Guest Vrakho

MS Flight Simulator X näytön resoluutio & HD-tarkkuudet

5 viestiä aiheessa

Moro,

Olen yrittänyt etsiä netistä & simulaattoripalstoilta tietoja Microsoftin Flight Simulator X:n tukemista näyttöresoluutioista - huonolla menestyksellä. Haluaisin tietää, pystyykö ko. simu näyttämään 1280x720 -kokoista HD-kuvaa ongelmitta...  :-\

Onko MSFX suunniteltu 4:3 -kuvasuhteelle? Eli jääkö HD-resoluutioita käytettäessä kuvan vasemmalle ja oikealle reunalle mustat tyhjät alueet?

Vai kykeneekö MSFX esittämään kuvan venymättömänä myös 16:9 kuvasuhteen HD-resoluutioilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simusta saa sekä 4:3-, 16:9- ja 16:10-kuvaa ulos ja suurimmillaan isoa resoluutioita. Joskin monet lisärit on taas tehty vain 4:3-näytöille. (Aika monessa on myös widescreen-vaihtoehto) Se miten se sitten pyörii on ihan sun näytönohjaimesta kiinni. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin vastata vain FS 2004:n puolesta, koska minulla ei ole FSX:ää. Mutta voihan tästä olla silti apua. Olen ainoastaan kokeillut pari vuotta sitten FSX:n ilmaista demoa.

FS 2004 on suunniteltu 4:3-kuvasuhteelle silloin, kun käyttää 2D-paneeleita. Tällä kuvasuhteessa paneelit näkyvät oikein (esim. mittarit ovat pyöreitä) ja maisema näkyy oikein.

FS 2004 toimii myös laakakuvana 16:9 silloin kun käyttää 3D-paneeleita. Tällöin sekä maisema että paneelit näkyvät oikein.

Jos laittaa FS 2004:n kuvasuhteeksi 16:9 ja lentelee 2D-paneelilla, venyy paneeli väkisin vaakasuonnassa luonnottomaksi, jolloin pyöreät mittarit muuttuvat soikeiksi. Maisema piirtyy tässäkin tapauksessa oikein.

Eräänlaisena virityksenä voi tehdä niin, että ajaa FS 2004:ää 16:9-kuvasuhteella ja rakentaa 2D-paneelin itse niin, että kaventaa itse paneelin oikean levyiseksi ja liittä esim. paneelin oikealle puolelle radiot, kaasuvivut tms, jotta paneeli täyttää koko kuvaruudun laajakuvatilassa. Sitten tämän voi tallentaa lentona simuun.

Kun simua käyttää 4:3- kuvasuhteella, jää laajakuvanäytön vasemmalle ja oikealle mustat palkit pystyyn, kuten laajakulmatelevisiossa, kun ohjelman kuvasuhde on 4:3.

FS 2004:ssa oikeat resoluutiot laajakuvanäytölle ovat 1920 x 1080, kun käytetään kuvasuhdetta 16:9 ja 1440 x 1080, kun käytetään oletuskuvasuhdetta 4:3. Näin ainakin Sony HDTV:ssä, joka minulla on monitorina. On tärkeää säätää tarvittaessa näytönohjaimesta nuo resoluutiot kohdalleen ettei esim. 4:3-kuvan resoluutio jää huonommaksi kuin 1440 x 1080.

Toivottavasti tästä on apua.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllä FSX nyt ainakin 2560x1600 resolla pitäisi onnistua näyttämään, ja itsellä pyörii simu aina 1920x1080 resolla. Tietenkin se miten korkea resoluutio on, riippuu näytöstä... (miten korkea resoluutio näytössä on...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon kiitoksia vastauksista, niistä on toki apua!

Nyt vaan kasaamaan konepakettia ja simulaattoria rakentamaan    :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään