O-P Pietila

ikkunaläppien sulkeminen turbulenssin sattuessa?

18 viestiä aiheessa

Lentäessämme hiljattain TUI Fly Nordicin lomalennolla B767 koneella Thaimaasta kohti Suomea törmäsimme Intian päällä epävakaaseen säärintamaan.

Tämän johdosta kapteeni sytytti turvavyövalon ja samalla pyydettiin, että kaikki matkustajat vetävät ikkunoiden eteen muoviset suojaläpät.

Mistä tälläinen tapa juontaa juurensa? Ainakin meidän lennollamme lentoemot kävivät katsomassa tarkkaan, että yksikään ikkunaläppä ei ollut avoinna.

 

Onko tässä taustalla esim. jonkinlainen psykologinen juttu, että salamoiden ja heiluvien siipien (ainakin tässä tapauksessa sahasivat tosi rajusti ylösalas) näkeminen voisi herkemmille aiheuttaa jonkinlaista ahdistuneisuutta? Kyseessä oli yölento, mutta läpät suljettiin vasta heti, kun turvavyövalo syttyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa kyllä tosi ahdistuneelta.  :laugh:

 

En ole koskaan kuullut vastaavasta. Voisiko joku oihan oikeasti luulla, että siiven heiluminen on jotenkin vaarallista.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin työkaverini kanssa asiasta, samalla koko juttua jälkikäteen ihmetellen. Hän sanoi, että on Aasian lennoilla törmännyt pari kertaa samaan juttuun, kun on lennetty huonommassa kelissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa kyllä tosi ahdistuneelta.  :laugh:

 

En ole koskaan kuullut vastaavasta. Voisiko joku oihan oikeasti luulla, että siiven heiluminen on jotenkin vaarallista.  :o

 

Jos kyseessä sattuisi olemaan foobisesta pelosta kärsivä matkustaja, ei luuloilla tai tiedoilla ole merkitystä. Ahdistus voidaan poistaa vain eliminoimalla ahdistusta aiheuttava kokemus. Kyseessä lieneekin varotoimi, ettei suotta altisteta ketään. Olisikohan käytännön taustalla ollut joku tilanne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa purseri ajatteli säästää ääntään ja lentoemännät jalkojaan ja hoitaa kaksi asiaa samaan aikaan? Omasta mielestäni ainakin on helpompi nukkua pimeässä kuin silmälappujen kanssa.

 

Hiukan off-topic, mutta mistä lähtien Finnairinkin koneissa on pitänyt nuo ikkuna verhot nostaa laskeutumisen ajaksi? Muillahan tuota on ollut jo pitempään, mutta sinisiivillä en ole ennen uuttavuotta huomannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan lentelin tuossa joulun tienoilla LANilla Madridista Santiagoon, niin siellä lentoemot pyysivät yksitellen (= eivät kuuluttaneet, taikka sulkivat sen itse jos matkustaja nukkui) laittamaan yöajaksi verhot kiinni..  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan lentelin tuossa joulun tienoilla LANilla Madridista Santiagoon, niin siellä lentoemot pyysivät yksitellen (= eivät kuuluttaneet, taikka sulkivat sen itse jos matkustaja nukkui) laittamaan yöajaksi verhot kiinni..  :-\

 

 

Tuo yöksi sulkeminen on erittäin fiksua niin ei auringon noustessa paista kirkkaasti nukkuvien silmiin...aikaerosta/lentoajoista riippuen se voi tapahtua hyvinkin veemäiseen aikaan. Mitä tulee tuohon turbulenssin aikana/takia läppien sulkemiseen niin sitä en ymmärrä lainkaan, jollei sitten vain kuulutettu samaan syssyyn juuri tuon yölennon vuoksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Joskus vuosia sitten ärsytti Finnairin? charterlennolla,kun purseri kuulutti läppiä suljettavaksi ja hetkisen kuluttua lentoemo kiersi käytävällä varmistellen,että näin kaikki menettelivät! Syy: monitorista pakkosyötettiin jotain sataan kertaan näytettyä turhapuroa vai olisko se ollut se ikivihreä Loma !  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan off-topic, mutta mistä lähtien Finnairinkin koneissa on pitänyt nuo ikkuna verhot nostaa laskeutumisen ajaksi? Muillahan tuota on ollut jo pitempään, mutta sinisiivillä en ole ennen uuttavuotta huomannut.

 

Käsittääkseni ihan järkisyy, helpompi nähdä mitä ulkona tapahtuu ja mille puolelle kannattaa koneesta poistua, mikäli laskun aikana käy käpy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Joskus vuosia sitten ärsytti Finnairin? charterlennolla,kun purseri kuulutti läppiä suljettavaksi ja hetkisen kuluttua lentoemo kiersi käytävällä varmistellen,että näin kaikki menettelivät! Syy: monitorista pakkosyötettiin jotain sataan kertaan näytettyä turhapuroa vai olisko se ollut se ikivihreä Loma !  ;D

 

Vähän lisää offtopicia:

80-luvulla oli seurakunnalla naamat valkoisena kun mentiin Finnairin koneella itäblockin ja äiti Neuvostoliiton sotilassalaisuuksien yli kohden Rhodosta ja lentoemot varoitteli että pakkosuljetuista ikkunaluukuista kurkkiminen tai valokuvaaminen saattaa johtaa vakaviin seurauksiin ison veljen valvoessa.

Taisi silloinkin pyöriä turhapuroa viihdykkeenä  :thmbup:

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni ihan järkisyy, helpompi nähdä mitä ulkona tapahtuu ja mille puolelle kannattaa koneesta poistua, mikäli laskun aikana käy käpy.

 

Juu,ja näkee pelastajat sisään koneeseen,silmätkin tottuu valoon matkustajilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli yölento, mutta läpät suljettiin vasta heti, kun turvavyövalo syttyi.

 

Tämähän pitäisi kysyä heti siellä koneessa niiltä emoilta, että miksi. Heiltähän se oikea vastaus olisi löytynyt.

 

Rutiininomaonen juttu tämä verhojen sulkeminenkin. Kerran joulukuussa Bangkokista yölennolla (00:50-06:45 LT) palatessa thaimaalainen emo alkoi vetelemään muutaman tunnin lentelyn jälkeen verhoja alas kun kuulemma aurinko alkaa kohta paistamaan.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo siiven taipuminen aika hurjalta näyttää kovassa turbulenssissa.. mutta jos jollain tekee pahaa niin voi sitten sulkea sen luukun tai omat silmät tai mitä tahansa. Itseä pelottaisi paljon enemmän jos siivet eivät joustaisi yhtään, mutta lentopelkoiset ovat tuossa pelossa mukana tunteella, ei tiedolla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä näitä lentopelkoisia naureskelemaan ja mollaamaan täällä... Jokaisella lienee omat fobiansa ja niille saattaa se lentopelkoinen naureskella. Minua ei esimerkiksi saa Pendoliinoon kirveelläkään uhkaamalla.

 

;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä näitä lentopelkoisia naureskelemaan ja mollaamaan täällä... Jokaisella lienee omat fobiansa ja niille saattaa se lentopelkoinen naureskella. Minua ei esimerkiksi saa Pendoliinoon kirveelläkään uhkaamalla.

 

Näinpä  :thmbup: Ironista kyllä, itselläni on aika paha korkean paikan kammo! Lentämistä se ei tosin haittaa ensinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä  :thmbup: Ironista kyllä, itselläni on aika paha korkean paikan kammo! Lentämistä se ei tosin haittaa ensinkään.

 

Jeps. Täsmälleen samoin, muuten paitsi minulla ei ole aika paha korkeanpaikan kammo, vaan tosi paha moinen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän pitäisi kysyä heti siellä koneessa niiltä emoilta, että miksi. Heiltähän se oikea vastaus olisi löytynyt.

 

Rutiininomaonen juttu tämä verhojen sulkeminenkin. Kerran joulukuussa Bangkokista yölennolla (00:50-06:45 LT) palatessa thaimaalainen emo alkoi vetelemään muutaman tunnin lentelyn jälkeen verhoja alas kun kuulemma aurinko alkaa kohta paistamaan.  ::)

 

Ei siinä tarvittu thaimaalaista emoa viime reissulla, kun koneen purseri oli samoissa toimissa samaisella lennolla marraskuussa. Totesin siinä sitten että näin marraskuussa ei taida olla pelkoa että aurinko pääsisi tällä yölennolla paistamaan. Purseri tuli hetken päästä asiaa itsekin kunnolla pähkäiltyään pyytämään anteeksi ja lopetti niiden luukkujen sulkemisen siihen.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään