Mikko Suomela

Uutta myllyä hankkimassa II

1 744 viestiä aiheessa

Tässä olisi nyt "uusi versio" konepaketista.

Gigabyte GA-P85-D3, LGA 1150, Intel P85: http://www.jimms.fi/tuote/GA-P85-D3

i5-4670k: http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I54670K

1TB Kovalevy: http://www.jimms.fi/tuote/ST1000DM003

8GB DDR3 1600MHz CL 10: http://www.jimms.fi/tuote/KHX1600C10D3B1/8G

GTX 650 Ti: ("Tehtaan ylikellottama TOP-malli") http://www.jimms.fi/tuote/GTX650TI-DC2T-1GD5

Seasonic 620W: http://www.jimms.fi/tuote/S12II-620

Optinen asema: http://www.jimms.fi/tuote/90DD0190-B10000

Kotelo Jupiter X: http://www.jimms.fi/tuote/PRO-918B

1x Lisätuuletin: http://www.jimms.fi/tuote/AFACO-120T0-GBA01

Onko Windowsin OEM versio hyvä vaihtoehto itse kasatussa koneessa?

Mitkä tarvittavat johdot/lämpötahnat tulevat näiden komponenttien mukana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SSD-levyä käyttikselle voin kyllä suositella kaikille.. Ei ne enää hirveitä maksa, ja on nopea kuin mikä. Datan säilytykseen sitten joku normilätty.

Tästä aiempaa eli 830-mallia on minulla kahdessa koneessa: http://hintaseuranta.fi/tuote/samsung-840-series-120-gb-sata-6-gbs-mz-7td120bw-ssd-kovalevy/1154517

Nyt ei ainakaan rahat riitä SSD-levyyn, mutta kun rahat rittä, on varmaankin pakko-stos

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Windowsin OEM versio hyvä vaihtoehto itse kasatussa koneessa?

Mitkä tarvittavat johdot/lämpötahnat tulevat näiden komponenttien mukana?

Ostat ehdottomasti OEM-version. Kaikki tarvittavat kaapelit tulevat emolevyn (ja tietty powerin) mukana, ja lämpötahnaa on valmiiksi jäähyn pohjassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostat ehdottomasti OEM-version. Kaikki tarvittavat kaapelit tulevat emolevyn (ja tietty powerin) mukana, ja lämpötahnaa on valmiiksi jäähyn pohjassa.

Kiitos,

Vielä jos joku huomaa jonkin ongelman paketissa, NYT olisi hyvä hetki kertoa se, ennen kuin tilaan!  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai tuossa varsinaista vikaa, mutta itse uhraisin vielä satasen SSD-levyyn järjestelmälevyksi. Muutos edelliseen perinteiseen levyyn on dramaattinen. Käyttis latautuu nyt sekunneissa, kun perinteisellä kovalevyllä siihen meni minuutteja. Muutenkin tuntuu (en ole tehnyt mittauksia) kone toimivan joutuisammin. Jonkin ajan kuluttua myös FSX:ää varten kannattaa harkita (vähän isompaa) SSD-levyä. Tällä hetkellä sellaiset 500 gigan yksilöt ovat vielä hintaluokassa +- 1€/GB. Vähän hitaampia (toki paljon perinteisiä levyjä nopeampia) saa jopa 300 eurolla. Huippulevyt maksavat luokkaa 1000€ (siis viissataset).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai tuossa varsinaista vikaa, mutta itse uhraisin vielä satasen SSD-levyyn järjestelmälevyksi. Muutos edelliseen perinteiseen levyyn on dramaattinen. Käyttis latautuu nyt sekunneissa, kun perinteisellä kovalevyllä siihen meni minuutteja. Muutenkin tuntuu (en ole tehnyt mittauksia) kone toimivan joutuisammin. Jonkin ajan kuluttua myös FSX:ää varten kannattaa harkita (vähän isompaa) SSD-levyä. Tällä hetkellä sellaiset 500 gigan yksilöt ovat vielä hintaluokassa +- 1€/GB. Vähän hitaampia (toki paljon perinteisiä levyjä nopeampia) saa jopa 300 eurolla. Huippulevyt maksavat luokkaa 1000€ (siis viissataset).

Pekka

Eikö kannattaisi käytää RAIDia ja liittää useampia 100-200 GB levyjä yhteen? Eikö lukunopeuden pitäisi olla kaksin kertainen? Tarvitsetko 500GB levyn FSX:lle??

Ja nyt ei kyllä rahat riitä SSD-levyyn, niin hieno kuin se olisikin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja nyt ei kyllä rahat riitä SSD-levyyn, niin hieno kuin se olisikin...

Sitten kannattaa jonkin aikaa odotella. Ehdottomasti käyttikselle SSD. Tämä, jota Sami jo suositteli. http://hintaseuranta.fi/tuote/samsung-840-series-120-gb-sata-6-gbs-mz-7td120bw-ssd-kovalevy/1154517 Eroa perinteiseen HDD-levyyn on kuin yöllä ja päivällä. Mikäli vain mahdollista, myös FSX SSD:lle. Mulla on 120Gb SSD:llä 33gb tilaa ja siellä on FSX (45gb), DCS A-10C (10gb), Windows 7 ja paljon muuta. Onko sulla oikeasti käyttöä teran kokoiselle levylle? Jos ei, niin vaihda sen tilalle tuo SSD ja osta HDD myöhemmin, kun rahapuoli antaa myöten.

Nykypäivänä mielestäni tärkeimpiä kriteereitä FSX-koneelle on käyttis + FSX SSD-levylle. Jos tila loppuu kesken, niin asentelee tarvittaessa vaikka joitain sceneryitä perinteiselle levylle. SSD-levyn päivitys on kuitenkin tärkeä tehokkuuden kannalta ja jos myöhemmin päivität SSD:hen, joudut asentamaan FSX:n, käyttiksen ja kaiken mahdollisen alusta alkaen. Toki päätös on sinun mutta vakuutan, että SSD on yksi parhaimmista päätöksistä, mitä voit FSX-koneelle tehdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten kannattaa jonkin aikaa odotella. Ehdottomasti käyttikselle SSD. Tämä, jota Sami jo suositteli. http://hintaseuranta.fi/tuote/samsung-840-series-120-gb-sata-6-gbs-mz-7td120bw-ssd-kovalevy/1154517 Eroa perinteiseen HDD-levyyn on kuin yöllä ja päivällä. Mikäli vain mahdollista, myös FSX SSD:lle. Mulla on 120Gb SSD:llä 33gb tilaa ja siellä on FSX (45gb), DCS A-10C (10gb), Windows 7 ja paljon muuta. Onko sulla oikeasti käyttöä teran kokoiselle levylle? Jos ei, niin vaihda sen tilalle tuo SSD ja osta HDD myöhemmin, kun rahapuoli antaa myöten.

Nykypäivänä mielestäni tärkeimpiä kriteereitä FSX-koneelle on käyttis + FSX SSD-levylle. Jos tila loppuu kesken, niin asentelee tarvittaessa vaikka joitain sceneryitä perinteiselle levylle. SSD-levyn päivitys on kuitenkin tärkeä tehokkuuden kannalta ja jos myöhemmin päivität SSD:hen, joudut asentamaan FSX:n, käyttiksen ja kaiken mahdollisen alusta alkaen. Toki päätös on sinun mutta vakuutan, että SSD on yksi parhaimmista päätöksistä, mitä voit FSX-koneelle tehdä.

Minulla on käyttis sekä simu omilla 120G SDD levyillä ja ero on huomattava tavallisiin verrattuna.Käyttis käynnistyy noin 15 sekunnissa ja simun lataus ajat ovat lyhyet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti SSD on hyvä, JOS pystyisin pitämään tarvittavan muistimäärän alle 120GB, ostan kyllä SSD:n heti kun rahaa löytyy!

Tilasin koneen jo, joten "vahinko" on jo tapahtunut... Kyllä uusi kone riittää näin alkuun hyvin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö kannattaisi käytää RAIDia ja liittää useampia 100-200 GB levyjä yhteen? Eikö lukunopeuden pitäisi olla kaksin kertainen? Tarvitsetko 500GB levyn FSX:lle??

...

Eipä taida RAIDinkaan avulla perinteisiä levyjä (muutamia) saada yhtä nopeiksi kuin SSD. Minä tarvitsisin n. 500 GB:n levyn FSX:lle (plus muille simuille).  ;D Keskimääräinen FSX-käyttäjä ei ehkä tarvitse noin isoa. Meillä kun on niin monta eri tapaa käyttää tätä FSX:ää. Minun tapani paisuttaa sitä simua levyllä melkoisesti. Jos 100-200 GB riittää FSX:lle, niin sitten tuo ei tule edes kalliiksi tälläkään hetkellä. Ehdottomasti SSD-levystä on hyötyä FSX:lle. Minulla ei sitä (500 gigan SSD-levyä FSX:lle) vielä ole, mutta kaikki kommentit netissä joita olen lukenut puoltavat sen SSD:n hankintaa.

Pekka

Edit:

Eräs kirjoittamaton sääntö mikrotietokoneille sanoo, että älä hanki mitään mitä et tarvitse "varmuuden vuoksi vastaisuuden varalle" eli esimerkiksi turhan suurta kovalevyä. Lisää kovalevytilaa voi hankkia vuoden parin päästä, kun sille tulee todellista tarvetta. Silloin saa myös paremman, nopeamman ja halvemmalla.

Vastaavasti eräs toinen sääntö tosin sanoo: Kovalevy - olkoon miten suuri tahansa - täyttyy joskus varmasti.

Olen käytännössä todennut molempien pitävän paikkansa. Tosin nykyään on parempi, jos koneessa on monta SSD-levyä kuin yksi suuri perinteinen (mahdollisesti vielä meluava) HDD. Parin vuoden päästä kukaan ei enää edes ajattele hankkivansa mikroonsa perinteistä HDD-levyä. Niitä myydään enää ehken halpoina ulkoisina varmuuskopiointitarkoituksiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten niitä myydään varmuuskopiointitarkoituksiin kun saat 500GB laadukasta SSDta 90e.... Ja eikä itteä tuo "meluisuus" haittaa. Musiikki soi kuitenkin, tai pelin äänet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut 128 gigan SSD järjestelmälevynä nyt aika tarkkaan kaksi vuotta.  Ohjelmille on periteinen pyörivä  1000 gigan levy. SSD nopeuttaa konetta hirvittävästi, jos vertaa normi 7900 rpm levypakkaan.

Minulla alkaa ssd jo täyttyä. On olevinaan paljon tärkeitä ohjelmia. Vapaata tilaa on nyt noin 6 gigaa. Ja levy näytetään punaisella.

Pystyykö laittamaan toisen ssd levyn vanhan ssd:n rinnalle ?  Mutta niin, että molemmat olisivat C: asemia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Pystyykö laittamaan toisen ssd levyn vanhan ssd:n rinnalle ?  Mutta niin, että molemmat olisivat C: asemia.

Pystyy, mutta ei samalle levytunnukselle Windowsissa. Linuxissa olisi helppoa mountata vaikka useampikin levy edellisen jakeeksi. Linux ei edes käytä kirjaimia levytunnuksina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pystyy, mutta ei samalle levytunnukselle Windowsissa. Linuxissa olisi helppoa mountata vaikka useampikin levy edellisen jakeeksi. Linux ei edes käytä kirjaimia levytunnuksina.

winukassa saa myös tosin levyn voi määritellä juureesa olevaksi hakemistoksi. Tämä onnistuu kun levy alustetaan Windowsin levynhalllinta ohjelmalla, kohdasta jossa normaalisti määritetään asema kirjain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut 128 gigan SSD järjestelmälevynä nyt aika tarkkaan kaksi vuotta.  Ohjelmille on periteinen pyörivä  1000 gigan levy. SSD nopeuttaa konetta hirvittävästi, jos vertaa normi 7900 rpm levypakkaan.

Minulla alkaa ssd jo täyttyä. On olevinaan paljon tärkeitä ohjelmia. Vapaata tilaa on nyt noin 6 gigaa. Ja levy näytetään punaisella.

Jos ostat toisen (samanlaisen) SSD:n, voit luoda niistä yhtenäisen loogisen levyn RAID0:ssa. Tällöin saat käyttöösi 256Gb "yhdelle" levylle, ja teoriassa read/write -nopeudet kasvavat. SSD:llä tuo nopeuden kasvu on todellisuudessa kuitenkin vain marginaalinen.

Yleisesti SSD-levylle tulisi jättää n. 20% tyhjää (joko käyttämätöntä tai kokonaan varaamatonta) tilaa. Lähes kokonaan täytetty SSD-levy on paitsi hitaampi, mutta ennen kaikkea sen käyttöikä lyhenee. Tämä johtuu siitä, että täydellä levyllä ei ole välttämättä tarpeeksi tilaa NAND-sirujen kulumisen tasaukselle, johon levy käyttää normaalisti kirjoittamatonta muistia. Nykyisillä levyillä tämä ei ole niin suuri ongelma, mutta mahdollisuuksien mukaan enemmän tyhjää tilaa kannattaa kuitenkin jättää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

winukassa saa myös tosin levyn voi määritellä juureesa olevaksi hakemistoksi. Tämä onnistuu kun levy alustetaan Windowsin levynhalllinta ohjelmalla, kohdasta jossa normaalisti määritetään asema kirjain.

Uutta tietoa minulle.

Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uutta tietoa minulle.

Kiitos!

Tullut tuota testattua SSD + HDD combolla. Enpä siitä ole nähnyt olleen paljoa käytännön hyötyä mulle. Mielestäni kannattaa suoraan laittaa levyt omiksi asemikseen ja asentaa sitten se FSX sille omalle levylle suoraan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tullut tuota testattua SSD + HDD combolla. Enpä siitä ole nähnyt olleen paljoa käytännön hyötyä mulle. Mielestäni kannattaa suoraan laittaa levyt omiksi asemikseen ja asentaa sitten se FSX sille omalle levylle suoraan.

Niin minäkin tekisin. Vanhan tietämykseni mukaan vain oletin, että Windows-systeemeissä tuo ei edes olisi mahdollista. En myöskään muistanut, että RAID:in avulla kaksi levyä voisi yhdistää levytilan kasvatukseen. Mielessä oli vain se, että sillä voi joko nopeuttaa levytoimintoja tai sitten käyttää toista (muita levyjä) tiedon varmennukseen (kuten yleensä). Jos nyt olisin konetta hankkimassa ottaisin järjestelmälevyksi nopean SSD:n ja FSX:lle (plus muille simuille) isomman SSD:n. Harkinnassa se toinen SSD jo on muutenkin ja varmaan heti levyjen halventuessa myös hankinnassa. Ensi talvena?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mahtaisi onnistua järjestelmä SSD:n siirto isommalle SSD:lle ? En meinaa asentaa Windowsia missään tapauksessa nyt uudelleen.  Kone on todella vakaa ja toimiva.

Käyttis on siis W7 SP1 64-bit.

Luulisi että 120 303 034 368 tavua saisi kopioitua toiselle levylle todella helposti. Levyllä on tosin se järjestelmän varaama pieni osio. Se voi olla se ongelma.

Minun C: levyn koko on 127 928 365 056 tavua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mahtaisi onnistua järjestelmä SSD:n siirto isommalle SSD:lle ? En meinaa asentaa Windowsia missään tapauksessa nyt uudelleen.  Kone on todella vakaa ja toimiva.

Käyttis on siis W7 SP1 64-bit.

Luulisi että 120 303 034 368 tavua saisi kopioitua toiselle levylle todella helposti. Levyllä on tosin se järjestelmän varaama pieni osio. Se voi olla se ongelma.

Minun C: levyn koko on 127 928 365 056 tavua.

Joittenkin SSD levyjen, ei bundle, mukana tulee tarvittavat kloonaus ohjelmistot. Jotkut valmistajat tarjoavat myös ohjelmistoa sivuiltaan ladattavaksi. Tuollaisella ohjelmalla se onnistuu.

Nimimerkki OSX:n HDD:lta SSD:lle kloonannut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joittenkin SSD levyjen, ei bundle, mukana tulee tarvittavat kloonaus ohjelmistot. Jotkut valmistajat tarjoavat myös ohjelmistoa sivuiltaan ladattavaksi. Tuollaisella ohjelmalla se onnistuu.

Nimimerkki OSX:n HDD:lta SSD:lle kloonannut.

Kun ostin SSD:n pari vuotta sitten, tuli mukana kloonaussofta. En sitä silloin käyttänyt, vaan laitoin koko asennuksen uusiksi.

En meinaa käyttää sitä nytkään. Siivosin C:asemaa ja siirsin kaikki turhat roskikseen. Siirsin kuvia noin 12 Gt pyörivälle levylle. Laitoin alunperin valokuvat väärälle levylle. D:asema on Teran kokoinen ja täynnä tyhjää.

Nyt on taas tilaa noin 20,7 Gt järjestelmälevyllä. Ja levy näytetään sinisenä.  :)

SSD levyllä on 3 isokoista peliä. Ne ovat lasten käytössä. En uskalla alkaa siirtämään niitä suoraan, ettei tallennuspaikat häviä.

Vai pystyykö esimerkiksi 12 Gt pelin siirtämään vetämällä SSD: ltä pyörivälle noin vain. ? Entä jos osa  SSD:n peleistä on Steamin pelejä ? PC puolella  on ikivanha i7-860 ja näytönohjain on ikivanha HD-6970 .

Kirjoitan tätä iPadin kolmosversiolla. Eli kaikki toimii uskomattoman hyvin. Näyttö on Retina. (2048 *1536 )

iOS 6.1.3. Milloin P.C. Koneet pääsevät samaan toimivuuteen ? Tuskin koskaan. ::)

Minulla on myös joku Asuksen kannettava. (Ei siinäkään mitään vikaa, mutta järkyttävän hidas, kun on vain hidas  pyörivä kiintolevy )Seuraava kannetteva  ei varmasti ole Pc.  Vaan joku Applen tuote.

Esim. MacBook Air, tai Pro.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..

Minulla on myös joku Asuksen kannettava. (Ei siinäkään mitään vikaa, mutta järkyttävän hidas, kun on vain hidas  pyörivä kiintolevy )Seuraava kannetteva  ei varmasti ole Pc.  Vaan joku Applen tuote.

Minun mielipiteeni (siis mielipide ei välttämättä universaali fakta) on, että simut ja muut (raskaat) pelit pöytäkoneelle. Kannettavalle sitten ne mitkä hyötyvät kannettavuudesta (tai vaativat sen).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla läppärinä MacBook Pro Late 2011 ja siinä SSD. Lr5 pyörii hyvin ja muistia (RAM) on maksimi määrä eli 16 Gt. Riittää hyvin kuvien muokkaukseen. Kuvia vartten on ulkoinen USB kotelo jossa on MBP:n entinen 500Gt kovo. Joten ääni MBP:lle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla läppärinä MacBook Pro Late 2011 ja siinä SSD. Lr5 pyörii hyvin ja muistia (RAM) on maksimi määrä eli 16 Gt. Riittää hyvin kuvien muokkaukseen. Kuvia vartten on ulkoinen USB kotelo jossa on MBP:n entinen 500Gt kovo. Joten ääni MBP:lle

Mikä peli on Lr5 ? Leisure suit Larry 5   ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään