Mikko Suomela

Uutta myllyä hankkimassa II

1 744 viestiä aiheessa

PC:n päivitys edessä. Onko yksinkertainen kaunista ? 

Uusissa  H57-emolevyissä on integroitu näytönohjain, kannattaako?

Huom: painotus on kuva- ja videoeditoinnissa, simulaattorikäyttö on minulla toissijaista.  ;)

1 Antec Sonata III 500 - ATX-kotelo, 500W 99.90e

1 Samsung Spinpoint F3 1TB 3.5" 8.9ms SATA 70.90e

1 Asus P7H57D-V EVO Intel H57 LGA1156 ATX- 219.90e

2 Corsair 2048MB 1066MHz SO-DIMM DDR3 muis 113.80e

1 Intel Core i5-750 2.66GHz -suoritin, box 233.90e

======================================

Yhteishinta: 738.40e

Kiitos etukäteen kommenteista ja vinkeistä.

EDIT: Tuossa neliydinprosessorissa ei tainnut ollakaan näytönohjaintukea.... ehdotuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitti että tuo i5 on Dual Core. Muutenhan tuo passaa ja näyttikseksi riittää varsin joku 30€+ näyttis PCI-e väylään, en laittaisi jakamaan keskusmuistia integroidun kanssa jos kyse on tuollaisesta harrastuksesta joka vaatii myös muistia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, kiitos.

Mielestäni tuo i5 750-malli on neliytiminen: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43934 .

Alempinumeroiset i5-mallit ovat sitten tuplaytimellä ja niissä on se grafiikkasuoritin mukana. Esimerkiksi i5 650. Tällainen ilmeisesti olisi paras kaveri tuolle P7H57-emolle, mutta riittääkö tehot ? Olen tässä nyt kallistumassa neliydin-vaihtoehtoon kaiken varalta. 

Nyt ihmettelen sitten että kannattaako tuolle i5 750-prosessorille valita halvempi P7-sarjan emolevy, kaiketi P55-piirisarjalla, kun kerran en pääse hyödyntämään sitä emolevyn integroitua näytönohjaintoiminnallisuutta. ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, kiitos.

Mielestäni tuo i5 750-malli on neliytiminen: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43934 .

Alempinumeroiset i5-mallit ovat sitten tuplaytimellä ja niissä on se grafiikkasuoritin mukana. Esimerkiksi i5 650. Tällainen ilmeisesti olisi paras kaveri tuolle P7H57-emolle, mutta riittääkö tehot ? Olen tässä nyt kallistumassa neliydin-vaihtoehtoon kaiken varalta. 

Nyt ihmettelen sitten että kannattaako tuolle i5 750-prosessorille valita halvempi P7-sarjan emolevy, kaiketi P55-piirisarjalla, kun kerran en pääse hyödyntämään sitä emolevyn integroitua näytönohjaintoiminnallisuutta. ?

Juu, näkyy olevankin. Sain joskus käsityksen että i3 ja i5 mallit olisi Dual Coreja. Neljää ydintä vaan kehiin, kyllä se tulevaisuuden varalle kannattaa ajatella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, näkyy olevankin. Sain joskus käsityksen että i3 ja i5 mallit olisi Dual Coreja. Neljää ydintä vaan kehiin, kyllä se tulevaisuuden varalle kannattaa ajatella.

Tietokoneissa vain sijoituksen arvo laskee huiman nopeasti, joten mielestäni ei kannata hankkia mitään ylimääräistä "kaiken varalle", kun huomenna saa jo parempaa ja halvemmalla. Päivitysvara on sitten taas eri asia. Itse hommasin juuri sellaisen laitteiston, johon voi päivittää tarvittaessa nopeamman CPU:n, GPU:n, kovalevyn ja lisää muistia helposti.

Mielestäni ei myöskään kannata hankkia sitä kaikkein parasta mitä rahalla saa (ellei sitä todella tarvitse), sillä siinä hinta-laatusuhde ei yleensä ole kohdallaan. Kun tinkii vähän tehosta, hinta putoaa äkkiä jopa puoleen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietokoneissa vain sijoituksen arvo laskee huiman nopeasti, joten mielestäni ei kannata hankkia mitään ylimääräistä "kaiken varalle", kun huomenna saa jo parempaa ja halvemmalla. Päivitysvara on sitten taas eri asia. Itse hommasin juuri sellaisen laitteiston, johon voi päivittää tarvittaessa nopeamman CPU:n, GPU:n, kovalevyn ja lisää muistia helposti.

Mielestäni ei myöskään kannata hankkia sitä kaikkein parasta mitä rahalla saa (ellei sitä todella tarvitse), sillä siinä hinta-laatusuhde ei yleensä ole kohdallaan. Kun tinkii vähän tehosta, hinta putoaa äkkiä jopa puoleen.

Pekka

Samaa mieltä. Itsekin koitan hankkia parhaan teho-hinta suhteen omaavat komponentit, mutta välillä sitä lipsuu näihin tehohirmuihin, jotka voi olla jonkun mielestä ylihintaisia tehoonsa nähden. (Itsellä tarkoitus ostaa GTX480 kun lähden saksaan lomalle, saapahan vähän halvemmalla...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se parin vuoden päästä tapahdu suuri aurinkomyrsky ja näin ollen se tulee olemaan sen verta raju sellainen että elektroniset laitteet hajoilee ympäri maailman, siinä ei enää tietokonekaan selviä :)

Eli ostaan halvinta mahdollista niin ei keljuta niin paljoa parin vuoden päästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli noin 6 kuukauden miettimisen jälkeen tilattua uus kone:

MSI GeForce GTX 480, 1536MB GDDR5, 384-bit, 2xDVI/Mini

LG DVD+/-RW DL 22x, SATA, Musta Bulk

Antec Nine Hundred Two Ultimate Gamer ATX-kotelo

Samsung 500GB Spinpoint F3, 3.5", SATA II, 16MB, 7200rpm

AsRock 890GX Extreme3, AM3, 890GX, DDR3, HD 4290, SATA3

Corsair 2x2GB, DDR3 1600MHz, CL7

Corsair 750W 750TX ATX2.2 -virtalähde

Windows 7 Home Premium 64-bit FI DVD, OEM

AMD Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz

Kysymys kuuluu: But will it run Crysis?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Crysis on raskas peli raudalle. Vaikka on jo vanha.

Minun kone hyytyi pelissä, kaikki asetukset maksimissa. Valitettavasti  :'( 

Minulla on neliytiminen suoritin : Intel i7-860  (näkyy käyttöjärjestelmälle  HyperThreading tekniikan takia kahdeksana ytimenä )

Näytönohjain on Radeon HD 5750 ja keskusmuistia  on 8Gt  (  G.Skill Ripjaws  )    Windows 7 64-bit .  ( Pelasin Crysiksen  64 bittistä versiota ) .

Minun koneen pullonkaula on selkeästi näytönohjain.  Ja varsinkin sen vain 128 bittinen muistiväylä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on neliytiminen suoritin : Intel i7-860  (näkyy käyttöjärjestelmälle  HyperThreading tekniikan takia kahdeksana ytimenä )

Näytönohjain on Radeon HD 5750 ja keskusmuistia  on 8Gt  (  G.Skill Ripjaws  )    Windows 7 64-bit . 

Tollasella raudalla olisin enemmän kuin tyytyväinen: Flight Simulator X ja iRacing pyörisivät oikein nätisti ... Kai sitä pääsee vielä joskus tuollaisella pelaa...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuossa sun koneessa kyllä tuo näyttis rajoittaa aika pahasti. En ole asentanut crysistä tälle koneelle, mutta varmaan pitäisi  :thmbup: Viime koneella ihan miellyttävästi jotkut highilla ja muut very high pyörisi siinä 30 fps, eli pelattavasti. Töd. näk. tällä pyörii jo paremmin  8)

Sitten itse kysymykseen. Pitäisi vanhemmille kasata kone surffailua, pokkarikameran kuvien koneelle tyhjentämistä, sähköpostia, ja laskujen maksua varten. Multa löytyy kaapista P5Q emolevy, jossa on cpu socketissa pinnien välissä lämpötahnaa, jonka koostumuksesta ei ole tietoa, eli arpapelillä voi olla että ei posauta prossua tai sitten posauttaa. (jos siinä on käytetty hopeaa joka johtaa sähköä...) Kannattaako mun putsata toi, ostaa tuon S775 kantaan surffailukone, vaiko myydä tuo joku 40€ jos joku osaa itse putsata tuon niin saa halvemmalla toimivan lankun, ja ostaa joku i5 (kenties) tai amd perustuva kone? Lähinnä tuota prossua mietin, kun en tunne yhtään amd prossuja ja emoja, ja intelillä vähän kalliita noi surffikoneeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Crysis @ Very High 4x AA + 16xAF 1280x1024 = Omalla koneella avg fps n.32  :(

Hyvä, että menee edes tuon 30. Toisaalta olisi kiva saada lisää grafiikkavääntöä halvalla, joten olen miettinyt GTX 275:n korvaamista GTX 460 SLI setillä (~ 300€) vaikka eihän nykyisestä koneestani teho lopu näillä resoilla :)

Joku AMD pohjainen halpiskone (Itse koottu jos (kun) onnistuu) olisi hyvä ratkaisu surffailuun IMO, koska päivitettävyys on halvemmissakin AMD seteissä melko hyvä kuten myös hintakin. Prossu voisi olla n.100€ hintaluokkaan sopiva AM3-kantainen vaikkapa Athlon II X4 640 tai Phenom II X2 555BE

Intel = tehokäyttöön ja miniläppäreihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä mun vanhalla koneella Crysis sellasilla medium asetuksilla 1680x1050 ei AA eikä mitää herkkuja tais olla trilinear ja silleen nii sellaset 23 fps..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, amd puolelle kallistuin itsekkin, mutta en tiedå niistä prossuista ollenkaan, mikä on parempi kuin toinen ja kuinka hyvä teho-laatu suhde niissä on. Samaten emot, en tiedä mikä olisi hyvå amd kannalle. Jotain ehdotuksia, koko paketin hinta luultavasti jotain 500€. Kunhan nuo perushommat ei tahmaisi, winukan bootti olisi nopeahko, kuin myös selaimen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, amd puolelle kallistuin itsekkin, mutta en tiedå niistä prossuista ollenkaan, mikä on parempi kuin toinen ja kuinka hyvä teho-laatu suhde niissä on. Samaten emot, en tiedä mikä olisi hyvå amd kannalle. Jotain ehdotuksia, koko paketin hinta luultavasti jotain 500€. Kunhan nuo perushommat ei tahmaisi, winukan bootti olisi nopeahko, kuin myös selaimen.

Käyt jostai hakemas sellase perus pc:n mis o iso kovo ja sellasta. Ihan varmasti saat alle 500.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti saisinkin. Mutta huonolla hinta-laatu suhteella. Kun osat valitsee itse ja kasaa, niin saa paremman koneen samalla rahalla. Noilla cittarin pakettikoneilla kun sattuu yleensä olemaan joku heikko lenkki, useimmiten se on näytönohjain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle ehdoiteltiin tuopllaista pakettia Flight Simulatorin pyörittämiseen, miten mahtaa pyöriä FS2004 ja lisurit tällä? ;)

AMD Phenom II X4 945 AM3

- Asrock nForce 720D, 4xSATA, 3xPCI, 1xPCI-E16x,

GBLAN, 7.1CH HD Audio, RAID 0,1,5,0+1, JBOD,

- AMD Phenom II X4 945 -neliydinprosessori

- 4GBb DDR3 1333MHz -keskusmuistia

- ATI 3D 5670 1Gb näytönohjain, HDMI/VGA/DVI

- 640Gb, SATA2, 7200 rpm kiintolevy, 16Mb

- DVD R/W -asema + Nero Express

- muistikortinlukija

- Xigmatek Asgard Gamer Case - kotelo

- 550W hiljainen Chieftec virtalähde

- 12cm hiljainen kotelotuuletin

- Windows 7 Home Prerium 64bit

-santeri-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku toinen näyttis, vähintäänkin ATI 5770 tai samaan hintaluokkaan osuva nvidia 400-sarjalainen, ainakin FSX:lle nvidia on parempi (atin ajurit tehty eritavalla, ja raskaat pilvet rasittavat todella paljon FSX:ssä ATi näyttiksiä, kun nvidia hoitelee ne helposti. En tiedä onko sama homma FS9:ssä) Jimssissä näyttäisi HD5770 olevan 143€ halvimmillaan ja GTX460 159€ halvimmillaan.

Lienee tuo HD5670 pakettikone näyttis, sillä jimssiltä ei tuota löydy omana komponenttinaan, vain 2 pakettikoneen osana. Ei kannata miettiä pakettikoneita ainakaan pelaamiseen/simuiluun, paremman saa itse kasattuna kaupasta. Esimerkiksi jimssillä me voimme ehdottaa sopivat osat kun kerrot hintakaton, ja jimssillä on myös kokoamis palvelu ~50€. Siinä saa kootun koneen paremmilla osilla samaan hintaan kuin lähimmästä gigantista!  :thmbup:

Ja tuosta prossusta, niin näyttäisi olevan Tom's Hardwaren halpisluokan kunkku, eli lienee ihan hyvä prossu. Saatan itsekkin miettiä tuollaista tuohon surffailu koneeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pappa betalar :P

Näissä ei ole enää edes mitään järkeä, mieti hetki ennenkuin kirjoitat turhaan. Tosiaan tilanne on kuten Osku sanoikin. Ja jos se tosiaan sua kiinnostaa, niin viimeisimmän koneeni olen itse kesätyörahoilla ostanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näissä ei ole enää edes mitään järkeä, mieti hetki ennenkuin kirjoitat turhaan. Tosiaan tilanne on kuten Osku sanoikin. Ja jos se tosiaan sua kiinnostaa, niin viimeisimmän koneeni olen itse kesätyörahoilla ostanut.

No oot kyllä tosiaan tehny todella hyvää työtä ja nyt saat nauttia sitten oikein mukavasta kokoonpanosta.. Itselläni se kesätyöhomma meni vähän ohi harmillisesti.. Niitä elämän yksiä pitkiä tarinoita.

:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään