Petri Lehtovirta

Ultrakevyen lentämisen turvallisuuskulttuurissa vakavia puutteita

392 viestiä aiheessa

Tuossa aiemmin oli keskustelua ultraopetuksen tuntimääristä ja siitä, ovatko ne 60 vai 45 minuutin tunteja. Tässä esimerkiksi kaapattu muistelemamme 58 tunnin (à 60min) ohjelma:

Päivämäärä: Aika: Aine / Koe: Tunteja:

Tiistai 08.12.2009 18-22 Aloitus + OO 3h

Torstai 10.12.2009 18-22 OO 4h

Tiistai 15.12.2009 18-22 IS 3h

Torstai 17.12.2009 18-22 IS 4h

Torstai 07.01.2010 18-22 IVL 4h

Tiistai 12.01.2010 18-22 AD 3h

Torstai 14.01.2010 18-22 AD 3h

Tiistai 19.01.2010 17-22 KH 5h

Tiistai 26.01.2010 18-22 IF (+kokeet) 3h

Torstai 28.01.2010 18-22 RA 4h

Tiistai 02.02.2010 18--> IS, AD, OO, IVL Teoriakokeet

Torstai 04.02.2010 17-22 LS 5h

Tiistai 09.02.2010 18-22 MI 2h

Tiistai 16.02.2010 18-22 MO + KH(loput) 2h + 1h

Torstai 18.02.2010 18-22 SO 3h

Tiistai 23.02.2010 18-22 SO 3h

Torstai 25.02.2010 18-22 RL + RS 1h + 2h

Tiistai 02.03.2010 18-22 LTM 4h

Torstai 11.02.2010 18--> KH, RA, MI, LS Teoriakokeet

Torstai 04.03.2010 18--> SO, MO, RL, RS, LTM Teoriakokeet

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oooh.

Täytyypä minunkin lukea sellainen lehti. 

Kukahan sellaisen jutun on KIRJOITTANUT?

Opetapa sinä nyt kokeneempana minua  niistä radiohäiriöiden selkeistä säädöksistä.

Olettakaamme että huomaat syystä tai toisesta radiosi volyymin olevan nollilla. Mitä teet?

Peter

Et varmaan tosissasi luule minun vastailevan tuollaiseen tivaamiseen yhtään mitään? Itse olen ymmärtänyt näiden radioasioiden olevan sinulla tällä hetkellä aika hyvin hanskassa, joten hukkaan menisi minun vastaukseni. 

Ja tuon minun kokeneisuutenikin keksit omalle vaatimattomalle tyylillesi uskollisena aivan itse. 

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ultrien turvallisuuskulttuuri on osoittautunut aivan uskomattoman laajaksi aihealueeksi  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäpäs jos näitä lukemia verrattaisiin lennettyihin tunteihin? Mielestäni on väärin lähteä pohtimaan turvallisuutta tai sen puutetta pelkästään onnettomuuksien lukumäärää katsomalla, joka ei yksinään kerro oikeastaan yhtään mitään.

Tähän mennessä en ole ikinä ultralla lentänyt, mutta toivottavasti sekin kokemus joskus suodaan. Henkilökohtaisesti en ole törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin ultrien taikka ultrapilottien taholta, ja minun on vieläkin hyvin vaikea ymmärtää tätä jatkuvaa vääntöä "oikeiden" lentäjien ja ultrapilottien välillä. Eiköhän taivaalla ole tilaa kaikille, jotka siellä haluavat turvallisesti määräyksiä noudattaen lentää.

Vertailukelpoista dataa saadaan kun jaetaan sekä ultra, että yleisilmailupuolella yhteenlasketut tunnit kummankin kategorian koneiden lukumäärällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vertailukelpoista dataa saadaan kun jaetaan sekä ultra, että yleisilmailupuolella yhteenlasketut tunnit kummankin kategorian koneiden lukumäärällä.

Tuota.. millä perusteella tuntimäärä pitäisi jakaa koneiden lukumäärällä? Jos vertailtaisiin puhtaasti teknisiä vikoja niin konemäärä voisi ollakin syytä nostaa esiin, koska mitä enemmän meillä on laitteita sitä enemmän niitä voi vikaantua.

2009 oli rekisterissä 562 lentokonetta (ei sisällä liikennekoneita) ja 292 ultraa, eli ultrien osuus on 51 % lentokoneiden määrästä. Lentokoneille tuli yhteensä 4-5-kertainen määrä timaa taas tuolla 2003-2008 vertailujaksolla, kun lasketaan kaupallinenkin ilmailu mukaan (joka on pakko laskea, koska tuohon 562:een sisältyy kaupallisen käytön pikkukoneita).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa aiemmin oli keskustelua ultraopetuksen tuntimääristä ja siitä, ovatko ne 60 vai 45 minuutin tunteja. Tässä esimerkiksi kaapattu muistelemamme 58 tunnin (à 60min) ohjelma

Tietysti koulutuksen sisällöstä ei voi opetusohjelman kannalta kommentoida mitään, mutta ihan puhtaasti koulutusmahdollisuuksien kannalta tälläinen koulutusohjelma, joka lähentelee pituudeltaan kaksinkertaista verrattuna koulutusohjelman minimiin, antaa paremmat puitteet niiden asioiden opettamiselle ja oppimiselle sillä tasolla mitä koulutusohjelmassakin vaaditaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et varmaan tosissasi luule minun vastailevan tuollaiseen tivaamiseen yhtään mitään? Itse olen ymmärtänyt näiden radioasioiden olevan sinulla tällä hetkellä aika hyvin hanskassa, joten hukkaan menisi minun vastaukseni. 

Ja tuon minun kokeneisuutenikin keksit omalle vaatimattomalle tyylillesi uskollisena aivan itse. 

;)

Ei, en toki luule.

Olethan kirjoittanut alkuperäisen kannanottosi ilmeisesti pelkästään pahansuovassa provokaatiotarkoituksessa.

Mutta toki, kun aloit neuvoa minua "selkeistä säädöksistä" pidin luonnollisena että pidät itseäsi minua viisaampana ja/tai kokeneempana.

Olen aina valmis kuuntelemaan viisautta. Sekä saattamaan laajemmallekin lukijakunnalle tiedoksi myös omia munauksiani. Opiksi.

Nyt tuotit (ainakin) minulle melkoisen pettymyksen.

En ole kuitenkaan siitä erityisen hämmästynyt tai yllättynyt.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota.. millä perusteella tuntimäärä pitäisi jakaa koneiden lukumäärällä? Jos vertailtaisiin puhtaasti teknisiä vikoja niin konemäärä voisi ollakin syytä nostaa esiin, koska mitä enemmän meillä on laitteita sitä enemmän niitä voi vikaantua.

2009 oli rekisterissä 562 lentokonetta (ei sisällä liikennekoneita) ja 292 ultraa, eli ultrien osuus on 51 % lentokoneiden määrästä. Lentokoneille tuli yhteensä 4-5-kertainen määrä timaa taas tuolla 2003-2008 vertailujaksolla, kun lasketaan kaupallinenkin ilmailu mukaan (joka on pakko laskea, koska tuohon 562:een sisältyy kaupallisen käytön pikkukoneita).

Joo, ei tolla mun kaavalla vielä mitään saada aikaan - piti jatkaa, mut ku tää mun kirjoittaminen koko ajan kesksytyy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moottorilentäminen nyt on yleensäkin semmoinen harrastus, että kyllähän keikan pitää vähintään incidentin puolelle kääntyä, ennen kuin mielenkiinto säilyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moottorilentäminen nyt on yleensäkin semmoinen harrastus, että kyllähän keikan pitää vähintään incidentin puolelle kääntyä, ennen kuin mielenkiinto säilyy.

Näimmyö pojat tää asennekasvatuspuol hoijetaa  ;D Kannattaa nyt toki lisätä informatiivisyyden vuoksi onko tämäkin viesti kirjoitettu yksityishenkilönä vai SIL:n Purjelentotoimikunnan varapuheenjohtajan tittelillä!

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa nyt toki lisätä informatiivisyyden vuoksi onko tämäkin viesti kirjoitettu yksityishenkilönä vai SIL:n Purjelentotoimikunnan varapuheenjohtajan tittelillä!

varsinkin, kun vielä hymiötkin uupuu tosta kommentista ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No toivotaan, että hymiön oli tarkoitus olla mukana alunperin  ::)

Niin no... kerran, silloin kun vielä lensin väkisinlentolaitteitakin,  erään lausuman johdosta aloitettu itsetutkiskelu johti siihen tulokseen, että lensin, jos ei vaarahakuisesti, niin ainakin "hauskasti".

Kyllä (perheellisen) ihmisen kannattaisi aina silloin tälllöin miettiä omia käyttäytymistapojaan. Asettaa riskit ja huvi sellaiseen vaakaan, joka kertoo, minne päin kannattaa kallistaa.

Ilmailu on vaarallinen harrastus. Siinä on osa sen viehätystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on vaarallinen harrastus. Siinä on osa sen viehätystä.

Ei mulla vaan. En viehäty lainkaan ajatuksesta, että mitä pidempään jatkan harrastamista, sitä todennäköisempää on, että lapa seisahtuu kesken lennon omallakin kohdalla...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mulla vaan. En viehäty lainkaan ajatuksesta, että mitä pidempään jatkan harrastamista, sitä todennäköisempää on, että lapa seisahtuu kesken lennon omallakin kohdalla...

-m

Ajattelit sitten elää ikusesti  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-m

Nyt, kun tämä tuli puheeksi niin kysyn; Mitä pahaa siinä on että lapa seisahtuu.

Itse olen sen monesti tarkoituksella ilmassa seisauttanut. Viimeksi kesällä 2009 ultrasta ja jatkoin nousua pilvipohjaan jonka jälkeen liitelin hyvät tovit ennen kuin laskeuduin kentälle, lapa edelleenkin seisten.

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään