Sami Virkkula

Apple iPad

901 viestiä aiheessa

Kirjoittamiseen? enpä keksi miten ihmeessä kynällä tökkiminen olisi sormia nopeampaa. Piirtämiseen toki ehdoton jos pitää tarkasti jotain piirrellä.

Kirjottaminen "paperill". Ei siis käyttäen sitä "keyboardia". Samalla lailla kuin paperilla kirjoittaen paitsi menee näytölle ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua alkoi kiinnostamaan Apple TV laite. Se ei ole hirmukalliskaan. 109 €. Sitten näkisi iPadin näytön vähän huonommalla resoluutiolla (1080p) isolta ruudulta. Ja langattomasti.

Mutta onko sille laitteelle oikeaa käyttöä ? En tiedä.

Löytyykö iPadille maksullinen Formula 1 HD (1080p) suora lähetys ? Jos tälläinen on, niin irtisanon samantien MTV 3 kanavapaketin. Siinä on monta turhaa kanavaa, mutta yksi tärkeä.

Formulakanava MTV3 MAX kanava 32. Se näkyy nyt minulla perinteisellä SD laadulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua alkoi kiinnostamaan Apple TV laite. Se ei ole hirmukalliskaan. 109 €. Sitten näkisi iPadin näytön vähän huonommalla resoluutiolla (1080p) isolta ruudulta. Ja langattomasti.

Mutta onko sille laitteelle oikeaa käyttöä ? En tiedä.

Kuka muu sen tietää?

Löytyykö iPadille maksullinen Formula 1 HD (1080p) suora lähetys ? Jos tälläinen on, niin irtisanon samantien MTV 3 kanavapaketin. Siinä on monta turhaa kanavaa, mutta yksi tärkeä.

Formulakanava MTV3 MAX kanava 32. Se näkyy nyt minulla perinteisellä SD laadulla.

katsomo.fi:ssä on F1 paketti jota tulee katsottua kohtuu tiiviisti, ennen kautta maksoin siitä 35€/kausi, nyt 50€/kausi. Mobiilisti sitä voi katsoa m.katsomo.fi ja kuvanlaatu on loistava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä. Kokeilin heti iPadilla ja näköjään toimii  :)

Tuli mieleen. En tarvitse langatonta kuvansiirtoa kotona.

Jos haluan tuon "Katsomon"' niin otan sen HDMI kaapelilla AMD Radeon 6970 kortista. Kuva on varmasti parempi, kuin iPadin kautta  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos haluan tuon "Katsomon"' niin otan sen HDMI kaapelilla AMD Radeon 6970 kortista. Kuva on varmasti parempi, kuin iPadin kautta  ;)

iPad 3:n jakaa videota AppleTV 3:lle 1080p:nä ;)

Kuvankaappaus katsomo:n F1 live lähetyksestä. https://dl.dropbox.com/u/12148677/vieraat/F1Live.png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa telkkarin ominaisuudet useimmilla tule ensimmäisenä vastaan.

Meillä Apple TV:tä käytetään leffojen katsomiseen Applen vuokraamosta, ilmailupätkien seuraamiseen kaikenlaisista lähteistä, musiikin ja kuvien jakamiseen ympäri taloa, läppärin ruudun jatkamiseen, jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iPad 3:n jakaa videota AppleTV 3:lle 1080p:nä ;)

Kuvankaappaus katsomo:n F1 live lähetyksestä. https://dl.dropbox.com/u/12148677/vieraat/F1Live.png

Olen ymmärtänyt, että Formulat näkyvät aitona teräväpiirtona (1080p) vain MTV3 MAX HD kanavalla. Onko tuo iPadin maksullinen Formula (m.katsomo.fi) skaalattu ylöspäin 1080p kuvaksi normilähetyksestä ?

Tuo Sami Virkkulan laittama kuvankaappaus ei näytä oikein teräväpiirrolta. Vaan se taitaa olla 576p laatua. Se on vaan laajennettu 1080p kokoon.

Minun mielestä 1080p kuva vaatii DVB-T2 virittimen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimman iPadin näyttö on 2048 x 1536. Luulin, että myös videot näkyvät sillä resoluutiolla  ::). Tai näkyväthän ne, mutta todella rajusti pakattuina.

Näytön täysikokoiset pakkaamattomat videot näyttäisivät varmaan hienoilta. Mutta tiedonsiirtonopeus olisi hurja. 100 Mbps riittäisi ehkä !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta tiedonsiirtonopeus olisi hurja. 100 Mbps riittäisi ehkä !

H.264:llä riittää 10-20Mbit ihan kohtuudella jo 1080p materiaalille, ei toi retina iPadin täysreson video noin paljoa vaatisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimman iPadin näyttö on 2048 x 1536. Luulin, että myös videot näkyvät sillä resoluutiolla  ::). Tai näkyväthän ne, mutta todella rajusti pakattuina.

Näytön täysikokoiset pakkaamattomat videot näyttäisivät varmaan hienoilta. Mutta tiedonsiirtonopeus olisi hurja. 100 Mbps riittäisi ehkä !

kuvaa ei pakata vaan se skaalataan mobiileilla tuosta 480x360 koosta. Kun en omista iPad 3:sta niin en osaa sanoa miltä se näyttää siinä. iPad 1:llä kuvanlaatu on yllättävän hyvä tuolle koolle.

Max HD:n kuvanlaatu on sama kuin katsomo.fi:n eli 720p

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän ot. Kaapeliverkoissa paras kuvanlaatu näyttää olevan 1080i, kuten Yle HD kanava. Silti niitä myydään teräväpiirtoina ! Aika rahastusta ja huijausta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän ot. Kaapeliverkoissa paras kuvanlaatu näyttää olevan 1080i, kuten Yle HD kanava. Silti niitä myydään teräväpiirtoina ! Aika rahastusta ja huijausta!

Wikipedia:

1080i – 1440 × 1080 (HDV) tai 1920 × 1080 pikseliä, lomitettu kuva, 60 tai 50 puolikuvaa sekunnissa.

1080p1920 × 1080 pikseliä, progressiivinen, 60, 50, 30, 25 tai 24 lomittamatonta kuvaa sekunnissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jo 720p on teräväpiirtoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En muista että tästä olisi ollut kysymystä vielä, joten rohkenen esittää tyhmyyttäni. Kun olen tottunut PC:een, niin olen käyttäny internetissä .pdf-tiedostojen lukemiseen erillistä softaa. En tiedä, onko OS:iin omaa tapaa avata näitä tiedostoja internetistä suoraan?

Nyt pohdin, miten saisin AIP:n auki karttoineen iPadille? Kun avaan eAIP:sta kansion, niin siitä näkyy vain ensimmäinen sivu osittain... Olisiko mahdollista saada joku softa tuohon, minkä avulla voisi myös tallentaa ko. tiedoston myöhempää käyttöä varten, vaikka iBooksiin? Tällä hetkellä .pdf lukijoita löytyy Adobelta ja Foxitilta, mutta niiden avulla en ole onnistunut vielä. Onko tämä tosiaan mahdotonta, via enkö vain osaa?  :-[

- V

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.pdf-tiedostot iPadin Adobe Readerille

Tästä on ollut sen verran epäselvyyksiä, niin ajattelin väsätä tällaisen pikku tutorialin.

1. Lataa pdf-tiedosto tietokoneellesi ja lataa Adobe Reader iPadiin App storesta.

[ attachment removed / expired ]

2. Seuraavaksi avaa iTunes ja mene Laitteet -> iPad. Siinä yläpalkissa näkyy yhteenveto, tiedot, ohjelmat, musiikki... jne. Mene Ohjelmat ja sieltä alaspäin, niin pitäisi tulla tuon näköinen kohta.

Klikkaa Adobe Readeria ja sitten paina Lisää ja etsi se pdf-tiedosto, jonka latasit ja paina avaa. Sen jälkeen Synkronoi iPad.

3. Synkronoinnin jälkeen avaa Adobe Reader iPadilla. Lataamasi tiedosto pitäisi nyt näkyä Documents kohdassa.

Toivottavasti tästä oli apua! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pdf-tiedostoja on mukavampi lukea jollain muulla ohjelmalla kuin iBooksilla. GoodReader on suosittu ja hyväksi havaittu, ja varustettu monipuolisella tiedostojenhallinnalla.

Tiedostoja voi avata GoodReaderissa luettavaksi iPadissa suoraan:

- www-selaimella (Safari)

- sähköpostin liitetiedosto

- ftp

- samba-verkkokansiosta

- jopa windows-verkkolevyltä (GoodReader toimii WebDAV-palvelimena)

- dropbox

- icloud

- ym.

IPadin idea on että kukin ohjelma pitää huolen omista tiedostoistaan - jos haluat selailla jotain tiedostoa sekä iBooksissa että GoodReaderissa, tiedosto on kummankin ohjelman tiedostohakemistossa, eli kahdessa eri paikassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, tosiaan tuolta PC:n kautta pyörittämällä tuo onnistuisi tietenkin.  :thmbup: Lähinnä hain kuitenkin, olisiko mahdollista saada se softa "upotettua" safariin niin, että safarin kautta ko. pdf:ää voisi lukea. Miika tähän ilmeisesti heitti vaihtoehdon "GoodReader", jolla siis pystyisi tuohon?

Onkohan Storen suuressa valikoimassa muita vastaavia? Näin selaimen kautta usein olisi nopeampi tapa avata joku tietty (myös muu kuin se eAIP) .pdf-tiedosto. Taidan kuitenkin latailla nyt sen eAIP tosiaan em. keinoilla, niin pysyy mukana  :)

-V

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Safari osaa avata pdf:n itsenäisesti. Joskus se avautuu osaksi nettisivua (esim. https://ais.fi/ais/eaip/fi/ jossa pdf avautuu kehykseen), mutta pitämällä pdf-linkin päällä sormea pitkään avautuu ponnahdusvalikko, josta pdf:n voi avata uuteen välilehteen  (open in tab).

Ja kun pdf on itsenäisesti auki Safarissa, pitämällä sormea paikallaan ruudulla avautuu ponnahdusvalikko, joka tarjoaa vaihtoehtoa "open in iBooks, open in GoodReader" jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Safari osaa avata pdf:n itsenäisesti. Joskus se avautuu osaksi nettisivua (esim. https://ais.fi/ais/eaip/fi/ jossa pdf avautuu kehykseen), mutta pitämällä pdf-linkin päällä sormea pitkään avautuu ponnahdusvalikko, josta pdf:n voi avata uuteen välilehteen  (open in tab).

Ja kun pdf on itsenäisesti auki Safarissa, pitämällä sormea paikallaan ruudulla avautuu ponnahdusvalikko, joka tarjoaa vaihtoehtoa "open in iBooks, open in GoodReader" jne.

Katsos vaan. Nyt sain sen kylläkin avaamaan, vaikka aikaisemmin olin tuota juuri yrittänyt kokeilla ??? Tätä pikatoimintoa etsinkin, ja sitten täytynee tuo eAIP latailla kokonaisena seuraavalla kerralla! Kiitoksia avusta  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paiskaa PDF dropboxiin niin ei tarvi kikkailla itunes siirtojen kanssa. Toinen vaihtoehto on filebrowser jolla pystyy lukemaan tiedostot suoraan pöytäkoneelta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mini ja 4 poksahti ulos. Nyt sitten alkaa arvonta kumpaan sortuu, myös 3 on vaihtoehto. :) Eipä muuten ole, sehän on vanhalla liittimellä. Tarpeeksi deal-breaker mulle..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis mä en ymmärrä mikä siinä iTunesissa on niin "pelottavaa" :o. Mulla meni 30 sekkaa niin olin saanu jo pdf:n sisään.

Mitä turhia jonnekki nettii laitailee ku hiirellä siirtää suoraan iTunessiin ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis mä en ymmärrä mikä siinä iTunesissa on niin "pelottavaa" :o. Mulla meni 30 sekkaa niin olin saanu jo pdf:n sisään.

Mitä turhia jonnekki nettii laitailee ku hiirellä siirtää suoraan iTunessiin ;).

Miksi siirrellä kun voi suoraan tallentaa pilveen jolloin ne on heti kaikilla koneilla avattavissa? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun iTunesia asensin, se asensi samalla koneelle kaikkea muuta ryönää. Esimerkiksi nettiselaimen. Ei hyvä. Kun sitten tytär yritti siirtää lisää musiikkia iPodiinsa, niin iTunes päätti päivittää itsensä. Samalla se poisti musiikit sekä podista, että tietokoneelta. Tuo iTunes vaan ei ole ehkä sitä Applen softakehityksen terävintä kärkeä.

Miksi muuten haluat säilyttää kaikki tiedostot siinä tabletissa, kun voit pilvestä latailla ne aina tarvittaessa. Ne on samalla näkyvissä muillekin laitteille. Eikös siinä iPadissä ole viimeisen päälle verkkoyhteydet, jolla pääsee siihen pilvitallennukseen käsiksi mistä vain.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään