Sami Pirinen

Norwegian aloittaa lennot Helsinki-Vantaalle

65 viestiä aiheessa

Jos Norwegian kuskasi 100 matkustajaa @ 50EUR, he saivat 5000EUR rahaa.

Jos Finnairilla taas oli 50 matkustajaa @ 100EUR, hekin saivat 5000EUR rahaa, mutta operoivat tehokkaammin :)

 

Loadeista ei voi päätellä yhtään mitään kannattavuudesta.

 

 

Jaa,

 

* ainakaan minun lippuni ei maksanut 100 €, vaan vähemmän, ei tosin kovin paljon

* mielestäni matkustajamäärien suhde oli Finnairin kannalta aika lailla murheellisempi kuin 50/100

* olen ymmärtänyt Norwegianin toimivan selvästi pienemmillä kuluilla kuin Finnair

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos Finnairilla taas oli 50 matkustajaa @ 100EUR, hekin saivat 5000EUR rahaa, mutta operoivat tehokkaammin :)

 

 

Rohkenen olla tästä asiasta eri mieltä, Finnair ei taatusti toimi tehokkaammin kuin Norwegian! Ei tarvitse kuin katsoa Finnairin sisäistä puhelinluetteloa, sellainen määrä erilaisia keskitason päälliköitä on kaukana tehokkuudesta. Norwegian hakkaa Finskin tehokkuudessa mennen tullen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loadeista ei voi päätellä yhtään mitään kannattavuudesta.

Tuntuisi kyllä kovin hullulta jos yli 90% loadeilla olevalla koneella ajettaisiin tappiolla...koska sitä se tuntuu olevan nykyään noilla Oulun lennoilla. Muutaman kerran kentällä kuvailessa olen laskenut Norwegianin lennolle menijät ja aina on oltu tuon 90% tuntumassa loadien kanssa. Yleensä yli.

 

EDIT: Vertailun vuoksi 2011 tammikuu-kesäkuu Finnairilla ja Norwegianilla. Yield(eli montako senttiä per myyty henkilökilometri on ollut liikevaihtoa): Finnair 7,1snt ja Norwegian 6,7snt(tämän päivän NOK/EUR -kurssilla). Kulut per tarjottu henkilökilometri ilman polttoainekuluja: Finnair 4,7snt ja Norwegian 4,5snt(tämän päivän NOK/EUR kurssilla). Polttoaineiden kera olevia kustanteita en suoraan löytäny, ne on toki niin iso osa, että varmasti muuttavat tuota lukemaa radikaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse kuin katsoa Finnairin sisäistä puhelinluetteloa, sellainen määrä erilaisia keskitason päälliköitä on kaukana tehokkuudesta.

 

Finnair ei ole julkaissut sisäistä puhelinluetteloa lähes viteentoista vuoteen  :)

 

T: Nimim. Entinen keskitason päällikkö

 

P.S. Tämä ei välttämättä tarkoita sittä että olisin erimieltä em. asiasta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen olla tästä asiasta eri mieltä, Finnair ei taatusti toimi tehokkaammin kuin Norwegian! Ei tarvitse kuin katsoa Finnairin sisäistä puhelinluetteloa, sellainen määrä erilaisia keskitason päälliköitä on kaukana tehokkuudesta. Norwegian hakkaa Finskin tehokkuudessa mennen tullen...

 

Viiltävää puhelinluetteloanalyysiä firman tehokkuudesta... ;D

Oisko sulla vertailuin vuoksi heittää Norwegianin sisäisen puhelinluettelon keskitasonpäällikkö/alaissuhdetta kehiin heidän pääbeisistään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen olla tästä asiasta eri mieltä, Finnair ei taatusti toimi tehokkaammin kuin Norwegian! Ei tarvitse kuin katsoa Finnairin sisäistä puhelinluetteloa, sellainen määrä erilaisia keskitason päälliköitä on kaukana tehokkuudesta. Norwegian hakkaa Finskin tehokkuudessa mennen tullen...

 

Luette kuin piru raamattua. Tarkoitin vain, että koneen saa kyllä täyteen, mutta kannattavaa bisnestä se välttämättä ei ole.

 

Yhtiö x, joka täyttää koneen puolilleen tuplahinnalla toimii tehokkaammin, kuin yhtiö y, joka vetää sen täyteen puolella hinnalla. Tämä oli vain se pointti, olisi pitänyt jättää AY mainitsematta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Norwegian kuskasi 100 matkustajaa @ 50EUR, he saivat 5000EUR rahaa.

Jos Finnairilla taas oli 50 matkustajaa @ 100EUR, hekin saivat 5000EUR rahaa, mutta operoivat tehokkaammin :)

Loadeista ei voi päätellä yhtään mitään kannattavuudesta.

 

Miten luulet että AY operoisi "tehokkaammin", ei päiväunissakaan ole mahdollista ?

 

Yhtiön kulut ovat mitä ovat ja jo pelkkä ohjaajakin maksaa lennolla ainakin 3 kertaa Norskin Brassi- tai Eestikuljettajan verran ?

 

Loadeista voi päätellä sen verran että kun AY:n tietyillä HEL-OUL-HEL reiteillä paxmäärät ovat pudonneet n. 150:llä per siivu ei AY:llä ole enää yhtään kannattavaa reittiä kotimaassa. 

 

::) -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa lukea seuraava linkki, vaikka onkin vanha, niin saa nopeasti hieman käsitystä halpalentoyhtiön tehokkuudesta eli miten esim. Ryanair tekee vuodesta toiseen voittoa:

 

http://www.guardian.co.uk/business/2003/aug/20/theairlineindustry.travelnews

 

Tässä hieman laajemmin:

http://money.howstuffworks.com/personal-finance/budgeting/budget-airline.htm

 

ja lisää:

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1624065.ece

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan Norvegianin halvat lennot Ivaloon olleet kivoja, mutta kun aikaa on rajallisesti, piti ottaa kalliimmat  Finskin lennot, jotta ehtisi itsenäisyyspäivän tienoilla käydä Saariselällä hiihtämässä :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipas mieleen että osaakohan kukaan sanoa kummastakohan terminaalista (tai no oikeastaan kysymys pitäisi olla "terminaalista vai siitä hirveästä vajasta") Norwegian Turussa tulee operoimaan? Noissa pressijulkaisuissa ei tainnut olla asiasta mitään mainintaa.

 

Olis ihan kiva tietää kumpaan paikkaan 3.11 sitten ilmestyy ensilentoa varten...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DY4295 ARN1325 – 1510TKU 73H 145

DY4295 ARN1930 – 2115TKU 73H 7

 

DY4296 TKU1540 – 1525ARN 73H 145

DY4296 TKU2145 – 2130ARN 73H 7

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään