Ilkka Mannikainen

Bye Bye My Dear

42 viestiä aiheessa

Eli:

MD-11 muistopuheet ja tunnelmoinnit ovat jo muissa ketjuissa mutta on aika laittaa kuvia tarinan tueksi.

 

Tässä muutama räpsy legeiltä HEL-DEL AY021 21.2.2010 ja DEL-HEL AY022 22.2.2010

 

 

Illan tapahtumat alkavat noin kello 18:45. Helsinki-Vantaalla portille 34 on tuotu rekvisiittaa viimeisen reitti-MD-11 -lähdön kunniaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

 

SSP Finland hoitaa tämän "keitrauksen".

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lennättävän yhtiön puolelta juhlien isäntä kertoo portin 34 alueella odottaville, että tänään juhlitaan. Isäntä työntää väkisin tähänkin puheeseen propagandaa Airbus -koneista, modernista laivastosta ja muusta toisarvoisista asioista.  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten kuunnellaan letkeää lähtömusiikkia. Hienon kuvan komistamana. Kosketinsoittajan kravaatista sensuroitu tuotesijoittelua. ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tarkistetaan välillä missä ollaan ja minne ja milloin pitikään lähteä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten asiaan. Tässä tämän yön ohjelmisto.

[ attachment removed / expired ]

 

 

LGG:n tavaramerkki. Asiaan vihkiytyneet tietävät mikä on homman nimi.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Koko yö taivallettiin pimeydessä. Vasta noin 20 minuuttia ennen laskua aamu alkoi sarastaa. Kello noin varttia vaille 7 am.

Tässä finaalissa VIDP RWY 28 utuiseen Delhiin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lähtöportilla 5 on tutunnäköinen julistus

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaunista maisemaa. Eivät antaneet paikalliset viiksimiehet kuvata portin ulkopuolelta. Piti tyytyä likaisen ikkunan läpi kuvaukseen.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Finnairin kenttäpäällikkö tiesi myös, että nyt jos koskaan pitää kuvata

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hänkin tiesi

[ attachment removed / expired ]

 

 

Finnairin kenttäpällikkö tiesi myös sen, että heinäkuussa aukeaa IGI:n T3. Valtavan kokoinen pytinki

[ attachment removed / expired ]

 

 

Viimeinen ateria

[ attachment removed / expired ]

 

 

Helsinki-Vantaalla. LGG:n tupa on tyhjentynyt

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sähköovi se olla pitää. Tämän oven avaamisen ja sulkemisen aiheuttava ääni ei unohdu ehkä koskaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Bye Bye My Dear

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hyvä että joku jaksaa tämän ameriikanraudan puolesta liputtaa.  :thmbup:

 

Muutama vuosi takaperin olin kakroiden kanssa Katriinantien nyppylöillä katselemassa EFHK:n liikennöintiä. Finskin MD11 pyyhkäisi silmiemme edestä jumalattoman jyrinän saattelemana kohti ääretöntä - ja sen yli. Nuorempi poika kysyi silmät suurena että iskä, mikä tuo oli? Sanoin että poika, se oli kuule Oikea Lentokone. Vielä tänäkin päivänä pienen kaverin mielestä Oikeassa Lentokoneessa täytyy olla kolme moottoria ja ääntä niin että puntit lepattaa...  8)

 

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sattunu, Ilkka, siitä vastaanottokomiteabändistä saamaan kuvia?

 

-A-

 

Itse asiassa siitä löytyy myös kuva. Ja sekunti kuvan oton jälkeen sieltä takaa vessasta tullut nainen lensi suoraan naamalleen siihen lattiaan orkesterin eteen.  :o

 

MD-11:sta poistuminen otti koville ilmeisesti hänelläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hienosta kuvakertomuksesta!  :)

 

Kyseisellä lennolla loppui muuten myös lähes 69 vuotta kestänyt Douglasin/MacDonnell Douglasin valmistamien lentokoneiden ura Finnairin matkustajaliikenteessä. Saman tehtaan valmistamia suihkukoneitakin käytettiin ihmisten kuskaamiseen melkein 41 vuotta. Saapa nähdä, tulemmeko näkemään MD11:sta rahtikoneena Finskin väreissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tulee kyllä noita ääniä...penkkejä...ja nousukulmaa :'(

 

Harmi myös ettei ikinä päässyt kokemaan miten hienolta ylämaisemat näyttävät noiden isojen ikkunoiden läpi ohjaamossa. (tai no kersana päässyt kympin ohjaamoon mutta sitä ei lasketa/muista :P )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä mene kuten Teemu Selänteen ja Janne Ahosen lopettaminen kanssa.....pelaa vielä 5-10 vuotta lopettamisilmoituksen jälkeen.

 

Mä lähdin vaihtariksi 1979 DC-10:llä..taitaa olla samanhenkinen kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä sain nauttia MD-11 kyydistä 15 lentoa. Ensi kerta oli Varigin kyydillä Pariisista - Sao paulo - Rio De Janeiro. Seuraavat 14 lentoa olivat Finnairin HEL-BKK väliä. Viime lento oli lokakuun lopulla BKK-HEL bisnesluokassa. Mielestäni se oli tyylikäs lopetus MD-11 kunniaksi! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat ! Harmi että sain lentää kyseisellä tyypillä Finnairin väreissä vain kerran  :( Ja nyt onkin jo sitten liian myöhäistä :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea kone! Ikävä kyllä en ole koskaan ehtinyt tuolla lentää. Ehkä vielä joskus, jonkun toisen operoimana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa siitä löytyy myös kuva. Ja sekunti kuvan oton jälkeen sieltä takaa vessasta tullut nainen lensi suoraan naamalleen siihen lattiaan orkesterin eteen.  :o

 

MD-11:sta poistuminen otti koville ilmeisesti hänelläkin.

 

No kehtaisitko laittaa vaikka privana, jos mitenkään mahdollista? Kiits! Ko. nainen ilmeisesti pyrki ottamaan muutaman juoksuaskelen, ettei olisi bändin tiellä ja sitten kenkä lipesi liukkaalla tai jotakin. Mutta niin lähti kuin talkkari peltikatolta...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni kertyi vain yksi MD11-kokemus, Helsinki-New York-Helsinki 2000-luvun alusta. Usein pitkät duunipomput

tuli/tulee lennettyä jonkun suuren eurooppalaisen kentän kautta (Frankfurt, Heathrow, Köpis). Asun Espoossa

Tapiolassa, ja sen muistan MD11:sta erityisesti, että sen moottorit pitivät sellaista hauskaa resonoivaa

ääntä kohdallamme kun Helsinki-Vantaata lähestyttiin. MD11:n ylilennon kuuli selvästi, lähestymisessä ääni ei ollut

kova mutta selvästi MD11:lle ominainen: suihkumoottorin ujelluksen yli kuului sellainen hauska hidas vou-vou-vou-vou-vouuuuu-vou-vou-vou-vou-vouuuu- modulaatio. Majesteetillinen, vahvasti ylitehoinen kone. They do not make them the way they used to  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin haikeaksi vetää. Ennen kaikkea Ilkan kirjoitus "viimeinen reittilento..." -threadissa oli suorastaan koskettava. :) Kiitos paljon Ilkalle kuvista ja tarinoista ja kaikesta siitä md vs. bussi jauhannasta jota itselläni ainakin tulee kovasti ikävä. Sitä on minusta ollut aina pelkästään viihteellistä seurata. ;) Onneksi koneesta jää paljon hyviä muistoja ja hienoja kuvia. Sitäpaitsi Golf Delta ei ole vielä poistumassa Vantaalta... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä en ymmärrä mikä tekee lentokonemallin poistuminen lentoyhtiöltä haikeaksi? Onhan maailmassa muitakin "haikeita" asioita...

 

???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä en ymmärrä mikä tekee lentokonemallin poistuminen lentoyhtiöltä haikeaksi? Onhan maailmassa muitakin "haikeita" asioita...

 

???

 

Ei sitä varmaan monet ymmärräkään, mutta luulenpa etten ole ainut foorumilla. Itse ainakin olen sen verran vihkiytynyt (kenties liikaa  ;D) harrastukseeni, että esimerkiksi md11 on paljon muuta kuin vain kone. Kuten Mannikainenkin totesi, eri yksilöidenkin välillä on eroja. Vantaalla on pysyvästi tyhjä aukko McDD:en lennettyä pois. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi miellyttävimmistä Finnairin MD-11 -muistoistani sattui kymmenen vuotta sitten, kun lensin Helsingistä Larnakaan. Yksi lentoemännistä oli entinen oppilaani 70-luvulta. Tervehdin häntä heti lennon alussa hänen kulkiessa ohitseni, mutta hänpä ei heti tunnistanut minua. Hän marssi pois yllättyneen näköisenä, mutta palasi hetken kuluttua kysymään kuka olen. Asia selvisi, kun pyysin muistelemaan kuka hänelle opetti englantia aikoinaan.

 

Minä kerroin tunnistaneeni hänet tietysti heti, koska hän ei ollut muuttunut yhtään. (Tehoaa naisiin! ;D) Sitten olikin vuorossa aamuviski (klo 9) talon laskuun, mistä kaikki lisäpisteet! Terveiset vain Riitalle, jos satut tämän lukemaan! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sattunu, Ilkka, siitä vastaanottokomiteabändistä saamaan kuvia?

 

Laukkaselle:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jäi ainoaksi kuvaksi ko. pumpusta joten tällä pitää pärjätä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä en ymmärrä mikä tekee lentokonemallin poistuminen lentoyhtiöltä haikeaksi? Onhan maailmassa muitakin "haikeita" asioita...

 

???

Nyt voisi samalla se hehkuttaminen tuosta alumiinikasasta loppua... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla