Nils Rostedt

EASA julkaissut Consolidated Part M Manuaalin

13 viestiä aiheessa

EASA on julkaissut Consolidated Part M - manuaaliin, johon on koottu yksiin kansiin ajantasaiset määräystekstit Part M:stä. Siis huoltoasetus EY 2042/2003 sekä sen AMC (Acceptable means of Compliance eli hyväksytyt menettelytavat). 

Aikaisemmin näitä on julkaistu siten että on ollut alkuperäinen säädös sekä erikseen kaikki lukuisat muutokset eli amendmentit. Tämän johdosta tavallisen ilmailijan/huoltohenkilön on ollut erittäin vaikea saada ajantasainen käsitys määräysviidakosta.

Toivottavasti uusi manuaali helpottaa, vaikka sivujen lukumäärä (323 sivua) viittaa siihen ettei se ihan helppolukuinen ole vieläkään. Kommentoikaa please, te jotka olette Part M:n kanssa tekemisissä!

Manuaalin löytää täältä: http://www.easa.eu.int/ws_prod/g/doc/technical-publications/EASA_Part-M.pdf

Alla on edunvalvontajärjestö AOPA:n Jacob Pedersenin hyvä kommentti Tanskasta:

AOPA-Denmark's Jacob Pedersen says: "AOPA strongly welcomes this initiative by EASA and congratulates them on the initiative. AOPA has for several years pointed to the fact that is almost impossible for the aviation end user to keep track of EU regulation, since new regulations are published as fragmented amendments and not in a consolidated version, like the JAR system used to provide.

"The new publication also combines both the hard law and the associated acceptable means of compliance. It does not make the regulation any less complex and it does not solve many of the problems that AOPA sees in Part M, but at least it makes the regulation more accessible, and that in itself is also a step forward. AOPA looks forward to seeing similar publications published for other areas of EASA regulation."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EASA on julkaissut Consolidated Part M - manuaaliin, johon on koottu yksiin kansiin ajantasaiset määräystekstit Part M:stä. Siis huoltoasetus EY 2042/2003 sekä sen AMC (Acceptable means of Compliance eli hyväksytyt menettelytavat).

Aikaisemmin näitä on julkaistu siten että on ollut alkuperäinen säädös sekä erikseen kaikki lukuisat muutokset eli amendmentit. Tämän johdosta tavallisen ilmailijan/huoltohenkilön on ollut erittäin vaikea saada ajantasainen käsitys määräysviidakosta.

No hyvä että vihdoin tuli. Joskus reilu vuosi sitten EASAlta asiaa kysyttäessä vastaus oli vielä, että heidän tehtävänsä ei ole konsolidoida ey-asetuksia eikä välttämättä omaa materiaaliaankaan. Näin koko EU:n laajuudessa on jo täysin käsittämätöntä, ettei kaikkea kyseisen puljun materiaalia saa ihan lähtökohtaisesti jo ns. ajantasaisena versiona.

Maksullisia palveluitahan on kyllä olemassa, joista tälläistä materiaalia on saanut, esimerkkinä Suokkaan easyeasa.net josta löytyy osat m ja 66 sekä eu-ops 1.

Nopeasti selailtuna tuo julkaistu manuaali vaikuttaa ihan siististi taitetulta ja helppokäyttöiseltä (mm. AMC-osiot on sijoiteltu asetustekstin sekaan "oikeille paikoilleen", ettei niitä tarvitse erikseen lähteä etsimään), mahtaakohan saada pian kirjana huokeaan hintaan... olisi käytettävyys jossain määrin parempaa kuin digitaalisella asiakirjalla (vai pitääkö sitä alkaa ite kustantamaan :P).

Tulevaisuudessa, kun tuolta alkaa tulla ihan oikeasti jokaista ilmailijaa käytännössäkin koskettavia ops-määräyksiä, olisi syytä saada ne heti alusta lähtien ulos vähintään vastaavassa muodossa. Lisäksi olisi paikallaan, että yleisilmailua koskevat säädökset (niin asetukset kuin easan materiaalikin) olisi saatavissa myös suomeksi, kun kaikki eivät tuota englantia osaa. Tällä hetkellähän esim. huoltotoiminta-asetuksen AMC/GM ei ole saatavissa kuin englanniksi (eikä varmaan tulevaisuudessakaan tule muille kielille, tämänkin ovat easasta luvanneet).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hyvä että vihdoin tuli.

....

Tulevaisuudessa, kun tuolta alkaa tulla ihan oikeasti jokaista ilmailijaa käytännössäkin koskettavia ops-määräyksiä, olisi syytä saada ne heti alusta lähtien ulos vähintään vastaavassa muodossa.

Tästä on helppo olla samaa mieltä.  Lisäksi jo ennen OPSia on tulossa FCL eli lupakirjamääräykset sekä AR/OR eli Authority/Organisation Requirements. Varsinkin ensinmainittu koskettaa myös jokaista ilmailijaa, joten siitä on oikeastaan pakko saada konsolidoitu versio.

Part M taisi olla about ensimmäinen EASA:n säädös, jonka kohderyhmä ulottuu ilmailun ammattilaisten ulkopuolelle, ja tätä taustaa vasten on ehkä ymmärrettävää että tässä on harhailtu aika perusteellisesti myös julkaisuasun kanssa - mutta ei silti hyväksyttävää, tavallisen ilmailijan kannalta. Toivottavasti jatkossa paranee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nopeasti selailtuna tuo julkaistu manuaali vaikuttaa ihan siististi taitetulta ja helppokäyttöiseltä (mm. AMC-osiot on sijoiteltu asetustekstin sekaan "oikeille paikoilleen", ettei niitä tarvitse erikseen lähteä etsimään), mahtaakohan saada pian kirjana huokeaan hintaan... olisi käytettävyys jossain määrin parempaa kuin digitaalisella asiakirjalla (vai pitääkö sitä alkaa ite kustantamaan :P).

18€    :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

18€    :o

Mistäs hintatieto on (ja joko voi tilata/ostaa)? Minun sivuni sanoo vaan notta "Via this webpage, you will soon also be able to buy the consolidated Part-M rules as a printed handbook". Hinnasta voisi saada puristettua muutaman euron pois painattamalla itse, mutta eipä taida olla vaivan arvoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hinnasta voisi saada puristettua muutaman euron pois painattamalla itse, mutta eipä taida olla vaivan arvoista.

Tee Tatu ilmailuteko ja painata kopiofirmassa siistit kirjat ja pistä myyntiin puristettuun hintaan. Myös nuo uudet   lentokoulutusmääräykset lupakirjamääräykset kiinnostaa kovasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tee Tatu ilmailuteko ja painata kopiofirmassa siistit kirjat ja pistä myyntiin puristettuun hintaan. Myös nuo uudet   lentokoulutusmääräykset lupakirjamääräykset kiinnostaa kovasti.

Jos sen saa EASAlta, Jeppeseniltä tai joltain muulta putiikilta tuollakin hinnalla (18e+järkevät postikulut) suomeen, niin ei se oman painattaminen oo mielekästä parin euron takia. Lähtökohtaisesti 320 sivua liimasidottuna A4:lle maksaa n. 16 euroa kipale (mustavalkoisena, keltaiset sivut olis siis harmaita :/), kun kopioita otetaan muutama kymmenen.

Esimerkiksi Jeppesen saa pidettyä markkinoilla yli 700-sivuista kirjaa (sisältönä viranomaisen tuottamaa materiaalia) 20 usd hinnalla, jonka kanssa ei omilla painatuksilla pystyisi enää kilpailemaan.

Kahtotaan nyt, mitä viranomainen saa ulos ja mihin hintaan ne kappaleet suomen perukoille päätyisivät, tokihan postikuluja voidaan lähteä jakamaan ainakin pääkaupunkiseudun laajuudessa, jos sille on tarvetta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäs hintatieto on (ja joko voi tilata/ostaa)? Minun sivuni sanoo vaan notta "Via this webpage, you will soon also be able to buy the consolidated Part-M rules as a printed handbook". Hinnasta voisi saada puristettua muutaman euron pois painattamalla itse, mutta eipä taida olla vaivan arvoista.

No, minun selain sen hinnan kyllä näyttää, mutta lisää että se ei sisällä ALV:tä eikä rahtia (keskieuroopasta).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi olen vain pikkusormella Part M mukaisessa toiminnassa mukana, mutta hieman ihmettelen mihin sitä paperiversiota tarvitaan kun pdf:n voi lukea selaimella ihan free-of-charge. Ja vaikka tulostaa keskeiset sivut. Huolto-ohjekirja ja huoltolistat ovat sitten erikseen, niitähän tarvitaan siinä koneen vieressä, mutta mikä mahtaa olla niissä määräyksissä sellaista mikä pitää kiikuttaa konehalliin saakka? Kysyy epätietoinen  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi olen vain pikkusormella Part M mukaisessa toiminnassa mukana, mutta hieman ihmettelen mihin sitä paperiversiota tarvitaan kun pdf:n voi lukea selaimella ihan free-of-charge. Ja vaikka tulostaa keskeiset sivut. Huolto-ohjekirja ja huoltolistat ovat sitten erikseen, niitähän tarvitaan siinä koneen vieressä, mutta mikä mahtaa olla niissä määräyksissä sellaista mikä pitää kiikuttaa konehalliin saakka? Kysyy epätietoinen  :)

Ei sitä konehalliin saakka tarvi kuljettaa, vaan käyttää paljolti siellä, missä on myös tietokone. Itse pidän paperiversiosta huomattavasti sähköistä versiota enemmän, se on vaan joissain asioissa käytettävyydeltään parempi, vaikka tietysti sähköisellä versiollakin on puolensa. Kuitenkin, jos tuntee opuksen sisällön edes jollain tasolla, niin tietää suunnilleen, mistä se haettu asia olisi löytymässä. Paperikirjaa on silloin nopea plärätä. PDF sopii tietysti tehokkaammin jonkun yksittäisen sanan haeskeluun, mutta käytäntö on osoittanut (ihan tämän osan m ulkopuolellakin), että pelkillä yksittäisten kohtien tuntemisella ilman ympäristön hahmottamista ei pääse kuitenkaan pitkälle.

Tämä nyt on vielä suhteellisen lyhyt opus, mutta noissa tuhatsivuisissa päättäjien tekeleissä se kirja alkaa jo olla poikaa, PDF:n kanssa tulee hulluksi, vaikka sen finlexistä saakin ilmaiseksi (ja edita vielä veloittaa kirjasta jotain ihan muuta kuin vain painatuskustannukset)... Kai minä oon sitten liian vanhoillinen noille PDF:ille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei pojat, nykyisin on olemassa sellaisia keksintöjä kuin tulostin, rei'itin ja mappi. Yhdistelmä on toiminu ainakin mulla kohtuullisen hyvin ja lopputulemaa on kiva sinällään lukea, kun haluttu aukeama pysyy auki pitelemättä. Vaikka mitäpä minä toisen kautta noista manuaalihommista ymmärrän.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonii, kehitys kehittyy!  At this stage, the Technical Publications service is required to create revenue at cost-recovery basis.

http://www.easa.europa.eu/rulemaking/technical-publications.php

Siis toisin sanoen, tätä manuaalia ei enää saa ilmaiseksi, eikä lainkaan edes ladattua vaikka maksaisikin. CD:n saa ostettua kirjan kanssa, mutta eihän mulla ole koneessa edes paikkaa johon laittaa sellanen. Eipä tuo nyt maksa kuin 18 euroa + handling 3,8 euroa, siispä herää vielä epäilys, maksaako tämä pelleily edes itseään ikinä takaisin. Kirjan painattamisen kulut voi tuosta 18 eurosta ensimmäiseksi vähentää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonii, kehitys kehittyy!  At this stage, the Technical Publications service is required to create revenue at cost-recovery basis.

http://www.easa.europa.eu/rulemaking/technical-publications.php

Siis toisin sanoen, tätä manuaalia ei enää saa ilmaiseksi, eikä lainkaan edes ladattua vaikka maksaisikin. CD:n saa ostettua kirjan kanssa, mutta eihän mulla ole koneessa edes paikkaa johon laittaa sellanen. Eipä tuo nyt maksa kuin 18 euroa + handling 3,8 euroa, siispä herää vielä epäilys, maksaako tämä pelleily edes itseään ikinä takaisin. Kirjan painattamisen kulut voi tuosta 18 eurosta ensimmäiseksi vähentää...

SMLL:n jäsenet saavat tuon allekirjoittaneelta ilmaiseksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään