Nico Laine

Tietokone ei käynnisty.

47 viestiä aiheessa

Yksi konsti on "nollata" bios, eli avaat koneen kotelon ja sitten siinä patterin lähistöllä emolevyllä on jumpperi. Jumpperin lähistöllä lukee CMOS. Kun olet poistanut jumpperin, paina virtakytkintä mutta ota tätä enne virtakaapeli pois seinästä. Valo koneen etupaneelissa välähtää hetkellisesti,eli yleensä se vihreä valo.. pistä jumpperi takaisin samallalailla kun se olikin ja virtapiuhaa kiinni ja uuteen yritykseen... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta tuohon väitteeseesi että jos on määritetty nimenomaan laitteistotunnistuksessa järjestelmän kovo kakkoseksi, ei ole koskaan mulla käyttistä lähtenyt käynnistämään

Mulla on jo monta vuotta ollut 1. USB 2. CD-ROM 3. HDD ja aina on bootannut kovalevyltä jos mitään muuta boottaavaa ei ole ollut USB:ssä tai CD-asemassa.

Jokaisella emolevyllä olen samat asetukset pitänyt kuten nykyiselläkin, kone boottaa ensisijaisesti kovolta, koskaan en ole boot priorityä tarvinnut biosin tehdas asetuksien muuttamisen jälkeen kikkailla, vaan tarvinnut painaa esim F8 näppäimistöä joka ainakin näissä Asuksen emoissa toimii sellaisena Biosin omana käynnistysvalikkona, saat valita mistä lähdet käynnistämään, kovolta, cd/dvd-asemalta jne.

Mulla oli kyllä Asuksen emon default-asetuksissa ensimmäisenä CD ja toisena HDD. Ehkä toi sitten vaihtelee riippuen emon tyypistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on jo monta vuotta ollut 1. USB 2. CD-ROM 3. HDD ja aina on bootannut kovalevyltä jos mitään muuta boottaavaa ei ole ollut USB:ssä tai CD-asemassa.

Mulla oli kyllä Asuksen emon default-asetuksissa ensimmäisenä CD ja toisena HDD. Ehkä toi sitten vaihtelee riippuen emon tyypistä.

Luitkohan nyt ihan oikein, "kone boottaa ensisijaisesti kovolta, koskaan en ole boot priorityä tarvinnut biosin tehdas asetuksien muuttamisen jälkeen kikkailla", korostan tehdas asetusten muuttamisen jälkeen. Eli oletuksena on myös ollut CD ja sitten HDD

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja juurihan Nico sen itsekkin tässä todisti asian, eli hänellä kun oli CD asema 1 paikalla ja 2 paikalla kovo, nyt en siis puhu tästä Biosin valikosta jossa normaali käynnistys järjestys määritetään vaan nimenomaan tuo valikko jonka tuossa aiemmassa kuvalinkissä näytin.

Eikös tämä sinun kuvasi ole nimenomaan juuri "boor priority" valikko ?  :)

http://www.benchtec.co.uk/images/baz/blackops/bios/flash/images/DSC01270_jpg.jpg

Siilä, mihin liittiimeen se kovo liitetään, ei ole mitään tekemistä käynnistysjärjestyksen kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä sinun kuvasi ole nimenomaan juuri "boor priority" valikko ?  :)

http://www.benchtec.co.uk/images/baz/blackops/bios/flash/images/DSC01270_jpg.jpg

Siilä, mihin liittiimeen se kovo liitetään, ei ole mitään tekemistä käynnistysjärjestyksen kanssa.

Siis mistähän sie nyt repäsit tuon liitin hommankin tähän keskusteluun.

Siis tule itse katsomaan tänne Kontiolahteen minun koneelleni miten se homma on, jos ei nyt sinulle näistä minun sepittelyistä selviä.

Siis kyllä joka kerta kun olen aloittanut Windowsin asennuksen "Yrittämistä" siten, että tuo kovo on ollut juuri tuossa kuvassa olevassa järjestyksessä, Windows Vistan/7 asennus ei ole tunnistanut koneella olevan kovalevyä, siis huomautan Joka helekatin kerta, jokaisella viimesen kolmen vuoden aikana olleella emolevyllä ollut aivan sama homma. Tämä siis ei ole mitään satuilua, vaan puhdasta kokemusta, en sen takia tänne paljoa kirjottelisi jos asia ei olisi omalla kohdalla ollut näin. Eli olen joka kerta joutunut tuolta biosista käsin muuttamaan kovon tuohon 1. kohtaan jotta windowsin olen saanut asennettua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään onnistu, koska olet tuossa asettanut ensimmäiseksi käynnistyslaitteksi USB-kiintolevyn. Windows asennus ei lataa USB-ohjaimia ja miksi niin tekisikään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään onnistu, koska olet tuossa asettanut ensimmäiseksi käynnistyslaitteksi USB-kiintolevyn. Windows asennus ei lataa USB-ohjaimia ja miksi niin tekisikään.

Siis ensinnäkin tuo kuva on vaan esimerkki kuva, ei omalta koneelta vaan netistä poimittu. Tarkoitin tuon kuvan esimerkiksi vaan.

Ja ainakin omalla emolevyllä on sellainen hienous olemassa, kun painaa Postauksen yhteydessä F8 tulee Biosin oma boottaus valikko. Elinäin ollen olen helpottanut itseäni sen verta ettei tarvitse biosista erikseen boottaus järjestystä säätää. Biosistani löytyy siis kaksi valikkoa josta toinen vaikuttaa yleisesti tuohon boottaus tunnistukseen ja toisesta taas määritetään boottaus järjestys. Eli tuo F8 muuttaa vaan hetkelliseksi esim DVD aseman boottaamaan. Emolevynä on siis Asus P6T Deluxe ja prossuna i7 965.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luitkohan nyt ihan oikein, "kone boottaa ensisijaisesti kovolta, koskaan en ole boot priorityä tarvinnut biosin tehdas asetuksien muuttamisen jälkeen kikkailla", korostan tehdas asetusten muuttamisen jälkeen. Eli oletuksena on myös ollut CD ja sitten HDD

Kappas :) En huomannut tuota "muuttamisen jälkeen" kohtaa... Eli ollaan siis samaa mieltä asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo oletusasetus vaikuttaa kyllä siinä mielessä järkevältä, että harvemminpa sitä käyttistä ensi kertaa asennettaessa konetta buutataan kovalevyltä (jossa ei ole vielä mitään  ;D). Noista vaihteluista en tiedä, mutta arvelen (jos niitä on) sen johtuvan paremminkin BIOSista, sillä siellähän ne käynnistykseen liittyvät ohjelmatkin ovat.

Sen jälkeen kun käyttöjärjestelmä on asennettu kovalevylle, käynnistyy kyllä yleensä kiltisti siltä, vaikka se olisi viimeisenä käynnistysketjussa edellyttäen, että muissa sen edellä olevissa asemissa ei ole (käynnistys)mediaa.

Näin se on ollut (yleensä) niin kauan kuin minä olen mikrotietokoneita käyttänyt eli 1980-luvulta lähtien (sitä ennenhän niitä ei pahemmin vielä ollutkaan). Ensimmäisissä (IBM PC-yhteensopivissa) koneissa, joita käytin ei ollut lainkaan kovalevyä. Niissä oli vain 360 kB:n "lerppuasemat".  Sitten saatiin sellainen, jossa oli huima HDD-tallennustila 10 MB!  :laugh:

Siihen aikaan automatiikkaa ei juuri ollut. BIOS:in CMOS ROM:iin piti syöttää manuaalisesti tarkat ura- ja sektoritiedot kovalevystä ennen sen käyttöönottoa samoin kuin tiedot laitteiden käyttämistä keskeytyksistä. Levyt toimivat myös samalla "steppimoottoritekniikalla" kuten nyt jo edesmenneet levykeasemat. Tämän takia ne kävivät vähitellen epäluotettaviksi ja piti alustaa muutaman vuoden välein (levyn merkistä riippuen). Tarkoitukseen oli olemassa tosin ainakin yksi hyvä softa, jolloin kaikkea ei tarvinnut uudelleen asentaa. Olen vain jo unohtanut sen nimen. Nimistä puheen ollen siihen aikaan kovolla ei tarkoitettu kovalevyä, vaan koko laitteistoa eli hardwarea.

Mikrotietokonetekniikan käytöstä on oikeastaan tullut nykyisin varsin helppoa. Siirtymävaiheessa (automaatioon) puhuttiin p&p:stä (plug and play eli kuten me koneiden kanssa tekemisissä olleet sanoimme plug and prey), joka ei aina toiminut toivotulla tavalla. Tämä oli joskus 90-luvulla.

"tietokonevaari" Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo oletusasetus vaikuttaa kyllä siinä mielessä järkevältä, että harvemminpa sitä käyttistä ensi kertaa asennettaessa konetta buutataan kovalevyltä (jossa ei ole vielä mitään  ;D). Noista vaihteluista en tiedä, mutta arvelen (jos niitä on) sen johtuvan paremminkin BIOSista, sillä siellähän ne käynnistykseen liittyvät ohjelmatkin ovat.

Sen jälkeen kun käyttöjärjestelmä on asennettu kovalevylle, käynnistyy kyllä yleensä kiltisti siltä, vaikka se olisi viimeisenä käynnistysketjussa edellyttäen, että muissa sen edellä olevissa asemissa ei ole (käynnistys)mediaa.

Näin se on ollut (yleensä) niin kauan kuin minä olen mikrotietokoneita käyttänyt eli 1980-luvulta lähtien (sitä ennenhän niitä ei pahemmin vielä ollutkaan). Ensimmäisissä (IBM PC-yhteensopivissa) koneissa, joita käytin ei ollut lainkaan kovalevyä. Niissä oli vain 360 kB:n "lerppuasemat".  Sitten saatiin sellainen, jossa oli huima HDD-tallennustila 10 MB!  :laugh:

Siihen aikaan automatiikkaa ei juuri ollut. BIOS:in CMOS ROM:iin piti syöttää manuaalisesti tarkat ura- ja sektoritiedot kovalevystä ennen sen käyttöönottoa samoin kuin tiedot laitteiden käyttämistä keskeytyksistä. Levyt toimivat myös samalla "steppimoottoritekniikalla" kuten nyt jo edesmenneet levykeasemat. Tämän takia ne kävivät vähitellen epäluotettaviksi ja piti alustaa muutaman vuoden välein (levyn merkistä riippuen). Tarkoitukseen oli olemassa tosin ainakin yksi hyvä softa, jolloin kaikkea ei tarvinnut uudelleen asentaa. Olen vain jo unohtanut sen nimen.

Mikrotietokonetekniikan käytöstä on oikeastaan tullut nykyisin varsin helppoa. Siirtymävaiheessa (automaatioon) puhuttiin p&p:stä (plug and play eli kuten me koneiden kanssa tekemisissä olleet sanoimme plug and prey), joka ei aina toiminut toivotulla tavalla. Tämä oli joskus 90-luvulla.

"tietokonevaari" Pekka

Näin se oli ennen muinoin joo. Eka oma kone oli Hyundain tuotantoa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin se oli ennen muinoin joo. Eka oma kone oli Hyundain tuotantoa.  :thmbup:

Oletko opettaja? Mullakin oli yksi Hyundai, koska se oli OAJ:n tai jonkun muun opettajajärjestön tarjouskone (en muista enää tarkasti), niin ostin se pois pölyttymästä. Hinta ei ollut paha (siihen aikaan Suomessa mikrot olivat vielä yleensä kalliita).

Ei olisi pitänyt kuitenkaan ostaa, sillä se oli harvinaisen typerästi kokoonpantu. Suuri kotelo, mutta riittämättömästi asemapaikkoja ja jotain muutakin huonosti suunniteltua (onneksi aika parantaa unohduksen kautta). Siihen ei saanut kuin yhden kovalevyn kiinni ja kovalevythän kävivät siihen aikaan (80-luvulla) pieneksi yhtä nopeasti kuin nykyäänkin. Jouduin hankkimaan siihen korttikovalevyn kunnes sain vahingon kierrätykseen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä opettaja ole. Kone ostettiin "halvalla" samasta firmasta, josta Osuuspankki osti koneita. (sydän vuotaa vieläkin verta) Tässä oli näytönohjain ja näyttö, jotka pystyivät näyttämään jopa 16 harmaasävyä ja kiintolevyllä oli kokoa mahtavat 10 megatavua. Kiintolevy rikkoontui heti uutena ja sen tilalle tuli 20 megainen jättisuuri kovo. Se taisi olla kylän suurin siihen aikaan.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis kyllä joka kerta kun olen aloittanut Windowsin asennuksen "Yrittämistä" siten, että tuo kovo on ollut juuri tuossa kuvassa olevassa järjestyksessä, Windows Vistan/7 asennus ei ole tunnistanut koneella olevan kovalevyä, siis huomautan Joka helekatin kerta, jokaisella viimesen kolmen vuoden aikana olleella emolevyllä ollut aivan sama homma.

On se kumma kun mulla se vista on viimeisen kolmen vuoden aikana asentunut ihan kiltisti, vaikka kiintolevy on boot priorityssä vasta neljäntenä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun mulla se vista on viimeisen kolmen vuoden aikana asentunut ihan kiltisti, vaikka kiintolevy on boot priorityssä vasta neljäntenä...

Juu, on se kumma kun immeiset ei osaa lukea mitä kirjoitetaan. Teikäläisellä ei nähtävästi ollut haluakaan lukea tekstejä tarkempaan mitä olen tässä aiemmin kirjottanut.

Biosistani löytyy siis kaksi valikkoa josta toinen vaikuttaa yleisesti tuohon boottaus tunnistukseen ja toisesta taas määritetään boottaus järjestys. Eli tuo F8 muuttaa vaan hetkelliseksi esim DVD aseman boottaamaan. Emolevynä on siis Asus P6T Deluxe ja prossuna i7 965.

Joko nyt näet vai pitääkö vielä suurentaa tekstiä.

Tuolla tapaa olen siis joutunut kahdesta valikosta määrittämään erikseen että se yleensäkin lähtee tunnistamaan kovot käynnistys vaiheeseen, eli ei riitä pelkästään että kovo näkyy siellä laitetiedoissa biosissa.

Eli siis, aina olen joutunut kikkailemaan kahdellakin Asuksen lätyllä tehdasasetukset siihen ruotiin että bootpriority on 1.HDD 2.DVD ja kolmas sit mikä tarvii olla jos tarviaa. Sen jälkeen olen vielä joutunut sen kovon jolle windowsin asennan, muuttamaan tuosta samannäköisestä valikosta mikä tuossa aiemmin lähettämässä kuvassani näkyy. Vieläkö on jotain selvitettävää, teikäläisellä ei sit varmaan niin hienoa ja monimutkaista biosia ole olemassa jos se noin itsestäänselvyytenä lähtee asentamaan kovon priotystä riippumatta windowsia. Tule siis tänne näyttämään taijat jos saat samalla tapaa kytkennät kuin omalla koneellasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

::)

"josta toinen vaikuttaa yleisesti tuohon boottaus tunnistukseen ". Mitä sinä nyt tuolla tarkoitat? Selitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

::)

"josta toinen vaikuttaa yleisesti tuohon boottaus tunnistukseen ". Mitä sinä nyt tuolla tarkoitat? Selitä.

Siis nimenomaan sitä mitä laitteita siellä käynnistyksessä ensisijaisena käytetään, esim vaikka HDD. DVD tms.

Tuolla toisella taas tarkoitan sitä että miltä kovolta alkaa käynnistymään, itselläni tietysti noita sisäisiä SATA kovoja on koneessa kolme kappaletta, että se voi pitkälti vaikuttaa tuohon miltä sitä käyttistä aloitetaan boottaamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis nimenomaan sitä mitä laitteita siellä käynnistyksessä ensisijaisena käytetään, esim vaikka HDD. DVD tms.

Tuolla toisella taas tarkoitan sitä että miltä kovolta alkaa käynnistymään, itselläni tietysti noita sisäisiä SATA kovoja on koneessa kolme kappaletta, että se voi pitkälti vaikuttaa tuohon miltä sitä käyttistä aloitetaan boottaamaan.

Nyt en oiken ymmärrä selittämääsi. Boot priority määrittää sen, miltä laitteelta aletaan etsimään käyttöjärjestelmää. Jos sitä ei löydy ensimmäiseksi määritellystä asemasta, niin sitten haetaan toiseksi määritellystä asemasta jne. Muilla asetuksilla ei ole väliä, ellet ole disbloinut niitä muita laitteita. Siis on aivan sama, vaikka olisit määrittänyt ne kiintolevyt millä tavalla tahansa. (HDD 0, HDD 1 JA HDD2) Se buuttaava voi olla siis mikä tahansa noista, jos olet määrittänyt sen "boot priorityn" ensimmäiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt en oiken ymmärrä selittämääsi. Boot priority määrittää sen, miltä laitteelta aletaan etsimään käyttöjärjestelmää. Jos sitä ei löydy ensimmäiseksi määritellystä asemasta, niin sitten haetaan toiseksi määritellystä asemasta jne. Muilla asetuksilla ei ole väliä, ellet ole disbloinut niitä muita laitteita. Siis on aivan sama, vaikka olisit määrittänyt ne kiintolevyt millä tavalla tahansa. (HDD 0, HDD 1 JA HDD2) Se buuttaava voi olla siis mikä tahansa noista, jos olet määrittänyt sen "boot priorityn" ensimmäiseksi.

Itseasiassa se ei ole ainakaan meikäläisellä näin, että se automaagisesti valitsee kovoista sen jolla on käyttis. Se kovo jolla on käyttis, täytyy olla ensisijaisena tuossa aiemmin laittamassa kuvalinkissä jossa näkyy biosin laitejärjestys. Mutta jos et usko niin tule ihmeessä käymään katsomassa. Kaapeli järjestyksellä ei niin väliä ole, kohan vaan biosista on oikea kovo valittu käyttöön. Eli jos nyt menen biosiin ja vaihdan toisen kovon 1. kohtaan niin sen jälkeen tulee "BOOT DISK FAILURE"

Itselläni on hankalaa saada asiat yleensä selitettyä, paremmin tehty kun sanottu :) Ihmetyttää vaan että selitätte ja tuntuu että tiedät paremmin kun minä oman koneeni ja miten se käyttäytyy, ehkä se vaan teillä on sattunut olemaan niin hyvä tuuri että kone valikoi kovot, mutta mulla se ei niin yksinkertaisesti mennyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa se ei ole ainakaan meikäläisellä näin, että se automaagisesti valitsee kovoista sen jolla on käyttis. Se kovo jolla on käyttis, täytyy olla ensisijaisena tuossa aiemmin laittamassa kuvalinkissä jossa näkyy biosin laitejärjestys. Mutta jos et usko niin tule ihmeessä käymään katsomassa. Kaapeli järjestyksellä ei niin väliä ole, kohan vaan biosista on oikea kovo valittu käyttöön. Eli jos nyt menen biosiin ja vaihdan toisen kovon 1. kohtaan niin sen jälkeen tulee "BOOT DISK FAILURE"

Itselläni on hankalaa saada asiat yleensä selitettyä, paremmin tehty kun sanottu :) Ihmetyttää vaan että selitätte ja tuntuu että tiedät paremmin kun minä oman koneeni ja miten se käyttäytyy, ehkä se vaan teillä on sattunut olemaan niin hyvä tuuri että kone valikoi kovot, mutta mulla se ei niin yksinkertaisesti mennyt.

No on hienoa, jos olet saanut koneesi toimimaa ymmärtämättä höytäsen pöläystä sen sielunelämästä. Näitä koneita on tosiaan kulkenut käsien läpi sellainen määrä, että laskemisesta enää tule mitään. Ongelmiakin on ollut läjäpäin mutta niistä on selvitty suhteellisen helpolla bugisten bioksien määrästä huolimatta.

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No on hienoa, jos olet saanut koneesi toimimaa ymmärtämättä höytäsen pöläystä sen sielunelämästä. Näitä koneita on tosiaan kulkenut käsien läpi sellainen määrä, että laskemisesta enää tule mitään. Ongelmiakin on ollut läjäpäin mutta niistä on selvitty suhteellisen helpolla bugisten bioksien määrästä huolimatta.

;)

Juu, sen kummemmin en mene toimivaa järjestelmää kikkailemaan ainakaan biosin osalta. Teen vaan ne mitä tarvitsen, eli kaikki turhat asetukset mitä on melkein aina tullut kytkettyä pois päältä.

Itse vaikka olin miltei 10 vuotta ATK alan firmassa asennuspuolella, en sen paremmin kerinnyt tutustumaan sen syvällisemmin biosiin, lähinnä nekin meni vaan siten että jos muuten toimi, niin windows sisään yms.

EDIT: Itse olen sellaista ohjetta noudattanut, se mistä et tiedä mitään tai et tiedä mitä jollakin asetuksella tekee niin jätä se sellasille jotka sen tietävät.

Harvinaisen hyvin olen pärjännyt, itselläni esim kone päivittyy melkein 3 kertaa vuodessa joten kyllä sitä on monenlaisten laitteiden kanssa joutunut säätelemään, mutta on toiminut ja se riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Itse olen sellaista ohjetta noudattanut, se mistä et tiedä mitään tai et tiedä mitä jollakin asetuksella tekee niin jätä se sellasille jotka sen tietävät.

Harvinaisen hyvin olen pärjännyt, itselläni esim kone päivittyy melkein 3 kertaa vuodessa joten kyllä sitä on monenlaisten laitteiden kanssa joutunut säätelemään, mutta on toiminut ja se riittää.

Näin se on hyvä!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään