Ari Wan

Pyydetään muisteluita majuri Ali Wanista

10 viestiä aiheessa

Isäni Alfred Wan (1922-2006) palveli suomen ilmavoimissa vuosina 1947-1967. Hänet tunnettiin yleisesti nimellä Ali. Hänen viimeinen palveluspaikkansa oli teknillinen koulu, jonka johtaja hän oli 1962-1967.

Uskon että forumilaisina on henkilöitä jotka ovat tunteneet isäni tai muuten muistavat häneen liittyviä tarinoita.

Olen kiinnostunut isäni henkilöhistoriasta ja ottaisin mielelläni vastaan häneen liittyviä muistikuvia. Kaikki kelpaa, liittyipä se lentämiseen, muuhun palvelukseen tai palveluksen ulkopuoliseen elämään.

Juttuja voi lähettää minulle forumin yksityisviesteinä tai sähköpostilla (ari.wan@welho.com).

Etukäteen kiittäen

Ari Wan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun kokoelmissani on valokuva majuri E. Penttilän vetämästä neljän koneen Fouga-puljasta -60-luvun alusta. Todennäköisesti Kauhavalla ja näytöksessä otettu. Kuvan taakse on kirjoitettu koneessa istuvien nimet, Wan on myös mukana. Laitan sinulle myöhemmin privana tuon kuvan.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kopiot isän henkilöasiakirjoista minulla on. Kiitos kuitenkin vinkistä. Arkistosta löytyisi varmasti muutakin mielenkiintoista, aikaa penkomiseen on vain huonosti käytettävissä.

Tuon Fougapulja kuvan noteerasin täällä foorumilla. Kiitollisuudella otan vastaan.

Ari Wan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syksyllä 60, hän toimi oikeusupseerina Kauhavalla. Eräs alokas sai tarpeekseen yhdestä alikessusta. Hän väänsi alik. alleen ,siitä pieni kuulustelu.

Tiesin ettei niin saa tehdä. Sanoin että alokas oli moraalisesti oikeassa.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Ari

Olin tutka-au kurssilla IlmvVP:ssä Parolassa syksyllä ja komppanian päällikkönä oli isäsi kapt Ali Wan. Tutka-au kurssi oli ainoa varusmiesjoukko Parolan kentän laidalla ja omassa paratiisissaan, upeat sapuskat, joita mm. RUK:n kurssijulkaisut aina kertovat ImavVP:n kaverien kaivanneen. Kantahenkilökunta häipyi klo 17.00, ja me jäimme yksin!!!! Sauna joka ilta ym ym.

Ali oli hyvä päällikkö, hieman hiljainen ja pidättyväinen ainakin meihin nähden. Hän ei ehkä pitänyt siitä, että Parolassa ei ollut lentsikoita (sotaväen), vain joskus kävi Viima VI-21 siellä. (sillä meidät lennätettiin, suksilla)

Olin Kauhavalla kesävänskänä -61, ja pääsin kerran Alin kyydissä Hesaan Fougalla (ensimmäinen FM-keikkani). Ja silloin mentiin matalalla ja kierrettiin pinnoissa mm. Vöyrin hyppyrimäki! ja muutama muukin mäki!

Alista kerrottiin paljon tarinoita, mm sellaista kun hän nuorena vänrikkinä lensi Porista Uttiin Mersulla ja astui koneesta, vastaanottava mekaanikko vaikeni ja sanoi sitten:  "ta- ta- taidatte tulla kaukaa"

Minulla on pari kuvaa tuolta Parolan ajalta, skannaan ja lähetän kun jossain välissä on aikaa.

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Ari

Tässä kaksi kuvaa Parolan ajoilta, eli syksyltä -60. Toisessa kuvassa vasemmalta vänr Vanhatalo, ltn Paavilainen, ylil Murtosaari ja kapt Wan

Yritän löytää lisää kuvia.

Olin itse kadettina Kauhavalla LntKadK48:lla 1962-63, jolloin isäsi oli teknillisen koulun johtajana.

Asi

p.s. ei onnistunut millään kuvien liittäminen, vaikka kuinka pienensin. Ohjelma kertoo, että kuvat ovat liian isoja!!!???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Antero

Kiitos hienosta tarinasta ja kuvista, varsinkin tuo kirjoituspöytäkuva on hieno. Odotan mielenkiinnolla jos löydät lisää. Onko liikaa pyydetty jos lähettäisit nämä minulle sähköpostilla? Osoite löytyy avausviestistä.

Olen sen ikäinen (s.1953), että nuo Parolan vuodet ovat kohtuullisen hyvin jääneet muistiin. Itsekin olin kerran Viiman kyydissä, herra jonka sylissä istuin saattaa löytyä tuosta metsäkuvasta, mene ja tiedä. Myös Safirilla isä lennätti minua Parolassa. Kesäaikana pikkupojan onnen täyttymys oli, kun pääsi purjelentäjien vintturivaijeria palauttavan Jeepin kyytiin. Se, että isä oli LENTÄJÄ antoi myös poikajoukossa, jossa suurimman osan isät olivat panssarimiehiä, erityistä nostetta omaan asemaan  :)

Kiitokset tähän astisista. Lisää toivotaan.

AW

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään