Sauli Vuori

Löytyisikö kokemuksia Bellanca Vikingistä?

14 viestiä aiheessa

Nyt on kysyttävä, löytyykö foorumin avarilta sfääreiltä ketään, kenellä olisi kokemuksia Bellanca Vikingistä. Konehan on aika erikoinen ja harvinainenkin, mahtaako Suomessakaan ollut näitä yhtään rekisterissä koskaan? Mielenkiintoni tyyppiin on herännyt lähinnä siksi, koska niiden hintataso on suorituskykyyn nähden todella edullinen ja omistajat kehuvat tuotetta seitsemänteen taivaaseen ( kukapa tosin ei omaansa kehuisi ). Koneen rekisteröinnissä Suomeen ei luulisi olevan vaikeuksia, koska on noita kourallinen EASA alueella olemassa ( Saksassa ja Ranskassa ainakin - Englanissakin taisi olla muutama ). Mutta jos joku on tällaista lentänyt tai muuten ollut tekemisissä, informaatio olisi tervetullutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai olet katsonut youtubesta Vikingin esittelyvideon? Vaikuttaa asialliselta.

 

Olen katsonut - aika vaikuttava video kieltämättä  :thmbup:

 

Tänään tuli kilautettua ilmailuhallintoon, ja sain sieltä erittäin asiallista palvelua ohjeineen, mitä tulisi ottaa huomioon, jos tällaisen vekottimen meinaa Suomeen tuoda ja vielä rekisteröidäkin. Vielä on monta asiaa selvitettävänä - ja EASA:n kanta USA:sta tuotavaan koneeseen ei sitten ollutkaan todellakaan helppo. Ja niin - en ole aikeissa tuoda konetta, ja pitää sitä jenkkikilvillä. Jos menee liian vaikeaksi, lentelen tällä nykyisellä vessalla - ja seuraava vehje on joku sellainen, mikä on byrokratian kannalta helppo tapaus.

 

Kaiken tämän takana ei oikeastaan ole muuta kuin se, että olis kiva saada  nopeampi peli, ja se, ettei kone näytä siltä samalta koulukoneelta joita on kentät väärällään. Miksi ei voisi harrastaa jotain muutakin konetyyppiä? Mua on aina ärsyttänyt tehdä asioita valtavirran mukana  ;D

 

No joka tapauksessa voi olla, että hanke kariutuu ainakin amyriikan osalta Euroopan vaatimuksiin, ja Euroopan alueella ei näitä ole myytävänä kuin kerran kymmenessä vuodessa. Mutta katotaan nyt miten homma etenee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin joskus luin kiinnostuneena tuosta koneesta. Suorituskykyähän siinä on ja kivan näköinenkin. Ainut miinus taisi olla se, että siipi oli hieman herkkä keräämään damagea jossain sateessa suurella nopeudella. Puu on hieman pehmeää aina. Toki tuohon voi vaikuttaa tehovivulla. Hallipaikka tai hyvät peitteet olisi tietty kiva olla. Ja oikeat lentokoneethan on tehty puusta, ainakin osittain :thmbup:

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma kokemukseni rajoittuu yhteen lentoon kyseisellä konetyypillä mutta sen perusteella sanottakoon että ohjaamon ahtaus että meluisuus yllätti vaikka korvilla oli aktiiviheadsetit. Ihan mukava se oli lentää - mikäpä ei olisi - ja muita plussia lienee vaikka kuinka paljon.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrin tuntemukset vahvistavat omistajien kertomaa. Ahdashan se on, mutta ei kai sentään ahtaampi leveyssuunnassa, kuin C172:nen? On toi Cessnakin sellanen kajakki, että siitä ahtaampaan voi olla vaikea kotiutua  ::)

 

Melu ei sikäli haittaa, kunhan on kunnon headsetit. Mitä noita videoita on tullut kateltua, on melu myös ulkopuolella varsin brutaali  :thmbup: Kunnon koneesta pitääkin lähteä ääntä eikä mitään onnetonta voimatonta pihinää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa!

 

Viking on varsin hyvän näköinen ja ainakin paperilla kulkeva. Ameriikkalassa noita tuli nähtyä, ja oli niitä 15v sitten aina jokunen myynnissäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrin tuntemukset vahvistavat omistajien kertomaa. Ahdashan se on, mutta ei kai sentään ahtaampi leveyssuunnassa, kuin C172:nen?

 

Tuollainen kuva löytyi. Oliskohan niin että instrument panel olisi 172n luokkaa mutta jalkatila kapeampi? Joka tapauksessa yleistunnelma Vikingissä oli ahtaampi tai siis enemmän "hävittäjämäinen" kuin 172ssa.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika tiiviiltä näyttää tunnelma konttorin puolella  :o Taitaa olla parempi poiketa jossain välissä amyriikan mantereella tutustumassa laitteeseen livenä. Sika säkissä ei kuullosta tässä kohtaa kovin houkuttelevalta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation Consumer's: Used Aircraft Guide Vol.1., löytyy 9 sivuinen juttu Ballanca Viking:stä otsikolla

"Outstanding craftsmanship is evident in this throwback to an earlier era, but beware dry rot in the wooden wind"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löysin sen lehden, piti ottaa töihin mukaan ja skannata juttu. Enpä sitten muistanut. uusi yritys maanantaina.

 

Joka tapauksessa, lehti on Flying vuodelta 1973 ja arvostelussa Bellanca Super Viking 300A Continental IO520:lla (oli saatavana myös Lyco IO540:llä). Tykättiiin mm. siivekkeiden ja peräsimen tehosta (ja tämän takia erinomaisista sivutuulilaskuominaisuuksista) ja kaiken kaikkiaan hyvästä käsiteltävyydestä, työn laadusta, mittaritaulun järjestelystä, kuormattavuudesta ja suorituskyvystä. Tavaratila on tilavahko ja siinä on suksiluukku :thmbup:

 

Ei tykätty lievähköstä sisätilojen ahtaudesta ja siitä, että noinkin isomoottoriseen koneeseen mahtuu vain neljä. Aiemmin kehuttua siiveke- ja peräsintehoa toisaalta myös moitittiin siinä mielessä, että pienetkin ohjausliikkeet suotuisissa (mittari-)olosuhteissa pilotin lukiessa karttaa tms. saattavat johtaa liiankin helposti kuolemanspiraaliin. IR-miehille suositeltiin autopilottia tämän vuoksi. Vaatii myös helposti uudelleentrimmauksen painopisteen pienestäkin muutoksesta (esim. takamatkustaja kumartuu huutamaan jotain pilotin korvaan). Hitaasti ja automaattisesti alastuleva laskuteline (tyyliin Piper Arrow) on kuulemma keksintö suoraan prkleestä, se olisi lehden mukaan kannattanut jättää pois.

 

Bensankulutuksesta ei mainittu juuri mitään, sehän oli vuoden 1973 Amerikassa niin halpaa, ettei tuolla niin väliä, mutta kyllähän tuollaiselle yli 7-litraiselle kutosbokserille bentsuuna varmaan maistuu. Tässä lyhyesti tärkeimmät kohdat n. 7 sivuisesta ihan kivasta ja kuvilla varustetusta artikkelista. Jenkkityyliin se on täynnä verbaali-ilotulitusta sekä ties mitä vertauskuvia ja siinä mielessä vähän vaikealukuinen, mutta kyllä siitä selvän sai.

 

Edit: todella kiinnostava kone ja näyttäisi noita olevan myytävänäkin jonkun verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne jenkkilehtien koelentojutut on mukavaa luettavaa! Tänään kun kävin vähän ilmailemassa, niin oikein nauratti kun kaksi tukevahkoa äijää änkee Cessnan kabiiniin. Ei kärsi kyllä yhtään ahtaampaa konetta hommata  :laugh:  Yritän saada johonkin Saksassa olevaan Vikingin omistajaan yhteyden, niin ei tarvis lähtee veden toiselle puolelle pelkästään koneeseen tutustumisen takia.

 

Tuosta mallista ylipäänsäkin tulevat kysymykseen vain viimeistä sarjaa olevat yksilöt, jotka on valmistettu 1979 ja jälkeen. FAA:n STC-tason muutoksia ei saa olla tehtynä, kun ne ei sitten EASA:lle kelpaa - eli olisi löydettävä yksilö, joka on ns. tehtaan kuosissa. Saattaa olla helpommin sanottu tässä, kuin tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään