Peter Zakrevski

KLM:n kone lähtöön rullaustieltä Amsterdamissa

48 viestiä aiheessa

Ohhoh luulisi Kelmin pilottien nyt tuntevan KLM BASE HUB kenttänsä.  Aika outoa ellei heilläkin ole ulkoistettu lentäjäpalveluja ja karvakädet on puikoissa.  Ei kyllä ihan heti äkkiseltään kuulosta KLM pilottien ammattityöskentelyltä tuo ei totta vie.

 

Tosin 1977 Kelmin 747-200 aiheutti maailman páhimman lento-onnettomuuden Teneriffalla Los Rodeosin kentällä ja tuhon tuojana oli 747 tyypin kouluttajakapteeni Van Zanten.

 

Mutta silti RW T/O. :o

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika outoa ellei heilläkin ole ulkoistettu lentäjäpalveluja ja karvakädet on puikoissa.  Ei kyllä ihan heti äkkiseltään kuulosta KLM pilottien ammattityöskentelyltä tuo ei totta vie.

 

Turhiin provoihin ei pitäisi takertua, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn miten lentäjän karvoituksen taso vaikuttaa lentäjän ammattitaitoon?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhiin provoihin ei pitäisi takertua, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn miten lentäjän karvoituksen taso vaikuttaa lentäjän ammattitaitoon?

Juha

 

Karvoituksen taso ei vaikuta millään lailla - syyt löytyy ihan muualta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo tapahtui jo viikko sitten perjantaina, ja silloin täällä Schipholin seudulla oli sakea hernerokkasumu... Jos kyseessä oli Polderplaan, se selvästi muista erillään oleva 18R/36L, niin siellä tämän tapauksen voi ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se tutultakaan kentältä mahdotonta ole lähteä lentoon rullaustieltä jos kyseessä on juuri Schipholin kaltainen valtava kenttä ja sääolosuhteet huonot. Ihmettelen vain, ettei pilotit ole huomanneet merkintöjen eroa rullaustiessä verrattuna kiitotiehen. Rullausteillä kun on yleensä se keltainen ajoviiva ja kiitotiellä on ne "pianon koskettimet" (kynnyksen merkintänä) ja valkoinen katkoviiva. No kaikki on mahdollista huonoissa olosuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ehkä kuuluisi "tyhmiä kysymyksiä"-ketjuun. Ihan vilpittömästi ilman sarkasmia kysyn, kun en alan asiantuntija ole...

 

Voiko näkyvyys olla lentoonlähdössä niin huono, ettei rullaustien yhtenäistä keltaviivaa kiitotien valkoisesta katkoviivasta erota?

 

Noita hiuksia nostattavia hernerokka-autolandeja youtubestakin löytyy, mutta olen elänyt siiinä uskossa, että käsiohjauksessa suoritettavan lentoonlähdön näkyvyysvaatimukset ovat hieman suuremmat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita hiuksia nostattavia hernerokka-autolandeja youtubestakin löytyy, mutta olen elänyt siiinä uskossa, että käsiohjauksessa suoritettavan lentoonlähdön näkyvyysvaatimukset ovat hieman suuremmat...

 

Lentoonlähtöön käytettävä minimi riippuu lähinnä kiitotien valoista eli mitä enemmän valoja, sen pienempi on minimikiitotienäkyvyys. Varmaankaan RVRää 150m ei kauaksi heitä ko. kiitotiellä, jos arvata pitäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karvoituksen taso ei vaikuta millään lailla - syyt löytyy ihan muualta.

 

ja vaik vaikuttaiski, ni eiks ne voi sheivaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja vaik vaikuttaiski, ni eiks ne voi sheivaa?

 

Niinpä! Tätä pohdin minäkin. Ajelevatko esim. Finnairin lentäjät (tai ylipäätään länsimaiset lentäjät) kaiken karvoituksensa pois parantaakseen ammattitaitoaan? Jos tämä parantaa ammattitaitoa, miksi muunmaalaiset eivät ajale karvoitustaan? Miten lentäjien ammattitaito voi olla riippuvainen ulkoisista tai kansaliisista seikoista?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida paljon vaikuttaa yhtiö, ohjaajan kokemus, koulutus tai ohjaajan kansallisuus. Kun oikeat elementit osuu kohdalle niin ihminen on erehtyväinen teoria saa taas pontta.. Pääasia että tilanteesta opitaan 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei kai se tutultakaan kentältä mahdotonta ole lähteä lentoon rullaustieltä jos kyseessä on juuri Schipholin kaltainen valtava kenttä ja sääolosuhteet huonot. Ihmettelen vain, ettei pilotit ole huomanneet merkintöjen eroa rullaustiessä verrattuna kiitotiehen. Rullausteillä kun on yleensä se keltainen ajoviiva ja kiitotiellä on ne "pianon koskettimet" (kynnyksen merkintänä) ja valkoinen katkoviiva. No kaikki on mahdollista huonoissa olosuhteissa.

 

Hyvä kysymys. Toisaalta tässä voi sanoa myös sen, että pienemmällä koneella (tosin 737-800 ei oikein ole siitä kaikkein pienimmästä koneesta) voi joskus lähteä "pianon koskettimien" edestäkin. Tiistai-iltana lensimminne Schipholista Fokker 70-koneella kiitotieltä 24 (pituus 3500 metriä) ja tulimme kiitotielle yhteyskohdasta (paremman termin puutteessa käytetty sana) S4, joka on selvästi "pianon koskettimien" etupuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niinpä! Tätä pohdin minäkin. Ajelevatko esim. Finnairin lentäjät (tai ylipäätään länsimaiset lentäjät) kaiken karvoituksensa pois parantaakseen ammattitaitoaan? Jos tämä parantaa ammattitaitoa, miksi muunmaalaiset eivät ajale karvoitustaan? Miten lentäjien ammattitaito voi olla riippuvainen ulkoisista tai kansaliisista seikoista?

 

Kyllä Finskillä ainakin joskus on ollut joku karvakäsinen lentäjä, koska minä onnistuin häntä (kuvien perusteella, terveiset vaan yhdelle foorumin Jukalle) "karvakädeksi" kutsumaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida paljon vaikuttaa yhtiö, ohjaajan kokemus, koulutus tai ohjaajan kansallisuus. Kun oikeat elementit osuu kohdalle niin ihminen on erehtyväinen teoria saa taas pontta.. Pääasia että tilanteesta opitaan 8)

 

Päinvastoin, mun mielestä luettelemasi asiat ovat nimenomaan ainoat mitkä vaikuttavat.

 

Koneen paikan ja kompassisuunnan tarkastus ennen lentoonlähtötehon lisäämistä kuulunee toivottavasti jokaisen lentoyhtiön proseduureihin. Se tehdäänkö sitä tai miten tärkeäksi se koetaan on eri juttu. Paraskaan proseduuri ei auta jos niitä ei kouluteta kunnolla ja pilotit eivät niitä noudata tai ymmärrä niiden merkitystä - on tietysti olemassa sellaisiakin menetelmiä mitä pitäisi ymmärtää olla noudattamatta :) Toisilla firmoilla on vaan paremmat proseduurit kuin toisilla, täydelliset tuskin kenelläkään.

 

Ja mitä ohjaajan kansallisuuteen tulee, se on nähdäkseni merkittävä tekijä onnettomuuksissa. Ei niinkään taitojen, vaan ohjaamokulttuurin ja keskenäisen ymmärtämisen osalta. Jokainen lentäjä rikkoo joskus menetelmiä, joko vahingossa tai tahallaan, siksi(kin) heitä on siellä kaksi. Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä että tämä olisi voinut sattua kenelle tahansa, toisille kuitenkin helpommin kuin toisille.

 

"Hyvää kun yrittää niin priimaa pukkaa tulemaan" :)

 

edelleen, 0,02€,

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä että tämä olisi voinut sattua kenelle tahansa

 

No niin löytyihän se punainen lanka sieltä kun oikein etsi :) Vaikka kuinka koulutetaan ja harjoitellaan niin ihmisvirhettä ei mistään yhtälöstä koskaan saada täysin suljettua pois. Ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen. Eiköhän ne menetelmät ja koulutus ole tuollakin yhtiöllä kohdallaan. Se mitkä tuohon tapahtumaan vaikuttivat en osaa enkä halua ottaa kantaa.  Hyvää viikonloppua!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä noista jutuista mitään, mielessä kävi kuitenkin ajatus ettei kaikissa maissa, karvaisuudesta johtumatta, ihan perusajatusmaailmasta johtuen on eroja.Ohjaamossahan on kaksi joiden pitäisi huolehtia reitistä, lisäksi käsitykseni mukaan vielä joku kentän puolella joka noita katselee?Vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhiin provoihin ei pitäisi takertua, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn miten lentäjän karvoituksen taso vaikuttaa lentäjän ammattitaitoon?

Juha

 

Joo jos tuo nimitys on sinulle outo niin meilläpäin sanotaan noita kebabravintoloiden pitäjiä(kurdit, turkkilaiset) "karvakäsiksi"

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päinvastoin, mun mielestä luettelemasi asiat ovat nimenomaan ainoat mitkä vaikuttavat.

 

Ja mitä ohjaajan kansallisuuteen tulee, se on nähdäkseni merkittävä tekijä onnettomuuksissa. Ei niinkään taitojen, vaan ohjaamokulttuurin ja keskenäisen ymmärtämisen osalta. Jokainen lentäjä rikkoo joskus menetelmiä, joko vahingossa tai tahallaan, siksi(kin) heitä on siellä kaksi. Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä että tämä olisi voinut sattua kenelle tahansa, toisille kuitenkin helpommin kuin toisille.

 

"Hyvää kun yrittää niin priimaa pukkaa tulemaan" :)

 

edelleen, 0,02€,

 

blue skies,

-- Olli

 

 

Nimenomaan OHJAAMOKULTTUURI!!!! Se on ollut esillä täällä ja muilla ilmailusivuilla ja se on erilainen mm "karvakäsillä", hyvänä esimerkkinä viime keväällä niinikään Schipolissa tapahtunut TURKKILAISEN 737-800 lyhyeksi jäänyt lasku hyvissä olosuhteissa kun ohjaamossa oli vielä kouluttajakapteeni mukana!!

 

En jaksa nyt etsiä täältä mutta taannoin eräs maailmalla lentävä Suomalainen kapteeni(Janne Uusmaa) värikkäästi kertoi kuinka hän oli odottamassa jossain päin maailmassa miehistönsä kera lentoa jonnekin missä heidän jumbonsa oli odottamassa ja he joutuivat lentämään Turkkilaisella koneella.  Jannen vieressä oli tämän kyseisen turkkilaisen koneen miehistö aloittanut sellaisen säätämisen että jonkin aikaa katsottuaan oli Janne päättänyt että hänen miehistönsä ei lennä noiden säätöä tekevien turkkilaisten koneessa ja Janne oli vaihtanut yhtiötä.

 

En löytänyt tätä kyseistä juttu enää koska Janne on valitetavasti poistanut nämä juttunsa täältä.

 

Tämä vain esimerkkinä ja tuo Jannen mainitsema "säätäminen" liittynee juurikin ohjaamokulttuuriin koska olivat siinä koneen saaoumista odotellessa alkaneet käydä lentoa läpi papereistaan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan OHJAAMOKULTTUURI!!!! Se on ollut esillä täällä ja muilla ilmailusivuilla ja se on erilainen mm "karvakäsillä", hyvänä esimerkkinä viime keväällä niinikään Schipolissa tapahtunut TURKKILAISEN 737-800 lyhyeksi jäänyt lasku hyvissä olosuhteissa kun ohjaamossa oli vielä kouluttajakapteeni mukana!!

Länsimaisilla yhtiöillähän, saati sitten KLM:llä, ei koskaan olekaan tapahtunut isompia onnettomuuksia kouluttajakapteenin ollessa ohjaamossa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo samainen ohjaamokulttuuri on myös kompastellut, ja vieläkin merenkulussa.Kapteeni on jumalasta seuraava johonkin suuntaan, ei aina oikeaan.Kuljetin tuossa joulun maissa kymmenkunta vuotta sitten, ehkä hiukka enemmän erään kapteenin miehistöineen alukseltaan rantaan, jäivät joulun pyhiksi ankkuriin sataman edustalle.

Kapteeni torppaan saapuessaan aloitti moittimisen kaikesta, ohjaamon yleisnäkymästä, tutkan säädöistä, kierrosten käytöstä jopa ohjaussuunnasta.Kyselin sitten josko tuo halusi rantaan lainkaan vai vienkö heti takaisin omaan alukseen.

Halusi sitten rantaan.Tämä ei muutoin liity mitenkään tapahtumaan muttakun tämä kippari oli täysin kotimainen ja täysin pätevä, ei karvainen kun käytökseltään, soittivat miehistön jäsenet sitten seuraavana päinä, toivat vielä iskipullon kiitoksena, kukaan ei aluksella uskaltanu sanoa kipparin virheistä?

En sano että purtilossani olisi kaikki kohillaan itsellänikään kaikki.Tiesin kuitenkin tuon reitin satamaan ja tilaus oli varustamolta.

Kippari varsin pitkälle nuo päätökset tekee lennonjohdon avustuksella.

Josko pakkoruotsi jollain tavoin kahlattu läpi suosittelisin Anders Rogbergin kirjaa Mina Bästa Flygarminnen och Fotografier ja jottei lähde jäisi hukkaan, Olle tuon minulle lähetti ja ISBN 978-91-631-2046-6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsimaisilla yhtiöillähän, saati sitten KLM:llä, ei koskaan olekaan tapahtunut isompia onnettomuuksia kouluttajakapteenin ollessa ohjaamossa. :P

 

Puhut vähän mutta paljon! ;)  Tosin juurikin KLM 747-200  kouluttajakapteeni Van Zanten aiheutti maailman tuhoisimman ilmailu-onnettomuuden Los Rodeoksen kentällä maaliskuun 27  1977.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhut vähän mutta paljon! ;)  Tosin juurikin KLM 747-200  kouluttajakapteeni Van Zanten aiheutti maailman tuhoisimman onnettomuuden Los Rodeoksen kentällä maaliskuun 27  1977.

 

Nyt menee kirjoittelu taas ihan Iltalehtiosastolle. Syvää paheksuntaa ja "huhhuh" -meininkiä viestiketjut pullollaan. Joskus ihmettelen ollaanko ilmailufoorumilla enää ollenkaan..  :P

 

Onnettomuudessa on aina useampi tekijä kuin yksi ihminen joka "aiheutti onnettomuuden". Jos yksi ihminen "aiheuttaa onnettomuuden", se on tehty tahallaan ja vakain aikomuksin, eikä kyse ole enää onnettomuudesta, vaan joukkomurhasta ja tuhotyöstä.

 

Vauhkoamisen ja syyllisen osoittelemisen voi mennä hoitamaan vaikka tuonne vapaan keskustelun liikenneketjuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee kirjoittelu taas ihan Iltalehtiosastolle. Syvää paheksuntaa ja "huhhuh" -meininkiä viestiketjut pullollaan. Joskus ihmettelen ollaanko ilmailufoorumilla enää ollenkaan..  :P

 

Onnettomuudessa on aina useampi tekijä kuin yksi ihminen joka "aiheutti onnettomuuden". Jos yksi ihminen "aiheuttaa onnettomuuden", se on tehty tahallaan ja vakain aikomuksin, eikä kyse ole enää onnettomuudesta, vaan joukkomurhasta ja tuhotyöstä.

 

Vauhkoamisen ja syyllisen osoittelemisen voi mennä hoitamaan vaikka tuonne vapaan keskustelun liikenneketjuun.

 

Näinhän se on,Reason:in reijät kun osuu kohdalleen niin homma on valmis.Syyt löytyy onnettomuustutkinnoista,kyllä niistä täytyy voida keskustella tavallisin termein vapaalla ilmailuforumillakin.

 

Silloin ollaan menty liian pitkälle näissä syyllisten osoittelussa kun esimerkiksi onnettomuuden osapuoli vesittää ja vääristää onnettomuustutkinnan julkisesti,osoittamalla syyllisen.

 

Tämä on siis sallittua,( Suomessa)ei reakoi kukaan,silloin pitää sallia pienet lipsahdukset täällä foorumillakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onnettomuudessa on aina useampi tekijä kuin yksi ihminen joka "aiheutti onnettomuuden". Jos yksi ihminen "aiheuttaa onnettomuuden", se on tehty tahallaan ja vakain aikomuksin, eikä kyse ole enää onnettomuudesta, vaan joukkomurhasta ja tuhotyöstä.

 

Harvinaisen hyvin sanottu. Tuli eilen illalla lyhyesti puhuttua poikaystäväni kanssa juuri tuosta Teneriffan katastrofista (eräs ystävämme täällä Britanniassa on tekemässä päättötyötä yliopistolla kieli- ja kommunikaatio-ongelmista ja niiden osuudesta lento-onnettomuuksiin) ja hän totesi, että onnettomuusketjuun silloin vaikutti ainakin 12 ihmistä. Kommunikaatio-ongelmat eivät olleet pelkästään Van Zantenin ja hänen lentomekaanikon välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään