Mikko Suomela

Uutta myllyä hankkimassa II

1 744 viestiä aiheessa

Hyvää päivää. Olen katsellut osien hintoja uuteen tietokoneeseen. 

On tarkoitus ostaa Windows 7 (OEM) ja osat.  Suorittimista Intel vai AMD ?

Näytönojaimissa NVIDIA ja ATI  ovat molemmat ok.

Uuden koneen olisi tarkoitus toimia vähintään minun nykyisen XP- koneen ( 7 vuotta) ajan.

...

Tulee kovaan pelikäyttöön , kun kone on valmis.  Emolevy ja suoritin ovat tärkeintä .  Parempia näytönohjaimia ja

...

En ole guru ja Toni tuolla jo vastasikin kysymyksiisi, mutta vastaan silti. Siis tällä hetkellä ehdottomasti Intel + ATI. Se miksi vastaan johtuu oikeastaan siitä, että ihmettelen tuota asetelmaa "kone vähintään 7 vuodeksi ja tulee kovaan pelikäyttöön". Siinä on ristiriita  :o . Mikään tänää ostettu kone ei ole 7 vuoden kuluttua kelvollinen kovaan pelikäyttöön ellei miltei kaikkia sen sisuskaluja vaihdeta. Tavanomaisten hyötyohjelmien (etenkin jos pitäytyy samoissa ohjelmissa) käyttöön se kyllä kelpaa vaikka 10 vuotta. Oman koneeni elinkaari on suunnilleen 5 vuotta ja siitäkään kaksi viimeistä eivät enää ole kovaan pelikäyttöön. Tosin en minä juuri muuta pelaakaan kuin näitä lentosimuja. Viimeistään kesällä on vaihdettava uuteen masiinaan, koska entisessä FS2004:kään ei toimi oikein jouhevasti FSX:stä puhumattakaan. CFS2:lle ja CFS3:lle sekä IL-2:lle kyllä riittää vääntöä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tollasen kokosin tänään jimmsillä, ja aika kalliiksi toi kokoonpano näytti kuitenkin kääntyvän verratuna valmiisiin koneisiin. Olisiko noista joku vaihdettavissa halvempaan tai kenties selviäisinkö yhdellä näytönohjaimella halvemmalla? Ja onko jotaan ristiriitoja tuotteiden kesken?

0761345-08142-9  Antec  113.00€  113.00€

Sonata III Silent ATX-kotelo (500W)

GH22LP20RB LG 29.00€ 29.00€

DVD+/-RW DL 20x, LightScribe, IDE, Musta Retail

WD3200JS Western Digital 47.00€ 47.00€ Edit: Näitä sittenkin kaksi.

320 GB, Caviar, 3.5", SATAII/300, 8MB, 7200RPM

BX80580Q8400 Intel 159.00€ 159.00€

Core 2 Quad Q8400 2.66GHz 4MB

P5Q-PRO-TURBO Asus 131.00€ 131.00€

P5Q Pro Turbo, LGA775, IP45, DDR2, FSB1600, CrossFireX, ATX

EAH4870/HTDI/512M Asus 133.00€ 266.00€ (kaksi tällasta)

Ati Radeon HD 4870 512MB, PCI-E, GDDR5, Dual DVI

KHX8500D2/2G Kingston 45.00€ 180.00€

HyperX 2GB, DDR2 1066MHz, CL5 (Tarjouserä!)

ET.EV3WE.A08 Acer 154.00€ 154.00€

22" TFT V223WABD, 16:10, 1680x1050, 5ms, VGA, Musta

GFC-00601 MicroSoft 97.00€ 97.00€

Windows 7 Home Premium 64-bit FI DVD, OEM

Yhteensä: 1223.00€

Eli kokoonpano piti alunperin olla alle 1000 euroo, saisko sen sinne jotenkin tiputettuu?

Ja kiitokset etukäteen kaikille ketkä jaksavat kommentoida

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EAH4870/HTDI/512M Asus 133.00€ 266.00€ (kaksi tällasta)

Ati Radeon HD 4870 512MB, PCI-E, GDDR5, Dual DVI

Eikös kantsis ostaa HD5870 :P Jos ei kiire ole niin tulee halvemmaksi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös kantsis ostaa HD5870 :P Jos ei kiire ole niin tulee halvemmaksi..

Kyllä taitaa kestää kauan 5870 on alle tuon hinnan, mutta 5850 on jo tai melkein (en muista hintaa...). :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia pitää ostaa kaksin kappalein jotain onnettomia 320gb kovoja, kun saat 1,5teran kovon aika lähelle samaa hintaa kuin 2kpl 320gb ja kapasiteettia riittää pitkäksi aikaa tuollaisella puolentoista teraisella.

En surkuttelisi yhtään hinnassa verrattuna itse kasattuun ja valmiiseen, valmiissa häviät jo hinnassa ja tehossa reilusti. Mulle nuo valmiskoneet on samaa kun kirosanat pahimmasta päästä ;D

Juu ja mitään järkeä ei ole ostaa kahta kappaletta HD4870, kun saat yhdessä 5870 tehossa paljon enemmän kun kahdessa 4870. Jos tuo 4800 sarja on se jota on pakko saada, niin osta sitten samantien kaksi kappaletta HD4890 tai 4870 X2 malli.

Ja sitten tuosta budjetista, hyvästä aina joutuu maksamaan mutta jos olet valmis tehoista karsimaan niin kyllä varmasti saat paketin paljon alle 1000€.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia pitää ostaa kaksin kappalein jotain onnettomia 320gb kovoja, kun saat 1,5teran kovon aika lähelle samaa hintaa kuin 2kpl 320gb ja kapasiteettia riittää pitkäksi aikaa tuollaisella puolentoista teraisella.

En surkuttelisi yhtään hinnassa verrattuna itse kasattuun ja valmiiseen, valmiissa häviät jo hinnassa ja tehossa reilusti. Mulle nuo valmiskoneet on samaa kun kirosanat pahimmasta päästä ;D

Juu ja mitään järkeä ei ole ostaa kahta kappaletta HD4870, kun saat yhdessä 5870 tehossa paljon enemmän kun kahdessa 4870. Jos tuo 4800 sarja on se jota on pakko saada, niin osta sitten samantien kaksi kappaletta HD4890 tai 4870 X2 malli.

Ja sitten tuosta budjetista, hyvästä aina joutuu maksamaan mutta jos olet valmis tehoista karsimaan niin kyllä varmasti saat paketin paljon alle 1000€.

Selitys tolle kahdelle kiintolevylle on ku mä haluun kaks  ;D Nii ja eiköhän ton HD5870 hinta laske ennen ensi kevättä vielä jonkin verran. Voisko silloin ton emolevyn vaihtaa johonkin halvempaan?

Entä noi keskusmuistit? Löytyykö halvempia samantasosia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selitys tolle kahdelle kiintolevylle on ku mä haluun kaks  ;D

Mielenkiinnosta kysyn, että meinaatko raidata ne vai onko joku muu syy kahden levyn haluamiseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selitys tolle kahdelle kiintolevylle on ku mä haluun kaks  ;D Nii ja eiköhän ton HD5870 hinta laske ennen ensi kevättä vielä jonkin verran. Voisko silloin ton emolevyn vaihtaa johonkin halvempaan?

Entä noi keskusmuistit? Löytyykö halvempia samantasosia?

Öö, siis HD5870 hinnan pudotuksia tuskin nähdään vielä alkuvuodestakaan, koska kilpailua ei ole tällä hetkellä juuri olemassa Nvidian ja AMD välillä, koska Nvidia ei ole saanut ulos kilpailukykyistä korttia.

Saatavuus nosti hintoja reilu viikko sitten AMD uutukaisissa, joten tuskin kovinkaan nopeasti hinnat laskee tuosta. Näkee sitten kohan Nvidian Fermi tulee kun tulee, niin sitten AMD varsin hintoja pudottaa.

DDR2 tuskin tulet saamaan 2gb määrällä kovinkaan paljoa halvemmalla.

Mutta muista sitten jos halvempiin osiin vaihdat, niin pitkäikäisyyttä verrattuna hieman kalliimpiin tuskin on. Joten halpa on aina halpaa ja laatu sitäkin huonompaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnosta kysyn, että meinaatko raidata ne vai onko joku muu syy kahden levyn haluamiseen?

Haluun vaan et ne on eri levyillä, raidausta harkitten, mut aatelin pitää toisen iha varmuuskopio+simuilulevynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öö, siis HD5870 hinnan pudotuksia tuskin nähdään vielä alkuvuodestakaan, koska kilpailua ei ole tällä hetkellä juuri olemassa Nvidian ja AMD välillä, koska Nvidia ei ole saanut ulos kilpailukykyistä korttia.

Saatavuus nosti hintoja reilu viikko sitten AMD uutukaisissa, joten tuskin kovinkaan nopeasti hinnat laskee tuosta. Näkee sitten kohan Nvidian Fermi tulee kun tulee, niin sitten AMD varsin hintoja pudottaa.

DDR2 tuskin tulet saamaan 2gb määrällä kovinkaan paljoa halvemmalla.

Mutta muista sitten jos halvempiin osiin vaihdat, niin pitkäikäisyyttä verrattuna hieman kalliimpiin tuskin on. Joten halpa on aina halpaa ja laatu sitäkin huonompaa.

Mut sitten taas kalliitkin osat vanhenee kohtuullisen nopeasti, jolloin päivitys on muutenkin edessä. Ja ei ne koneet kestä ehjinä kuitenkaan kun pari vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mut sitten taas kalliitkin osat vanhenee kohtuullisen nopeasti, jolloin päivitys on muutenkin edessä. Ja ei ne koneet kestä ehjinä kuitenkaan kun pari vuotta.

Mistäpä revit tuollasia asioita. Kyllä kestää koneet reippaasti enemmän kun kaksi vuotta, riippuu käyttäjästä, jos säheltää ja härveltää niin varmasti oli osa kallis tai  halpa nii hajoaa.

Mulla kone päivittyy ihan vaan harrastuksen takia vuodenkin aikana ainakin sen kolme kertaa, mutta se vaan harrastuksen takia. Mutta tuo ei pidä paikkaansa että koneet ei kestä ehjänä kun kaksi vuotta, että aika tuulesta temmattua tekstiä kirjoittelet. Vielä vähemmän halvemmista komponenteista tehdyt koneet kestää, kyllä yleenssä siinä kalliissa hinnassa on joku tarkotuskin, yleensä se tarkoitus on laatu ja pitkäikäisyys. Kyllä itsekkin olen tähän käyttökoneeseeni rahaa sijoittanut kaikkiaan 2 500€ tämän vuoden aikana ja toiseen koneeseen meni tuossa 1,5kk sitten 1000€, että harrastustoiminta maksaa, oli se sitten mitä tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäpä revit tuollasia asioita. Kyllä kestää koneet reippaasti enemmän kun kaksi vuotta, riippuu käyttäjästä, jos säheltää ja härveltää niin varmasti oli osa kallis tai  halpa nii hajoaa.

Mulla kone päivittyy ihan vaan harrastuksen takia vuodenkin aikana ainakin sen kolme kertaa, mutta se vaan harrastuksen takia. Mutta tuo ei pidä paikkaansa että koneet ei kestä ehjänä kun kaksi vuotta, että aika tuulesta temmattua tekstiä kirjoittelet. Vielä vähemmän halvemmista komponenteista tehdyt koneet kestää, kyllä yleenssä siinä kalliissa hinnassa on joku tarkotuskin, yleensä se tarkoitus on laatu ja pitkäikäisyys. Kyllä itsekkin olen tähän käyttökoneeseeni rahaa sijoittanut kaikkiaan 2 500€ tämän vuoden aikana ja toiseen koneeseen meni tuossa 1,5kk sitten 1000€, että harrastustoiminta maksaa, oli se sitten mitä tahansa.

Pitänee kokeilla jos hankkis vaikka ihan laatukoneen. Tähän mennes ei oo tullu viel yhtää teetettyy/itse kasattuu konetta hankittuu...ilmesesti se on näemmä sit ihan käyttöpohjasta toi koneen kuluminen, koska oma läppäri on about 1,5 vuotta vanha ja viimestä tuomiota vailla. Samoin viimesin kotikone joka on ollu vanhemmilla kesti noin 1,5-2 vuotta, ja lopetti ihan yhtäkkii toimintansa. Ilmesesti meiän perhees ei vaan osata... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

?

Minun koneideni keskimääräinen elinkaari (minun käytössäni) on ollut 1980-luvulta lähien 5 vuotta. Jokaisen koneen olen luovuttanut toimintakykyisenä eteenpäin (toki kaarensa päässä auttamattoman hitaana ajanmukaisiin verrattuna). Useimmat ovat päätyneet lahjoituksena koululle. Vanhallakin tietokoneella käyttää vähän vanhempia sovelluksia ihan täyttä päätä.

Edit: Ahaa puhut läppäreistä. Eihän niissä ole muita kuin huonoja puolia pöytäkoneisiin verrattuna kannettavuutta lukuun ottamatta. Niihin minä en koske pitkällä tikullakaan.  ;D Ei tuota kahden vuoden ikää niihinkään voine yleistää. Systeri tekee liikkuvaa työtä ja tarvitsee läppäriä (se ainoa syy miksi sellaisen voisi hankkia). Ainakin hänen koneensa ovat kestäneet sen saman kuin minun pöytäkoneenikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Läppäriä ja pöytämallin konetta ei voi verrata keskenään. Läppärissä ilmanvaihto on hieman alkeellisempaa ja jos ajatellaan miten pitkään sit pitää päällä päiväs aikaan, kone kuumenee osiltaan ja näin käyttöikäkin vähenee nopeampaan kun hyvin ilmanvaihdon omaavissa pöytämallin koneissa.

Vaimolla läppäri on pelkästään jo 3h käynnissä olo aikana kuumentunut siten, että ei kehtaa edes polville konetta laittaa vaan pitää se pöydällä jäähtymiseen asti.

Oliko vanhempiesi kone valmiskone, ne painajaismaiset ratkaisut mitä noissa valmiskoneissa näkee on juuri ilmanvaihdon vajaus, osat tungetaan sillipurkin kokoiseen koteloon jossa ei ilmankierrolle ole mitään mahdollisuutta, ja näin ollen jos jättää koneet puhdistamatta pölystä joka vaan pahentaa lisää ilmanvaihtumista kotelon sisällä, osat ylikuumentuu ja hajoaa, uskoisin että suurin syy on se juuri ollut vanhempiesi koneessa.

Mulla on itselläni tälläinen kotelo käytössä, siinä on ilmanvaihtuvuus otettu huomioon ja koneen lämpötilat pysyy hyvin idle tilassa alle 40+ asteen.

http://www.thermaltakeusa.com/Product.aspx?C=1381&ID=1773

Kannattaa hieman panostaa noihin jäähdytys/ilmanvaihto asioihin ennen kaikkea, kun pelkästään niihin mitä koneen sisuksiin tunkee. Jos ei ilmankierto kotelon sisällä onnistu niin se on täysin selvää että kone ei tule kestämään montaakaan vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin ostan kaksi kiintolevyä . En tarvitse isoja . Kunhan toiselle mahtuu joku pelikin. :)

Tuon  5870  näytönohjaimen ostan, jos rakennan koneen ennen joulua. 

Usb- 3 emolevy kait . ;)

Nykyiset prosessorit ja näytönohjaimet ovat hirmutehoisia  :) .  Pelien koodi on  vaan huonosti optimoitu .

Minulla on  lentosimulaattori : Sinclair Spectrum  koneeseen . Ja kone   :)  Muistia oli 48 kb.  ;D

"Oikea"  simulaattori Microsoft Flight Simulator 2000 Professional .  Tiiliskiven painoinen pakkaus. 

Oliko viimeinen "peli"missä kunnon  manuaalit paperilla   ?  On neljä CD levyä.  + kirjat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on toistaiseksi toiminut nuo 5 sisäistä ja pari ulkoista kovoa hyvin keskenään, RAID hommaa en ole testannut vielä niillä ja tuskin tulen testaamaan.

Mulle tuli tuo Asus HD5870 tuossa eilen ja hyvin on tässä koneessa toiminut, 3Dmark Vantagen testasin läpi ja ekalla testauksella pisteet parani reilun 1000 pisteellä ja nytten nähtävästi tämä kortti jää sijoitettavaksi toiseen koneeseen, koska kiinnostus HD5970 kasvaa tässä, kun julkasivat kuvia vaihteeksi siitä tänään, pitkä kortti on ja saas nähdä mahtuuko omaan koppaan vai pitääkö koppakin tilata.

Tuo HD5970 tulee myyntiin kuulemma tässä marraskuun mittaan ja jos nyt joulukuulle tulisi noita myyntiin suomessa, niin menee tässä kivuttomasti tällä HD5870 niin oma eka joululahja olisi tuo uusi kortti :)

Kohta pitäs asennella emännän läppärille Windows 7 Home Premiumi, että illaksi riittää vähän urakkaa tässä. :thmbup:

Tuossa linkissä löytyy kuvia tuosta jötikästä :D

http://plaza.fi/muropaketti/ati-radeon-hd-5970n-lopullinen-versio-kuvassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites on kuinka tarpeellinen tuo prossujäähdytin on? Tuossa juuri puhuit jäähdyttämisen tarpeellisuudesta joten olettaisin että se muutama kymppi siihen kannattaa satsata?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites on kuinka tarpeellinen tuo prossujäähdytin on? Tuossa juuri puhuit jäähdyttämisen tarpeellisuudesta joten olettaisin että se muutama kymppi siihen kannattaa satsata?

No riippuu millaseen käyttöön minkäkin prossun ostaa. Perus pelikäytössä varsin pärjää ihan sillä coolerilla mikä tulee Boxed prossun mukana, mutta itse ostaisin mielummin ihan erillisen coolerin.

Itselläni on Noctuan NH-U12P SE2 cooleri(n. 60€), joka on useammassa testissä osoittautunut parhaimmaksi tämän hetkisistä coolereista ja nytten heiltä on tullut uusi NH-U14 mallit ja sellainen hinnaltaa sijoittuu sinne 80€ tuntumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

"Oikea"  simulaattori Microsoft Flight Simulator 2000 Professional .  Tiiliskiven painoinen pakkaus. 

Oliko viimeinen "peli"missä kunnon  manuaalit paperilla   ?  On neljä CD levyä.  + kirjat.

Ennen ohjelmat olivat heppoisia (nykyisiin verrattuna) ja manuaalit hyviä. Nyt ohjelmat ovat jo melko hyviä, mutta manuaalit heppoisia tai olemattomia. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites on tuolle 64bit-Windows 7:lle miten löytyy ajureita mm. Saitek Yoke, Throttle & Pedals, Logitech F3D Pro joikkari, HP Color Laserjet 1600? En oikein itse tiedä mistä aloittaisin etsimisen joten kysytään täältä... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elias, kannattaa vaan tiiviisti mennä sinne valmistajien sivuille ensikättelyssä, sieltä ne ajurit ja ohjelmat yleensä ensimmäisenä löytyy netissä.

Tietyissä laitteissa toimii samat ajurit kuin esim Vista 64bit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elias, kannattaa vaan tiiviisti mennä sinne valmistajien sivuille ensikättelyssä, sieltä ne ajurit ja ohjelmat yleensä ensimmäisenä löytyy netissä.

Tietyissä laitteissa toimii samat ajurit kuin esim Vista 64bit.

Kuuluvatkohan Saitekin ohjaimet noihin "tiettyihin laitteisiin"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuuluvatkohan Saitekin ohjaimet noihin "tiettyihin laitteisiin"?

Vaikea sanoa, en omista Saitekin laitteita. Kokeilemallahan se selviää toimiiko vai ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko FSX simuilijoilla kokemusta Core i7 860 prossusta? Aattelin nyt kun rahaa taas löytyy, päivittää oman rautanu i7 aikaan. Onhan siitä jo vuosi, kun nykyinen kone tuli ostettua. Joten, onko suositeltava prossu, vaiko 920 vieläkin vetää pidemmän korren? Entäpä emo/muistit, en ole nyt taas vuoteen seurannut markkinoita, kun ei ole ollut akuutti tarve. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

i7 920 alusta ennemmin, on sitten paremmin tuota tuentaa esim DDR3 muisteissa triple Channel, P55 piirisarjalla ei ole kuin Dual Channel tuki ja sitten prossurintamalla on tuentaa myös.

Intel on nyt tuomassa i7 920 korvaajan tässä vuoden vaihteessa, eli i7 930, se on kellotaajuudeltaan suurempi ja tosiaan tuon 920 korvaaja.

Emolevyksi Asuksen tai Gigabyten tekeleistä joitan x58 piirillä olevia tietysti :)

Muisteiksi tietysti parasta mitä löytyy, nopeudeltaan kannattaa olla hyviä ja latencyt kohdallaan.

Mulla on toisessa koneessa tuo i7 860 ja Asuksen lätyllä varustettuna. FSX olen testannut ja ihan riittävästi pyörii, kohan on sitten hyvä näyttis paketissa. Mulla on siinä HD4890.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään