Jussi Seppälä

Kokemuksia kryptaussoftista

10 viestiä aiheessa

Läppäriä tulee nykyään kuskattua niin usein mukana, että tekisi mieli laittaa siihen koko koneen kattava kryptaus. Onko palstalaisilla kokemusta mistä sellaisista?

Lähinnä OS X:ään käyvät softat tulevat kyseeseen kohdallani, mutta voihan Windows-puolenkin kokemuksista keskustella.

Työläppäreissä on Safeguardia ja Pointsecia mutta kallistuisin mieluiten ilmaiseen open-sourceen näin siviilikäytössä. TrueCrypt oli ensimmäinen, joka tuli vastaan.

EDIT: Näyttää siltä, että vain PGP Whole disk encryption voi kryptata koko OS X -järjestelmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TrueCrypt on kuulemma aika pätevä ohjelma salaamaan tiedot - jopa alan todellisilta ammattilaisilta. En ole salannut koko levyä, mutta minulla on 5 Gb kokoinen kryptattu "osio" sillä, jonne siirrän aina salattavan materiaalin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on läppäri vedetty kokonaan truecryptilla. Tuntuu toimivan, tosin se todellinen toimivuus ei toivottavasti joudu koskaan koetukselle.

Ei mulla tuolla suuria salaisuuksia ole, mutta ihan vaan mahdollisen varkaan kiusaksi. Samalla sitten on vielä BIOS salasanalukittu ja ainoa buuttimedia on oma kiintolevy -> ei ole varkaalle juuri iloa :) (paitsi kovalevyn vaihtamalla ja esiasentamalla tuon kovan = Pirusti työtä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TrueCryptin mäkkiversiossa on näemmä edelleen se rajoitus, että koko järjestelmää ei voi kryptata. Pikaisesti asiasta lukaistuani näyttäisi siltä, että tuo mainitsemani PGP:n softa on mäkille ainoa koko järjestelmän kryptaustyökalu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TrueCryptin mäkkiversiossa on näemmä edelleen se rajoitus, että koko järjestelmää ei voi kryptata. Pikaisesti asiasta lukaistuani näyttäisi siltä, että tuo mainitsemani PGP:n softa on mäkille ainoa koko järjestelmän kryptaustyökalu.

En ole edes miettinyt koko järjestelmän kryptaamista, koska minulla ei ole siihen tarvetta. Toisaalta, miksi kryptata ohjelmia ym., jos niissä ei ole mitään salaista ? Minulla on tarve salata vain turvaluokitellut dokumentit ja tiedostot, ja siihen tuo on oiva ohjelma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole edes miettinyt koko järjestelmän kryptaamista, koska minulla ei ole siihen tarvetta. Toisaalta, miksi kryptata ohjelmia ym., jos niissä ei ole mitään salaista ? Minulla on tarve salata vain turvaluokitellut dokumentit ja tiedostot, ja siihen tuo on oiva ohjelma.

Ei siihen sen kummempaa tarvetta ole. Se olisi vain sellainen simppeli, kertaluonteinen kokonaisratkaisu. :)

Lisäksi laajemmassa skaalassa monet yritykset edellyttävät koko levyn kryptaamista. Lähinnä siksi kummastelin tuota koko levyn kryptaavien OS X -tuotteiden vähäisyyttä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TrueCrypt on kuulemma aika pätevä ohjelma salaamaan tiedot - jopa alan todellisilta ammattilaisilta. En ole salannut koko levyä, mutta minulla on 5 Gb kokoinen kryptattu "osio" sillä, jonne siirrän aina salattavan materiaalin.

Siirrätkö samalta levyltä? Siirrätkö softalla joka ylikirjoittaa lähdetiedoston automaattisesti vai miten olet asian ratkaissut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siirrätkö samalta levyltä? Siirrätkö softalla joka ylikirjoittaa lähdetiedoston automaattisesti vai miten olet asian ratkaissut?

Roskalaatikon tyhjennys on toteutettu "Turvallisena", eli ylikirjoittavana, jolloin roskikseen ei jää jälkiä alkuperäisestä tiedostosta, kun sen tyhjentää. Pitäisi riittää tällaiseen amatöörikäyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, miksi kryptata ohjelmia ym., jos niissä ei ole mitään salaista ? Minulla on tarve salata vain turvaluokitellut dokumentit ja tiedostot, ja siihen tuo on oiva ohjelma.

Koko levyn salaaminen on tosin, varsinkin "amatöörikäytössä", ainut turvallinen tapa. Käytännössä on hyvin hankala kontrolloida, millaisia enemmän tai vähemmän tilapäisinä pysyviä tallennuksia nykyiset laadukkaat (ms office...) toimisto-ohjelmat tekevät. Myös näistä turvaluokitelluista dokumenteista voi jäädä tietoa sinne levyn salaamattomalle puolelle...

F-secure/pointsec-akselilta löytynee ainakin kokemusta tyytymättömistä asiakkaista, jotka suojasivat vain ne tietyt dokumentit... nykyään ei taida pointsecin ohjelmisto (joka siis on perua f-securen filecryptosta) mahdollistaa muuta kuin koko levyn salauksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mäkkipuolella kryptaukseen tulee ilmeisesti oma mutkansa Time Machinen käytöstä. Että voikin järkevä varmistus olla vaikea laittaa kuntoon..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään