Mikko Suomela

Uutta myllyä hankkimassa II

1 744 viestiä aiheessa

Haluaisin mahdollisimman suuren näytön, mahdollisimman edullisesti? Mitä suosittelette? 31.5 -tuumaa olisi pienin hyväksyttävä koko. Resoluutio 1920*1080. Tämä tulisi FSX, ja myöhemmin P3D -käyttöön. Olen yrittänyt etsiä, mutten oikein tiedä mitä ostaisi? Pitäisi olla myös säädettävä jalan korkeuskin...

Sopivia TV-näyttöjäkin voisi harkita.

Kiitos!

T: Mika.

Edit: Vaikka kuinka katselee ja etsii, niin ei oikein tiedä mikä olisi sopiva FSX/P3D -käyttöön :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin mahdollisimman suuren näytön, mahdollisimman edullisesti? Mitä suosittelette? 31.5 -tuumaa olisi pienin hyväksyttävä koko. Resoluutio 1920*1080. Tämä tulisi FSX, ja myöhemmin P3D -käyttöön. Olen yrittänyt etsiä, mutten oikein tiedä mitä ostaisi? Pitäisi olla myös säädettävä jalan korkeuskin...

Sopivia TV-näyttöjäkin voisi harkita.

Kiitos!

T: Mika.

Edit: Vaikka kuinka katselee ja etsii, niin ei oikein tiedä mikä olisi sopiva FSX/P3D -käyttöön :-[

Harvassa ovat nykyään 1920x1080 näytöt tuossa kokoluokassa. Tässä yksi malli. En tiedä sen soveltuvuudesta mitään: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että tuolla tuumakoolla ja resoluutiolla on yhden pikselin koko jo niin suuri, että sen huomaa silmällä varsinkin jos istut lähellä näyttöä. Voi olla vaikea saada aikaiseksi terävä jä miellyttävä kuva pelaamiseen. Itse pitäisin 24-tuumaista näyttöä optimaalisena 1920x1080 resoluutiolle ja jo 27-tuumaiselle näytölle harkitsisin 4K-resoluutiota, mikäli vaan laitteisto antaa myöden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että tuolla tuumakoolla ja resoluutiolla on yhden pikselin koko jo niin suuri, että sen huomaa silmällä varsinkin jos istut lähellä näyttöä. Voi olla vaikea saada aikaiseksi terävä jä miellyttävä kuva pelaamiseen. Itse pitäisin 24-tuumaista näyttöä optimaalisena 1920x1080 resoluutiolle ja jo 27-tuumaiselle näytölle harkitsisin 4K-resoluutiota, mikäli vaan laitteisto antaa myöden.

Minulla on 27-tuuman näytössä 1920x1080 resoluutio. En pidä tätä kokoa liian isona verrattuna resoluutioon. Kuva on hyvä. Ja miellyttävä katsoa. Minulla on tämä näyttö: http://www.lg.com/us/monitors/lg-27EA63V-P-led-monitor

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Olen tippunut kelkasta näköjään ;D Täytyy tutkia asiaa tuolta kantilta. Satuin kokeilemaan 49 -tuuman telkkaria yhden lennon ajan 1920*1080 resoluutiolla, tottahan se "hieman" pikselöityi mutta oli paljon upeampi kun 28 -tuuman telkkari 1360*768 -resolla, joka on nyt käytössä.

Näyttis on:GF960 GTX/4gb: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/specifications

Prossu: I7-4790@4400mhz

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin Sonyn 49 -tuumaisella, jonka ostin tammikuussa. Vähän on hakusessa ominaisuudet, eli onko näytöt jotenkin nopeammalla vasteajalla TV:hen verrattuna? Vaikka laitoin tuolloin vertical sync:n päälle (FSX.cfg & Nvidia inspector) niin ohjaamossa päänpyörittely vaikutti "tökkivän". Tuli sitten mieleen, että tapahtuisiko samaa näyttöä käytettäessä? Siirryin vuosia sitten kuvaputkinäytöstä suoraan taulu TV:n käyttäjäksi, joten en tiedä yhtään miten nykyiset näytöt oikein toimivat :-[

Virkistystaajuutta en tajunnut vilkaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä se kuvan "tökkiminen" on kuvan repeilyä? Eli näyttö ja näytönohjain piirtävät kuvaa eri tahtia. Joskus näytönohjain on piirtämisessä "ajasta" edellä ja on joskus jäljessä.

Nykyisissä "hyvissä" tietokonenäytöissä on sisällä moduuli, joka tahdistaa kuvan yhteensopivaan näytönohjaimeen. Nvidialla se on: G-Sync. Tässä aiemmin laittamassani näytössä on tämä systeemi: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto

AMD:n uusilla näytönohjaimilla on vastaava systeemi. Se on FreeSync. Se vaatii ilmeisesti omanlaisensa näytön yhteensopivalla moduulilla.

Kummastakaan systeemistä ei ole mitään kokemuksia. Ne joilla näitä on kertovat varmasti lisää.

Itse tykkään IPS-näytön väreistä ja todella laajoista katselukulmista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä se kuvan "tökkiminen" on kuvan repeilyä? Eli näyttö ja näytönohjain piirtävät kuvaa eri tahtia. Joskus näytönohjain on piirtämisessä "ajasta" edellä ja on joskus jäljessä.

Nykyisissä "hyvissä" tietokonenäytöissä on sisällä moduuli, joka tahdistaa kuvan yhteensopivaan näytönohjaimeen. Nvidialla se on: G-Sync. Tässä aiemmin laittamassani näytössä on tämä systeemi: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto

AMD:n uusilla näytönohjaimilla on vastaava systeemi. Se on FreeSync. Se vaatii ilmeisesti omanlaisensa näytön yhteensopivalla moduulilla.

Kummastakaan systeemistä ei ole mitään kokemuksia. Ne joilla näitä on kertovat varmasti lisää.

Itse tykkään IPS-näytön väreistä ja todella laajoista katselukulmista.

Kiitos selvennyksestä nyt ymmärsin :thmbup: On vaan niin korkea hinta, etten suostu maksamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vsync myös vaatii, että fps:n pitää olla riittävä. Varmaan parempi pitää pois päältä.

Pidin tuon lennon ajan Vsyncin päällä, koska ilman sitä maisema "repeili". Normaalisti en sitä käytä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs tällä hetkellä on semmoinen prossorikanta mitä kannattaa katsella? Entäs mikä olisi hinta-laatu -suhteeltaan hyvä prosessori? Intelin tuotteissa ajattelin pysytellä kun niistä on hyviä kokemuksia.

Pitäis konetta päivitellä enkä ole juurikaan seuraillut mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
‎5‎.‎7‎.‎2017 at 08.03, Jukka Siirilä kirjoitti:

Mikäs tällä hetkellä on semmoinen prossorikanta mitä kannattaa katsella? Entäs mikä olisi hinta-laatu -suhteeltaan hyvä prosessori? Intelin tuotteissa ajattelin pysytellä kun niistä on hyviä kokemuksia.

Pitäis konetta päivitellä enkä ole juurikaan seuraillut mitään.

En tunne myöskään nykyisiä kantoja, mutta pitäisin hintaluokassa 250-300€  uutta Intelin suoritinta hyvänä. Oli kanta mikä tahansa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uutta tehokasta näytönohjainsarjaa on tullut myyntiin. Tai ainakin ennakkomyyntiin. Kyseessä on Nvidian GeForce RTX 2000-sarja. https://www.mikrobitti.fi/2018/08/nvidia-julkaisi-uuden-sukupolven-tehomoukarit-geforce-rtx-2000-mallisarja-tarjoaa-suorituskykya-ja-nakoa-peleihin/

En ole heti vaihtamassa vanhaa GTX-1060 6GB- ohjaintani, mutta varmaan tulee joskus aika senkin vaihtoon. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Olen hankkimassa ensimmäistä PC-pelikonetta noin vuosikymmeneen ja olen auttamatta pihalla siitä millä suorituskyvyllä on pyörittää mitäkin peliä ja mitkä komponentit ovat suositeltavia sekä vieläpä kohtuuhintaisia? Tavoitteena olisi pelata X-plane 11 simua kolmen näytön setupilla ja ulkoisella kosketusnäytöstä tehdyllä mittaristolla.

Kiitos avusta!

Ps. Jos kysymys meni väärään lankaan niin saa poistaa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähtisin rakentamaan uutta konetta ensin koneen rungon perusteella. Iso koppa jossa on jo valmiina isot ja hiljaiset säädettävät tuulettimet, jotka puhaltavat suoraan peltilaatikosta ylös ja takaa ylhäältä. Peltilootan pitää olla riittävän iso, että emolevy ja myös tulevat näytönohjaimet mahtuvat jatkossa. Sitten seuraavaksi mahdollisimman tehokas ja hiljainen virtalähde koppaan. 

Muista osista en sano mitään :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Teemu Rantonen kirjoitti:

Ps. Jos kysymys meni väärään lankaan niin saa poistaa. :)

Vai menikö kokonaan väärälle foorumille? Meidät simuilijat kun unohdettiin foorumiuudistuksen yhteydessä FSnordickille... :thmbdn:

Konepaketin komponentteja valitessa suosittelen tutustumaan iO-Techin foorumin konepaketit-alialueeseen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Panostaisin varsinkin emolevyyn ja muistiin. Noin 250 € emolevyyn ja 32 GB nopeaa keskusmuistia. Se muisti maksaa suunnilleen saman verran. Sitten vielä polttava Blue Ray asema. Nykyaikaisilla liittimillä olevat SSD-levyt 2 kpl. Toisessa Windows 10 ja toisessa pelit. Sitten tietenkin tärkein, eli näytönohjain. Ja Windows 10- lisenssi.

Äkkiä se hinta on noin 2500-3000 € ilman hyvää näyttöä. Ja itse prosessorikin unohtui!

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tähän asti käyttänyt simulaattorina FSX:ä , ja nyt tarkoitus hankkia uusi pöytäkone.

MSFS olis jo valmiina mutta asentamatta ,kannattaako seuraavaan PC:n enää laittaa cd- asemaa. Joitakin mieleisiä lentimiä on FSX peruja cd:llä.

-Tarkoitus olisi aloittaa koneen kasaus rtx-3070 ympärille , kaksi ssd:tä ja toiselle niistä simu. Toki muutakin tarvitaan.

Mielelläni ottaisin hyviä neuvoja vastaan tämän asian tiimoilta.

JK.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

DVD / CD on ihan makuasia. Itsellä ei ole tarvetta ollut enää aikoihin. Välillä kyllä joutuu joitain tiedostoja ym. kopioimaan läppärillä jossa edelleen asema on, ja verkon kautta sitten siirtämään simukoneelle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikissa nykykoteloissa ei ole edes paikkaa BRD/DVD/CD-asemille. Irrallisia asemia kyllä löytyy - siis sellaisia, joita ei ole edes tarkoitettu asentaa keskusyksikön koteloon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 hours ago, Juha Karhu said:

Olen tähän asti käyttänyt simulaattorina FSX:ä , ja nyt tarkoitus hankkia uusi pöytäkone.

Minulla on täsmälleen samat ajatukset - pitäisi päivittää nykyinen kokoonpano. Simun lisäksi kuvankäsittelyä Lightroom ympärstössä, jonkin verran musiikkia Audacityn maailmassa ja satunnaisia videoeditointeja Premier Elementsillä.

Näytönohjaimen osalta sama virsi, kuin Juhalla, eli RTX3070, mutta prossujen kanssa olen autuaan pihalla. Otanko kalliin i7:n vai halvemman Ryzen 5000 -sarjalaisen. Ja jos Ryzen, niin riittääkö Ryzen 5 vai pitääkö investoida seiskaan?

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noihin Paulin kysymyksiin en valitettavasti osaa vastata, mutta viikonlopulla pidimme verbaalia kädenvääntöä  pc-tutorini (poikani) kanssa aiheesta uusimylly.

Minä "vänkäsin" jotta koneessa pitäisi olla 2 ssd-levyä, toisella levyllä windows ja toisessa simulaattori. Hänen mielestä turha ratkaisu, jakaa vain ssd-levy ja toiseen puoleen windows ja toiseen simu...

Eli mitä mieltä te nyky simulaattorin käyttäjät olette?  

JK

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Juha Karhu kirjoitti:

Noihin Paulin kysymyksiin en valitettavasti osaa vastata, mutta viikonlopulla pidimme verbaalia kädenvääntöä  pc-tutorini (poikani) kanssa aiheesta uusimylly.

Minä "vänkäsin" jotta koneessa pitäisi olla 2 ssd-levyä, toisella levyllä windows ja toisessa simulaattori. Hänen mielestä turha ratkaisu, jakaa vain ssd-levy ja toiseen puoleen windows ja toiseen simu...

Eli mitä mieltä te nyky simulaattorin käyttäjät olette?  

JK

Itse tykkään kyllä ideasta että käyttis on omalla levyllään ja simu toisella. Itselläni Windows on omalla levyllään, simu omallaan ja muut pelit vielä omalla levyllään.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään