Mikko Suomela

Uutta myllyä hankkimassa II

1 744 viestiä aiheessa

Aikomuksena olisi aloittaa hommaamalla valmis kone, ja vähitellen parantaa sitten vähitellen... Jos GTX-sarja on tehokkaampaa taitaa se ollakin ensimmäinen päivityskohde.

Mites vielä tuo SSD-kysymys?

Itse tulin tulokseen että tuota SSD:tä ei saa liitettyä tuon koneen emolevyyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kelläään kokemusta NVIDIA GeForce GT 630 2 GB näytönohjaimesta FSX:n kanssa? Onko riittävä jos paketissa on prosessorina Intel Core i7-3770 (3.40GHz)?

Saisiko tähän koneeseen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4843/dkhgj/HP-Pavilion-p6-2490eo-Core-i7-3770-6-GB-1-TB-GeForce-GT-630#tab-product-description vielä SSD-levyn esim. PCI-E paikkaan? Tämä: http://www.b2c.fi/tuote/ocz-revo-drive-pci-express-solid-state-drive-110gb/515543/ olisi ainakin halpa vaihtoehto, mutta sopiiko koneeseen kun liitäntä on PCI-E x4 (?), tarvitseeko adapterin?

Kannattaa unohtaa pakettipaskeet heti kättelyssä ja koota/kasatuttaa kone kunnon osista. Pakettikoneissa päivitettävyys on tasan nolla, joten turha edes haaveilla, että saisit laitettua tuohon gtx-sarjalaisen kiinni. 3770 varmaan riittävä, mutta jos meinasit herkutella lisäreillä niin ottaisin kellotettavan version tulevaisuutta ajatellen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tulin tulokseen että tuota SSD:tä ei saa liitettyä tuon koneen emolevyyn.

Kiitoksia, kun jaksoit selvittää asiaa. Ikävää ettei pysty lisäämään.

Kannattaa unohtaa pakettipaskeet heti kättelyssä ja koota/kasatuttaa kone kunnon osista. Pakettikoneissa päivitettävyys on tasan nolla, joten turha edes haaveilla, että saisit laitettua tuohon gtx-sarjalaisen kiinni. 3770 varmaan riittävä, mutta jos meinasit herkutella lisäreillä niin ottaisin kellotettavan version tulevaisuutta ajatellen.

Jos päivitettävyys on huono taidan suosiolla siirtyä katselemaan itse koottavia...

Kiitoksia vastauksista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos päivitettävyys on huono taidan suosiolla siirtyä katselemaan itse koottavia...

Kiitoksia vastauksista!

Niin, itsehän päätät, mutta minusta teet viisaammin, jos perehdyt itse osiin jne. ja alat hahmottelemaan konetta ja tilaat vaikka valmiiksi kasattuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, itsehän päätät, mutta minusta teet viisaammin, jos perehdyt itse osiin jne. ja alat hahmottelemaan konetta ja tilaat vaikka valmiiksi kasattuna.

Perehtymistä yritin...

...mutta into ehti loppua kun alkoi selvitellä yhteensopivuuksia, jäähdytyksiä, paikkoja kotelossa ja kaikkea tarpeellista pikkusälää.

Jimms kasaa koneen kohtuulliseen hintaan (Huomauttavat varmaankin jos osat eivät kelpaa?) , mutta toisaalta on se aivan eri asia kun tietää tarkalleen mikä johto on mikäkin, kun on koonnut koneen itse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perehtymistä yritin...

...mutta into ehti loppua kun alkoi selvitellä yhteensopivuuksia, jäähdytyksiä, paikkoja kotelossa ja kaikkea tarpeellista pikkusälää.

Jimms kasaa koneen kohtuulliseen hintaan (Huomauttavat varmaankin jos osat eivät kelpaa?) , mutta toisaalta on se aivan eri asia kun tietää tarkalleen mikä johto on mikäkin, kun on koonnut koneen itse.

Eipä se mitään avaruusteknologiaa ole, vaikka joku olisi sen koneen kasannut sinun puolestakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakettikoneista kannattaa tosiaan pysyä loitolla, mikäli FSX:lle haluat konetta. Ensimmäinen valinta on luonnollisesti prosessori. Haluatko Sandy/Ivy/Haswellin. Esim 3570k ja 3770k ovat Ivy-prossuja. 2500k/2600k on taasen vanhempia Sandy-prossuja ja Haswellit ihan uusimpia vasta julkaistuja. Sen mukaan sitten valikoituu emolevy. Piriisarjan valinta on tärkeä ja myös emon ominaisuudet + laajennettavuus jne. Sitten vain valkkailemaan jotain tarpeeksi isoa nättiä koteloa ja muita komponentteja yms.

Vaatiihan se hiukan enemmän vaivaa mutta täältä kyllä saat apua. Vaihtoehtoisesti voit ostaa jonkun myyjäliikkeen rakentaman valmiin paketin. Esim Jimms myy omia erilliskomponenteista rakennettuja koneita. Noi HP, Fujitsu yms merkkikoneet kannattaa kiertää kaukaa sillä ne on lähestulkoon aina huonoista komponenteista kasattu, ylihintaisia ja päivitettävyys on nolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakettikoneista kannattaa tosiaan pysyä loitolla, mikäli FSX:lle haluat konetta. Ensimmäinen valinta on luonnollisesti prosessori. Haluatko Sandy/Ivy/Haswellin. Esim 3570k ja 3770k ovat Ivy-prossuja. 2500k/2600k on taasen vanhempia Sandy-prossuja ja Haswellit ihan uusimpia vasta julkaistuja. Sen mukaan sitten valikoituu emolevy. Piriisarjan valinta on tärkeä ja myös emon ominaisuudet + laajennettavuus jne. Sitten vain valkkailemaan jotain tarpeeksi isoa nättiä koteloa ja muita komponentteja yms.

Vaatiihan se hiukan enemmän vaivaa mutta täältä kyllä saat apua. Vaihtoehtoisesti voit ostaa jonkun myyjäliikkeen rakentaman valmiin paketin. Esim Jimms myy omia erilliskomponenteista rakennettuja koneita. Noi HP, Fujitsu yms merkkikoneet kannattaa kiertää kaukaa sillä ne on lähestulkoon aina huonoista komponenteista kasattu, ylihintaisia ja päivitettävyys on nolla.

3570K on jo aikalailla valittu koneen osaksi, halvempi kuin 3770k, vaikka 3570k on hieman tehottomampi, se riittää kyllä hyvin. Nyt pitäisi tosiaan löytää hyvä emolevy, mutta muuten paketti taitaa olla jo aika hyvin selvillä...

Pistän varmaan tähän ketjuun valitsemani "paketin", täältä saa varmaankin hyviä vinkkejä/parannusehdotuksia.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ostaa sellainen prossu, jolla pärjää seuraavat 5-10 vuotta. Eli paras hintalaatusuhteeltaan.

Sellainen voi olla nyt i7-4770.  ;)  Ja emolevyksi Asus. Käyttöjärjestelmä omalle SSD levylle ja pelit toiselle SSD:lle.

En laittaisi pyörivää levyä nykyään mihinkään  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3570K on jo aikalailla valittu koneen osaksi, halvempi kuin 3770k, vaikka 3570k on hieman tehottomampi, se riittää kyllä hyvin. Nyt pitäisi tosiaan löytää hyvä emolevy, mutta muuten paketti taitaa olla jo aika hyvin selvillä...

Pistän varmaan tähän ketjuun valitsemani "paketin", täältä saa varmaankin hyviä vinkkejä/parannusehdotuksia.  ;)

3570k ei juurikaan jää 3770k:lle. Suurimpana erona HyperThreading, jota et tarvitse FSX:n kanssa lainkaan ja 3570k:n 2Mb pienempi välimuisti. Sekään ei niin merkittävä ole, että siitä kannattaisi 100e maksaa, joten 3570k on varsin sopiva peli. Ivylle hyvä emolevy (jos haluat kellottaakin) on esim http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4605/dhjtd/Gigabyte-GA-Z77X-D3H-Intel-Z77-LGA1155-ATX-emolevy. Hintaa on toki hiukan enemmän kuin hinnat alkaen-emoissa mutta mielestäni emolevyssä ei kannata sitä halvinta ottaa. Toki omat tarpeet määrittelee aika pitkälti tarvittavan emolevyn mutta tätä voin suositella. Mulla on itelläni tämä emo + 3570k. Jos päädyt johonkin muuhun emoon, niin varmista, että se on piirisarjaa Z77. Se on muistaakseni paras kellotukseen sopiva.

EDIT: Emolevyä valitessa on erittäin tärkeätä miettiä esim mitä kaikkea koneen tulee kiinni ja varmistaa, että emolla on riittävä määrä SATA 6/3 liittimiä kovalevyille ja optiselle asemalle, riittävästi USB-liittimiä yms. Emolevyjä kannattaa valita useampia ja eri hintaisia ja vertailla niiden teknisiä tietoja keskenään. Aika nopeasti alkaa hahmottamaan eroja niissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ostaa sellainen prossu, jolla pärjää seuraavat 5-10 vuotta. Eli paras hintalaatusuhteeltaan.

Sellainen voi olla nyt i7-4770.  ;)  Ja emolevyksi Asus. Käyttöjärjestelmä omalle SSD levylle ja pelit toiselle SSD:lle.

En laittaisi pyörivää levyä nykyään mihinkään  ;)

Jos budjettia saa venytettyä tarpeeksi, mutta muussa tapauksessa koneeseen tulee myös normaali kovalevy....

3570k ei juurikaan jää 3770k:lle. Suurimpana erona HyperThreading, jota et tarvitse FSX:n kanssa lainkaan ja 3570k:n 2Mb pienempi välimuisti. Sekään ei niin merkittävä ole, että siitä kannattaisi 100e maksaa, joten 3570k on varsin sopiva peli. Ivylle hyvä emolevy (jos haluat kellottaakin) on esim http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4605/dhjtd/Gigabyte-GA-Z77X-D3H-Intel-Z77-LGA1155-ATX-emolevy. Hintaa on toki hiukan enemmän kuin hinnat alkaen-emoissa mutta mielestäni emolevyssä ei kannata sitä halvinta ottaa. Toki omat tarpeet määrittelee aika pitkälti tarvittavan emolevyn mutta tätä voin suositella. Mulla on itelläni tämä emo + 3570k. Jos päädyt johonkin muuhun emoon, niin varmista, että se on piirisarjaa Z77. Se on muistaakseni paras kellotukseen sopiva.

EDIT: Emolevyä valitessa on erittäin tärkeätä miettiä esim mitä kaikkea koneen tulee kiinni ja varmistaa, että emolla on riittävä määrä SATA 6/3 liittimiä kovalevyille ja optiselle asemalle, riittävästi USB-liittimiä yms. Emolevyjä kannattaa valita useampia ja eri hintaisia ja vertailla niiden teknisiä tietoja keskenään. Aika nopeasti alkaa hahmottamaan eroja niissä.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, etenkin emolevystä!

Meinaa budjetti venyä liikaa, pitää vielä miettiä jatkanko nykyisellä koneella, vai ostanko uuden...

Tietysti käytettykin kone on vaihtoehto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytettyä en lähtisi ehkä ostamaan, takuut komponenteista loppu jne. Myös lämpötahna on hyvä prosun ja coolerin väliltä vaihtaa. Suosittelen myös osina ostamista. Saa tehoa, voi valita mihin satsaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytettyä en lähtisi ehkä ostamaan, takuut komponenteista loppu jne.

Ostin 1v ikäisenä i7 860 @ 2,8GHz prossun sekä Asus P7P55D emolevyn. Ajoin prossua 2 vuotta 3900MHz:ssä 60-100c lämpötiloilla. Myydessäni sen toimi edelleenkin kuin uusi  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos budjettia saa venytettyä tarpeeksi, mutta muussa tapauksessa koneeseen tulee myös normaali kovalevy....Kiitoksia hyvistä vinkeistä, etenkin emolevystä!

Meinaa budjetti venyä liikaa, pitää vielä miettiä jatkanko nykyisellä koneella, vai ostanko uuden...

Tietysti käytettykin kone on vaihtoehto...

Mulla on 120Gb SSD-levy käyttöjärjestelmälle + FSX:lle sekä HDD:t sitten kaikelle muulle. Toistaiseksi olen vielä pärjännyt hyvin ja tarvittaessa ostan toisen 120Gb SSD:n, mikäli nykyiseltä loppuu tila kesken ja FSX:ää/softia pitää jatkaa uudelle. Tärkeintä on, että sekä Windows että FSX ovat SSD:n puolella, jotta saat sen hyödyn irti siitä. Muut pelit/ohjelmat voit hyvin asentaa HDD:lle.

Budjetti venyy aina konetta hankkiessa. Emolevy ja prossu ovat kuitenkin ne arvokkaimmat osat ja vie jäähdytyksen kanssa helposti 40-50% koneen hinnasta. Voithan myös ostaa mahdollisimman paljon komponentteja nyt jo valmiiksi ja pikkuhiljaa lompakon antaessa myöten hankkia loput. Itse tein siten. Kyllähän se tietysti ahisti kun uusi prossu ja emo vietti muutaman kuukauden kaapissa odottamassa käyttöä  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Prossu jäähy nyt ei paljoa maksa, osa noista 50e jäähyistä on ihan päteviä, kait. Itellä vaan ollu Noctuan NHD14 potkimassa referenssien lisäks niin....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Prossu jäähy nyt ei paljoa maksa, osa noista 50e jäähyistä on ihan päteviä, kait. Itellä vaan ollu Noctuan NHD14 potkimassa referenssien lisäks niin....

Katselin itse 40e jäähyä, hieman parempi voisi kyllä olla parempi vaihtoehto...

Käytettyä en lähtisi ehkä ostamaan, takuut komponenteista loppu jne. Myös lämpötahna on hyvä prosun ja coolerin väliltä vaihtaa. Suosittelen myös osina ostamista. Saa tehoa, voi valita mihin satsaa.

Huutonetissä oli myynnissä melko uusia itse koottuja koneita, useimmissa osissa pitäisi vielä olla takuuta... Hintakin on kohtuullinen, käy paljon halvemmaksi ostaa ja vaihtaa joitain osia/lisätä uusia. (Olettaen siis että muuten toimii hyvin)

Mulla on 120Gb SSD-levy käyttöjärjestelmälle + FSX:lle sekä HDD:t sitten kaikelle muulle. Toistaiseksi olen vielä pärjännyt hyvin ja tarvittaessa ostan toisen 120Gb SSD:n, mikäli nykyiseltä loppuu tila kesken ja FSX:ää/softia pitää jatkaa uudelle. Tärkeintä on, että sekä Windows että FSX ovat SSD:n puolella, jotta saat sen hyödyn irti siitä. Muut pelit/ohjelmat voit hyvin asentaa HDD:lle.

Budjetti venyy aina konetta hankkiessa. Emolevy ja prossu ovat kuitenkin ne arvokkaimmat osat ja vie jäähdytyksen kanssa helposti 40-50% koneen hinnasta. Voithan myös ostaa mahdollisimman paljon komponentteja nyt jo valmiiksi ja pikkuhiljaa lompakon antaessa myöten hankkia loput. Itse tein siten. Kyllähän se tietysti ahisti kun uusi prossu ja emo vietti muutaman kuukauden kaapissa odottamassa käyttöä  :'(

Rahat ei omalta tililtä katoa, kun ei mitään suurempia hankintoja ole tiedossa, hyvin voi siis vain odottaa. Jos saan hyvän paketin kasaan kohtuulliseen hintaan, ostan. Muussa tapauksessa odotan vielä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin itse 40e jäähyä, hieman parempi voisi kyllä olla parempi vaihtoehto...

Pitää luonnollisesti suositella taas omaa valintaa. Testeissä kovasti kehuttu paremmaksi kuin Noctua yms. 3570k 4,24GHz kelloilla Vcore autolla työpöydällä 30c ja FSX:ssä rasituksessa ~50-60c. Toki kotelon ilmakierto/jäähdytys on kunnossa myös, mutta on tehokas jäähdytin  :thmbup:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7103/dgrfg/Phanteks-PH-TC14PE-prosessorijaahdytin-valkoinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää luonnollisesti suositella taas omaa valintaa. Testeissä kovasti kehuttu paremmaksi kuin Noctua yms. 3570k 4,24GHz kelloilla Vcore autolla työpöydällä 30c ja FSX:ssä rasituksessa ~50-60c. Toki kotelon ilmakierto/jäähdytys on kunnossa myös, mutta on tehokas jäähdytin  :thmbup:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7103/dgrfg/Phanteks-PH-TC14PE-prosessorijaahdytin-valkoinen

Nyt alkaa olla jo tärkeimmät osat valittuna, enää pitää päättää: odottaako, että rahat riittää myös muiden laadukkaiden osien ostoon, vai ostaako hieman halvempia osia.

Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on thermalrightin  HR-02 Macho rev.a. ja  3570K kellotettuna 4.6GHz:iin 1.28V jännitteellä. Prime95 päällä realtemp sanoo max 81C ja fsx rasituksessa 50-60C

Joonan mainitsema voi olla parempi, mutta macho on 40e hintaansa nähden hyvä jäähy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos kukaan foorumilla hankkinut myllyä compuetx:in kautta? ( http://www.computex.fi/ )

On saanut jonkiverran huonoa palautetta, mutta niin myös hyvääkin...

Tälläinen kone olisi siellä halvalla:

Prosessori:INTEL Core i5-4570 3,2GHz LGA1150 (Turbo 3,6Ghz)

Muistia:KINGSTON HyperX 8GB DDR3 1600MHz (1x8GT)

Muistituki: max. 32GB

Emolevy: ASUS H87M-PLUS

Piirisarja: Intel H87 Express

Audio: Realtek® ALC887 8-Channel High Definition Audio

Verkkokortti 1 Gigabit

USB portit 10 kpl

6 x USB 3.0 ports

8x USB 2.0 ports

SATA liitännät 6 xSATA 6.0 Gb/s

Kovalevy: Seagate Barracuda 1TB SATA - 7200RPM

Optinen asema:SAMSUNG SH-S224DB/BEBE 24x8x16xDVD+RW

Näytönohjain:Nvidian Geforce GTX 650Ti 1024MB GDDR5

Kotelo:Codegen miditower, 460W USB- ja ääniportit edessä.

Onko kokemuksia esim. GTX 650 Ti toimivuudesta FSX:n kanssa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miltäs tällänen kokoonpano vaikuttaa?

http://www.jimms.fi/tuote/BX80637I53570K

http://www.jimms.fi/tuote/GTX650TI-DC2T-1GD5

http://www.jimms.fi/tuote/ST1000DM003

http://www.jimms.fi/tuote/S12II-620

http://www.jimms.fi/tuote/KHX1600C10D3B1/8G

http://www.jimms.fi/tuote/GA-Z77P-D3

http://www.jimms.fi/tuote/PRO-917B

=740.80e

1. Itse en huomaa osissa mitään yhteensopivuus ongelmia, mutta olisi mukavaa jos joku voisi vielä vilkaista... Ovatko virtalähde ja kotelo muuten yhteensopivat?

2. Tarvitseeko tämä kokoonpano vielä prosessori jäähdyttimen, jos en kellota? (Kotelossa on pari tuuletinta.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Tarvitseeko tämä kokoonpano vielä prosessori jäähdyttimen, jos en kellota? (Kotelossa on pari tuuletinta.)

Ei. Prosessorin mukana tulee tehdastuuletin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei. Prosessorin mukana tulee tehdastuuletin.

Kiitos, osaisiko joku kertoa hieman ATX powerin sopivuudesta koteloon jossa on "standardi PS2 paikka"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään