Jukka Palander

Kuopion lentokentällä vaaratilanne

17 viestiä aiheessa

Kuopion lentokentällä vaaratilanne

Sunnuntai 31.1.2010 klo 15.05

 

Kuopion lentoasemalla sattui tänään puolilta päivin vaaratilanne, kun matkustajakoneen laskutelineet jäivät ulos nousun jälkeen.

 

Pelastuslaitoksen mukaan Helsinkiin matkalla ollut kone palasi takaisin ja laskeutui Rissalan kentälle turvallisesti.

 

ATR-tyyppisessä koneessa oli 50 matkustajaa, joista kukaan ei loukkaantunut. Lentoasemalle hälytettiin useita pelastusyksiköitä. Pohjois-Savon hälytyskeskus sai tiedon lento-onnettomuusvaarasta kello 12.15.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010013111031332_uu.shtml

 

 

 

Todennäköisesti Finncommin ATR?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ATI. Olisiko ollut lunta jossain jännässä paikassa, kun ei ollut toisen päätelineen lukitus toiminut?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Piipaa-autoja tuli paikalle pillit päällä vielä minuuttikaupalla laskun jälkeen  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone pääsi vissiin hetki sitten lähtemään kohti Helsinkiä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aah, nyt se on oikein "pahin vaaratilanne sitten vuoden 2004" :P

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/laskutelinevika-k%C3%A4%C3%A4nsi-koneen-takaisin-rissalaan/528148

 

Kone kuitenkin ilmoitti heti kohta takaisinpaluuaikeistaan ilmoitettuaan telineiden tulevan ja lukittuvan alas ihan normaalisti, ja että tulee ihan normaali lasku.  ::)

 

Kukaan ei loukkaantunut, mutta osa järkyttyneistä matkustajista tarvitsi ensihoitajien keskusteluapua.

 

 

Heh. Ketä siellä on ollut kyydissä?  ;D

 

Siellä on ollut Siilijärven yksikkö mahdottoman hidas. Jos kone on ollut 22 minuuttia ilmassa ennen kuin laskeutui uudestaan ja hälytys on varmasti tullut heti miten lähdön jälkeen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savon Sanomista:

Pohjois-Savon pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Pekka Kaartisen mukaan kyseessä on Rissalan pahin vaaratilanne sen jälkeen kun japanilaiskone teki hätälaskun Kuopioon vuonna 2004. Koneessa oli 200 matkustajaa.

 

Mikä tapaus tämä oli?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei loukkaantunut, mutta osa järkyttyneistä matkustajista tarvitsi ensihoitajien keskusteluapua.

 

Heh. Ketä siellä on ollut kyydissä?  ;D

 

Mitenhän tuollaisessa tilanteessa koneessa toimitaan? Käsketäänkö paxit pakkolaskuasentoon kaiken varalta, vaikka odotettavissa on ihan normaalilasku? Ja kerrotaanko tuollaisia asioita matkustajille ennen laskua?

 

Siellä on ollut Siilijärven yksikkö mahdottoman hidas. Jos kone on ollut 22 minuuttia ilmassa ennen kuin laskeutui uudestaan ja hälytys on varmasti tullut heti miten lähdön jälkeen.

 

Tuo kuvan yksikkö oli kentällä just samaan aikaan, kuin tuo kone. Mutta Siilinjärven toinen yksikkö tuli jokunen minuutti tuon jälkeen, kun kone oli jo platalla. Ja vielä pillit päällä lumi pöllyten :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savon Sanomista:

Mikä tapaus tämä oli?

 

 

 

;D  Tässä on varmaan tarkoitettu sitä finskin MD-11:n "teknistä välilaskua". Taisi olla Japanista tulossa silloin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs yhtiön japsikone teki hätälaskun Kuopioon 2004? ???

 

Edit: Ilkka ehti....

 

Finskin MD-11 paluulennolla Japanista. Oli muistaakseni savua/savunhajua koneessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LGB AY78 teki 23.9.2004 välilaskun Kuopioon. Siinäkin oli 247 matkustajaa eikä ollut japanilaiskone.

 

Samaan aikaan 23.9.2004 Hesarin mukaan kentällä oli tuolloin Finnairin Airbus 310 -kone jossa kävi kait pelikaani moottorissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti/STT iskee jälleen  ;D

 

Jutun otsikkona :

"Laskutelineet jäivät koneen ulkopuolelle - Kuopion lentokentällä varauduttiin onnettomuuteen"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti/STT iskee jälleen  ;D

 

Jutun otsikkona :

"Laskutelineet jäivät koneen ulkopuolelle - Kuopion lentokentällä varauduttiin onnettomuuteen"

 

 

MTV3.fi uutisoi etusivulla isolla otsikolla ja kuvalla (kuvassa Finnairin vanha MD83)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaisin kyllä pyyhkeitä päivystävälle palomestarille. Aika rankkoja kommentteja ukko heittelee tiedotusvälineille:

 

Pohjois-Savon pelastuslaitos tyhjensi kentän ja ajoi paikalle useita pelastusyksiköitä. Päivystävän palomestarin Pekka Kaartisen mukaan lento-onnettomuuden vaara oli suuri.

 

- Fifty-fifty. Oli mahdollista, että laskutelineet antavat laskeutumisvaiheessa periksi. Onneksi ne kuitenkin kestivät eikä kukaan loukkaantunut, Kaartinen sanoi YLE Uutisille.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/finncomm_airlinesin_kuopio-helsinki_-lennolla_vaaratilanne_1408855.html

 

Mitähän muuten tarkoittaa tuo, että "pelastuslaitos tyhjensi kentän"? Ilmeisesti ei tarkoiteta lentokenttää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aah, nyt se on oikein "pahin vaaratilanne sitten vuoden 2004" :P

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/laskutelinevika-k%C3%A4%C3%A4nsi-koneen-takaisin-rissalaan/528148

 

Kone kuitenkin ilmoitti heti kohta takaisinpaluuaikeistaan ilmoitettuaan telineiden tulevan ja lukittuvan alas ihan normaalisti, ja että tulee ihan normaali lasku.  ::)

 

Muistan kerran AEROn ATR 72-200 lento HEL - JYV. Istuin siiven alla ja näin laskutelineen luukun. Koneen noustua ilmaan huomasin, että laskuteline ei mennyt sisään kuten pitäisi. Arvasin, että pian palataan kentälle. Muutaman minuutin kuluttua jo kaarrettuamme takaisin kapteeni ilmoitti, että joudumme palaamaan takaisin teknisen ongelman vuoksi. Eikä siinä sen ihmeempiä vaaratilanteesta kerrottu. Ei ollut ambulansseja tai muutakaan vastassa. Normaali laskeutuminen ja rullaus portille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään