun lentoonlähdön jälkeen noin 270 astetta oikealle meren päällä ja jatkaa itään, kiertäen Beirutin lentoaseman hieman sen pohjoispuolelta jatkaen Israelin itäpuolelta kohti Etiopiaa.

Kone kaarsikin kohti pohjoista, mutta lentoaseman pohjoispuolella oli kuitenkin kiitotielle 16 lähestyviä koneita, jolloin lennonjohto käski B737:n kaartaa vasemmalle ja lentää hetkeksi suoraan lännen suuntaan.  Näin se kaartoikin, mutta jostain syystä kuitenkin jatkoi vasenta kaartoa, kunnes suunta oli kääntynyt jo kaakkoon (140 astetta) eli takaisin kohti rannikon vuoristoa. Lennonjohto varoitti konetta, mutta ei enää saanut vastausta ja pian tutkayhteys menetettiin.

 

Spekuloinnit ovat nyt siihen suuntaan että ohjaaja on saattanut menettää asentotajunsa ja menettänyt koneen hallinnan. Ohjaaja joutui vaihtamaan nousukaarrossa kaartosuuntaa ja mahdollisesti myös lensi käsiohjauksella ukkosturbulenssin takia, tämä vielä pimeän meren päällä. Ei olisi ensimmäinnen tällainen hallinnanmenetys, kuulemma.

 

Mustat laatikot aikanaan kertonevat lisää. Mielenkiintoista on nyt mielestäni se, oliko koneessa jotain teknistä vikaa tai häiriötä- ylläolevassa skenaariossa kone olisi ollut täysin kunnossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä uutisoinnista, Ylen radiouutisissa myös tasan joka lähetyksen pääuutisena koko päivän.

 

Voiko Novaa kutsua edes radiokanavaksi, mene ja tiedä?.

 

 

Kuulemma Novalla 1.6 miljoonaa kuulijaa joka päivä. Itse en pidä kanavasta koska mainoksia ja puhetta tulee aivan liikaa ja musiikkia liian vähän;tien päällä 120 000 km vuodessa viettävänä kuuntelen mielelläni kanavia jotka ovat musiikkipainotteisia ajaminen on siten mukavampaa.  Ainoa plussa Novassa ovat uutiset ja siksi aina uutisten aikaan käännän pois musakanavilta ja kuuntelen Novaa. Muuten ko kanava ei kuulu radiostani.

 

Mutta mielestäni uutisoinnin olisi oltava tasapuolista, ei voi vaatia että kaikki ihmiset olisivat tietokoneen tai television ääressä saadakseen tietoa päivän uutistarjonnasta.  Eli radiosta olisi saatava samaa uutistarjontaa kuin muistakin härpättimistä ja varsinkin jos jotain epätavallista tapahtuu(mieles´täni lento-onnettomuus on sitä epätavallista) niin siitä olisi uutisoitava radiokanavilla riippumatta minkä niminen kanava on!! 

 

Muistaakseni on oikein olemassa lakisääteisiä velvotteita radiokanaville mm sodan, luonnonkatastrofien ja muiden mullistusten tiedottamiseen.(En nyt tarkoita että lento-onettomuudet ovat näitä lakisääteisiä...)  Moni ihminen on työpäivän aikana täysin riippuvainen siitä uutistrajonnasta mitä radiosta tulee.

 

Tämä, oli syy miksi kritisoin Novan uutisointia tästä onnettomuudesta.  Koska 1.6 miljoonaa kuulijaa saivat huonosti tietoa tuorteesta kolmansien maiden alueella tapahtuneesta onnettomuudesta.  Piste.

 

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen hylkyä ja mustia laatikoita etsitään edelleen ja joidenkin lähteiden mukaan harkitaan jo etsintäalueen laajentamista.

 

Accuweather.com-sääsivustolla kerrotaan erityisen voimakkaasta salamasta, joka oli havaittu koneen oletetun reitin lähellä juuri lentoonlähdön aikoihin. Vielä on liian aikaista sanoa, onko tällä tiedolla merkitystä.

 

Tähänastiset suurimmat löydetyt koneen kappaleet ovat ilmeisesti toisen wingletin kärkiosa sekä iso osa kabiinin takaosan (?) laipiosta, joka toimii wc:n seinänä. Lisäksi on paljon pienempiä kappaleita kuten istuintyynyjä ja komposiittipaneelien osia. En ole nähnyt sellaisia kertomuksia, että missään löytyneessä osassa olisi havaittu mitään palon tai savun jälkiä. Tämä hieman pienentää todennäköisyyttä että pommi- tms. räjähdys olisi onnettomuuden syy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihteeksi positiivinen uutinen: Koneen mustat laatikot on paikallistettu, kertoo BBC.

 

BBC:n uutisessa oleva paikkatieto poikkeaa aika tavalla aiemmin kerrotusta. Nyt kerrotaan että koneen hylky olisi 10 km Beirutista länteen 1,3 kilometrin syvyydessä. Etäisyys aiemmin kerrottuun paikkaan on noin 10 kilometriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään