Ilkka Mäkelä

Boeing ja Airbus tukiaiskiistan osapuolina

8 viestiä aiheessa

BBC uutisoi tänään:

USA on n. kymmenen vuoden ajan hyväksynyt sen, että EU-maat ovat maksaneet Airbus Industrielle jokaisen uuden konemallin suunnittelukustannuksiin kolmannekseen asti tukiaisia. Nyt, kun Airbus on ohittanut Boeingin, George W. Bush on sitä mieltä, että saa riittää. Tukiaiset on lopetettava ja vanhat maksettava takaisin "kaupallisin perustein", ts. korkojen kanssa. Muuten toiminta vääristää kilpailua ja Bush uhkaa viedä asian Maailmankauppajärjestön WTO:n tutkittavaksi.

 

Airbusin vastaus on, että Boeing-yhtymä saa liittovaltion rahaa sotilaspuolen ja avaruustutkimuksen projekteihin ja piilotukiaisia tilausten yhteydessä.

 

Osa tästä kiistasta liittynee USA:n presidentinvalintakampanjaan jossa Bush on "huolissaan" Boeingin työpaikoista.

Itse en ollut tietoinen siitä, että Airbus ylipäänsä saa tukea. Koska uusia malleja on tullut ja tulossa useita, kyseessä lienee suurehko summa rahaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea sanoa mikä tässä asiassa on absoluuttinen totuus. Minulla ei ole nyt muistiinpanojani mukana Farnboroughin näyttelyssä, mutta siellä tämä tukiaisasia nousi esille Airbusin ja Boeingin välillä. Nämä seuraavat kommentit tulevat ulkomuistista.

 

Tuon tukiaisasian oli nostanut esille Boeingin pääjohtaja aiemmin tänä vuonna. Airbus puolustautui sillä, että nuo tukiaiset ovat takaisinmaksettavia lainoja ja toisaalta Boeing saa tukiaisia sotilaskoneiden valmistuksen kautta. Samoin Airbus kertoi kuinka paljon he työllistävät ihmisiä USA:ssa ja tuovat rahaa USA:n talouselämään hankkimalla moottoreita ja muita komponentteja sieltä. Boeing puolestaan väitti, että Airbus on tahallaan arvioinut uusien koneiden valmistusmäärät liian suuriksi, ja jos arvioidusta määrästä ei saavuteta tiettyä prosenttia, niin lainoja ei kuulemma tarvitse maksaa takaisin, jne.

 

Koko asia alkoi tuntua niin sotkuiselta, että päätin jättää sen tutkimisen sikseen, koska näyttelyssä oli myös sellaista, joka suomalaislukijoita varmastikin kiinnostaa enemmän.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin tuon saman ohjelman. Kovaa on vääntö.

 

Ospreylle kirjoja tekevä Robbie Shaw valittaa kirjansa "Baby Boeings" esipuheessa sitä, ettei siitä tullut niin täydellistä kuin hän olisi halunnut: "Tähän on syynä Boeingin PR-osaston yhteistyöhalittomuus,. He kieltäytyivät vastaamasta jokaiseen esittämääni pyyntöön. Aikamoinen vastakohta verrattuna kilpailijan, Airbusin kolleegoihin."

 

Shaw kertoo sittemmin kuulleensa Boeingilta muuta kautta, että syynä tähän oli hänen eurooppalaisuutensa - "such is Boeing' s paranoia concerning Airbus!"

 

Voi hyvinkin pitää paikkansa. Mutta pata kattilaa soimaa... ja kyllähän Shaw _on_ eurooppalainen.

 

--- terv. Jorma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing puolestaan väitti, että Airbus on tahallaan arvioinut uusien koneiden valmistusmäärät liian suuriksi, ja jos arvioidusta määrästä ei saavuteta tiettyä prosenttia, niin lainoja ei kuulemma tarvitse maksaa takaisin, jne.

 

Kun muistelin heinäkuun tapahtumia tarkemmin, niin tuota väitettä ei esittänyt Boeing vaan joku toimittaja Airbusin lehdistötilaisuudessa. Mitään selkeää vastausta siihen ei kuitenkaan saatu Airbusin johdolta.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisen Financial Timesin mukaan USA on nyt jättänyt WTO:hon virallisen valituksen Airbusin/EADS:n saamista tukiaisista. Euroopan komissio jätti välittömästi vastavalituksen Boeingin saamista tukiaisista. Kiistasta näyttäisi tulevan WTO:n historian suurin kiistakysymys tähän mennessä, ja eräät ekspertit väittävät, että saattaa olla tulossa ensimmäinen "kaksipuolinen" ratkaisu, jossa molemmat riitapukarit tuomitaan sanktioihin. Nyt täytyy odottaa 60 päivää jossa ajassa molempien on jätettävä vastineensa.

Airbus on sitä mieltä, että Boeing on siviilipuolella itse ajanut itsensä kuoppaan ja kärsiköön siitä seuraukset.

Lihava riita kuitenkin ja vakava kolaus USA:n ja EU:n suhteille. Miten se nyt menikään...Parempi laiha sopu kuin lihava riita. Ei vaan tässä tapauksessa toteudu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vääntö senkuin jatkuu. Financial Timesin mukaan Bojonkin jo lähes saama tilaus USA:n tankkerikoneista joudutaan kilpailuttamaan alusta. Entinen Pentagonissa työskennellyt, sittemmin Bojonkille siirtynyt nainen on saanut vankeustuomion Pentagonin papereiden vuotamisesta Boeingille.

 

Japanikin on vedetty mukaan tukiaiskiistaan. On käynyt ilmi, että USA:n ja EU:n tukiaissopimusta, joka solmittiin 1992, on kierretty Development Bank of Japan´in kautta jo 767:n ja 777:n suunnittelussa ja japanilaiset olivat korvamerkinneet 1,6 miljardia dollaria 7E7:n suunnittelun avustuksiin. Ensimmäinen 7E7:ää tilannut yhtiö taisi myös olla Japanista?

 

Mitenkäs se Sepi Kumpulainen lauloikaan...Armotontaa menoaaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään