Jaakko Männistö

Käytättekö UTC vai paikallisaikaa?

25 viestiä aiheessa

   Onko kerhossanne/matkapäiväkirjassanne käytössä UTC vai local time? Ja onko merkintätapa kerhon jäsenille omavalintainen? Mitä kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetään paikallisaikaa,ulkomailla koneen kotimaan aikaa.Toimii hyvin,toki UTC olisi selvempi käyttää,ehkä vaikeaa toisille. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAR-FCL 1.080 Lentopäiväkirjan pitäminen:

(Katso IEM FCL 1.080)

(a) Kaikista lennoista, joilla lupakirjan haltija

on toiminut ohjaajana, on tallennettava

tiedot päiväkirjaan luotettavasti ja viranomaista

tyydyttävässä muodossa (katso IEM FCL

1.080).

...

 

(1) Henkilötiedot:

Lupakirjan haltijan nimi ja osoite

(2) Jokaisesta lennosta:

(i) ilma-aluksen päällikön nimi

(ii) lennon päivämäärä (päivä, kuukausi,

vuosi)

(iii)lähtöpaikka ja -aika, saapumispaikka

ja -aika (liikkeellelähdöstä

pysähtymiseen UTC-aikoina

 

No, onhan tämä uusi asia, ei ole ollut tämäkään määräys voimassa kuin noin 14 vuotta.

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Local ajalla on menty toistaiseksi, ja kakkoskohdan kolmatta pykälää soveltaen - lentoaika + 5minuuttia ( ei blockiaikaa, kun kyse ei ole muusta kuin harrastuksesta. Eli aivan sama, tuleeko tiimaa vaiko ei ). Tämä siis omassa lentopäiväkirjassa.

 

Koneen kirjaan käytän local aikaa ja ilmassaoloaikaa "viiden minuutin jaolla".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, onhan tämä uusi asia, ei ole ollut tämäkään määräys voimassa kuin noin 14 vuotta.

 

Viki.

 

Missä mielessä uusi asia jos voimassa jo 14 vuotta. ???

 

Täällä viranomainen ei kaiketi puutu moiseen,en ole kysynyt.Henkilokohtainen lentoaikakirja täytetään määräysten hengessä,UTC  :)

 

Pääasia että aika on kirjoitettu.....,ja ainoastaan aika ilmassa,pyöristettynä lähinpään 5 minuuttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAR-FCL 1.080 Lentopäiväkirjan pitäminen:

(Katso IEM FCL 1.080)

(a) Kaikista lennoista, joilla lupakirjan haltija

on toiminut ohjaajana, on tallennettava

tiedot päiväkirjaan luotettavasti ja viranomaista

tyydyttävässä muodossa (katso IEM FCL

1.080).

...

 

(1) Henkilötiedot:

Lupakirjan haltijan nimi ja osoite

(2) Jokaisesta lennosta:

(i) ilma-aluksen päällikön nimi

(ii) lennon päivämäärä (päivä, kuukausi,

vuosi)

(iii)lähtöpaikka ja -aika, saapumispaikka

ja -aika (liikkeellelähdöstä

pysähtymiseen UTC-aikoina

 

No, onhan tämä uusi asia, ei ole ollut tämäkään määräys voimassa kuin noin 14 vuotta.

 

Viki.

Kysymyshän ei ollutkaan tuo, vaan että mitä käytäntöä noudatatte!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyshän ei ollutkaan tuo, vaan että mitä käytäntöä noudatatte!  :)

 

Lentopäiväkirja tarkoittaa kaiketi henkilökohtaista ja matkapäiväkirja koneen kirjaa?

Edit/

Mistä löytyy määräykset matkapäiväkirjaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallisaikaa kirjataan omiin sekä koneen kirjoihin sanokoon määräykset mitä tahansa.

 

Tokkopa tuomiolle joudut. :laugh:

 

En vieläkään käsitä mitä tekemistä on JAR-FCL 1.080 matkapäivakirjan kanssa.Ehkä siellä tulkitaan toisin. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus on: UTC, muitten koneiden kirjoihin siten kuin aikaisemmin kirjatut.

Kehittyy matikkapää kun vähentelee 2:ta ja 3:a tuntia omasta rannekellosta ja muistikin siinä samalla kun muistelee onko käytössä kesä vai talviaika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus on: UTC, muitten koneiden kirjoihin siten kuin aikaisemmin kirjatut.

Kehittyy matikkapää kun vähentelee 2:ta ja 3:a tuntia omasta rannekellosta ja muistikin siinä samalla kun muistelee onko käytössä kesä vai talviaika.

 

Mikäli koneen varustukseen kuuluu kello, niin senhän voit laittaa olemaan aina UTC-aikaa? Samoin, mikäli kerhosta on kyse, niin lennonvalmistelutilan toinen kello myös UTC-aikaan. Ei tarvitse stressata matikkapäätä.  Kysehän on vain tottumuksesta. Ja näkyy lentäjillä olevan ranteessa hienoja kellojakin, jotka kertovat ties mitä? Lentosuunnitelmaankin (jonka jokainen lentäjä tietenkin tekee aina) merkitään aina UTC-ajat. 

 

Lennonjohtajan kanssa tulee pääasiassa puhuttua arvioiden yhteydessä minuuteista tarkennettaessa saapumisia tms.,

mutta tunteja ajatellen se lennonjohtajan kellokin käy UTC-aikaa?  Miksei siis käyttäisi aina UTC:tä? 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molempia on tullut käytettyä, siten ettei millekään osapuolelle jää epäselväksi kumpi on kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttee kyllä tunnustaa käyttäväni lokaaliaikaa lähinnä kai taas siksi, että näissä kerhojen koneissa on näin tehty muulloinkin. UTC-aikojen käyttöä tietty puoltaa lentely aikavyöhykkeeltä toiselle, mutta jos kone lentää käytännössä kaiken aikaa kotimaassa, paikallisajan käyttämisestä ei liene suurta harmia. Sen sijaan minusta on muuten aika ihmeellistä, että nykypäivänä käytetään edelleen noita erilaisia viiden minuutin sääntöjä (pyöristetään lähimpään tai lisätään viisi minuuttia), koska niille ei ole mitään järjellistä perustetta. Tai merkitään moottorilentotoiminnassa (kattaen moput ja ultrat) pelkkää ilma-aikaa. Lentoajan osalta määräys on ollut voimassa muistaakseni vuodesta 1973. Aikanaan ilma-aikaa kirjaamaan harhaanjohdettuna jäi tapa kirjata sekä blokki- että ilma-aika, mutta se on vaan omaa hypetystäni. Ilma-aikaa kirjaan nykyään enää tietokonepäiväkirjaan. Se kun osaa laskea sen ihan omatoimisesti. Sitä paitsi blokkiaikaa kirjaamalla saavuttaa helpommin erilaisia tavoitteita, kuten sen 12 h minimilentämistä kelpuutuksen uusimiseksi pelkällä koululennolla  :laugh:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin käytän UTC-aikaa. Luonnollisesti. Itsestään selväähän tuo nyt pitäisi jokaiselle olla.

Paitsi jos ei koskaan ole lentänyt aikavyöhykerajan ylitse.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin käytän UTC-aikaa. Luonnollisesti. Itsestään selväähän tuo nyt pitäisi jokaiselle olla.

Paitsi jos ei koskaan ole lentänyt aikavyöhykerajan ylitse.

 

Peter

 

Läpi aikavyöhykerajojen läpi on lennetty,ei tunnu mitenkään.

Itsestäänselvyydestä senverran että kun muut kirjoittavat paikallisen ajan (koneen omistajan vaatimus)  niin jos joku kirjoitaa UTC niin on saattanut lähteä ennenkuin edellinen on edes laskeutunut. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin käytän UTC-aikaa. Luonnollisesti. Itsestään selväähän tuo nyt pitäisi jokaiselle olla.

Paitsi jos ei koskaan ole lentänyt aikavyöhykerajan ylitse.

 

Peter

Kyllä vaan on vyöhykkeitä läpäisty,sehän on selvää ettei silloin härmän aikaa eletä enää! Kotimaan matkailussa sen sijaan paikallisaika tuntuu olevan suosiossa,mikä sinänsä on hyvinkin luonnollista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten "unohdin" erään ns. "tärkeän" täydellisen tyhjänpäiväisen palaverin, ja kerroin esimiehelle seliselinä asettaneeni kelloni vahingossa UTC -aikaan. Ei mennyt ihan läpi, mutta sanoi sentään sen olleen "ihan uusi" selitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttee kyllä tunnustaa käyttäväni lokaaliaikaa lähinnä kai taas siksi, että näissä kerhojen koneissa on näin tehty muulloinkin.

 

Oman kerhon koneiden kirjoissa on lokaaliaika niiden ollessa suomessa, paitsi, jos nyt sinne välillä vahingossa tulee kirjoitettua UTC:tä, jota taas omassa (jar-)kirjassa on, pursikirjani käyttää kuitenkin paikallista aikaa. Sitä rupesin miettimään, että mitenhän epäloogiselta tuo utc-aika tuntuisi jos elettäisiin jossain vähän kauempana vaikka idässä, niin, että aikaero paikallisajan ja utc:n välillä olisi suuri. UTC-aikaisista merkinnöistä voisi olla alkuun vaikea hahmottaa, mihin aikaan päivästä sitä oikeastaan on edes lennetty. Suomen parin-kolmen tunnin erolla menee vielä kohtuullisen kivuttomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan on vyöhykkeitä läpäisty,sehän on selvää ettei silloin härmän aikaa eletä enää! Kotimaan matkailussa sen sijaan paikallisaika tuntuu olevan suosiossa,mikä sinänsä on hyvinkin luonnollista!

 

Niinpä niin.  Kun teet asioita tänään yhdellä, huomenna toisella jaylihuomenne taas sillä ensimmäisellä tavalla, on hyvin mahdollista että jokin tai joku menee sekaisin.  Siksi ammatti-ilmailun puolella käytössä ovat SOP:t. Ei tarvitse pilottipoloisen tuumia ja keksiä pyörää aina uudelleen. :)

 

Google toi esiin esim Tämän: http://www.tc.gc.ca/CIVILaviation/commerce/manuals/multicrewsop/menu.htm

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin.  Kun teet asioita tänään yhdellä, huomenna toisella jaylihuomenne taas sillä ensimmäisellä tavalla, on hyvin mahdollista että jokin tai joku menee sekaisin.  Siksi ammatti-ilmailun puolella käytössä ovat SOP:t. Ei tarvitse pilottipoloisen tuumia ja keksiä pyörää aina uudelleen. :)

 

Onhan se noinkin, vaan jos harrastaja harrastaa 20 h vuodessa seittemällä eri koneella, homma ei liene mitenkään professionaalisella tasolla hallussa, vaikka tarkoitukseen olisi luotu miten hienot SOP:t hyvänsä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetään paikallisaikaa,ulkomailla koneen kotimaan aikaa.Toimii hyvin,toki UTC olisi selvempi käyttää,ehkä vaikeaa toisille. :)

 

Moro!

 

Rannekellossa viisareissa paikallinen aika ja digitaalisessa näytössä UTC aika...toimii!  :thmbup:

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin käytän UTC-aikaa. Luonnollisesti. Itsestään selväähän tuo nyt pitäisi jokaiselle olla.

Paitsi jos ei koskaan ole lentänyt aikavyöhykerajan ylitse.

 

Peter

 

Mietin ihan samaa. Ilmailussa muutenkin kun käytetään vallitsevasti UTC aikaa (plaanissa, säätiedotteissa, NOTAM:ssa jne.), pysyy homma simppelinä ja selkeenä paikasta riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään