Timo Aalto

Koneen vuokraaminen USA:ssa, onko kellään kokemusta?

6 viestiä aiheessa

Tarkoitukseni on lentää ensi kesäkuussa yhdysvaltojen halki C-172 tms tyyppisellä koneella perheeni kanssa. Lupakirjahakemus lähetetty ja valmistelut hyvällä mallilla, mutta nyt olen törmännyt yllättävään ongelmaan: ei tahdo löytyä konetta vuokralle kuukaudeksi. Lentokerhoille/-koulutusyrityksille se on näköjään ihan liian pitkä aika ja "lease"-firmat haluaisivat vuoden sopimuksen. Onkohan täällä kellään mitään kokemusta/ajatusta miten koneen voisi löytää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

terve,

New York:ssa asuneena ja sieltä juuri takaisinmuuttaneena muutamia kommentteja. Noin pitkälle matkalle en ole vuokrannut, mutta ohessa muutama paikka mistä kannattaa kysellä ja mistä olen koneita vuokrannut New York:n/Bostonin alueella. Ongelmana on varmasti se, että kesä on kiireistä aikaa lentokouluille ja koneet koko ajan ilmassa. kevät tai syksy olisi siinä mielessä parempi ja lentosäätkin hyvät (näkyvyys, ei ole kuuma ym)

http://www.flypfs.com/training.html

- White Plain:ssa eli ihan NYC lähellä, n 40-60min JFK ja junalla NYC 30min

- uudet koneet C172, suoritin tuolla PPL:n sekä IR, erittäin hyvä koulu & kalusto (suurin osa G1000, löytyy myös peltimittareilla mutten suosittele missään nimessä pitkälle matkalle jo puuttuvan liikennetietojen takia, G1000 tulee säätiedot ym helposti sekä paljon mittarilentoa helpottavia ominaisuuksia, halpa henkivakuutus käyttää ko järjestelmää, jos ei kokemusta niin heillä siihen simulaattori, ei maksa mitää paitsi opettajan aika ja omaksut varsin nopeasti, ei vaikea)

- koneet varmasti vaikea saada kesällä pidemmäksi aikaa mutta kysy , suosittelen talvea, kevättä, syksyä. varsinkin kevät & syksy upeita New York:n alueella

http://www.beverlyflightcenter.com/

- Bostonin lähellä Norjalaisen kaverin vetämä koulu

- edulliset hinnat, vuokrasin tuolta Senaca 1:n

-esim simulaattoripakettia tyyliin 360usd per 10 tuntia..myös opettajan hinta hyvin edullinen

http://www.arrowaviationllc.com/

- Danbury, Connecticut eli myös aika lähellä NYC

- tuolta olen vuokrannut uskomattoman hienoa Seneca 1:stä (täåysin läpikäyty), ei maksa kuin 267usd / tunti polttoaineineen, käytännössä kone aina vapaa..tuon voisi saada vaikka pitkälle reissulle ja mahtuu 6 ihmistä..nahkapenkit ja kaikki, luonnollisesti myös traffic tiedot löytyy

- vähän hiljaisempi koulu, edulliset hinnat, tuolta voisi saada pienkoneen vuokralle pidemmäksi aikaa, kannattaa kysyä!

Näissähän on vakuutukset mukana mutta itselläni ollut lisäksi vielä oma renters insurance mikä kannattaa ottaa esim AOPA:n kautta siihen liittymällä. Näin saa suojattua esim 3. osapuolelle sattuvia vahinkoja. ei maksa kuin luokkaa 200usd per vuosi ja saat suojan mm mikäli laskeudut moottoritielle ja rikot muutaman ferrarin. Koulujen vakuutukset yleensä korvaavat sinut & koneen mutta noissa 3.osapuolen korvattavuuksissa kannattaa olla tarkkana. USA:ssa kun ollaan niin on itse huolehdittava itsestä ja suojastaan

Muista hakea ajoissa ne TSA:n turvallisuusselvitykset, muuten ei konetta vuokrata ainakaan joka paikasta. Ja jos ME rating puuttuu niin sen saa hankituksi n 4 päivässä Senecalle ja ei maksa kuin alle 2000usd..sitten onkin  1 moottori enemmän matkantekoon ja tietystä pikkuisen lisää kuluja (C172 n 145usd tunti tai Seneca mainitun 267usd). Hinnoista luonnolisesti voi neuvotella tuollaisellle pitkälle reissulle, nuo esimerkit jos vuokraa tunniksi tms. Ihan kohtuullisia esim C172 kalusto tuolla hinnalla on uutta ( eli 1-3 v vanhaa kalustoa eikä mitään Floridan rääkättyjä koulukoneita)

tjuha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Richards Aviation Fort Lauderdalessa vuokrasi konetta muutaman päivän reissuille edellyttäen, että se lentää vähintään 3 tuntia päivässä. Kuukauden reissusta en sitten tiedä, mulla oli kone pisimmillään 5 päivää.

http://www.richardsflighttraining.com/

Mulla oli tuo N3558D, 172 SP, $ 115/tunti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joel, millainen renter's insurance sinulla on/oli? ainoastaan liability vaiko myös vuokratulle koneelle vakuutus - mainitsemasi lentokoulu vaatii näköjään vakuutuksen mutta heillä varmaan kuitenkin lentokone vakuutettu? nämä asiat muuten hyvä huomioida eli esim tuo FL kone on edullinen mutta onko esim millaiset vakuutukset ja millä omavastuulla eli esim White Plain:ssa missä olen vuokrannut C172 n 150 tuntia vakuutus käytännössä kattava ja omavastuu vain 500usd vaikka laitat koneen ihan tuhannen päreiksi. Ko koulu sijaitsee muuten mukavalla White Plains:n kentällä (KHPN), missä Cessnalla pääsee rullailemaan Airbussien ja business jet:ien kanssa. Ko kenttä sikäläisittäin hiljainen, lähtöjä & nousuja HKI-Vantaan verran :=)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vakuutuksesta ottivat 8 $/tunti, jos ei ole omaa. Sillä saa romuttaa koneen, omavastuu taisi olla 1000 $. AOPA:n kautta olisi saanut oman vakuutuksen noin 200 dollarilla.

http://www.aopaia.com/renters_start.cfm

Otin vakuutuksen Richardsilta.

Minä olin Fort Lauderdale Executivella (KFXE), sikäläisittäin normaali yleis/businessilmailukenttä, vähän Hesavantaata vilkkaampi, mutta koneet pienempiä, isoimmat oli B737:ja. Kotikenttä muistaakseni yli 600:lle koneelle. Ihan naapurissa muutaman mailin säteellä lukuisia isompia ja pienempiä, vilkkaampia ja hiljaisempia kenttiä, joiden ilmatilat menevät osin päällekkäin. Ja sitten valitetaan, että täällä on ruuhkaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään