Tuomo Seppälä

Kuntien talous

2 viestiä aiheessa

Moi,

Ei liity tämä aihe ilmailuun eikä simulaattoreihin vaan politiikkaan joten aihealue on ainakin oikea.

Kun taas katsoin uutiset ja vähän A-studiota niin siellä sanottiin taas useammassa käänteessä että kuntien talous on kuralla ja rahaa ei ole. Olen tätä nyt ihmetellyt aika pitkään ja mielessä on pidemmän aikaa ollut muutama kysymys:

1. Onko kunnilla koskaan ollut rahaa?

2. Jos kunnilla on joskus ollut rahaa niin milloin ne ovat loppuneet? Jos rahaa ei ole koskaan ollut niin kuka on luonut rahattoman järjestelmän?

3. Miten kunnat voivat olla vuosikymmenestä toiseen pystyssä jos niillä ei ole rahaa? Okei, kuntaliitokset ovat nyt tuoneet muutoksen mutta kuitenkin.

4. Miksi kunnat ovat aina rahapulassa? Tai ainakin tuntuvat olleen ainakin viimeiset 10 vuotta.

Vastauksia ja keskustelua haahuilevaan mieleen.

-tuomo

PS. Tietääkö kukaan politiikan Flight Forumia, eli keskustelufoorumia jossa keskustellaan politiikasta, hyvään malliin, kuten täällä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pulitiikkaan en juurikaan ole sekaantunut, silti pieni otaksuma.Kunnilla oli aikanaan paaljonkin valtionrahaa koska sieltä sitä tuli, muuttui aika ja hanat suljettiin, tehtiin melkein liikelaitoksia, mielenkiintoista sikäli, jos siirrät taskusta toiseen rahaa, eipä tuo äkkiä ajatellen ole tuloa.Valtiosuomi perustaa liikelaitoksia sinne/tänne, lähettävät laskuja itselleen ja ollaan sitten niin viksun näköistä kun nyt tuo toimii.Ministeri tai muu johtaja kertoo miten huonosti menee.Koskaan julkinen talous ei ole tuottanut, eli jos tekaiset koulusta tuotantolaitoksen, paljonko oppilaat/opettajat/keittäjät tai muu toimintaväestö siellä rahallisesti tuottaa?Tuottavat kyllä minun eläkkeeni sekä lähes fiksuja nuoria ihmisiä kylille, miten tuon voit rahassa mitata?Eli maailmalla pyörii määrätty rahakasa, sitä sitten siirrellään taskusta toiseen ja ihmetellään ain välist, minne ne hävis.

Jos minulla ja vaimolla on kummallakin taskussa 100 euroa, viisikymmentä neljässä taskussa, annan sitten vaimolle 50 ruokarahaa jonka evään syömme kimpassa, minä 25 ja vaimo saman verran tai ehkä naisnäkökulmasta minä 35 ja vaimo loput.On perhefirma kuten kuntakin, voittona tietty massu täynnä mutta kuka tuon maksoi?

Valtio perusturvan hoitajana ja verorahoja keräävänä liikelaitoksena?Takuuvarmasti jonkun konsultin keksimä.Muistan hyvinkin kun tuo idea yllättäen saapui maahamme, kaikesta leikattiin ja jokainen valtio/kuntayhtiö? ja tämän johto palkkasi konsultin joka kiersi, ehkä vieläkin kiertää kertomassa miten rahavirrat kulkevat ja kuinka mukavia uusia ajatuksia tuleekin.Huippuna kun seminaareja pidetään, mukavia toki kylpylöissä ja risteilyillä, huipunhuippuna kun jokin valiokunta lähtee kuubaan liikennettä seuramaan tms.

Nyt lähen oikeesti lepäämään. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään