Esa Kaihlanen

Laivaston harmaat - kevätbongausta (Atsugi - RJTA)

18 viestiä aiheessa

Koko helmikuun alkupuolisko kului harmaan ja pilvisen kelin vallitessa, joten ensimmäisten aurinkoisten päivien koittaessa oli viimeinkin aika toteuttaa jo pitempään kytenyt ajatus käydä katsastamassa Atsugin tukikohdan liikennettä. Atsugihan on paitsi Japanin merivoimien tukikohta, niin myös US Navyn Carrier Air Wing 5:n koti silloin, kun tukialus on satamassa (useimmiten joulukuusta toukokuuhun). Ohessa kahden keväisen iltapäivän satoa.

 

Molempina päivinä vallitsi eteläinen tuuli, joten spottauspaikkana toimi kiitotien pohjoispäässä sijaitseva pieni puisto. Kuvaaminen onnistuu sieltä vaatimattomammankin mittaisella putkella ja keskelle rakennetulta kummulta näkee juuri ja juuri aitojen ylitse kiito- ja rullausteille.

DSCN1123.JPG

 

Japanin merivoimien P-3C Orioneita näkee enemmän kuin tarpeeksi, molempina päivinä läpilaskuja tehtiin parin yksilön voimin koko iltapäivä.

IMG_0961.JPG

 

Lockheed C-130T Hercules, US Navy (VR-55).

IMG_0971.JPG

 

Grumman E-2C Hawkeye, VAW-115 "Liberty Bells".

IMG_1068.JPG

 

Boeing F/A-18F, VFA-102 "Diamondbacks".

IMG_1160.JPG

 

Seuraavaa konetta lähdettiin varsinaisesti reissulta hakemaan.

IMG_1260.JPG

 

Kyseessä siis Kawasaki XP-1, tuleva Japanin P-3C Orion -koneiden korvaaja.

IMG_1279.JPG

 

Pääasiassa pelastus- ja etsintätehtävissä käytettävä ShinMaywa US-1A lentovene.

IMG_1313.JPG

 

Boeing F/A-18E, VFA-115 "Eagles". VFA-115 otti VFA-192"Golden Dragons"-laivueen paikan näiden palattua Yhdysvaltoihin Super Hornetteihin siirtymistä varten.

IMG_1354.JPG

 

Japanin rannikkovartioston uudenkarhea Dash 8-300Q.

IMG_1496.JPG

 

UC-35, Cessna Citationin sotilasversio.

IMG_1517.JPG

 

Japanin rannikkovartioston NAMC YS-11, joka on jo suurelta osalta luovuttanut tehtävät uusille Dash 8-300Q koneille.

IMG_1876.JPG

 

Grumman Iron Works ja EA-6B Prowler, VAQ-136 "Gauntlets". Tässä ns. CAG (Carrier Air Group Commander) väreissä.

IMG_1925.JPG

 

Niinikään NAMC YS-11, Japanin itsepuolustusilmavoimien kalibrointilentueesta.

IMG_1994.JPG

 

Boeing F/A-18E, VFA-115 "Eagles", CAG-versiona.

IMG_2027.JPG

 

Boeing F/A-18F, VFA-102 "Diamondbacks"

IMG_2080.JPG

 

Boeing F/A-18E, VFA-27 "Royal Maces"

IMG_2101.JPG

 

Grumman EA-6B Prowler, VAQ-136 "Gauntlets". A-6 Intruderin tapaan myös Prowlerin lentojarrut sijaitsevat siipien kärjissä.

IMG_2147.JPG

 

Lockheed C-130H Hercules, JASDF

IMG_2197.JPG

 

Beech UC-12F, US Marines. Kotipaikkana MCAS Iwakuni.

IMG_2293.JPG

 

Vielä yksi P-3C Orion.

IMG_2361.JPG

 

Grumman E-2C Hawkeye. Tämä yksilö kantaa jo uuden omistajansa, VAW-117 "Wallbangers":in (USS Nimitz) tunnuksia.

IMG_2392.JPG

 

Sikorsky SH-60B Seahawk, HSL-51 "Warlords".

IMG_2414.JPG

 

Vielä jäi kameran eteen osumatta sekä C-2A Greyhoundit, että C-9 (DC-9) koneet, joita näytti platalla olevan parikin kappaletta. Ehkäpä ensi kerralla sitten.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh....

 

Aina kun näkee että Esa on postannut kuvia niin piristyy heti kun tietää jotain mielenkiintoista olevan luvassa. Niin nytkin  :thmbup:

 

Niitä C-9 kuvia vois tosiaankin olla milenkiintoista nähdä sit seuraavalla kertaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, postaillaan kuvia aina kun jotain sopivaa näytettävää ilmaantuu. Älkää kuitenkaan laittako liikaa paineita, että uskaltaa jatkossakin laitella näytille  :laugh:.  Jos tulee vielä lähiaikoina käytyä tuolla uudelleen ja jotain uutta sattuu kohdalle, niin täytyy täydentää niillä tätä samaa ketjua.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi EA-6B Prowler on aika isokokoinen ELSO-peli. Intruder oli jo iso lentsikka, ja kun keulille laitettiin pari ukkoa lisää, niin tuleehan siinä pituutta jo kerrakseen myös Prowleriin. Prowleritkin alkavat olla kohta katoavaa kansanperinettä, kun EA-18G Growlerit tulevat korvaamaan wanhat ELSO-ratsut.

 

Kiitos Jukka. Prowlerissa on kyllä kokoa ihan riittämiin, etenkin eturunko on massiivisen oloinen. Muutenkin persoonallisen näköinen lentolaite ja mukavaa vaihtelua Horneteille. Pitää tosiaan kuvata noita nyt kun on vielä mahdollisuus. Kentän laidalla kierteli jo huhu, jonka mukaan saattavat poistua suhteellisen piankin.

IMG_8666.JPG

 

Olisipa lisää millejä käytettävissä, sellaiset 400-500, niin saisi mukavia kuvia kun kaartavat lähestymislinjalle. 300 mm ei oikein riitä ja muutenkin laatu kärsii tällä kalustolla ääripäässä. Foorumikokoon kutistettuna saa välttävää laatua, mutta muuhun niistä ei juuri olekaan.

IMG_1342.JPG

 

IMG_1782.JPG

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Prowler on tosiaan melkoinen ikiliikkuja ja menee vielä aikansa, ennen kuin ne saadaan kokonaan korvattua. Aina kun jossain päin maailmaa rähistään ilman prowleria homma tökkii, samoin kuin toinen ikiliikkuja KC-135 on aina paikalla. On ollut ymmärtääkseni vähän kiusallinen tilanne USAF:lle aina kun rytisee täytyy pyytää laivaston poikia apuun. Japanista muuten varmaan löytyy kohtuuhintaan laatumillejä käytettynä esim. EF 400/5.6 tai vaikka canon/nikon vanhempia 400/2.8 ilman vakaajaa olevia versioita ja niihin jatketta niin alkaa ulottua. Kawasaki ja orion upeita. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF:lla ei tosiaan taida olla ollut puhtaasti elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettua konetta sen jälkeen, kun EF-111 Ravenit vedettiin pois käytöstä. Vastaavasti laivastolla ei ole omaa isompaa ilmatankkauskonetta, joten yhteistyötä tarvittanee puolin ja toisin.

 

Jatketaan muutamalla uudella kuvalla. Kentän eteläpäässä on myös puisto, josta avautuu varsin hyvä näkymä kiitotielle.

IMG_2535.JPG

 

Tosin kumpu, jolta kiitotien näkee, on jo puolilta päivin harmillisesti vastavaloon laskeutuville koneille. VFA-195 Dambustersin F/A-18C saa kunnian toimia esimerkkinä.

IMG_2831.JPG

 

Lämpöväreily estää huippulaatuiset kuvat, mutta toimintaa voi seurata ihan mukavasti. Hawker Hunter pari valmistautuu.

IMG_2837.JPG

 

Siirtymällä puiston toiseen päähän pääsee iltapäivästä myötävalon puolelle... (F/A-18E, VFA-115)

IMG_2722.JPG

 

...mutta ei kovin kauaksi. Kauemmaksi mentäessä eteen tulisi jalkapallokentän aitaa yms. näköestettä.

IMG_2872.JPG

 

Vielä toinen EA-6B. Takakuomun alalaitaan oli maalattu ELSO-upseerin sukunimeksi "Koski". Liekö suomalaista sukujuurta vai puhdasta sattumaa.

IMG_2884.JPG

 

F/A-18E, VFA-27

IMG_2940.JPG

 

 

Vielä muutama pohjoispäästä, joka on kuvaamiselle parempi paikka niin etäisyyden ja valon suunnankin suhteen, kunhan tuulet ovat etelästä.

 

Japanin merivoimien (JMSDF) YS-11.

IMG_3007.JPG

 

Kawasaki C-1, JASDF

IMG_3058.JPG

 

Douglas C-9B, jota jäätiin hieman kaipaamaan edellisen satsin jälkeen.

IMG_3107.JPG

 

Molemmat yksilöt näyttäytyivät sitten perätysten. Toivottavasti saavat lentää vielä tovin ennen kuin 737-700 pohjainen C-40 korvaa ne.

IMG_3125.JPG

 

Tässä kuvia laitellessa tuli mietittyä, että mitä näistä sotilaspuolen koneista pitäisi minimissään kertoa. Tyyppi on varmasti hyvä olla ainakin kun kone esiintyy ensimmäistä kertaa, mutta mitä muuta? Onko noilla tiedoilla laivueista jne. kenellekään iloa vai koetaanko turhaksi? Entä pitäisikö jotain tarkempia tunnistetietoja laittaa, kuten sarjanumero tms (vrt. siviilikoneiden rekisteri)?

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei tietääkö joku mistä nuo Hunterit oikein ovat peräisin ja miten tuonne joutuneet? Joku näytös tms? Ei kai noita operatiivisinä ole kai kuin jossain Zimbabvessa...

 

t: V-M

 

Edit: Näyttävät olevan jonkin Navy Experimental squadronin käytössä, lieneeköhän maalikonelentoja tms...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista.  :)

 

Edit: Näyttävät olevan jonkin Navy Experimental squadronin käytössä, lieneeköhän maalikonelentoja tms...

 

Maalikone, harjoitusvastustaja jne. rooleissa lentelevät. Kuuluvat Airborne Tactical Advantage Company -nimiselle firmalle, joka operoi Hunterien lisäksi A-4 Skyhawk ja Kfir -koneita (ilmeisesti vain nuo kaksi Hunteria ovat täälläpäin maailmaa). Firman sivuilta saa lisää tietoa.

http://www.atacusa.com/

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että miten Stratotankerilla voidaan laivaston koneita tankata? Vai onko laivaston koneissa tankkausmahdollisuus molempiin, letkuun ja puomiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että miten Stratotankerilla voidaan laivaston koneita tankata? Vai onko laivaston koneissa tankkausmahdollisuus molempiin, letkuun ja puomiin?

 

Ei taida puomilla pystyä laivaston koneita tankkaamaan (poikkeuksena jotkin isommat koneet, kuten P-8A Poseidon ja E-6B Mercury). Muiden tankkaus tapahtuu joko puomin päähän kiinnitettävän sovitinkappaleen avulla (suppilo lyhyen letkun päässä) tai sitten siipien kärkiin asennetuista podeista.

 

Joskus aikoinaan laivastolla oli A-6 Intruderista oli ihan vartavasten ilmatankkauksiin suunniteltu versio, KA-6D. Nykykoneista ainakin F/A-18E/F pystyy toimimaan myös tankkauskoneena mikäli rungon alle otetaan letkulla varustettu lisäsäiliö.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Douglas C-9B, jota jäätiin hieman kaipaamaan edellisen satsin jälkeen.

 

Tässä kuvia laitellessa tuli mietittyä, että mitä näistä sotilaspuolen koneista pitäisi minimissään kertoa. Tyyppi on varmasti hyvä olla ainakin kun kone esiintyy ensimmäistä kertaa, mutta mitä muuta? Onko noilla tiedoilla laivueista jne. kenellekään iloa vai koetaanko turhaksi? Entä pitäisikö jotain tarkempia tunnistetietoja laittaa, kuten sarjanumero tms (vrt. siviilikoneiden rekisteri)?

 

-Esa

 

Tackar och pockar. Nuo lyhytkartioiset (mm. militääriversiot) on jotenkin enemmän sen aidon "ysin" näköisiä, ja kyllä muutkin kuvat kelpasivat mainiosti.   :thmbup:

 

Tyyppi ja laivue jos vaan löytyy.... jonain päivänä sitten oppii muistamaan nuo laivueet ja niitten konetyypit kun niitä tarpeeksi selaa. Sarjanumero taitaa olla jo kuvaajaa työllistävää nippelitietoa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo lyhytkartioiset (mm. militääriversiot) on jotenkin enemmän sen aidon "ysin" näköisiä, ja kyllä muutkin kuvat kelpasivat mainiosti. 

 

Nuo C-9B:t voitaneen laskea ihan aidoiksi "yseiksi" sillä ne ovat, ellen täysin väärin ole ymmärtänyt, DC-9-30 -sarjaa. Toki hieman muutettuja siviiliversioista; ainakin lisäpolttoainetankki löytyy ja eturungon vasemalla kyljellä on rahtiovi.

 

Sarjanumeron ongelmana on se, että välttämättä sitä ei aina kaikista koneista onnistu kaivamaan esille. Se on toki oikeastaan ainoa keino varmuudella yksilöidä nuo koneet, muut tunnusnumerot kun tuntuvat riippuvan enemmän konetta käyttävästä yksiköstä ja pysyvät samoina, vaikka koneyksilö vaihtuisikin.

 

Mutta jatketaan vastaisuudessa samalla linjalla ja kerrotaan ainakin konetyyppi ja yksikkö, sikäli kun sen onnistun selvittämään.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitystä bongailuihin.

 

Boeing C-40A Clipper, joka hiljakseltaan korvaa C-9:t.

IMG_3645.JPG

 

Rahtikonetta pienemmästä päästä: Grumman C-2A Greyhound (VRC-30 Det 5 "Providers"). Koneeseen liitetään usein lyhenne COD, eli Carrier Onboard Delivery.

IMG_3253.JPG

 

Aiemmin esitellyn US-1A lentoveneen korvaaja, ShinMaywa US-2. 9904 on neljäs valmistettu kone ja samalla toinen varsinaisen tuotantosarjan kone.

IMG_3583.JPG

 

Hävittäjärintamalla onkin ollut hiljaista, kun kaikki laivueet ovat olleet suunnilleen kuukauden Iwo Jimalla ja Guamilla harjoituksissa seuraavaa tukialusristeilyä silmälläpitäen.

 

-Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä päivitystä loppukeväältä, ennen kuin tämä ketju kokonaan häviää historian hämäriin. Aloitetaan amerikkalaisella kalustolla:

 

US Army Sikorsky UH-60A Blackhawk, 78th Aviation Battalion.

85-24448_UH-60A_IMG_6936.JPG

 

Beech UC-12F, merijalkaväen yhteyskone Futenman tukikohdasta Okinawalta.

UC-12F_USMC_20-5-2010_IMG_7402.JPG

 

Sikorsky SH-60B Seahawk, HSL-51 Warlords.

162985_cn70-0472_SH-60B_TA-707_18-5-2010_IMG_7037.jpg

 

Boeing F/A-18E (VFA-27), siiven alla 500 naulan GBU-38 JDAM.

165862_cn_FA-18E_6-5-2010_IMG_6193.jpg

 

Boeing F/A-18E (VFA-27), varustettuna toisen koneen ilmatankkauksen mahdollistavalla, letkun ja suppilon sisältävällä säiliöllä.

165788_cn_FA-18E_6-5-2010_IMG_6259.jpg

 

Parit CAG-jetit:

F/A-18E (VFA-115)

166859_cn_FA-18E_6-5-2010_IMG_6533.jpg

 

F/A-18E (VFA-27)

FA-18E_vfa-27_CAG_20-5-2010_IMG_7430.JPG

 

Grumman C-2A Greyhound (VRC-30 Detachment 5).

162150_cn_NF-20_C-2A_18-5-2010_IMG_6986.jpg

 

JA315G on suhteellisen tuore Cessna 208B, joka kuuluu paikalliselle maanmittauslaitokselle.

JA315G_cn_C208B_17-5-2010_IMG_6716.jpg

 

Siirrytään isäntämaan lentolaitteisiin:

 

UP-3C Orion, joka toimii erilaisten laitteiden ja sensoreiden koealustana.

9151_UP-3C_20-5-2010_IMG_7370.JPG

 

UP-3D Orion, jota käytetään ESM-koulutukseen. Kone on ilmeisesti viimeinen valmistettu P-3.

9163_UP-3D_13-4-2010_IMG_5354.jpg

 

Beech TC-90, merivoimien lentokoulutukseen.

6822_LJ-1146_cn_TC-90_17-5-2010_IMG_6691.jpg

 

Beech LC-90, merivoimien yhteyskone.

TC-90_20-5-2010_IMG_7391.JPG

 

ShinMaywa US-1A amphibiolentovene. Valmistaja tunnettiin toisen maailmansodan aikoihin Kawanishi-nimellä, tunnettu mm. H8K Emily -lentoveneistä.

9089_US-1A_20-5-2010_IMG_7318.JPG

 

ShinMaywa US-2 jatkaa isojen lentoveneiden perinteitä. Aiheesta lisää tietoa haluavien kannattaa lukea Air&Space-lehden artikkeli.

9904_cn4_US-2_18-5-2010_IMG_7009.jpg

 

Kawasaki XP-1 esiintyi jo aiemmin siniharmaana, tässä ensimmäinen prototyyppi Kawasakin punavalkoisissa väreissä.

5501_cn1_XP-1_18-5-2010_IMG_6884.JPG

 

YS-11M jatkaa edelleen merivoimien kuljetuskoneena.

YS-11M_20-5-2010_IMG_7475.JPG

 

Fiilistelykuvaan on hyvä lopetella.

YS-11Msunset.JPG

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla