Kai Mecklin

Määrittele museo ja museoesine? (Oli: Re: Halli romahti Menkijärven....)

31 viestiä aiheessa

Voi hyvänen aika... museohävittäjiä Menkijärvellä! Museokoneita Suomessa on vain Keski-Suomen Ilmailumuosessa ja Suomen Ilmailumuseossa ja toki Vesiksellä ja Hallissa. Eihän jokainen vanha autokaan takapihalla ole museoauto. Toivoisi toimittajilta taas pientä ammattitaitoa...

 

meku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvänen aika... museohävittäjiä Menkijärvellä! Museokoneita Suomessa on vain Keski-Suomen Ilmailumuosessa ja Suomen Ilmailumuseossa ja toki Vesiksellä ja Hallissa. Eihän jokainen vanha autokaan takapihalla ole museoauto. Toivoisi toimittajilta taas pientä ammattitaitoa...

 

Ja kuvista päätellen sotakoneet on sen verran kovaa rautaa, että ne ovat vielä pelastettavissa. Ilmavoimien tapa hajauttaa useita Drakeneita ja MiGejä ympäri Suomea on toisaalta hyvä asia juuri tällaisten tilanteiden varelle.

 

Toivottavasti vesiksellä on hallin katto puhdas lumesta  :'(

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvänen aika... museohävittäjiä Menkijärvellä! Museokoneita Suomessa on vain Keski-Suomen Ilmailumuosessa ja Suomen Ilmailumuseossa ja toki Vesiksellä ja Hallissa. Eihän jokainen vanha autokaan takapihalla ole museoauto. Toivoisi toimittajilta taas pientä ammattitaitoa...

 

Voi hyvänen aika, onko tämä mielestäsi relevanttia. Tietämättä sen enempää, mitä tämä sinun "museokone" nyt tarkoittaa, niin huomautan, että meillä on tässä maassa museoilma-aluksia (ks. GEN T1-8) kyllä ihan muuallakin (tai ainakin muualla, en minä tiedä, täyttävätkö museoiden koneet taas tätä määritelmää). Ensimmäisiä silmään osuneita ovat mm. OH-FMA, OH-FMM, OH-HKX ja OH-HCF, mutta näitä on paaaaaljon muitakin. Jos haet jotain museoväen omaa sisäistä määritelmää... turhaa. Se ei millään tavalla kiinnosta keskivertoa lehden lukijaa, eikä toimittajan tarvitse olla moisista määritelmistä tietoinen yleistä uutista kirjoittaessaan. Museoalan julkaisut sitten erikseen.

 

ps. oikea termi on museoajoneuvo ja se ei ole status, joka olisi jollain tavalla museossa olevilla ajoneuvoilla. Museorekisteröinnistä saa lisätietoa rekisteröinnin neuvonnasta puh. 020 696 5106 (pvm/mpm) tai osoitteesta rekisterointi@trafi.fi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvänen aika... museohävittäjiä Menkijärvellä! Museokoneita Suomessa on vain Keski-Suomen Ilmailumuosessa ja Suomen Ilmailumuseossa ja toki Vesiksellä ja Hallissa. Eihän jokainen vanha autokaan takapihalla ole museoauto. Toivoisi toimittajilta taas pientä ammattitaitoa...

 

Mikä on museolentokone? Porissa Fougaa ylläpitää Porin museolentokone ry. Heilläkö ei siis olekaan museolentokonetta?

 

Hiukan katselin määrittelyjä. Museoesine on esine joka on museossa. Ilmeisesti tällä periaatteella olet myös museolentokoneen määritellyt?

 

Mites sitten Tatunkin tuossa jo siteeraama Museoajoneuvo? Onko Museorekisteröity ajoneuvo mielestäsi museoajoneuvo vai pelkästään ajoneuvot jotka ovat museoissa ovat museoajoneuvoja?

 

Keskimääräiselle kaduntallaajalle kuitenkin vanha lentokone on museolentokone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä museoautot onkin oma lukunsa koska ei tavallinen pulliainen tiedä, että  museoautolla saa ajaa 30vrk/vuosi miten on lentokoneen kanssa lentäminen onko rajoituksia :-[ Toki auton kohdalla vaaditaan vähintään 30 vuoden ikä ja mahdollinen entisöinti :o Ikäkysymykseen on mahdollisesti tulossa muutos ?:-[ Katsastus on ollut joka toinen vuosi. Museoautoksi rekisteröinti onkin sitten oma lukunsa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentävät museokoneet myönnän unohtaneeni kommentistani museolentokoneista. Tottakai mm. DC-3 on sellainen. Se ei silti muuta sitä, että Menkijärven hävittäjät olisivat museohävittäjiä.

Tosin määritelmänä "museo" on epäselvä, koska sanaa ei ole suojattu. Kuka tahansa saa käyttää museonimitystä keräämästään kokoelmasta vanhaa tai miksei uuttakin materiaalia. Niin merkittäviä kuin tällaiset kokoelmat ovatkin, esillelaiton lisäksi ne toteuttavat harvoin muita museaalisia toimintoja. Hieman sama, jos ostaisin muutaman vanhan lentokoneen ja nimittäisin sen lentokerhoksi. Voin se tehdä, mutta onko se uskottava ilman lentotoimintaa? Myönnän kommentissani olevan kyse museoalan osin sisäisestä määritelmästä, mutta myös siitä, että tällaisella otsikoinnilla haetaan raflaavaa artikkelia ja samalla aliarvioidaan "oikeita" museoita ja niitä ihmisiä, jotka tekevät "oikeaa" museotyötä.

Ja sitten joku voi kommentoida tuota "oikeaa" museotyötä..  ;D

 

meku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mecu on museoasiassa aivan oikeassa, vaikka käyttikin hieman väärää terminologiaa päivitellessään julkaistua artikkelia. Suojaamaton museo-sana aiheuttaa toistuvasti väärinkäsityksiä niin suuren yleisön kuin aihetta harrastavienkin keskuudessa. Oikea termi Keski-Suomen- ja Suomen Ilmailumuseon yhteydessä olisi ollut museoesine.

 

Hallissa, Kymissä, Lappeenrannassa, Vesiksellä tai vaikkapa Menkjärvellä säilytettävät "museokoneet" ovat ainoastaan vanhoja lentokoneita, säilymiä tai onnellisia sattumia menneiltä vuosikymmeniltä. Sama pätee tietysti myös vanhoihin lentäviin koneyksilöihin, riippumatta siitä onko niillä ilmailuviranomaisen antama museokonestatus vai ei. Museoesineitä ne eivät ole, eikä niistä kaikista sitä edes koskaan tule! mutta tämähän ei ollut museohävittäjä-artikkelin kirjoittajan vika -vaan maan tapa-.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikö museoesineeksi määritellä myös museoon kuuluva esine?

 

Määrittele ensin mikä on museo ja mikä taas on museo nimeä käyttävä varastohalli. Esineen museoarvon suuruus on riippuvainen esineeseen liitettävän yhteisöllisesti merkittävän tietoarvon määrästä. Museoiden perisyntiä on professori Vilkunan mukaan esinebulimia ja oheistietojen olemattomuus. Ilmailumuseoiden kohdalla tämä on konkretisoitunut erinomaisen hyvin.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika pieni kynnys niillä museoesineilläkin on, kiasmassa voi käydä toteamassa sen..

 

Suosittelen Tatulle taidehistorian opintoja vuosien 2010-2016 väliseksi ajaksi.  8) Kiasman näyttelyhin tutustuminen ei sinällään kerro mitään museokokoelmiin otettavan nykytaiteen tasosta.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määrittele ensin mikä on museo ja mikä taas on museo nimeä käyttävä varastohalli.

 

Sana museoesine merkitsee minulle sitä että kyseinen esine on jäänne menneestä ajasta. Jos tämä esine on tilassa X muiden vanhojen esineiden kanssa niin se paikka on minulle museo. Minunlaiselle normitallaajalle takahikiän peltihallissa oleva Draken on museoesine. Esineet ei tarvi hienoja tiloja tai mitään muutakaan huttua ympärilleen ollakseen museoesine mutta ne tarvii sen esineen ollakseen jotain ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sana museoesine merkitsee minulle sitä että kyseinen esine on jäänne menneestä ajasta. Jos tämä esine on tilassa X muiden vanhojen esineiden kanssa niin se paikka on minulle museo. Minunlaiselle normitallaajalle takahikiän peltihallissa oleva Draken on museoesine. Esineet ei tarvi hienoja tiloja tai mitään muutakaan huttua ympärilleen ollakseen museoesine mutta ne tarvii sen esineen ollakseen jotain ;)

 

Kivi on hyvä esimerkkiesine menneestä ajasta. Kivi on ikivanha, se voi olla kaunis tai ruma, halpa tai kallis, ja kun kiviä on kimpassa paljon toisten kanssa niin sitten ollaan kivikossa eikä museossa. Museo on instituutio jonka tehtävänä on jakaa sekä säilyttää tietoa ja kulttuuriperintöä tuleville sukupolville. Kyetäkseen toteuttamaan museolle kuuluvaa tehtävää esineiden ja tallennetun tiedon on säilyttävä sukupolvien päähän. Nykyiset varastohallit kenttien laidoilla vapaaehtoistyövoimineen eivät tätä tehtävää kuitenkaan kykene toteuttamaan. Kuvailemasi Takahikiän museodraken päätyy varmasti suureen silppuriin, ehkäpä vielä jopa elinaikanasi. On kiva että kaikenlaisia käyntikohteita on ympäri Suomea, mutta museoiksi niitä ei pitäisi nimittää.

 

Mutta nyt menee jo niin pahasti ohi aiheen, että modet perustakoon oman osion tästä museokeskustelusta jos sen tarpeelliseksi katsovat.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä museoväen olisi terminologisessa mustasukkaisuudessaan hyvä muistaa monen sittemmin virallisen museostatuksen saaneen laitoksen olevan alkuperältään yksityiskokoelmia. Eräänlaisia perähikiän varastohalleja siis. Vakaan ymmärrykseni mukaan näitä kotimaisia korpimuseoita hoidetaan sangen suurella antaumuksella sekä tietämyksellä, joten kaiken sen harrastusvoimin suoritetettavan kokoelmointityön arvostus voisi olla ajoittain hieman korkeammallakin tasolla. IMHO, niinq nördepiireissä sanotaan. Rohkenenpa vielä väittää sen esinebulimian vallitsevan sangen voimakkaana myös virallisemmissa museoissa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä menoahan alamme kohta ymmärtää jo toimittajaparkojakin, kun heillä ei mene terminologiat ihan aina tälle palstalle kirjoittavien mielen mukaan, "taviksia" valistaessaan :)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museoväki ei varmaankaan väheksy sitä merkittävää työtä, jota näissä "korpimuseoissa" tehdään. Omalla sarallaan en tekevät korvaamatonta työtä. Tyypillisesti nämä kokoelmat ovat kuitenkin "yhden miehen liikkeitä", ja kun voimat tai into loppuvat, mitä kokoelmille silloin tehdään?  Koska tunnetusti ilmailu on intohimoista, ilmailuhistoria jopa fanaattista, tällaisen "kansallisesti merkittävän kokoelman" tuhoaminen aiheuttaisi kansanliikkeen, joka pitää meteliä, mutta teot jäävät usein vähäisiksi. Niinpä kokoelmat pakkoliitetään johonkin "viralliseen museoon", sopivatpa ne ko. museon kokoelmapolitiikkaan tai eivät. Näïn kävi mm. Tikkakosken Asenäyttelyn kanssa yrittäjän lopetettua 2000-luvun alussa. (Jos joku ihmetteli K-SIM:ssä ollutta ilmailuun liittymätöntä asenäyttelyä) . Lisämateriaalista aiheutuu aina lisäkuluja ja samalla syödään resursseja museon hyväksytyn kokolemapolitiikan mukaisesta työstä. Kävijämäärä ei tunnetusti pysty kuluja paikkamaan, eikä yhteiskunnan tukikaan liitoksen myötä muutu, eihän kokoelma tyypillisesti itsenäisenäkään ole saanut yhteiskunnan tukea.

Topia lainatakseni museon "tehtävänä on jakaa sekä säilyttää tietoa ja kulttuuriperintöä tuleville sukupolville. Kyetäkseen toteuttamaan museolle kuuluvaa tehtävää esineiden ja tallennetun tiedon on säilyttävä sukupolvien päähän." Jotta tämä on mahdollista, on museon turvattava jatkuvuutensa. Tässä on jälleen yksi museon ja kokoelman tyypillinen ero.

 

Meku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä museoväen olisi terminologisessa mustasukkaisuudessaan hyvä muistaa monen sittemmin virallisen museostatuksen saaneen laitoksen olevan alkuperältään yksityiskokoelmia. Eräänlaisia perähikiän varastohalleja siis. Vakaan ymmärrykseni mukaan näitä kotimaisia korpimuseoita hoidetaan sangen suurella antaumuksella sekä tietämyksellä, joten kaiken sen harrastusvoimin suoritetettavan kokoelmointityön arvostus voisi olla ajoittain hieman korkeammallakin tasolla. IMHO, niinq nördepiireissä sanotaan. Rohkenenpa vielä väittää sen esinebulimian vallitsevan sangen voimakkaana myös virallisemmissa museoissa.

 

-A-

 

Jos puhutaan suomalaisesta perähikiällä toimivasta korpimuseosta, niin tiedän kyllä että niitä hoidetaan antaumuksella. En yhtään väheksy näissä varastoissa tehtyjä työmääriä, mutta en myöskään näe tässä työssä mitään lisäarvoa ilmailuhistoriamme taltioinnin kannalta. Museotietämyksen taso on selvillä heti silloin kun ilmaan heitetään ajatus omasta paikallisesta ilmailumuseosta. Jos joku ajattelee oman ilmailumuseon perustamista, niin kannattaa ensin tutustua 60-luvun lopulla valmistuneeseen valtakunnalliseen ilmailumuseo selvitykseen eli Vilmuun, ja sitä seuranneisiin tapahtumiin. Selvitys löytynee ainakin Suomen Ilmailumuseosta.

 

Kun mainitsin esinebulimiasta niin tarkoitin nimenomaan Ilmailumuseoita, en varastohalleja. Varastohalleihin kuuluukin varastoida tavaroita, mutta niitä ei pidä kutsua museoesineiksi.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkökantanne luettu, hyväksi havaittu ja mieleen taltioitu  ;) Minusta tosin ilmailuhistorian taltioinnin kannalta tuo paljonkin lisäarvoa se, että on olemassa paikkoja, joihin historiallisia esineitä voidaan sijoittaa a) varastoitavaksi b) tarkasteltavaksi c) tutkittavaksi. Mielestäni silloin sangen mainiost jaetaan sekä säilytetään myös tietoa ja kulttuuriperintöä tuleville sukupolville. Vaihtoehto voisi olla limunaatipurkkitehdas. Uskoisinpa virallisten ilmailumuseoidemmekin olevan oikein tyytyväisiä siitä, kuinka moni historiallisesti merkittävä esine niidenkin kokoelmissa on vain tällaisen korpivarastoinnin ansiosta.

 

Muistan jopa yhden aikamme mäntämoottoriliikennekoneen potkurinlavan, jonka olisin saanut, ellei sitä olisi justiinsa kavereineen luvattu viralliselle instanssille, jonka kokoelmissa ne kaikki edelleenkin vaikuttavat olevan sikäli syvällä syövereissä, ettei niistä ole ainakaan suurelle yleisölle riemua ollut. Ehkäpä sitten tuleville sukupolville  ;D (Oisin jopa ostanut yhden sen jälkeen, muttei semmoinen käynyt tietenkään päinsä).

 

No mutta joo, kyllähän minä olen taipuvainen ymmärtämään oikean museon tarkoituksen ja eron harrastelijavoimin ylläpidettyihin viritelmiin, mutta siitäkin huolimatta vaikkapa Kymin lentovarastohalli on tuottanut minulle sangen paljon riemua ja tietoa. Arvokasta työtä te siellä museoissa teette, sitä ei ole tarkoitus missään määrin kiistää eikä vähätellä!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkökantanne luettu, hyväksi havaittu ja mieleen taltioitu  ;) Minusta tosin ilmailuhistorian taltioinnin kannalta tuo paljonkin lisäarvoa se, että on olemassa paikkoja, joihin historiallisia esineitä voidaan sijoittaa a) varastoitavaksi b) tarkasteltavaksi c) tutkittavaksi. Mielestäni silloin sangen mainiost jaetaan sekä säilytetään myös tietoa ja kulttuuriperintöä tuleville sukupolville. Vaihtoehto voisi olla limunaatipurkkitehdas. Uskoisinpa virallisten ilmailumuseoidemmekin olevan oikein tyytyväisiä siitä, kuinka moni historiallisesti merkittävä esine niidenkin kokoelmissa on vain tällaisen korpivarastoinnin ansiosta.

 

Muistan jopa yhden aikamme mäntämoottoriliikennekoneen potkurinlavan, jonka olisin saanut, ellei sitä olisi justiinsa kavereineen luvattu viralliselle instanssille, jonka kokoelmissa ne kaikki edelleenkin vaikuttavat olevan sikäli syvällä syövereissä, ettei niistä ole ainakaan suurelle yleisölle riemua ollut. Ehkäpä sitten tuleville sukupolville  ;D (Oisin jopa ostanut yhden sen jälkeen, muttei semmoinen käynyt tietenkään päinsä).

 

No mutta joo, kyllähän minä olen taipuvainen ymmärtämään oikean museon tarkoituksen ja eron harrastelijavoimin ylläpidettyihin viritelmiin, mutta siitäkin huolimatta vaikkapa Kymin lentovarastohalli on tuottanut minulle sangen paljon riemua ja tietoa. Arvokasta työtä te siellä museoissa teette, sitä ei ole tarkoitus missään määrin kiistää eikä vähätellä!

 

-A-

 

Kun historiallisia esineitä varastoidaan, tarkastellaan ja tutkitaan jossakin muussa sijoituspaikassa kuin ammattimaisesti hoidetussa museossa niin silloin kulttuuriperintöä tosiaankin siirtyy pikkuhiljaa -ei tuleville- vaan nykyiselle sukupolvelle. Olen itse nähnyt kuinka erään museon eräällä sotahistoriallisella retkellä nitkutetaan, ns. tutkiskelijoiden toimesta, paikallismuseovarastoon säilötystä sotaromusta pellinpaloja irti tarkempia jatkotutkimuksia silmälläpitäen. Ihmisluonto on vaan sellainen, ettei edes normaalia museoturvallisuutta noudattavissa laitoksissa kokoelmat tahdo pysyä koskemattomina. Eniten vahinkoa säilymän museaaliselle arvolle saadaan kuitenkin aikaiseksi "entisöimällä" vanha lentokone itsenäisesti harrastelijavoimin jossakin korpikentän varaston laidalla.

 

Tottakai on hienoa, että Ilmavoimat aikoinaan säilöivät vanhoja koneita Vesikselle ja muutaman muun kentän laidalle, jos näin ei olisi tehty niin nykyisten ilmailumuseoidemme kokoelmat olisivat paljon tämänhetkistä köyhemmät. Nykypäivänä on kuitenkin uskallettava kyseenalaistaan Hallin ja Vesivehmaan oikeutus säilyttää maailmanlaajuisesti harvinaisia koneyksilöitä nykyisen kaltaisissa täysin ala-arvoisissa tiloissa.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museo = rakennus jossa pidetään historillisia muistoja

 

Museoesine = Historiallinen tavara joltain tietyltä vuodelta

 

:thmbup:

 

Rakennus jossa pidetään historiallisia muistoja, esim Lappeenrannan Ilmailumuseo = Lappeenrannan Vanhojen Lentokoneiden Näyttely

 

Historiallinen tavara = vanha tavara esim vuodelta 1882

 

Museo ja museoesine tarkoittavat eri asiaa vaikka ovatkin rakennus ja vanha tai uusi esine.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten vahinkoa säilymän museaaliselle arvolle saadaan kuitenkin aikaiseksi "entisöimällä" vanha lentokone itsenäisesti harrastelijavoimin jossakin korpikentän varaston laidalla.

 

Laitas tällaisesta joku esimerkki.

 

Nykypäivänä on kuitenkin uskallettava kyseenalaistaan Hallin ja Vesivehmaan oikeutus säilyttää maailmanlaajuisesti harvinaisia koneyksilöitä nykyisen kaltaisissa täysin ala-arvoisissa tiloissa.

 

Tuosta ei voi olla kuin samaa mieltä. Jotkut harvinaisimmat vekottimet pitäisi ehdottomasti saada turvallisempiin tiloihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ei voi olla kuin samaa mieltä. Jotkut harvinaisimmat vekottimet pitäisi ehdottomasti saada turvallisempiin tiloihin...

 

Hyvinkin mahdollisesti näin. Eikö oo kuitenkin aika kiva, että ne ovat esimerkiksi siellä eivätkä paalattuina ikuisessa kadotuksessa? Tai mädäntyneenä pressun alla virallisen statuksen omaavan museon takapihalla?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö oo kuitenkin aika kiva, että ne ovat esimerkiksi siellä eivätkä paalattuina ikuisessa kadotuksessa? Tai mädäntyneenä pressun alla virallisen statuksen omaavan museon takapihalla?

 

No aivan ehdottomasti on. Pääasia, että ovat edes näissä, kun ei niitä muuten näkisi ollenkaan. Piti tuon suuntaista kirjoittamani, mutta oli tarkoitus odottaa ensin, josko joku olisi kirjoittanut erään jutun, jota olen odotellut. No, sitä voidaan odotella toki vieläkin :)

 

Onhan se toki tärkeää, että molemmissa isoissa, Topin opastaman virallisen museoluokituksen omaavissa paikoissa on samat MiGit, Fougat, DK:t, Safirit ja kolmoset näytillä, mutta kyllä minä ainakin näkisin jommassa kummassa paikassa mieluummin vaikkapa maailman ainoan jäljellä olevan Riponin tjsp. Mutta vain sillä edellytyksellä, että sen nimenomaan näkisin, enkä vain tietäisi, että sellainenkin siellä jossain varastoituna on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemma samaa mieltä tästä Mikon kanssa. Riponilla erityisesti olisi runsas sukuhistoriallinen merkitys noin henkilökohtaisella tasolla, kuten olen aikanaan joissakin foorumikirjoituksissa kertonutkin. Vielä en ole nähnyt kuin potkurin, koska se säilytyshalli on sattumoisin ollut aina sulki käydessäni paikalla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään