Kai Krause

Etiopialainen kone pudonnut beirutin lähellä

47 viestiä aiheessa

737 makes emergency landing

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/World/Story/STIStory_483714.html

 

AN ETHIOPIAN Airlines passenger jet en route from Dakar in Senegal to Addis Ababa made an emergency landing on Thursday in Chad due to a radar problem, airport authorities said.

 

The incident comes days after another Ethiopian Airlines 737 with 90 people on board crashed into the Mediterranean minutes after takeoff from Beirut during a raging thunderstorm on Monday.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutaman vuotena aika monta 737-800(NG) konetta joutunut onnettomuuksiin(mukaanlukien incidentit).

Tuskin konetyyppi sen huonompi kuitenkaan on kuin saman luokan vanhemmat edeltäjänsäkään..siis vanhemmat putet.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutaman vuotena aika monta 737-800(NG) konetta joutunut onnettomuuksiin(mukaanlukien incidentit).

 

 

Jukka

 

En tiedä mihin tuon perustat, muuta Aviation Safety Networkin mukaan

B738lla on ollut vuodesta 2006 neljä (4) uhreja vaatinutta onnettomuutta (2006, 2007 , 2009 ja  tämä viimeisin). Lisäksi kolme muuta insidenttiä . yksi birdstrike, yksi polttoainevuodon aiheuttama tulipalo ja yksi pitkäski mennyt lasku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutiset tapauksesta ovat melko lailla sekaisia ja ristiriitaisia, mutta nyt on melko varmalta tuntuva Libanonin armeijalta tullut tieto että sukeltajat ovat löytäneet siiven osia noin 4 km Naameh-kaupungista länteen. Eilen jo kerrottiin että koneen runko olisi löytynyt, mutta tämä tieto kumottiin.  Saas nähdä, löytyykö kone lähistöltä vai onko ko. kappale ajelehtinut pinnalla pidemmän ajan ennen uppoamista. Alueen merenpohjassa on ilmeisesti varsin suuria syvyyseroja, jotka vaikeuttavat etsintöjä.  

 

Eilen löytyi myös onnettomuuslennolla olleen nuoren pojan ruumis. Menehtyneitä on nyt löydetty yhteensä 15 (tästäkin on tosin näkynyt muitakin lukuja) .

 

Myrskyinen sää haittaa etsintöjä lähipäivien ajan. Paikalle on tulossa järeämpää pienoissukellusvenekalustoa, jonka avulla black boxien tarkka paikallistaminen ja talteenotto helpottuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Libanonin edustalta löytyi osa mereen syöksynyttä lentokonetta

 

45 metrin syvyydestä on löytynyt yli kymmenen metrin mittainen kappale koneen runkoa.

 

Libanonin edustajan mukaan sukeltajat valmistautuvat tutkimaan löytöä ja etsimään koneen mustia laatikoita tai muita tietoja, jotka paljastaisivat onnettomuuden syyn.

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010020611069801_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reutersin uutisen mukaan "tutkijoiden alustava päätelmä on että onnettomuus on johtunut lentäjän virheestä". Näin kerrotaan FDR:n tallentuneiden tietojen alustavan tarkastelun perusteella. Tietoa ei ole virallisesti vahvistettu vaan perustuu "tutkintaa lähellä oleviin lähteisiin".

 

Kommentti: tähänkin tietoon kannattanee suhtautua suurella varauksella. Tähän onnettomuuteen liittyvässä uutisoinnissa on selvästi havaittavaissa että paikallinen media ja yleisö haluaa tietoa nopeasti, ja laatu on sitten mitä sattuu. Lisäksi syyn kaataminen yksinomaan lentäjien niskaan olisi tutkijalautakunnalta aika outoa, tavallisestihan onnettomuuden taustalla on useita taustasyitä joiden yhteisvaikutuksesta kävi huonosti.  

 

Myöskin uutisotsikoissa kummittelee edelleen väittämä että kone olisi "räjähtänyt" ilmassa. Itse en ole vieläkään havainnut mitään siihen viittaavia tietoja palo- tai savujäljistä. Hieman todennäköisempää olisi että kone olisi hajonnut ilmassa, mutta sellaistakaan tietoa ei ole tutkinnasta vahvistettu.

 

CVR on edelleen nostamatta. Menehtyneiden ruumiita on sen sijaan onnistuttu nostamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään on löytynyt CVR eli Cockpit Voice Recorder ja nostettu pintaan. Valitettavasti siitä oli irronnut se osa joka sisältää varsinaisen muistiyksikön ja "locator beaconin". Harvinainen tapaus. Puuttuvan CVR-osan etsintä jatkuu. Nettitietojen mukaan laite on tyyppiä Honeywell SSCVR, missä on solid state memory eli mikropiireillä toteutettu muistiyksikkö ilman liikkuvia osia.

 

Muuten spekulaatiot ja sabotaasiteoriat sen kun rehottavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari pientä uutista:

- Libanonin liikenneministeri Ghazi Aridi kertoi että sabotaasi, terroriteko tai vastaava on erittäin epätodennäköinen onnettomuuden syy. Perusteluna hän kertoi että FDR:n tiedot osoittavat että kone toimi normaalisti kunnes se iskeytyi mereen.  (AFP:n uutisessa asia on tosin kirjattu siten että koneen mittarit toimivat normaalisti).

- Aridi myös kiitteli Beirutin lennonjohtoa heidän toiminnastaan.

- Aridi myös kertoi että kaikkia koneen osia ei ole tarvetta nostaa pintaan, "vain jos lentoyhtiö tai vakuutusyhtiö näin vaativat".

 

Kommentti: Vaikka tämäkään ei ollut tutkintalautakunnan itsensä kertomaa, näiden tietojen luotettavuustaso lienee aika korkea. Se että kaikkia koneen osia ei tarvitse tutkia, viittaa mielestäni aika vahvasti siihen että FDR-tallenteiden perusteella on voitu sulkea pois monia mekaanisista vioista johtuvia onnettomuussyitä, kuten vaikkapa moottorivika, ohjainvika, tai ehkä jopa salamaniskut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kadoksissa ollut CVR:n osa eli sen muistiyksikkö on nyt löydetty ja nostettu talteen.

 

Pelastustöissä on nyt onnistuttu nostamaan noin 63 henkilön ruumiit, mukaanluettuna ainakin toinen ohjaajista.

 

(CVR= Cockpit Voice Recorder eli ohjaamoäänten tallennin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Libanonilainen uutissivusto kertoo tutkinnan alustavasta raportista, viitaten tutkintaa lähellä oleviin lähteisiin.

"Onnettomuuden syynä oli virheiden sarja, missä ohjaajat eivät huomioineet mittariston näyttämiä tietoja. Kone oli hyvässä kunnossa. Onnettomuuden syynä näyttää olevan molempien ohjaajien tekemät virheet. Molemmilla oli vähän kokemusta [konetyypistä].

Ohjaajat uskoivat että kone lensi autopilotilla ja sen seuraamuksena eivät välittäneet hälytyssignaaleista kun kone poikkesi suunnastaan ennen putoamista. 

Ohjaajalla oli vain kuukauden kokemus B737-800:sta ja perämiehellä neljä kuukautta", kertoo lähde. Viranomaiset ovat aiemmin kertoneet koneen mustan laatikon tietojen perusteella, että mittarit toimivat normaalisti.

 

Alustavaa raporttia ei ole julkistettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Libanonilainen YaLibnan-lehden sivuilla on päivitettyä tietoa viimevuotisesta turmasta.

 

Lyhyesti: Molemmat ohjaajat olivat ennen onnettomuutta lentäneet enemmän kuin määräykset sallivat kuukaudessa. Ja lisäksi heillä oli kovin vähäinen kokemus konetyypistä. 

 

According to LBC  sources  the investigation so far revealed that the crash occurred because of poor judgment by the  Ethiopian Airlines management in choosing the crew, especially since the the captain and his copilot ,were exhausted as a result of working more than a hundred flight hours during that month, while according to international regulations they should not be working more than sixty flight hours.

 

Furthermore the captain and his copilot did not have enough experience in flying such a plane . According to the investigation 1500 flying hours are required to fly the 737 while neither the captain nor the copilot had more than 200 hours of experience.

 

The investigation so far confirms the preliminary report of May 2010 which revealed that “both the pilot’s and co-pilot’s inexperience with the jet was “certainly behind the accident”.

 

(Tuo uutisteksti vähäisestä ohjaajien kokemuksesta lienee mennyt toimittajalta hieman pieleen. Todennäköisesti tuo 200 tunnin kokemus oli konetyypillä, eikä kokonaistiimaa.)

 

Lisäksi kerrotaan että lopullinen raportti valmistunee noin kolmen kuukauden kuluttua.

 

PS: Etiooppialaiset eivät halua hyväksyä libanonilaisten uutisoimia tietoja pilottien kokemattomuudesta ja ylikuormituksesta. En kuitenkaan löydä vastalauseista mitään fakta-aineistoa vastalauseiden perusteluksi.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Libanonin ilmailuviranomainen on julkistanut loppuraportin, johon löytyy linkki Avheraldin sivulta. Toisaalta jo Avheraldin artikkeli kertoo tärkeimmät yksityiskohdat.

 

http://avherald.com/h?article=4264b8d5/0001&opt=0

 

Lyhyt versio asiasta on, että ilmailuviranomaisen mukaan onnettomuuden todennäköinen syy oli pilottien virhe, joka johtui asentotajun menetyksestä ja johti koneen hallinnan menetykseen.

 

(Probable cause:) The flight crew's mismanagement of the aircraft's speed, altitude, headings and attitude through inconsistent flight control inputs resulting in a loss of control.

 

Ethiopian Airlines kiistää tämän ja väittää koneen hajonneen ilmassa jo ennen mereen syöksymistä.

 

Pientä pränttiä lukiessa kuitenkin havaitaan, että käsin lentänyt kapteeni teki lentoonlähdön jälkeen pitkän sarjan rajuja ohjausliikkeitä vähän joka suuntaan ja bank angle-varoituksia tuli lukuisia ja myös stick shaker aktivoitui. Lisäksi kone oli trimmattu väärin. Jos lentoonlähtö olisi ollut ns. "normaali", mitään voimakkaita korjausliikkeitä ei olisi tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Libanonin ilmailuviranomainen on julkistanut loppuraportin, johon löytyy linkki Avheraldin sivulta. Toisaalta jo Avheraldin artikkeli kertoo tärkeimmät yksityiskohdat.

 

http://avherald.com/h?article=4264b8d5/0001&opt=0

 

Lyhyt versio asiasta on, että ilmailuviranomaisen mukaan onnettomuuden todennäköinen syy oli pilottien virhe, joka johtui asentotajun menetyksestä ja johti koneen hallinnan menetykseen.

 

Ethiopian Airlines kiistää tämän ja väittää koneen hajonneen ilmassa jo ennen mereen syöksymistä.

 

Pientä pränttiä lukiessa kuitenkin havaitaan, että käsin lentänyt kapteeni teki lentoonlähdön jälkeen pitkän sarjan rajuja ohjausliikkeitä vähän joka suuntaan ja bank angle-varoituksia tuli lukuisia ja myös stick shaker aktivoitui. Lisäksi kone oli trimmattu väärin. Jos lentoonlähtö olisi ollut ns. "normaali", mitään voimakkaita korjausliikkeitä ei olisi tarvittu.

 

Eli "normaali" tarkoittanee autopilotilla SID lähtömenetelmää käyttäen??  Näinhän ne lentäjien taidot sitten katoavat..  Tuosta on myös hyvällä mielikuvituksella tulkittavissa että afrikkalaiset lentäjät eivät osaa lentää manuaaalisesti??

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli "normaali" tarkoittanee autopilotilla SID lähtömenetelmää käyttäen??  Näinhän ne lentäjien taidot sitten katoavat..  Tuosta on myös hyvällä mielikuvituksella tulkittavissa että afrikkalaiset lentäjät eivät osaa lentää manuaaalisesti??

 

Luin lehdestä että turkulainen mies ajoi autolla kolarin lumisateessa.

 

Tulkinta ja johtopäätös: TURKULAISET eivät osaa ajaa.

 

Näinkö?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä uutisoinnista, Ylen radiouutisissa myös tasan joka lähetyksen pääuutisena koko päivän.

 

Voiko Novaa kutsua edes radiokanavaksi, mene ja tiedä?.

 

Novan radiolupahakemuksessa lukee kuitenkin että se on uutisradio ja sillä ehdolla radiolupa on myönnetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin lehdestä että turkulainen mies ajoi autolla kolarin lumisateessa.

 

Tulkinta ja johtopäätös: TURKULAISET eivät osaa ajaa.

 

Näinkö?  ;D

 

Hmmm... Turkuhan on Suomessa ja Suomi Euroopassa, joten tuostahan on hyvällä mielikuvituksella tulkittavissa että eurooppalaiset autoilijat eivät osaa ajaa lumisateessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Turkuhan on Suomessa ja Suomi Euroopassa, joten tuostahan on hyvällä mielikuvituksella tulkittavissa että eurooppalaiset autoilijat eivät osaa ajaa lumisateessa...

 

Oliko missään manittu minkä merkkinen auto oli? Olen antanut itseni ymmärtää, että eurooppalaisien (erityisesti ranskalaisten) autojen tekniset ratkaisut tekisivät niistä huonoja ajettavia lumisateessa. Kuulemma amerikkalaiset autot ovat paljon parempia talviautoja.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin lehdestä että turkulainen mies ajoi autolla kolarin lumisateessa.

 

Tulkinta ja johtopäätös: TURKULAISET eivät osaa ajaa.

 

Näinkö?  ;D

 

Hetkinen mitenkäs Kimmo nyt tähän päätyi??  Eikös otsikko koske Etiopialaisen koneen putoamista eikä turkulaisten autoilijoiden lumessa-ajotaitoja??  Eikä edes osunut tuo sun heittos katsos asun Rymättylässä enkä edes ole turkulainen kun olen syntyny 50 vuotta sitten Espoossa ja asunut mm Helsingin maalaiskunnassa eli nykyiseltä nimeltään Vantaa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään