Sami Virkkula

Apple iPad

901 viestiä aiheessa

Sopii hyvin näin pääsiäiseen, että tosiuskovaiset hihhuloivat ja tulevat tänne kovaan ääneen sormi pystyssä julistamaan vääräoppisille omaa totuuttaan. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmeen kärpäsen surinoita täällä kuuluu? Edelleen käyttömukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan paras paketti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan on kätevä softa mutta näyttää päin hlvettiä ja tietoja puuttuu.  :laugh:

Itse olisin enemmän huolissani siitä kun ihmiset kertoo Facebookissa hyvinkin tarkasti milloin kotona ei ole ketään ja jakavat surutta omia kuvia.

Tässä omat liikkeet viime syksyn Sveitsin reissulta. Ainakin yksi palstalainen voi todistaa että ei ihan osu kohdalle, vai mitä Chris?

[ attachment removed / expired ]

edit: Muistutetaan vielä että käyttäjät on hyväksyneet tietojen keräämisen. ;)

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2010/06/22/apple-alkaa-kerata-tietoja-iphone-kayttajien-liikkeista/20108821/12

josta varsinkin tuo viimeinen osio

Myös Google

kerää

Apple ei ole yksin paikkatietojen keräämisensä kanssa. Esimerkiksi hakukoneyhtiö Google kerää Android-mobiilialustaa käyttävien matkapuhelinten paikkatietoja.

Google kertoo verkkosivuillaan noudattavansa yksityisyyspolitiikkaa, jonka mukaan yhtiö voi kerätä tietoja Google Mapsin kännykkäversion käyttämisestä.

Matkapuhelinvalmistaja Nokian verkkosivuilta löytyvän yksityisyyspolitiikan mukaan tietyt laitteet voivat käyttää kuluttajien paikkatietoja. Nokian mukaan kuluttajat voivat kuitenkin valita, haluavatko he antaa palveluille oikeuden paikkatietojensa hyödyntämiseen.

Oooops myös Android kerää...

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703983704576277101723453610.html

edit2: Suosittelen tätä kaikille luettavaksi sekä erityisesti kaimalle ja lehdistölle ;)

https://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-with-the-latest-iphone-tracking-discovery/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt pari pikku asiaa jotka häiritsevät.. Se ettei datakeräyksestä ole mahdollista kieltäytyä (kuten vaikkapa em. lainauksessa Noksulla, ja muistelisin että Androidin alkuasetuksissakin kyseltiin jotain vastaavaa? - tosin iso mutu, koska HTC:n säätämisestä on aikaa). Ja isompana mielestäni, että tuota dataa säilötään tuolla tavalla ja "loputtomasti", joka mahdollistaa melkomoisen nuuskinnan tarpeen tullen joko puhelimesta tai tietokoneestasi jossa on backuppi luurista (ei siis omenan suunnasta, vaan muuten). Mutta näköjään pienillä tietoturvabugeilla ei ole väliä.  ;)    (Tuossa viimeisessä linkissä ei sinänsä ole mitään järkevää sanottavaa.)

Tuollaisesta anonyymidatan keräämisestä (mainostus jne.) on kyllä vaikea tänäpäivänä kieltäytyä (hyvä jos voi), mutta se että puhelinta tai tietokonetta tonkimalla näkee laitteen (sinun) "paikkahistorian" pitkältä aikaväliltä on minun mielestäni jo melkoinen ... jytky. Ei oikein hymistelyllä mene läpi.

(kohtuullisen friikkiä myös, että jos olen läppärillä kiinni koti-wlanissa, jonka IP osoittaa Welholle (Sanomatalo), niin Googlen paikannuspalvelu osaa ympäröivien wlanien perusteella (??) paikantaa minut juuri sinne missä olen (kotona siis)... Menee jo vähän pitkälle, kun olen kerran kiinni kuitenkin normaalissa ADSL:n linjassa, mutta vain Wlanin yli .. Mutta tuo paikkatietohan kulkee vain jos itse antaa luvan; mutta näin nyanssina asian vierestä tämä ..  :P )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän tämä maailma on menossa että meitä seurataan enemmän haluttiin sitä tai ei.

Kyllähän se on niin että apple ei ole lähtenyt peittelemään tuota datan keruuta kuten Alexin blogissa kirjoitetaan. On muutenkin aika odotettua että jostain asiasta tehtiin härkänen heti kun Apple julkisti pari päivää sitten melkoisen talous Jytkyn.

Itse en näe ongelmaa siinä että puhelin kerää minun paikkatietoa (merkistä riippumatta) ja säilytän sitä omassa koneessa. Enemmän sijaintidataa olen huolissani siitä että kaikki se muu data esim. sähköpostit joutuu vääriin käsiin, vaikka ei sielläkään ole mitään wikileaksiin kelpaavaa.

Jos homma alkaa huolestuttaa niin sitten asennan untrackerd:n ;)

Tämän mahdollisen tietoturvaongelman takia avoimen lähdekoodin järjestelmiin itse tuskin tulen palaamaan.

edit: Ai niin tuo iPhonetracker näyttää viikon koosteita eli vaatii hieman koodausta jos meinaa saada tarkempaa sijaintia näkyviin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä ihmeen takia tuommoinen ominaisuus on edes laitettu kännyihin, eihän laitevalmistaja oikeasti tarvitse kenenkään privaatti tietoja, pääasia että saa laitteita myytyä. Vai onko sittenkin tieto rahaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä ihmeen takia tuommoinen ominaisuus on edes laitettu kännyihin, eihän laitevalmistaja oikeasti tarvitse kenenkään privaatti tietoja, pääasia että saa laitteita myytyä. Vai onko sittenkin tieto rahaa?

Todellisuudessa laitevalmistajat ei tee tuolla datalla yhtään mitään. Jos jokainen iOS laite lähettää tunnin välein 1kt tiedoston pääkonttorille niin se tekee n. 2400Tb vuorokaudessa. Tuohon päälle vielä datan analysointi sellaiseen muotoon että sitä voiso käyttää Jep Jep ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistakaa datan keruuta pelkäävät heittää TomTomit järveen :P

http://www.tietokone.fi/uutiset/poliisi_pystytti_sakkorysat_autoilijoiden_gps_tiedoista

Opetuksena on että ei kannata sortua noihin uusiin houkutuksiin ja tieten tahtoen antaa muiden seurata kulkuaan.

Olen sitä mieltä että kaikkien kannattaa hankkia anonyymi prepaid-liittymä niin kauan kuin se on vielä mahdollista. Poliisilla kun on oikeus jo nyt tarkistella gsm-paikkahistoriaa, kohta paikkatiedot automatisoidaan tulostamaan ylinopeussakkoja. Väite ei ole faktaa, mutta tietäen suomalaisten holhousvietin, se tuntuu väistämättömältä.

Sitten vielä semmoiset kännykät käyttöön, joissa ei ole vakoilutoimintoa kuten iphonessa ja androidissa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa,olis parempi kun kaikille vastasyntyneille ruuvattaisiin chippi päähän niin tiedettäisiin missä menee ja kuinka lujaa. ;D

Voisihan sen jo ruuvata odotusaikanakin.

Tähän ollaan tulossa  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän ollaan tulossa  :'(

Valitettavasti.

Olisi vai helpompaa elää kun se ruuvattaisiin heti,kaikki tietäisi miten mennään

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistakaa datan keruuta pelkäävät heittää TomTomit järveen :P

http://www.tietokone.fi/uutiset/poliisi_pystytti_sakkorysat_autoilijoiden_gps_tiedoista

ja bonuskortit

http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/05/04/katso-miten-bonuskortti-ilmiantaa-sinut/20116194/139'

Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilska tuskin malttaa odottaa tätä kehitystä.

Kaupan nettisivuilla hän toivoo itselleen entistä enemmän kohdennettua markkinointia. ”Iso veli valvoo” -epäilyn hän kuittaa lipposlaisella sanonnalla ”so what?”

Kauppa ei ole aivan yhtä suorasukainen omissa lausunnoissaan. Sekä S-ryhmä että Kesko pyörittelevät asiaa varovaisemmin. Kysyttäessä Kesko ja SOK kuitenkin myöntävät, että mahdollisuudet pikkuriikkisen tarkkaan asiakkaan profilointiin ovat jo olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nyt viimein saamassa Ipad2 aparaatin. Hobby Hallissa olin pari kuukautta jonossa kunnes Giganttiin ilmestyi keskusvarastoon.

Osaako joku vastata, että mitä extraa saa Flightradar pro versiossa? Se on kuitenkin ensimmäisiä ohjelmia mitä aion asentaa siihen.

Siskoni katsoi Ipadia Miamin ympäristön Apple liikkeissä mutta EIOOta myyvät kuten täälläkin. Magneettikuori kuitenkin lähti sieltä matkaan. Se lähti 20 euroa halvemmalla mitä täällä olisi maksanut. Äsken vielä Amazonista pistin tulemaan muutaman erilaisen kuoren mitä täältä ei saa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaako joku vastata, että mitä extraa saa Flightradar pro versiossa? Se on kuitenkin ensimmäisiä ohjelmia mitä aion asentaa siihen.

Android Marketista (Tiedän väärä kauppa Applelle) suoraan lainattuna:

*This Pro version contains several features that are missing in the free version; show full airplane and route info, show flight trails and callsigns directly on map, makes it possible to use filters to view flights from just one airline and last but not least the Pro version has Augmented Reality (AR).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Android Marketista (Tiedän väärä kauppa Applelle) suoraan lainattuna:

*This Pro version contains several features that are missing in the free version; show full airplane and route info, show flight trails and callsigns directly on map, makes it possible to use filters to view flights from just one airline and last but not least the Pro version has Augmented Reality (AR).

Eikös se ihan sieltä Applen App storesta löydy hakemalla Flightradar24 pro, samalla lailla kun iPhonella. Omalla iLuurilla löytyi ainakin. Hintaa sen 2,39 jyyröä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten Ipad käytössä. Latasin tuon pro version käyttööni. En ymmärrä tuota pyörivää tutkaa jossa saa valita etäisyyden jolta tutka havaitsee lentokoneet. Paljon jouhevammin pyörii ohjelma minulla tässä Ipadissa kuin 3 vuotta vanhassa Acerin kannettavassa. Nettinä minulla tässä Tele Finlandin koko kaistannopeus 13,90 kuussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muuten aivan järjettömän hienoa kun youtubesta, vimeosta tms. näkyvän filmin voi heitää AirPlayllä langattomasti tv:en tai tykille tai sitten vastaavasti musat sterkkoihin 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, eli Galaxy tabistä hankkiuduttiin eroon ja tilalle tuli iPad2, 64GB+3g white. Nyt vain pitää enää ehtiä leikkimään uudella lelulla  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään