Petri Lehtovirta

Ultrakevyen lentämisen turvallisuuskulttuurissa vakavia puutteita

392 viestiä aiheessa

Ultra-pilottien koulutuksessa ja asenteissa on siis nyt todistetusti ja mitattavissa olevalla tavalla havaittu olevan puutteita ja vikoja.  Miksei niitä sitten haluta korjata?

 

No onneksi meillä on Peter sinun kaltaisia esikuvia.  :thmbup:

 

Mika

 

ps. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,79897.msg933240.html#msg933240

 

 

Ei ollut Amraam:ia minulla Arrowissa.  Piti väistää.

Koska kyseessä EI ollut käsittääkseni mikään poikkeuksellinen tapahtuma, en välittänyt tehdä raporttiakaan.  Ei niiden kanssa mikään muuksi muutu.  Sitä mukaa kun niitä putoaa, uusia tule tilalle.

 

(Lienette lukeneet toisaalta kirjoitukseni alun perin "erikoisia tapauksia ...."?)

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monella kevytilmailijalla on PPL lupakirja ja lentää molempia?

 

Määristä en osaa sanoa tarkkoja lukemia (pitäis ronkkia käsipelillä rekkarit läpi ja kaikki eivät kuitenkaan ilmoittaneet kaikkia paffejaan), mutta meillä on klubissa muutama PPL-mies, joitakin PPL-GPL-MGPL-UPL-monitoimihenkilöitä ja ainakin kaksi ATPL-reiskaa. Yhteensä jokusen kymmentä?

 

Näitä viimeksi mainittuja oli jälleen kerran lysti katsella talvilentotreeneissämme Mäntsälässä: kovin pitkään kuppilatiima ja makkaranpaisto ei jaksanut pitää maan pinnalla, kun jo taas potkuri pärähti pyörimään ja eikun kierrokseen. Siteeratakseni heitä: "Nonih, missäs niitä koneita on, että pääsee taas lentämään?" Voin hyvin kuvitella, kuinka kivaa lenkkeilyä Ison Bussin kuskille on pienen ketterän perhosen pyörittely vapaan taivaan sinessä :thmbup:

 

Näytti listoilta löytyvän ainakin yksi temppulentäjä ja ettei kokardimiehiäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ville, et vieläkään kertonut, missä niillä ultrilla lennetään ylipainoissa. Siis tämä lausumasi:

 

"Ja ennenkaikkea kun lähes jokainen ultralento käytännössä tehdään ylipainoisella koneella, se jo alunperin heppoinen rakenne rasittuu jatkuvasti vähän yli ja rakenne väsyy."

 

Missä, kerro nyt jo!

 

t. Timo

 

No jos se sulle vieläkin oikeasti epäselvää, voin listata tässä muutaman kentän missä minä olen viimeisen kymmenen vuoden aikana henkilökohtaisesti todistanut ko. puuhaa. Itse olen n. 90kg keijukainen. Pelkästään Malminin kuppilassa kaffetta ryystäessä näki aikanaan (silloin kun eräs firma/yhdistys oli vielä kuppilan puolella plattaa), kun Ikarukseen kiipesi koululennolle jatkuvasti kaksi sketsihahmo Kete Rahkosen kokoista ukkoa, lähes säännönmukaisesti. Samojen ukkojen kanssa juotiin sitä kaffetta ja ukot naureskelivat että kaikki alle satakiloiset ovat riisitautisia.  Jos sulla Timo on massaa 65kg ja olet löytänyt vielä massaltaan 30kg lennonopettajan, silloinhan hommat on OK. Ultrat sopivat mainiosti juuri tälläiseen käyttöön.

 

Malmin lisäksi olen todistanut vastaavaa yllä kuvattua toimintaa (siis kaksi raavasta +90kg miestä) ultrassa mm. seuraavilla kentilla: EFHV, EFTP, EFTU, EFJY, EFLP, EFIM, EFJO jne...

 

Väitän edelleen, että suurin osa ultralennoista tehdään ylipainoissa. Ja se ei ole hyvää turvallisuuskulttuuria. Muun väittäminen on hurskastelua. Se, että minä ajan joskus autolla ylinopeutta, ei liity tähän mitenkään eikä auta turvallisuuden kehittämistä.

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta...

 

Turussahan tehtiin aikanaan ultrakevyt silta, aivan uudella tekniikalla. Ei pitänyt tulla vanhan, raskaan siltatekniikan kustannuksia...

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Turun+Myllysilta+vajosi+sunnuntaina+en%C3%A4%C3%A4+muutamia+senttej%C3%A4+/1135253496507]

 

 

Viki.

 

Niin, sillanhan on suunnitellut tekniikan tohtori Matti Ollila. Olisiko alan koulutuksessa jotain korjattavaa...

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, sillanhan on suunnitellut tekniikan tohtori Matti Ollila. Olisiko alan koulutuksessa jotain korjattavaa...

 

;)

 

Varmasti olisi, ja paljonkin! Toisaalla tässä ihmeellisessä internetissä löytyy runsaasti keskustelua aiheesta, mutta ei kopioida sitä tänne. Mutta ne täälläkin manatut fysiikan lait eivät anna anteeksi liian heikoksi suunnitellulle rakenteelle, oli sitten kysymyksessä silta, katto tai lentokone.

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltojen rakentamiseen liittyy vakavia turvallisuuskulttuurin ongelmia. Ei tutustuta suomalaiseen talvisäähän riittävän hyvin ja siltojen ylläpidossa ei tunnisteta uhkatekijöitä. Sillan suunnittelijoiden koulutus on aivan liian pientä tuntimäärältään ja lisäksi pätevyyksien säilyttäminen on mahdollista ilman kertauskoulutusvelvollisuutta. Lisäksi puuttuu eri sillanpidon organisaatioiden yhteydenpito aikaisempien silta-ongelmien raportoinnista. Silta-organisaatioiden laatujärjestelmien toimivuutta on syytä epäillä eikä siltaviranomaisen toimia leväperäiseen sillanoperointilupien myöntämiseen tai lupaehtojen noudattamisen valvontaan kohdistuvia toimia ole raportoitu.

Mielenkiintoista, että nimenomaan Turussa siltaoperaattorit saavat toimia kuin pellossa.

 

En vaan voinut vastustaa ;D

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sulla Timo on massaa 65kg ja olet löytänyt vielä massaltaan 30kg lennonopettajan, silloinhan hommat on OK. Ultrat sopivat mainiosti juuri tälläiseen käyttöön.

 

-- -

 

Väitän edelleen, että suurin osa ultralennoista tehdään ylipainoissa. Ja se ei ole hyvää turvallisuuskulttuuria. Muun väittäminen on hurskastelua. Se, että minä ajan joskus autolla ylinopeutta, ei liity tähän mitenkään eikä auta turvallisuuden kehittämistä.

 

Viki.

 

No, kuten sanoin, painan 80 kg. Opettaja sanoi painavansa 70 kg ja käyttämämme koneen kantavuus tuolla varustuksella on 177,5 kg (tarkistin vielä uudestaan punnitustodistuksesta). Bensaa oli mukana yleensä n. 2,5-3 tuntia varten (kun kurssilla kävimme lähinnä vain laskukierroksessa). 36 litraa noihin painoihin olisi näköjään mahtunut (n. 3,5h).

 

Useimmiten olen nähnyt jengin lentelevän noilla "kangaspuilla" yksikseen mutta olenkin vielä tuore näissä ultrissa. Lensin vasta syksyllä sen 2 tunnin muuntokoulutuksen. Lupakirjan saatuani olen lentänyt yksin pl. jokunen lento lasten ja yksi 25-minuuttinen appiukon (n. 70 kg) kanssa.

 

Varmaan olet nähnyt ylipainoisia lentäjiä ja ylipainoista lentoakin, mutta yleistäminen koko lentolajiin tuolla tavalla on tyhmää. Ylivoimaisesti suurin osa näkemistäni ultralennoista on lennetty varmasti ilmailumääräysten mukaisissa painoissa - en ole käynyt koululentäjiä punnitsemassa.

 

Toivottavasti asenteet ohjaavat tarkkuuteen painolaskennassa mutta ilmailuharrastusta edistäisi paljon ilmailumääräysten ohjaaminen harrasteilmailussa LSA-suuntaan - näitä 600-kiloisia koneita kun on jo paljon Suomessakin kitisteltynä ultraluokkaan. Hurjaa tahtia tuo ultraharrastuskin näyttää kasvavan eikä ihme - mukavia koneita lentää.

 

Olen kaivellut netistä myytäviä ultrakevyitä pitkin maailmaa ja nimeämiskäytännöt ovat kyllä tosi vaihtelevia - jossain tuo ultralight on se painopisteohjattu, jossain se on microlight ja mitä vielä. Katsotaan yhtenäistyvätkö luokitus, painot ym. joskus.

 

t. Timo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen kaivellut netistä myytäviä ultrakevyitä pitkin maailmaa ja nimeämiskäytännöt ovat kyllä tosi vaihtelevia - jossain tuo ultralight on se painopisteohjattu, jossain se on microlight ja mitä vielä. Katsotaan yhtenäistyvätkö luokitus, painot ym. joskus.

 

t. Timo

 

 

Yrittänyt penkoa tilstoja EASA:n sivuilta juuri tästä UL luokasta,luovutin muutaman tunnin jälkeen.Ehkä saavat vääriä tietoja jäsenmaista vai mistä johtuu,ehkä ottaa vain aikaa harmonisoida......

 

 

Taitaa olla tämä EASA raskassoutuinen laitos jota erillaiset kansalliset määräykset eivät ainakaan tee helpommaksi.Sinne hukutaan raskaan liikenteen sekaan.

 

Onnettomuustutkinnat tekee Ruotsissa Kuninkaallinen klubi :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

36 litraa noihin painoihin olisi näköjään mahtunut (n. 3,5h).

 

Melkoisia kulutuslukemia kyllä (10,3 l/h), kun esimerkiksi zephyrin myyjäkään ei väitä sen vievän alle 12 litraa tunnissa ja antaakin vaihteluvälin 12-18 l/h...

 

(zephyrin valmistaja kyllä lupailee että 7 litraa tunnissa jos ajaa 140 km/h (ja 12 litraa/180 km/h)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite päässälasken omille lennoille 15 litralla, se on helpompaakin. Ei toi kyllä kauheasti kuluta, mitä tossa nyt no noita lyhyitä Hyvinkääkeikkoja kevyellä kaasujalalla heitellyt.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurannut näitä ultran ylipainoja ainoastaan täällä foorumilla,todeta voi että ei tarvi olla edes lahjakas matikassa käsittääkseen miten homma on.

 

Peltikoneiden ylipainoista on kokemuksia ihan omakohtaisiakin,enemmän yleisesti kun seuraillut silmät auki toimintaa kentillä ihmetellen.

 

Opettajien/koulun välinpitämättömyys ylipainoon yhdeksänkymmen luvun alussa tuli todettua mys henk.kohtaisesti.Tarkoitus oli lentää kangaspuista moottoripurjehtijaa,hain opettajan ja ei kun taivaalle.Jälkeenpäin selvisi että kaikki koulutuslennot kyseisillä kangaspuilla tehtiin joko painopiste yli takareunan lievällä ylipainolla tai piste melkein kohdallaan älyttömällä ylipainolla,vuosikausia.Kouluttaa piti,opettaja ylipainoinen,istuttiin peräkkäin.......

 

Juuri lentoluvan saaneena pidin leuat kiinni.Tänään en pitäisi,sais ope lentää yksinään.

 

Koskaan ei sattunut onnettomuuksia ko kangaspuilla,toisten mielestä turvakulttuuri erinomainen siis.Nyt on toinen kone alla,kulttuurista en tiedä.

 

Näin Ruotsissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mikan esiin ottama VMC-minimiasia on muuten taivaan totta! Se on aika ronskia puuhaa kun se 101 tunnin pilotti painaa menemään 500ft ja 1,5 km näkyvyydellä, vielä pelkällä kartalla. Jos ei ole tuttu maasto niin eksyy varmasti, ja siihen vielä muut huolet päälle.

 

No tottahan tuokin. Onhan se mahdollista lentää 1,5 km vaakanäkyvyydessä 139 KTS IAS, jos lentokorkeus on alle 900 m MSL tai 300 m AGL kumpi näistä ylempi. Mutta mieluummin mä söisin itse perkaamani pallokalan sisäelimiä, johon on sivelty kevyesti syanidia. Alkuperäinen ajatukseni, yhden kerran lumisateen yllättämäksi joutuneena, oli se, että vaikka olet pyörinyt edellisenä kesänä sata tuntia tutun kentän läheisyydessä, niin voit silti eksyä (ja pahimmassa tapauksessa menettää asentotajun) silloin, kun vaakanäkyvyys luokkaa 5 km. Eli se 5 km vaakanäkyvyys on (liian) vähän peruspoutahaukalle.

 

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_1_2_EN.pdf

 

Tietysti koneen tunneista voi päätellä jotain, mutta vain sillä tavalla että oikein vähän tunteja --> todennäköisesti rakenne on ehkä vasynyt vähemmän kuin jos olisi oikein paljon tunteja. Sen pidemmälle nyt menemättä, mutta homma menee niin että rakenne väsyy jonkun määrän yksikköjä jokaisesta myötö/murto jne... rajan alittavasta rasituksesta, yksikköjen määrä tietysti riippuu eksponenttikäyrän omaisesti siitä, kuinka lähellä rajaa käydään. Eli teoriassa se raja, milloin syntyy plastisia muodonmuutoksia laskee koko ajan. Sitten kun näitä yksiköitä on mittarissa riittävän monta (kymmentä miljoonaa tms), tullaan alueelle jossa se plastinen muodonmuutos tapahtuu jo alle niiden arvojen mitä pilotti kirjasta näkee. Mitä vähemmän sitä marginaalia rakenteessa alunperin on, sitä suurempi on riski tuon rajan kohtaamiseen.

Tämä ei nyt sitten ollut mikään tieteellisesti puhdas selvitys, yritin vain lyhyesti kuvailla mekanismia.

 

Nyt mennään jo ohi ja yli meikäläisen expertiisin, jos sellaista edes on, mutta eikö näissä tarkasteluissa ole oleellista myötö- ja murtorajan lisäksi kimmoraja ja se, että niin kauan kuin rasitus jää alle kimmorajan säilyttää rakenne alkuperäisen lujuutensa? Myötöraja < Kimmoraja < Murtoraja? Niin ja komposiiteissä ei liene väsymistä samalla tavoin kuin metalleissa, joten ne säilyttävät ominaisuutensa "ikuisesti" kunhan kuidun venymät pysyvät niiden ominaisuuksien rajoissa?

 

Mika

 

ps. Pieni jäniskevennys

 

...sketsihahmo Kete Rahkosen kokoista ukkoa

 

Ei se Kete niin paljoa paina, sillä on siellä mahassa ilmaa piimän ja pontikan nauttimisen, jos nyt kummastakaan voi nauttia, seurauksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltojen rakentamiseen liittyy vakavia turvallisuuskulttuurin ongelmia. Ei tutustuta suomalaiseen talvisäähän riittävän hyvin ja siltojen ylläpidossa ei tunnisteta uhkatekijöitä. Sillan suunnittelijoiden koulutus on aivan liian pientä tuntimäärältään ja lisäksi pätevyyksien säilyttäminen on mahdollista ilman kertauskoulutusvelvollisuutta. Lisäksi puuttuu eri sillanpidon organisaatioiden yhteydenpito aikaisempien silta-ongelmien raportoinnista. Silta-organisaatioiden laatujärjestelmien toimivuutta on syytä epäillä eikä siltaviranomaisen toimia leväperäiseen sillanoperointilupien myöntämiseen tai lupaehtojen noudattamisen valvontaan kohdistuvia toimia ole raportoitu.

Mielenkiintoista, että nimenomaan Turussa siltaoperaattorit saavat toimia kuin pellossa.

 

 

Selvä peli kuin mikä - lisää teoriakoulutusta ja painorajoista pidettävä kiinni. Turussakin ylitetty 2,5:llä kilolla ja heti tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä peli kuin mikä - lisää teoriakoulutusta ja painorajoista pidettävä kiinni. Turussakin ylitetty 2,5:llä kilolla ja heti tapahtuu.

 

Samaa mieltä,suunnittelija/rakentaja teoriatettavaksi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

En vaan voinut vastustaa ;D

-M-

 

Sangen kiinnostavaa ja ehkäpä jopa kuvaavaa, että juuri sinä joka toimit harrasteilmailukoulutuksen ammattilaisena pidät tätä näin kovin huvittavana.

 

Vaikka varmaan yksityishenkilönä kirjoititkin.  ::)

 

Harri

 

PS. Näille nettifoorumeille tapaavat kirjoitella yksityishenkilöt. Jos jokin organisaatio (yritys, yhdistys tms) päättää tänne jonkinlaisen, organisaation oman päätöksentekotavan mukaan syntyneen, tiedonannon tuoda se ihan varmasti käy ilmi asiayhteydestä. Fiksu kuitenkin muistaa, että  jokaisella yksityishenkilöllä on oma taustansa ja jokaisella ne omat intressit heijastuvat tavalla tai toisella mielipiteisiin sekä päätöksiin ja tietysti myös nettifoorumiviestien sisältöön. Halusi sitä tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä,suunnittelija/rakentaja teoriatettavaksi. :P

 

Käytännössä näin, mutta tänä teorioiden, laatujärjestelmien ja laatuketjujen aikana ei voida näin toimia.

Määräyksen tämä, tämä, tämä sekä se ja tuo pykälien tuo, tuo ja tuo sekä se mukaan lisää teoriakoulutusta tarvitsevat siltaa käyttävien autojen renkaita asentavat rengasliikkeet. Renkaathan ensisijainen väline joka on suorassa kosketuksessa siltaan ja renkaista kohdistuu sen ja sen pykälän ilmoittamaa värähtelyä rakenteisiin.

Varsinainen sillanrakennusorganisaatio tulisi määrätä 5 kuukauden teoriaopiskeluun sillan maalauksessa käytettävien maalien koostumuksesta. Määräyksen se, se, se ja tämä sekä tuo mukaan on oleellisen tärkeää onko maalin väriaineen partikkelikoko 0,000001 vai 0,000000005 milliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä luin äskettäin kotimaisesta ilmailulehdestä eräästä suomalaisesta pilotista, joka oli käynyt Saksassa asti tupeksimassa radiolaitteensa kanssa. Oli sitten joutunut myöhemmin selittelemään tekosiaan. Radiohäiriöistähän on selkeät säädökset, joiden mukaan toimitaan. Mikä tässäkin oli se se ongelma? Ultrapilottien turvallisuuskulttuuri?

 

;)

 

Oooh.

Täytyypä minunkin lukea sellainen lehti. 

Kukahan sellaisen jutun on KIRJOITTANUT?

Opetapa sinä nyt kokeneempana minua  niistä radiohäiriöiden selkeistä säädöksistä.

Olettakaamme että huomaat syystä tai toisesta radiosi volyymin olevan nollilla. Mitä teet?

 

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se mahdollista lentää 1,5 km vaakanäkyvyydessä 139 KTS IAS, jos lentokorkeus on alle 900 m MSL tai 300 m AGL kumpi näistä ylempi.

 

Hmm, mutku Benkun oppikirjassa sanottiin ihan erikseen kursiivilla: "UL-lentäjä, et saa lentää tässä säässä!" Tuo keli oli näet varattu yksityislentäjälle, jolla perusmittarikoulutus ;). Tosin seuraavassa tsibaleessa annettiin UL-kuskille vastaavia kevennyksiä lentää "selvästi erossa pilvessä", "kentän ja maanpinnan ollessa koko ajan näkyvissä" jne, mutta se puolentoista kilsan vaakanäkyvyys oli mielestäni nounou. Jaa, mutta tuossahan sanoitkin on mahdollista lentää, etkä saa lentää ;D

 

Eilenkin oli kiinnostava keli lentää: DEGERin itäpuolella oli kauniista säästä huolimatta hienoa lumipöllyä, jos kohta Porvoon jalostamon rakenteet näkyivät parinkymmenen kilsan päähän. Silti ikävän suttuista. Kun kiersimme pohjoisen kautta Helsingin lähialueen länsipuolelle, aurinko paistoi niiiin kauniisti. Muuten meni sää ennusteiden mukaan, mutta muuttui hieman odotettua nopeammin.

 

(Pst: sillan suunnittelija ei päätä rakenteiden ylimitoituksesta määräyksiin nähden, vaan se, joka pitää kukkaronnyöreistä ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olettakaamme että huomaat syystä tai toisesta radiosi volyymin olevan nollilla. Mitä teet?

 

 

Peter

 

 

 

Näinhän voi tapahtua vain maassa, lentoonlähtötarkastuksen yhteydessähän radio(ide)n toiminta, mukaanlukien äänen voimakkuus, tarkastetaan.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä näin, mutta tänä teorioiden, laatujärjestelmien ja laatuketjujen aikana ei voida näin toimia.

Määräyksen tämä, tämä, tämä sekä se ja tuo pykälien tuo, tuo ja tuo sekä se mukaan lisää teoriakoulutusta tarvitsevat siltaa käyttävien autojen renkaita asentavat rengasliikkeet. Renkaathan ensisijainen väline joka on suorassa kosketuksessa siltaan ja renkaista kohdistuu sen ja sen pykälän ilmoittamaa värähtelyä rakenteisiin.

Varsinainen sillanrakennusorganisaatio tulisi määrätä 5 kuukauden teoriaopiskeluun sillan maalauksessa käytettävien maalien koostumuksesta. Määräyksen se, se, se ja tämä sekä tuo mukaan on oleellisen tärkeää onko maalin väriaineen partikkelikoko 0,000001 vai 0,000000005 milliä.

 

Pahoitteluni pikaisesta,yksisilmäisestä kommentistani.Onnettomuuttahan ei ole edes sattunut,ei ole sattunut vastaavia onnettomuuksia aikoihin,turvakulttuuri siltojen osalta siis hyvä.

 

Jos nyt onnettomuus kuitenkin sattuu niin kannattaa ehdottomasti odottaa onnettomuustutkintaa,ei syyllistää spekuloiden tietämättä asiasta mitään.Muutoksia ei kannata edes ajatella.

 

Tutkinnan valmistuttua voidaan muistella menehtyneitä,mietiskellä parannuksia.Onnettomuus menee ehkä inhimillisen virheen/erehdyksen piikkiin,niillehän ei mitään voi.

 

Sitten on paljon muutakin mitä kuuluu parantaa,rakentajien koulutusta/organisaattiota,sillan käyttäjiä unohtamatta,suuri asia.

 

Olet mielestäni oikealla polulla,lisäisin mielelläni epäilyksen että ilman saasteet ehkä vaikuttaneet maalin koostumukseen,lisäksi kannattaisi tutkia onko rengasasentajat asentaneet paremmat renkaat taakse vai eteen....... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän voi tapahtua vain maassa, lentoonlähtötarkastuksen yhteydessähän radio(ide)n toiminta, mukaanlukien äänen voimakkuus, tarkastetaan.

 

M Arkku

 

En usko, että Peterin SOPit kieltävät volyymiin koskemisen lennon aikana.

 

Jotta tämä paskanjauhanta tältä osin nyt loppuu (ainakin tässä keskustelussa), lukekaa ne lehdet (viimeset kolme-neljä numeroa mitälie) ja jatkakaa keskustelua jossain muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Jos nyt onnettomuus kuitenkin sattuu niin kannattaa ehdottomasti odottaa onnettomuustutkintaa,ei syyllistää spekuloiden tietämättä asiasta mitään.Muutoksia ei kannata edes ajatella.

Tutkinnan valmistuttua voidaan muistella menehtyneitä,mietiskellä parannuksia.Onnettomuus menee ehkä inhimillisen virheen/erehdyksen piikkiin,niillehän ei mitään voi.

Sitten on paljon muutakin mitä kuuluu parantaa,rakentajien koulutusta/organisaattiota,sillan käyttäjiä unohtamatta,suuri asia.

...

 

Mun mielestä voidaan lisäksi julkaista jään ylimäärän kerääntymisen kieltävä siltamääräys sekä kaikkia siltoja koskeva liikennevirransäätelymäärys rajoittamaan mahdollisen onnettomuuden vaikutuksia jossa sallitaan vain yhdensuuntainen liikenne kerrallaan. Siltojen kunnon seurantaan tulee myös laatia siltavirastossa hyväksytettävät huolto- ja tarkastusohjelmat...

Nyt taisi lähteä lapasesta..

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...Nyt taisi lähteä lapasesta..

 

-M-

 

Pistetään takaisin kintaaseen. Kyllähän se on täysin retuperällä ultrakulttuuri - itsekin ohjasin menneenä viikonloppuna ultraa ilman lupakirjaa. Ei kukaan tullut estelemään eikä kyselemään. Tämän voin tässä rehellisesti ja hyvällä omallatunnolla tunnustaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään