Jukka Tanner

True AirSpeedin laskeminen?

7 viestiä aiheessa

Hei! Olisi tämmönen kysymys, että mitenköhän tuo TAS lasketaan oikein tarkasti? Että miten kaikki nuo ilmanpaineet ja lämpötilat vaikuttavat tähän. Onko siis olemassa jotain laskukaavaa millä laskea TAS korkeuden ja IAS:in avulla? ???

Kiitoksia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro,

Selvyyden vuoksi:

IAS (mittarinopeus) -(mittarivirhekorjaus)> CAS (kalibroitu ilmanopeus) -(kokoonpuristuvuuskorjaus)> EAS (ekvivalentti-ilmanopeus) -(tiheyskorjaus)> TAS (tosi-ilmanopeus).

Pienillä nopeuksilla IAS/EAS ero on useimmiten pieni. EAS/TAS suhde riippuu (vain) tiheydestä:

(TAS)^2d=(EAS)^2d0

siis

TAS=EAS sqr(d0/d)

siis

TAS=EAS (1/sqr(s))

jossa

d=tiheys

d0=tiheys standardi-ilmakehässä meren pinnassa

s=tiheyssuhde d/d0

sqr == neliöjuuri

Kaasulakeihin syvällisemmin menemättä tiheys on suoraan verrannollinen paineeseen ja kääntäen verrannollinen lämpötilaan. Tiheyssuhde s siis:

s = d/d0 = (P/P0)(T0/T)

jossa

P=paine

T=lämpötila

Korjukset tervetulleita, ei ole tullut pyöriteltyä näitä vähään aikaan.

KH

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ookkei.. Eli siis jos mennään pienillä nopeuksilla, niin voi melkeinpä kertoa vain tuon IAS:sin tiheyskertoimella, koska IAS/EAS ero on niin pieni. Mutta onko vaikkapa 140 solmua sitten pieni nopeus? Kun en ihan käsittänyt tuota EAS:sin laskemista.. :-\ Mitä tuo dev tarkoittaapi?

IAS+dev=CAS

CAS+dev=EAS(Equivalent airspeed)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No se riippuu vähän, että minkäsuuruisen virheen sallit. Kun siis se erohan IAS:n (tai CAS:n) ja EAS:n välillä on se, että IAS tulee bernoullin yhtälön mukaan, kun taas todellinen ilma ei käyttäydy siten. Eli Bernoullin yhtälö antaa nopeuden oikein vain silloin, kun nopeus on nolla. Kun kone alkaa kiihdyttää, niin EAS alkaa erota IAS:sta mitä suurempaan nopeuteen mennään, ja siinä se sitten onkin jokaisen itse päätettävä millaisen virheen haluaa sallia. Tyypillisiä käytettyjä arvoja on esim. 10% ja 5% virheet (siis ero EAS:n ja IAS:n välillä). Käytännössä pyöritään siellä 150-300kts maisemissa näin peukulla laskettuna...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näitä laskentoja varten on laskutikkuja ja niitä vastaavia ohjelmia netissä, esim. Jeppeseniltä.

Hakusanaksi E6B.

Itse olen hankkinut tuollaisen Jeppesenin kalkulaattorin. Se on hauska lelu ja jännä opetella käyttämään, mutta simuillessa en ole sitä kyllä paljon tarvinnut.

Palmiini olen ladannut myös pari E6B-ohjelmaa, mutta kummankin koelisenssi on jo umpeutunut enkä ole halunnut niistä maksaa. Laskutikun pyörittely on paljon herkullisempaa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään