Guest Masa

Kokemuksia Finnairista ja miksei myös sen kilpailijoista

44 viestiä aiheessa

Kaukolento vuonna 2010 Finnairin business-luokassa: lounaassa alumiinifoliota liharuoan seassa. Punaviini loppuu ennen aikojaan.

 

Kaukolento vuonna 2010 Finnairin turistiluokassa: Välipalaksi tarjotaan ruisleipää ja voinappeja. Kun pyytää veistä leivän voiteluun, nuorempi lentoemäntä alkaa sitä etsiä. Vanhempi, työhönsä kyllästyneen näköinen, viikonlopun rahakkaiden long haulien perässä juokseva "lentoemo" töksäyttää, että ei meillä ole voiveitsiä.

Bähän myöhemmin sama vanhempi työhönsä kyllästynyt toruu matkustajaa, joka haluaa ostaa tax free-karkkeja vähän sen jälkeen, kun myyntikärry on jo mennyt matkustajan ohi. "Seuraavalla kerralla ostat sitten siinä vaiheessa, kun kärry on kohdallasi. Ei meillä ole aikaa juosta jokaisen luona erikseen." Aivan järkyttävää, että tuollainen saa olla asiakaspalveluammatissa.

 

Lufthansan kultakortti toimitetaan suoraan käteen, samaan tapaan kuin Finnairin platina ainakin vielä joku vuosi sitten.

Lufthansa lähettää syntymäpäiväonnittelun kultakorttiasiakkaalleen. Finnair ei lähetä edes platina-asiakkaalleen.

 

Yhtiöissä on eroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia neljänkymmenen matkustusvuoden ajalta. Kovimpina vuosina yli kymmenen ulkomaanmatkaa vuodessa sekä sama liuta kotimaanlentoja.

 

Paras palveluketju Finnair. Uusimmat lentokoneet Finnair.

 

Tylyin palvelu Lufthansa. Välinpitämättömin palvelu SAS. Erikoisin kuormaus Air Micronesia. Rennoin palvelu Delta. Paras maapalvelu Air Mauritius. Oudoin lentosuoritus Flying Enterprice. Koruttominta kyytiä British Airways, TWA, United ja A&A. Kaoottisinta menoa Turkish. Hauskimmat ilmeet Austrian. Ikimuistoisin lomalento Spantax. Surkeimmat lentokoneet PanAm ja British Airtours.

 

Onhan noita...

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-- Finnair: Euroopan ja mannertenvalisten lentojen Business-luokka: erinomaista palvelua, mutta ei niin henkilokohtaista (pari kertaa kun olen kaynyt vessassa, on pyydetty palaamaan paikalleni sinne "verhon taakse". Henkilokunta jatkaa matkustajista huolehtimista myos pakollisten tarjoilukuvioiden jalkeen;

-- SAS: Kaukoreittien Business-luokka heikko, mutta Economy Extra erinomainen;

-- BA: Business-luokassa useimmiten hatikoity palvelu, loppuajan miehisto viihtyy mieluiten verhon takana; Premium Economy, yleensa erinomainen palvelu ja hyvat ateriat (samat kuin turistissakin); Kaukoreittien Business-luokassa markkinoiden paras istuin;

-- Lufthansa: Hyvaa tasmallista palvelua; kaukoreittien Business-luokassa mielenkiintoisia ruokalistoja;

-- Austrian: Boeing 777 1-rivilla -- surkea istuin, mutta paras lentokoneateria ikina;

-- Continental Domestic First Class: Palvelutaso tippunut vuosien aikana, tyypillinen nykkilainen palveluasenne... Hyva istuinmukavuus, jos kohdalle osuu Euroopan reittien Boeing 757-200;

-- American Airlines Domestic First Class: Erinomainen palvelutaso; hyvat ateriavaihtoehdot, drinkkilasi taytetaan aina pyytamatta; surkeat istuimet;

-- Virgin Atlantic: Kokemuksia ainoastaan Upper Classista. Markkinoiden paras lounge, hyva ruokalista, drinkkibaari erikoisdrinkkeineineen, jopa ilmainen hiustenleikkuu odottaessa. Hyvat istuimet, mutta ei samaa tasoa BA:n vastaavan kanssa -- ateriat so so...

-- Delta Domestic First/Business Class: Ok!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, kyllä Finnairin palvelu ja kokonaiselämys on mielestäni ollut aina erinomainen.

 

Jos palvelu on huonoa, siitä kannattaa kertoa palvelun tuottajalle. Jos palvelu on hyvää, se kannattaa kertoa muille. Tätä suosittelen myös Matille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman sadan euroopan sisäisen reittilennon kokemuksella Finskin plussia (täysin empiirisesti ja tunnepohjaisesti); aikatauluissa pysyminen; matkatavarat tulleet aina hyvin perille. Aiemmin plussia oli Helsingin check-in toiminta. Finskin viinivalikoimia ei ole turhaan palkittu (tosin voi miettiä onko sillä kovin suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta).

 

Nykyisin lennän vähemmän mutta entistä useammin omilla rahoillani ja aika selkeästi preferoin esimerkiksi Lufthansan Finskin edelle käytännössä jokaisessa osa-alueessa. Toisaalta kun katsoo miten SAS (ja Blue1) on sakannut, niin yhtä heikosti ei Finskillä mene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joitain kokemuksiani. En ole todellakaan lentänyt aivan kamalasti, mutta jonkun kerran kuitenkin. Eli ei näistä voi mitään oikeita johtopäätöksiä tehdä - paitsi Finnairin osalta, sillä olen lentänyt sen verran monta kertaa.

 

Finnair: Tähän asti tuottanut minulle sen palvelun mitä olen siltä halunnut. Ei (minun mielestäni) turhaa pokkurointia tai nöyristelyä henkilökunnalta, mutta en muista kohdalle osuneen mitään kovin kamaliakaan asiakaspalvelijoita. Paljon parjatut lentokoneruuat ovat finskin osalta minulle yleensä maistuneet (tosin harvemmin muutenkaan nirsoilen), ja viinit ovat kieltämättä olleet hyviä.

 

Koneet ovat olleet pääsääntöisesti hyvin siistissä kunnossa, vaikka olenkin sattunut usein vähän vanhemman kaluston kuljettamaksi. Esim. A340/330 ovat minulle täysin vieraita. MD-11 on jotenkin mielestäni symppis kone, mutta karja-osaston viihdykepuoli on aika karua verrattuna esim. BA:n 747:n viihdehärveliin. Kokonaisvaikutelma 8/10.

 

BA: Pari kokemusta Atlantin ylityksistä suuntaan ja toiseen BA:n 747-400:lla, ja kertaalleen HEL-LHR 757:lla. Tuo Lontoonlento oli aika mitäänsanomaton, ei hyvää, ei pahaa. Sattuipa vaan harvinaisen hyvät jalkatilat, kun sattumalta minut arvottiin varauloskäytävän kohdalle. Valitettavasti vilttejä ei löytynyt, mutta pienen viileyden kesti kun sai oikaista kintut kunnolla.

 

Lontoosta Vancouveriin ja San Franciscoon (ja molemmista takaisin) lensin 747-400:n kyydissä. Ruoka ei mielestäni "finskitasoa", mutta hyvin upposi. Palvelu pääsääntöisesti oikein ystävällistä, osittain jopa erittäin hyvää. Toisaalta jommalla kummalla paluulennoista hyvä fiilis romuttui lähestyttäessä Lontoota - väsyneeltä kuulostavat lentoemännät jauhoivat keskenään vähän turhan intiimejä asioita (istuin aivan viimeisellä rivillä, ja kuulin vähän turhan hyvin koko keskustelun). Ei jäänyt kovin ammattimainen kuva siitä  :thmbdn:.

 

Vancouveriin matkatessa matkalaukkuni jäi Lontooseen (muulta seurueelta laukut ehtivät koneeseen, joten liekö tullut painot vastaan? En ollut ihan ainoa jolta laukku puuttui). Ikävää toki, mutta BA:n systeemi tuntui olevan tuolta osin kohtuullisen hyvin hiottu. Annoin hotellin osoitteen, omat yhteystietoni ja minulle luvattiin että laukku tulee seuraavana iltana samalla lennolla. Lisäksi tyrkkäsivät kouraan 50 punnalla ladatun Visa Electronin tarpeellisia ostoksia varten. Harmitti toki, mutta sattuuhan sitä väkisinkin joskus jotain. Kokonaisvaikutelma kuitenkin 7/10.

 

KLM:llä olen lentänyt tasan kahdesti, eli kertaalleen HEL-AMS ja viikkoa myöhemmin AMS-HEL. Kalustona ihan siisti 737, tarkkaa varianttia en muista. Menomatkalla oli mukava yllätys snack boxin muodossa - matkatoimistosta erikseen soiteltiin perään ja varoteltiin että syötävä on KLM:llä yleensä huonoa. Mutta tuon rasian sisällöstä tuli hyvä mieli - ihan kuin joku olisi vähän miettinyt sen sisältöä! Sopivassa suhteessa vähän leipää, vähän suolaista, vähän hedelmää, vähän makeaa. Ja siten pakattuna, että jäljelle ei jäänyt oikeastaan muuta kuin vähän kartonkia ja vissiin karamellista joku pieni käärepaperi. Paluulennon snack box näytti samalta, mutta sisältö oli sellainen, että ymmärsin miksi matkatoimistosta varoiteltiin.  :P

 

Menomatkalla hyvät puolet rajoittuivatkin siihen eväsrasiaan. Palvelu oli erittäin kiireistä, välinpitämätöntä ja epäystävällistä. Käytäväpaikalla istunut parikymppinen suomalaistyttö kävi vähän sääliksi; ensin lentoemäntä löi häntä kyynärpäällä melko kovaa päähän, ainoa kommentti oli jotain, jonka voisi ehkä suomentaa "oho". Hetkeä myöhemmin keräsivät eväsrasioita pois, ja samalla onnistuivat kaatamaan jotain mehua tytön päälle (päähän, paidalle, kädessä olleelle kirjalle). Sama kommentti: "oho". Kyllä minä ymmärrän että ahtaissa tiloissa sattuu vahinkoja, mutta olisi nyt voinut edes jotain paperipyyhkeitä tarjota  :thmbdn:. No, perille päästiin suunnilleen aikataulussa, ja matkatavarat seurasivat perässä. Ei kai tälle voi huonompaa arvosanaa antaa kuin 5/10?

 

Aer Lingus: Yksittäinen lentopari AMS-DUB-AMS. Kalustona uudehko A320. Palvelu oli suunnilleen sitä mitä odotinkin, eli mitään ei tarjoiltu paitsi rahaa vastaan. Hämmentävän hyvin tuntui kauppa käyvän, vaikka hinnat eivät mielestäni olleet kovin edullisia. Lennotkaan eivät olleet mitenkään erityisen halvat, joten tästä myös 5/10.

 

American Airlines: Yksittäinen lento SAN-JFK. Kalustona B757, täyteen ahdettuna. Tarjoilu olematonta (muistaakseni vettä sai ilmaiseksi), mutta henkilökunta kohtuullisen rentoa ja ystävällistä. Sattui olemaan joku paikallinen Veteran Day tms., ja koneen kippari intoutuikin kertoilemaan jotain muistoja omista F-14 -ajoistaan. Toivotteli kaikille kyydissä olleille veteraaneille hyvää ja rauhallista matkaa. Arvosanaksi arvon 6/10.

 

American Eagle: Tämä AA:n paikallisyhtiö tuli kahden lennon verran tutuksi välillä JFK-YUL-JFK. Kalustona muistaakseni joku Embraer. Ihan viihtyisä (ja lyhyt) lento, tarjoiluakin oli yhden (täyskokoisen!) kokistölkin verran. Ei muuta valittamista kuin että koneessa tuli istuttua aika pitkään hyvin lyhyeeseen lentoaikaan verrattuna, JFK on melko ruuhkainen. Arvosanaksi arvon 8/10.

 

Delta: Kokemusta kokonaisesta yhdestä lennosta - Finnair/AA reititti meidät Deltalle kun myöhästyimme JFK:llä vaihdossa San Diegoon. Kalustona oudosti maalattu B757 (esim. http://www.airliners.net/photo/Song-(Delta-Air/Boeing-757-232/1564885/M/ ). Kone oli lähes tyhjä, ja seurueen kaikille jäsenille riittikin omat penkkirivinsä. Delta tarjoili myös jonkinlaisen snack boxin, mutta sen sisällöstä ei jäänyt juuri mitään mieleen. Jonkinlainen viihdejärjestelmäkin koneessa oli, mutta suurimman osan matkaa nukuin (kolme penkkiä on aika kiva kun nostaa käsinojat ylös). Henkilökunta oli ystävällistä - jäi jotenkin parempi fiilis kuin Americanin lennosta. 7/10.

 

Finncomm: Yksittäinen lento HEL-JOE. Kalustona ATR-42. Ihan mukava lento, vaikka mieli ei niin kamalan positiivinen ollutkaan - hautajaismatkalla harvemmin on. Pysyttiin aikataulussa ja homma toimi muutenkin hyvin, ei valittamista. Hintakin oli mielestäni kohtuullinen (ei tosin ihan pärjännyt opiskelijahintaiselle junalipulle, siksi paluu VR:n kyydissä). 8/10

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair long haul:

 

Hetki nousun jälkeen lentoemäntä kysyy, saako olla juotavaa. Samalla jaetaan ruokalista. Baileys toimii oikein hyvänä aperitiivina varsin mukavan ruoan alla. 3 ruokalajia, ihan hyvää. Ei mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta oikein syötävää. Oikein metallisilla aterimilla kaiken lisäksi. Jälkiruoaksi kahvia ja konjakkia. Ultima thule kiiltelee.

Lentoemäntä kiertelee säännöllisesti lennon ajan katsomassa, että matka taittuu, useimmillahan se taittuu oikein mukavasti elokuvia katsellessa omasta näytöstä.

Hieman ennen laskua tarjotaan kevyt välipala, taas kahvia ja konjakkia. Juomat ja ruoat kuuluvat lipun hintaan.

 

Lufthansa long haul:

 

Hetki nousun jälkeen lentoemäntä kysyy, saako olla juotavaa. Baileys toimii oikein hyvänä aperitiivina varsin mukavan ruoan alla. 3 ruokalajia, ihan hyvää. Ei mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta oikein syötävää. Oikein metallisilla aterimilla kaiken lisäksi. Jälkiruoaksi kahvia ja konjakkia.

Lentoemäntä kiertelee säännöllisesti lennon ajan katsomassa, että matka taittuu, useimmillahan se taittuu oikein mukavasti elokuvia katsellessa omasta näytöstä.

Hieman ennen laskua tarjotaan kevyt välipala, taas kahvia ja konjakkia. Juomat ja ruoat kuuluvat lipun hintaan.

 

 

Ero?

Varausluokka. Finnairin kokemus bisneksestä, Lufthansan turistista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on jännä asia miten kaikki negatiivinen kokemus kerääntyy aina yksille ja samoille henkilöille. Mutta tietenkin kun on liikkeellä sellaisella meiningillä, että osaa jo työntekijän ulkoisesta olemuksesta kertoa, että millä motivaatiolla työntekijä töitään tekee, niin ehkä ne negatiiviset tapahtumat eivät tulekaan itsestään aina samoille tyypeille.  :)

 

 

Kaukolento vuonna 2010 Finnairin turistiluokassa: sama vanhempi työhönsä kyllästynyt toruu matkustajaa, joka haluaa ostaa tax free-karkkeja vähän sen jälkeen, kun myyntikärry on jo mennyt matkustajan ohi. "Seuraavalla kerralla ostat sitten siinä vaiheessa, kun kärry on kohdallasi. Ei meillä ole aikaa juosta jokaisen luona erikseen."

 

Itselleni on käynyt samanlainen tilanne monasti businessluokassa, että olen missannut kärrymyynnin. Olen sopivassa välissä kysäissyt emolta, että onko mahdollista vielä tehdä ostoksia. Aina on ollut mahdollista. Mutta on niin monta tapaa esittää asiat ja sitten sitä saakin mitä tilaa. Myös muulipuolella ostosten teko on onnistunut varsinaisen  myynnin jälkeenkin.

 

Kuulostaa huolestuttavalta, että Virtasen Matille tulee paljon niitä vastoinkäymisiä. Tuleeko niitä myös muissa elämän tilanteissa vai onko Finnairin businessluokka vain se paha paikka Virtaselle?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useita reissuja on tullut tehtyä viimeisen parin vuoden aikana omalla rahalla joten poikkeuksetta karjaosastossa. Alla muutamia kommentteja.

 

KLM Tyly. HEL-AMS välillä tuttu 737 ja palvelu ihan kohtuullista. Ruokana tarjottu pikkusnack oli aika huono salaatti joka ei oikein maistunut.

AMS-BKK välille oli tarkoitus järjestää emergency-exit ja sen takia olin asian suhteen hyvissä ajoin liikkeellä ja tein netissä check-inin. HEL-AMS välille ihan OK mutta AMS-BKK välille neitssä ei voinut varata paikkoja. Yritin säätää asiaa Damin kentällä useamman virkailijan kanssa, erittäin ystävälliseen sävyyn, mutta valitettavasti ainakin kahdella henkilöllä oli asenteena: Maksa 50 euroa tai painu helvettiin - ei kiinnosta. Istuin sitten sillinä purkissa. Palvelu long-haulilla yleisesti ottaen huono.

 

Air France ed. legin paluusektori BKK-CDG-HEL. Taas yritin netti-chekkausta mutta ei onnistunut. BKK kentällä kuitenkin emergency-exit paikan saaminen onnistui täysin vaivatta ilman lisämaksua. Palvelu lennolla erittäin hyvä!

 

Cathay Pacific Kokonaisuutena erinomainen palvelu. Maassa ja ilmassa.

 

American Airlines Ihan jees.

 

Delta Tyly.

 

Amerikkalainen systeemi on yleisesti ottaen aika tylyä touhua niin maassa kuin ilmassa.

 

Finnair Yleisesti ottaen hyvä palvelu sekä maassa että ilmassa. Ruoka on hyvää ja ainakin JFK-HEL pätkä oli itseasiassa erinomainen!

 

Mielestäni halpalentoyhtiöt tekee hommansa ylivoimaisesti parhaiten! Miksi tarjota kallista ruokaa ja juomaa kun homman ideana on ihmisten roudaaminen? Silloin myös palvelusta motkottaminen jää vähemmälle kun sitä ei ole eikä sitä odoteta. Vai tuleeko vastaan paljon huonoa palautetta esim. Ryanairin cabin-palvelun tasosta? Itse en ole ainakaan paljoa sellaista lukenut.

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on jännä asia miten kaikki negatiivinen kokemus kerääntyy aina yksille ja samoille henkilöille.

Olen ihmetellyt samaa. Yleensä minulla Finnair-kokemukset ovat olleet huomattavasti positiivisempia kuin täältä saa lukea. Tosin täytyy kyllä itsekin kommentoida sen verran, että eilinen HEL-CDG muulissa oli yksi huonoimmista Finnair-lennoista aikoihin. Periaatteessa mikään ei mennyt pieleen, mutta... jotenkin kaikki tehtiin henkilökunnan taholta suupielet alaspäin -asenteella.

 

Lennosta olisi jäänyt huonompikin maku, jollei heti seuraavana olisi ollut Air Francen CDG-NCE. Tuon jälkeen Finnairin huonokin lento tuntui hyvältä  ;D

 

Mutta eilisen TMP-CDG-NCE reissun paras lento henkilökunnan suhteen oli kuitenkin Finncommin TMP-HEL. Emot olivat ystävällisiä ja iloisia, niin kuin FC:llä yleensä ovat  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikossa sanotaan "kokemuksia" ja niitahan nuo kaikki ovat. Niiden ei siis pida olla paatelmia jonkun yhtion hyvyydesta tai huonommuudesta. Siihen vaadittaisiin avoin mieli (ei kotiinpain vetoa, suosikkiyhtiota, suosikkimaata jne.). Lisaksi eri ihmiset painottavat eri asioita. Mieliala, vasymyksen aste jne. olisi myos huomioitava, jopa saaolot. Lentoja pitaisi olla todella suuri maara, jotta paastaisiin jotenkin varmoihin paatelmiin. Yksittaisia huonoja kokemuksia saa osakseen aivan varmasti milla tahansa yhtiolla. Tama lienee kaikki selvaa. Matkustuskokemukseen pitaisi sisallyttaa myos sellaiset asiat kuin nettisivun toimivuus, maapalvelut, lentokentta (kun on vaihtoehtoja) ja poikkeuksellisten tilanteiden hallinta.

 

Itse olen lentanyt viimeisen kymmenen vuoden ajan muutaman kerran Atlantin yli edestakaisin per vuosi, kayttaen kaikkiaan neljaa-viitta eri yhtiota. Kotimaan lentoja ehka kymmenkunta vuodessa USA:ssa. Sita ennen tyokseni ympari maailmaa reilusti yli kymmenen vuoden ajan. Kokemuksia on tietysti vaikka miten. Huonoja ja hyvia. Kun pohdittiin, miten jollekin "mitenkaan voi kasaantua niin paljon huonoja kokemuksia", niin onhan se niin, etta huonot ja erikoiset jaavat mieleen. Omalta kohdaltani sanoisin huonoja kokemuksia kertyneen eniten Finnairilla. Toisaalta Finnair saattaa lopulta olla yhtio, jonka kyydissa on tullut eniten palleja kulutettua (heh) - en ole varma. Ne ovat jaaneet mieleen siksi, etta ne ovat olleet tilanteissa, jotka ovat olleet itselle mahdollisimman hankalia, ja tuottaneet eniten kerrannaisongelmia. Peruuntumiset, pitkat myohastymiset, laukkujen katoamiset ja rikkoutumiset, younien hairinta (vaihtomiehiston toimesta!)businessluokassa ennen tarkeaa tyopaivaa, jne. Onhan se tietysti niin, etta Finnairia on helppo haukkua. Mutta se ei selita maaraa tai tapausten laatua. Minun mielessani pikkusalalla, salaatin tyypilla tai keksin nimella ym. ei ole niin valia. Kun niita poikkeustilanteita kuitenkin joskus tulee, niin tarkeimpana seikkana pitaisinkin sita, miten lentoyhtio hoitaa nuo poikkeamat ja toisaalta jalkihoidon.  

 

No, tallaista pohdiskelua vaan. Lyhyemmin olisin voinut vain todeta "alkaa tehko johtopaatoksia muutaman lennon perusteella".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mäkin heittäisin jotain kommentteja, kun näitä lentomaileja on tullut jokunen kerättyä jo työnkin puolesta. Mukavaa lukea, kuinka paljon ihmisten kokemukset eriävät omista kokemuksista. Yhtiöitä on mulla plakkarissa sen verran, etten muista edes mainita kaikkia, mutta kokeillaan.

 

Finnair:

Kaikki lennoit (kotimaa, Eurooppa, mantereen väliset) aika hajutonta ja mautonta. En halua haukkua suomalaisia, mutta palvelussa me olemme valovuosia jäljessä. Yksittäisiä ilonpilkkuja olen minäkin päässyt todistamaan, mutta 98% näistä matkoista on kuitenkin ollut niitä neutraaleja. Ohjaamomiehistö varmasti tekee ammattimaisesti työnsä ja hatunnosto heille, mutta matkustamo(palvelu)henkilökunta on koneessa kyllä enemmän rutiinitöissä kuin palvelemassa maksavaa asiakasta. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, niin suupielet alaspäin-asenne ja kaiken extran tekeminen tuntuu ja näkyy päältäpäin "pakolta". En tiedä mikä siinä on, mutta suomalainen synkkä ja melankolinen asenne lienee vaikuttavana tekijänä. Meillä ei myöskään muisteta sitä, että kotimaisenkin yhtiön lentävän henkilökunnan palkat maksaa ne matkustajat.

 

Blue1:

Samaa tasoa Finnairin kanssa. Eipä juuri pahaa sanottavaa, hyvin neutraalia.

 

Finncomm:

Hymyävät emännät, mutta miksi sitä ei hymyilisi kun on elämä edessä ja pari kymppiä taulussa. Kahvit ja leivän saa vaikka lentoaika on vain kymmeniä minuutteja.

 

SAS:

Viimeisin kokemus Köpis-Newark Economy Extrassa. Ystävällinen ja rento palvelu. Vaikka oltiin pohjoismaissa, niin se oli aina "Sir, would you like to have more bread?", "Here You go, Sir". Muut kokemukset karjaluokasta, mutta toimii silti sielläkin. Pitkä Köpis-Seattle ja jaksoivat hymyillä ja vitsailla. Meistä se oli mukavaa.

 

British Airways:

Vaikka BA:ta kaikki tuntuvat haukkuvankin, niin minä en. Hel-Lontoo B757:ssa hyvää ja ystävällistä palvelua. Lontoo-Los Angeles B747:ssa erinomaista palvelua. Vertailun vuoksi ennen portilta lähtöä: "May I have a blanket, please?" - "Oh course, Sir - here You are, Sir, have a good flight".  Finnairilla todettiin tylysti, että "mä annan sen sit nousun jälkeen" ja piti vielä erikseen muistuttaa lähdön jälkeen. BA:lla juoma ja ruokatarjoilu alkoi todella nopeasti nousun jälkeen ja juomia tultiin useaan otteeseen tarjoamaan uudelleen.

 

Lufthansa:

Saksalaisen säntillinen palvelu. Ystävällinen, mutta kylmä. Juomatarjoilu kestää aivan käsittämättömän kauan, katsokaapa seuraavan kerran miten hitaasti kärryt liikkuvat. Tahdikkaasti kaatavat viinit, ei siinä mitään. Luffella takana niin kauko kuin lyhyitäkin reittejä.

 

KLM:

Menee samaan kastiin Lufthansan kanssa.

 

United:

Tämä saattaa ehkä yllättää, mutta homma todella toimi. Sattui jopa niin, että SEA-SFO reitillä olimme saapumassa myöhään illalla perille, kapteeni aloitti hieman ennen lähestymistä matkustajabriiffin, muisti kiittää että valitsimme Unitedin ja kaiken huipuksi sanoi, että "hyvät matkustajat, olemme hetken päästä saapumassa tunnetun maamerkin yläpuolelle, Golden Gate-silta näkyy pian koneen vasemmalla puolella" ja että hän kallistaa vielä pikkuisen konetta saadaksemme paremman kuvakulman. Näin teki ja näky oli todellakin mykistävä. Hyvää ja mukavaa palvelua. Myös matkustamopalvelu toimi ja kaikkea sai pyytämällä nopeasti ja hymyn kera: "Oh sure, no problem, here You go Sir". Vaikka joku nyt ajattelee, että tuo vain kuuluu jenkkikulttuuriin eikä ole aitoa, niin kyllä minä pidän sitä mukavampana eleenä kuin hapannaamaista puurtamista. Se ei ole keltään pois, päin vastoin asiakaalle jää lennosta hyvä mieli.

 

Spanair:

Matkustamohenkilökunnalla tuntui olevan koko ajan kiire, mutta kyllähän sieltä hymyä tuli, kun sönkkäsi espanjaksi haluavansa Coca Colan, por favor.

 

Air France:

Kaukolento Pariisi-Miami ja monta muuta vetoa Euroopassa. Kaukolennolla pelättiin pahinta, mutta sikaluokassakin syötiin kunnon lautasilta ja kunnon ruokailuvälineillä. Palvelu oli iloista ja perinteistä ranskalaista, toki hieman hidasta.

 

Lisäilen näitä, kunhan muistan. Huomenna aamulla taas palvelun tasoa mitataan B1:n lennolla....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mulla nyt mitään kamalaa valitettavaa ole ja kaikki on ollut suht jees. Aina lentänyt sika-osastolla.

 

Finnair

Semmoista yllätyksetöntä ja tasapaksua. Vähän kylmäkiskoista, mutta toimii kumminkin.

Yhdellä Inarin lennolla mua seisotettiin puoli matkaa, kun järjesteltiin lapsiperheitä uusiksi jonkun paikka säännön mukaan. Molemmilla Atlantin ylityksillä loppu alkoholittomat juomat ja kersat joutu juomaan tomaattimehua.

Muuten ok. Ei lentäjät yleensä turhia pulise.

 

Eastern-Delta

Amerikan Finnair. Ok. Faija joutu joskus toimimaan tulkkina Miamissa ja kuuluttelee lentoja Suomeksi, siis sen hetken kun itse tehtiin matkaa. Koneessa tulkkina olojatkui, kun emot ei ymmätäneet mummojen suomea, heh. Ei lentäjät yleensä turhia pulise

 

SAS

Hyvinni samanlainen kuin edelliset. Ei lentäjät yleensä turhia pulise.

 

Blue1

Samaa tasoa. Kerran Tukholmaan mennessa oli nätti naaras-kippari. Kone kerkesi kääntää takaisin mun odotellessa jatkoa. Kone meni hitaasti rullaustiellä kauhea jono muita koneita perässään, heh.

 

Air Pacific

Suht surkeaa. Hidasta ja laiskan oloista. Lentoyhtiöiden paras kalja, IMHO.

Tummia tukevia tätejä emoina.

 

Northwest

Tosi mukavia. Henkilökunta jaksoi koko ajan huolehtia ja joku kiersi kahvin ja teen kanssa koko ajan.

Safka hyvää ja henkilökunta puheliasta. Laskeuduttiin Gardemoeniin ja kippari pölisi meille edelleen. Yhtäkkiä se löi liinat kii ja alkoi nauraa. Meinattiin kuulemma työntää nokka pirttiin asti.

 

FinnComm

Ihan jees oli. Hyvä penkki ja kahvia ja sämpylää riitti.

 

PanAm-död

Muuten ihan hyvä, mutta koneen olisi voinut lämmittää sisältäkin.

 

Cathay Pacific

Viisi tähteä, ei voi muuta sanoa. Kuin kukkaa kämmenellä pitkät lennot. Safka tosi hyvää, lentokone-sapuskaksi. Välipala nuudelit ja bisse ei kauaa kysymisen jälkeen viipyneet matkalla. Puheliaita.

Voimaa riitti vaikka melkein joka lennolla oli täysi poka päällä.

 

Virgin blue

Kone ittessään oli sisältä rähjäinen. Hymyilevä nätti emo, jolla oli vaikeuksia pitää pitkät silmät paidan avonaisen kauluksen sisäpuolella. Siinä mitä tunnin lennosta muistan.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallista palvelua nykyään FineAirillakin!  :thmbup:

 

Toisaalta varsinkaan suåmalainenhan ei koskaan ole tyytyväinen mihinkään eikä puhu tai ota kantaa muuhun kuin negatiivisuuteen. Jos kaikki on hyvin ei kuulu mitään mutta jos ei ole niin kuuluu.

 

V. 2009

 

Kaksi kertaa Euroopan busineksessa ja muuten turisti/lomalentoluokassa kulkeneena vetäisisin rajan siihen että busineksen isomman aamiaistarjottimen syliin saaneena olen ollut perillä nälkäisempi kuin turistin "otatteko vielä toisen" sämpyläjakelun jälkeen. Vaikka ne turistin munakokkelin jäljiltä jääneet kuoret vedettäisiin minkävaanlaiselle rusetille tulppaaninmuotoisen persiljanoksan ympärille busineksen prikalle ei ne nälkää paljoakaan torju. Ilmankos verhon etupuolella on vielä ilmainen konjamiinitarjoilu niin ei mene katkojen kuoretkaan suoraan keräykseen  ;)

 

Lomalennolla oli aivan loistavaa kuten pitääkin olla rento fiilis kuten kesällä jo kirjoitin. Toki kiitos siitä sanavalmiille stuertille joka veti tytöt mukaansa ja hauskaa oli.

 

Finnairin lentoemäntäkoulutus on parantanut otettaan sitten nyrppien -80-90-lukujen ja se näkyy matkustamossa viihtymisenä ! Kiitos siitä.  :thmbup:

 

Muilla samoin hyvin menee. Ihmisellä on aina huonoja päiviä ja niistä kirjoitellaan. Toki jos parilla sadalla matkustaa eteläeuropiaan ja takaisin pitäisi olla ihan tyytyväinen jos saa istumapaikan edes kentälle menevään bussiin.  ;D  :laugh:  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaoottisinta menoa Turkish.

 

Pakko kysästä nyt kun noin olet Turkishista kommentoinut, että mihin väite perustuu?  ??? Itse viime keväänä Turkishilla lentäneenä olen saanut kokea parhaan lentoni, mitä koskaan aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkki:

 

Tutkish, kotimaan lento Istanbul Antalya. Bordaus kesti loputtoman kauan. Syynä ilmeisesti se että koneeseen ei ollut istuinpaikkanumeroita. Kone oli sisältä epäsiisti. Lennon aikaista matkustajien kaoottista liikehdintää käytävällä rajoitti vain koneen äkilliset asennon muutokset. Tarjoilu? Sitä oli mutta eväs oli tunnistamaton sämpylän, pullan ja keksin yhteenliittymä. Lennon kruunasi sen verran kova lasku että se alkoi tuntua uudelleen pehmeältä...

 

...muita juttuja turkkilaisista ilmailuyrittäjistä olisi kyllä mutta ne eivät kuulu tähän ketjuun. Ehkä muistelmissa sitten joskus?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair: Ei mitään huonoa sanottavaa.. Henkilökunta mukavaa, koneet mukavia ja siistissä kunnossa. Eväät ihan hyviä, aikataulut pitäneet muihin verrattuna hyvin.

 

Bangkok Airways: Pelkkää hyvää sanottavaa. Erittäin hyvä palvelu, hyvät eväät, siistit koneet. Tällä firmalla myös tosin yksi ahtaimmista lennoistani ikinä, koneena silloin boeing 717.

 

Iberia: Huonoimmat kokemukseni lentämisestä. Hätäinen ja nuiva palvelu, koneet epäsiistejä. Käytännössä joka kerta myöhässä.

 

Lufthansa: Kaikista miellyttävimmät lennot tähän asti. Tosin pelkästään euroopan sisäisiä muutama takana.

 

Spanair: Samaa settiä kun iberia.

 

BA: Pelkkää hyvää sanottavaa. HKI-LHR-koneet yleensä ihan täynnä mutta palvelu on pelannut hyvin. Kerran matkalaukut tulleet kaksi päivää myöhässä perässä, johtui kuulemma kaaoksesta heathrowlla.

 

Frontier: Rennoin matkustamohenksu. Miinuksena lyhyellä lennolla täysin maksullinen palvelu jossa ei voinut käyttää käteistä rahaa ollenkaan. Jano ehti tulla parissa tunnissa.

 

Ted(United): Perus ok.

 

Wizzair: Yllättävä kokemus, hyvä palvelu ja uudennihkeät koneet. Aikataulut piti, koneissa tilaa ja palvelu ok. Ehkä hieman kiireistä mutta luultavasti paras hinta-laatu-suhde.

 

American Airlines: Huonoimmat mannertenväliset tähän mennessä. "Ruoka" ei ollut mistään kotoisin, koneet kauhtuneen oloisia. Matkustamohenkilökunta hyvin puutuneen oloista läpi koko reissun.

 

Primera air: Erittäin positiiviset kokemukset lomalennoista, pyrin valitsemaan jatkossa lomamatkani tämän yhtiön lennoille. Erittäin hyvä palvelu, aikataulut piti, koneet erittäin hyviä. Lapset huomioitiin mukavasti.

 

Mika

 

Edit

 

Nyt testattu myös Ryanair ja pakko sanoa että osin jopa ylitti odotukset. Siistit koneet. Asiallinen palvelu, lennot ajallaan. Ruokaa ei ollut eikä sitä olisi ehtinyt syödäkkään  :) Myös matkalaukku tuli mennen tullen mukana. Hinta oli erittäin edullinen, olisin samaan hintaan odottanut paljon enemmän tyrkytettävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole minullakaan pahaa sanottavaa Turkish airlinesista, yhden lomalennon olen vuonna 2002 heidän kyydissään ollut. Kone melko uusi, vm -98 737-800, erittäin siisti sisältä, esim. kaikki penkit ehjiä, mitä ei aina voi sanoa kotimaisten yhtiöiden koneista. Lentoemännät puhuivat keskenään turkkia, matkustajille hyvää englantia ja hymyilivät. Ainoa miinus oli se, että lennon loppuvaiheessa matkatoimiston mainostamat ilmaiset juomat loppuivat, mutta laitoin sen matkatoimiston piikkiin, eiköhän matkatoimisto ole ostanut lentoyhtiöltä X määrän diidinkereitä tarjottavaksi karjalle lennon aikana ja jos ne loppuu, ne loppuu.

 

Viime kesänä amerikkoihin Virgin Atlanticilla ja se oli kyllä turistipuolellakin :thmbup:

 

Finnairista ei ole mitään pahaa sanottavaa, ei tosin mitään erityisen hyvääkään. Ihan OK ja sattuneesta syystä sillä tulee aka paljon matkusteltua. Usein suomalaiselle matkustajalle nopein ja edullisin.

 

Eksoottisin kokemus on Balkan Bulgarian Airlines, erityisesti se heidän antiikkinen TU-134. Siinäkin on muuten maisemaikkuna vessassa ja siellä vetää kun verkkokassissa :laugh: Ja kyllä ne TU-154:t myös pistivät hymyilemään. Venäläisvalmisteiset koneet antavat itsestään vähän sellaisen agraarisen ja puoliteollisesti valmistetun vaikutelman. Minulla olisi esim. erittäin hyvät tekniset valmiudet valmistaa niihin ihan uskottavan näköisiä turvavyö- ja no smoking-kylttejä, sekä matkustajan pöytiä ihan omassa autotallissani. Tiedä mikä lammaspaimen ne on firabelihommina niihin Putoleveihin tehnyt, siltä ne ainakin näyttivät. Mutta Balkanilla oli oikeasti aivan loistava ruoka, uskokaa tai älkää! Kaikin puolin mieliinpainuvia kokemuksia kaikki 5 lentoa, jotka heidän kyydissään matkustin.

 

Oikeastaan kaikkiin olen ollut ihan tyytyväinen, perille on päästy ja koneessa on saanut ruokaa ja olutta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalta kohdaltani sanoisin huonoja kokemuksia kertyneen eniten Finnairilla. Toisaalta Finnair saattaa lopulta olla yhtio, jonka kyydissa on tullut eniten palleja kulutettua (heh) - en ole varma. Ne ovat jaaneet mieleen siksi, etta ne ovat olleet tilanteissa, jotka ovat olleet itselle mahdollisimman hankalia, ja tuottaneet eniten kerrannaisongelmia. Peruuntumiset, pitkat myohastymiset, laukkujen katoamiset ja rikkoutumiset, younien hairinta (vaihtomiehiston toimesta!)businessluokassa ennen tarkeaa tyopaivaa, jne. Onhan se tietysti niin, etta Finnairia on helppo haukkua. Mutta se ei selita maaraa tai tapausten laatua. Minun mielessani pikkusalalla, salaatin tyypilla tai keksin nimella ym. ei ole niin valia. Kun niita poikkeustilanteita kuitenkin joskus tulee, niin tarkeimpana seikkana pitaisinkin sita, miten lentoyhtio hoitaa nuo poikkeamat ja toisaalta jalkihoidon.

Minulla taas kokemukset on täysin päinvastoin. Tässä kymmenen vuoden aikana on lähes 700 lennettyä lentoa (=yhdensuuntaista segmenttiä) muutamalla kymmenellä yhtiöllä, ja Finnairilla on "paljon lennetyistä yhtiöistä" suhteellisesti vähiten poikkeustilanteita eli esim. myöhästymisiä ja peruutuksia. Niinä harvoina kertoina, kun näin on käynyt, jälkihoito olisi voinut olla hieman parempaakin, mutta pulaankaan ei ole jätetty. Toiseksi vähiten poikkeuksia on ollut Lufthansalla, joka lisäksi voittaa komeasti laukkujen käsittelyn sarjan - laukut eivät LH:lla ole hukkuneet kertaakaan  :thmbup:.

 

Vastaavasti suhteellisesti eniten, ja reilulla marginaalilla, näitä on sattunut SAS:lla. American tulee selvänä kakkosena, ja sitten onkin isompi rako muihin.

 

Tässä ketjussa on paljon kehuttu Air Francea. Kokemukseni AF:stä rajoittuu vain Ranskan sisäisiin lentoihin, jotka ovat olleet sen verran heikkoja, ettei ole tehnyt mieli kokeilla pidempää legiä. Kun kabiinipalvelu ei toimi ollenkaan, ehkä siksi, etten puhu Ranskaa  >:(

 

Suurin puute mielestäni Finnairin palveluketjussa on etenkin ulkoasemilla liian usein tapahtuva ständipysäköinti ja siitä seuraava bussikyyti terminaaliin  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ei ole pahaa sanottavaa Finnairista, kaikki on yleensä sujunut hyvin kun olen Finskillä kulkenut. Palvelu matkustamossa on ollut todella hyvää aina ja todella ystävällistä.

 

Samat sanat voisin sanoa Finncommista, ei ole minulle tullut koskaan vastaan mitään huonoa palvelua tai epäystävällisiä lentoemäntiä. Oikeastaan päinvastoin!

 

Blue1:llakaan ei ole palvelussa ollut mitään valittamista, ainoa miinus on tullut siinä, että n.3/6 Blue1:lla lentämästäni lennosta ovat kokonaan olleet peruttu. Kerran juututtiin Tukholmaan kun illan viimeinen lento oli peruttu, mutta toki kaikki hotellihuoneet ja muut oli järjestetty lentoasemalta todella hyvin. Eikä noille lentojen peruutuksille aina voi mitään, ne pitää vaan ottaa huomioon tässä lentomatkustuksessa, teknisiä vikoja tai huonoja säitä saattaa esiintyä. Mutta minulla on aika hyvät kokemukset suomalaisista yhtiöistä.

 

Kunniamaininnan voisi antaa Tanskalaiselle Cimber Airille, useita kertoja olen sillä matkustanut ja palvelu on matkustamossa ollut suorastaan huippua! N. tunnin kestävillä lennoilla on tarjottu todella maukkaat ja riittävät välipalat. Lentoemännät ovat olleet myös todella asiakaspalveluhenkisiä ja ystävällisiä. Lennot ovat myös aina olleet prikulleen ajallaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään varsinaista rimanalitusta ei ole koskaan tullut vastaan. Tosin sen verran täytyy kehaista omaa sukupuolta, että niinä harvoina kertoina kun on sattunut stuertti tarjoilemaan sen tavanomaisemman emon sijaan on palvelu aina ollut ensiluokkaista.  :thmbup:

Ryanairilla hövelin toiminnan nyt jotenkin ymmärtää kun lippujenhinnat ja arvatenkin myös henkilöstön palkat ovat mitä ovat ja emot koulun penkiltä töihin raapaistuja kikattajatyttöjä. Tosin liiasta vakavuudesta ei tyttöjä voi syyttää  :P Wizzair on taas lähes vastakohta Ryanairiin verrattuna, nuorehkoja tyttöjä yhtälailla mutta naamat pysyvät tehokkaasti näkkärillä matkustamon suuntaan, keskenään kyllä hymyillään  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minulle ei ole pahaa sanottavaa Finnairista, kaikki on yleensä sujunut hyvin kun olen Finskillä kulkenut. Palvelu matkustamossa on ollut todella hyvää aina ja todella ystävällistä.

 

Itselläni on samanlaisia kokemuksia Finnairista. Harvemmin olen kohdannut mitään totaaliseen hapannaama-palvelua. Joskus naama peruslukemilla, mutta usein tulee hymyäkin. Niin nuoremmilta kuin vanhemmiltakin henkilökunnan edustajilta. Eräälläkin hieman tyhjemmällä MAN-HEL lennolla kun tuli köytettyä huvin vuoksi matkakumppani-nallekarhu ( Lingy the Bear in Finnair E190, OH-LKI) turvavöihin, oli lentoemo heti juonessa mukana ja oli tarjoavinaan nallellekin ruokaa. ;D

 

Olen muuten edelleen sitä mieltä, että kun itse on ystävällinen ja hymyilee, niin ystävällisen palvelun todennäköisyys kasvaa. :) Minulla ei ole koskaan ollut mitään erityisempää syytä mennä lentokoneeseen se kuuluisa norsun-tiedätte-kyllä-mikä naamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään